Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet talvella 2010-2011

:heart:Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet:heart:

Laskettu aika
Nimimerkki.....ikä.......synnäri

14.5.
Tiipula.........29......VAS

14.7.
NiQ
......25......SEKS

17.7.
Liisakaisa......28......OYS tyttölupaus

8.8.
popsis.....28.....EKKS

13.8.
Sassy......23.....PKKS poikalupaus

18.8.
Ulleli83......27.....NKL/Kät

2.9.
Lunea
......28......JS?

6.9.
jeeni
......25.....TAYS

6.9.
kais-a
......22

7.9.
Halin
......20.....KOS

5.10.
Tsude
......20......K-SKS

10.10.
Fannie
......22......VAS

11.10.
Eltsu81
.....29.....HYS

13.10.
Tiksutin
.....22

2.-3.11.
Tryffe
......29......HYS

3.11.
Leeniliini......27.....TYKS
Epa_88......22......TYKS

15.11.
Köppiäinen
.....24

28.11.
Kirskis
......25


:hug:Suru-uutinen on kohdannut white goldin, Millimollin ja LeenaT:n. :hug:


Ilmoittaudun ylläpitämään pinoa, eli pistäkäähän tietonne tulemaan, jos haluatte mukaan :wave:

Pinoon ovat siis tervetulleita kaikki Vauvakuume-puolen Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet. Toki jos joku muukin esikoista odottava kokee tämän pinon kotoisaksi, niin mukaan saa tulla! Tarkoituksena on jakaa ajatuksia muiden esikoisen saavien kanssa pienemmässä porukassa.

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus
 
Viimeksi muokattu:
Jee, kivaa että omasta kotipinosta alkaa olla jo paljon tulijoita. Mä vaan taisin plussata liian aikaisin... :) Ja mahtavaa Liisakaisa, että olet niin aktiivinen, että jaksat ylläpitää pinoa! Kiitos!

Mukana siis Tiipula, 28v., la 16.5. ja sairaalana VAS.
 
Tervetuloa! :D Ja toivotaan, että pino entisestään kasvaa nyt joulukuun aikana :)

Mitäs teille nyt kuuluu? Mulla on siis edelleen aika oireeton tämä raskaus. Lievää etovaa oloa on ollut, iltaisin turvottaa hulluna ja muutenkin alamasu on ehkä vähän pyöristynyt. Toivottavasti tämä ei ole mikään huono merkki, ettei ole tuon kummempia oireita. Juttelin äidin kanssa, eikä hänelläkään ole ollut pahoinvointia yhdessäkään raskaudessa.

Varhaisultrassa käytiin siis yksityisellä jo kun viikkoja oli 6+2. Seuraava etappi on eka neuvola keskiviikkona 15.12., sitten np-ultra 28.12. Aika tuntuu kuluvan niin kovin hitaasti!

- Liisakaisa ja Myyrä 8+6
 
Onhan noita oireita ollut jonkin verran. Rinnat ovat olleet ihan jumalattomat arat, hierojalla maatessa oli välillä hieman epämukava olo. Aamuisin äklöttää, mutta ei onneksi liian häiritsevästi =) Mahassa tuntuu välillä sellaisia menkkajomotuksia, mutta nyt vähemmän kuin aiemmin. Ennen olin aikamoinen yökukkuja ja unet jäi välillä 4-5 tuntiin, nyt silmät painuu väkisin kiinni jo 22 aikaan illalla.

Ensimmäinen neuvola on 29.12 ja tässä mietin että ottaisko tuon miehen mukaan vai ei?
 
No nyt kun white gold luettelit sun oireita, niin onhan mullakin ollut normaalia enemmän väsymystä, rinnoissa on pieni turvotus koko ajan, vain vähän ruokaa menee kerrallaan, tosin se on vähän helpottanut.... Mutta tosiaan sellaisia oireita, että kun oikein kuulostelee niin hoksaa, että tämähän on varmaan raskausoire.

Mun mies ilman muuta halusi tulla varhaisultraan ja tulee myös np-ultraan, mutta tuo neuvola on meilläkin vähän mietinnässä. Neuvolassa ei siis meillä ole ultraa, ja voi olla, että sydänääniäkään ei välttämättä kuunnella, kun viikkoja on vasta 9+2 (tai 9+3, jos lasken varhaisultran mukaan). Siellä siis varmaankin keskitytään minun olooni, ravitsemukseen jne? En tiedä, onko se niin olennaista miehen kannalta. Ja aika on hankalasti keskellä miehen työpäivää, eli joutuisi kertomaan töissä tästä.

Mua muutenkin hämmentää tuo koko eka neuvola, kun en saanut puhelimessa aikaa varatessa mitään ohjeita. Otetaankohan siellä pissanäytettä, verinäytettä tms? Ehkä soitan sille terkkarille vielä huomenna ja varmistan, pitääkö sinne menemiseen varautua jotenkin erityisesti.

Itse en oikein ymmärrä tuota koko käsitettä repäisykipu. Siis kun siitä puhutaan vain keskustelupalstoilla, en ole missään kirjassa siihen törmännyt. Tarkoittaako se siis kohdun kasvamiseen liittyviä kipuja vai mitähän? No, mulla on tuntunut pari kertaa sellainen vihlaiseva kipu oikealla puolella, mutta se johtunee kystista, joita varhaisultrassa löytyi. Menkkajomotusmaista kipua oli ihan ekoina päivänä plussan jälkeen. Mutta muita kipuja ei ole vielä ainakaan ollut.

Mukavaa sunnuntaita!

- Liisakaisa ja Myyrä 9+0 (Eikö teillä muilla ole hassunhauskoja tekonimiä tulokkaille?:D)
 
Mulla oli alavatsakivut voimakkaammillaan just ennen plussaa ja vähän sen jälkeen. Nyt on huomattvasti harvemmin noita kipuja. Välillä jos nousee esim. sängystä ylös nopeesti niin "repäisee" mahaa. Rinnat on painavan tuntuiset ja nännit etenki iltasin tosi kipeät.
Nenäntukkoisuuskin on vähentynyt, se oli yksi oire just ennen plussaamista myös.
Mutta aika vähillä oireilla on päästy, toki mulla noita raskausviikkojakaan ei ole vielä kovinkaan montaa nii saas nähä mihin tää olotila muuttuu. Tää on niin jännää aikaa!!! :heart:
Odotan vaan että menis nopeesti tää eka kolmannes... sit vois kertoo uutiset omille vanhemmille jne..:)
Neuvolaan meinasin ens viikolla soitella... auttakaas nyt, milloin ne suunnillen antaa sen ekan ajan ?
Ja pitäskö sitä varhaisultraa miettiä? Tilata aikaa vai ei?
Meillä ei vielä oo tullu hauskaa nimeä tuolle pienelle "salamatkustajalle"...:)

Sassy rv 4+4 ( ??)
 
Heii.. olinpas huolimaton...tuosta luinkin Liisakaisalta et jos sulla on kerran eka neuvola ens viikolla nii viikkoja on sit se. n.9-10 ? =) mut vaihteleekohan se paikkakunnittain... noo, se selviää ku soittaa sinne =) turhaa mie tääl hätäilen :D
 
Heips!

Meillä vietettiin eilen kaksia pikkujouluja ja ensimmäistä hääpäivää, nyt on palauduttu onnellisesti kotiin. :)

Oireista
Mulla oli lievää pahoinvointia ehkä viikoilla 6-12. Sellaista pientä kuvotusta ja jotkut ruuat ei oikein tahtoneet maistua. Oksennellut en kuitenkaan ja samoin kuin Liisakaisa, kyselin meidän äidiltä, miten sillä aikanaan meni. Sanoi, että raskaudet oli sen elämän hehkeintä aikaa, joten ajattelin, että ehkä itsekin pääsen helpolla. :D

Alkuraskauden ajan oli myös jotain kipuja, olettaisin että niitä mainittuja repäisykipuja kun vaikka nousi ylös äkkiä tai aivasti. On niitä välillä vieläkin, mutta harvemmin.

Turvotus iski heti alkuun iltapäivisin pahentuen. Tällä viikolla viimein on alkanut tulla ihan oikeaa vauvamahaakin :heart: Olin ihan innoissani, kun ensimmäinen työkaveri mainitsi, että alkaahan se jo näkyä pikkuisen. Tosin oppilaille on edelleen kertomatta, että tulokas on matkassa...

Väsymys on kuulemma monilla oireena ja vielä aika pahanakin. Itse nukahtelen joskus puoli kymmenen aikaan sohvalle (edelleen, vaikka pitäis olla jo energisellä toisella kolmanneksella), mutta olen kyllä muutenkin aina ollut sellainen, että menen ajoissa nukkumaan. Mulla on alusta asti ollut myös nenä tukkoinen ja niinpä sitten fyysinen rasitus, vaikkapa mäestä ylös käveleminen väsyttää aika lailla...

Ihan uusi oire on se, että kolmena yönä peräkkäin heräsin siihen, että vatsa muuttui ihan kivikovaksi, siis lihakset jännittyivät. Kolmantena yönä sitten sytytti: ne ovat harjoitussupistuksia. :D Hitsi kun on vaikeaa odottaa esikoista. Kun sitten kerroin asiasta äidille, hän tiesi heti ensimmäisestä kuvauksesta, että kyse oli suppareista.

White gold kyseli vatsallaan makaamisesta - se alkaa vasta nyt ahdistaa...


Varhaisultrassa käytiin joskus rv 6+3, mutta ei sillä tämän kylän antiikinaikaisella masiinalla näkynyt mitään muuta kuin ruskuaispussi ja kysta. Kiltti lääkäri sanoi, että jos viitsitte ajella huomenna tuohon naapurikaupunkiin, niin hän voi jossain välissä kurkata paremmalla laitteella, sitten pitäisi näkyä eikä tarvitsisi murehtia viikonlopun yli jne. Niin tehtiin ja kaikki olikin hyvin. :) Eikä hän myöskään veloittanut mitään tuosta toisesta käynnistä, vaikka kyseessä oli eri firman lääkäriasemakin...

Eka neuvola oli muistaakseni rv 8+3, siellä mies ei ollut mukana. Se oli lähinnä sellaista yleistä infoa, hemoglobiini otettiin, punnittiin ja mitattiin verenpaine. Sain myös labralähetteen virtsa- ja verikoetta varten. Sitten piti mietiskellä, haluaako osallistua sikiöseulontoihin. Me ei osallistuttu, ultrassa kyllä käytiin, mutta turvotusta ei mitattu ja veriseulakin jäi tekemättä. Rakenneultraan ollaan kyllä menossa... Kotiin neuvolasta sai ison kasan paperia, dvd:n (joka on edelleen katsomatta) ja läksyjä: piti miehen kanssa pohtia omia ravitsemus- ja liikuntatottumuksia ja täyttää niistä tietoja erilliseen korttiin. Eipä niitä kyllä pahemmin syynätty seuraavassa neuvolassakaan. Saimme tosin luennon pehmeistä rasvoista, kun olimme rastittaneet korttiin, ettemme käytä öljypohjaista salaatinkastiketta... :D Tokassa neuvolassa myös annettiin ohjeet virtsanäytteen tikuttamista varten (mitä siitä nyt katotaankaan, proteiinit ja sokerit tai jotain?) ja meillä homma toimii niin, että kun neuvolaan menee, käy siellä vessassa hoitamassa homman ja jos tikussa on jotain epämääräistä (=väärää väriä), niin sitte ottaa sen terkalle mukaan. Muuten ei.

Sydänäänistä vielä sen verran, että neuvolassa niitä ei kuunneltu vielä ekalla kertaa ja neuvolalääkäri ei saanut niitä 10+ viikolla myöskään kuulumaan. Meillä on kuitenkin kotidoppler ja joskus 11+ alkoi sillä kuulua. Olemme kuunnelleet ääniä ehkä kerran viikossa, yleensä viikonloppuaamuna ja lukeneet yhdessä neuvolasta saatua opusta, jossa on äidille ja isälle omat osansa. :) Varsinaista söpöilyä.

Työnimi on meillä musi. Se on viroa ja tarkoittaa suukkoa, sitä käytetään myös hellittelynimenä rakkaasta. Mies on siis virolainen ja meillä kotona puhutaankin enimmäkseen viroa. Tosin täytyy tsempata varmasti molempien oman äidinkielensä kanssa, kunhan vauva syntyy.

Huh, tulipa sepustettua, mutta mulla on noita viikkojakin jo takana. Koittakaa jaksaa. :)


Tiipula ja musi 17+6
 
White gold On vaan itsellään sellainen olo, että haluaisi käydä itsekseen siellä ensimmäisellä neuvolakäynnillä. En kyllä rupea miestä estämäänkään jos välttämättä haluaa tulla :)

Jäi noista oireista mainitsematta turvotus, etenkin ruuan jälkeen ei meinaa farkut enää mennä kunnolla kiinni ja vyötä on joutunut löysäämään seuraavan pykälään muutenkin. On kyllä muutenkin tainnut nousta tuo paino häiden jälkeen kun ei enää ole tarvinnut vahtia että mahtuu hääpukuun :p

Oli aikamoinen järjestely että sai soitettua sen neuvola-ajan. Olin nimittäin töissä iltavuorossa ja siihen soittoaikaan ei millään päässyt mihinkään rauhaan soittamaan. Perjantaina sitten olin aamuvuorossa ja oli juuri silloin ruokkis. Ainut rauhallinen paikka soittaa olikin sitten oma auto..toivottavsti kukaan ei seurannut että mitä mie oikein hommailen..

muoks. juttu jäi kesken..
 
Viimeksi muokattu:
Minä myös tänne. Terveisiä Berliinistä. :wave: 27 vee, LA 18.8.2011, ja synnäri NKL (tai Kättäri?).
Vielä ei oo ollu muita oireita ku tissit TÖRKEEN kipeet. Muita oireita ootellessa. :LOL: Kirjoittelen toisella kertaa enempi.. ;)


ulleli83 ja Kallo 4+3.
 
Ulleli listalla! Saako kysyä, miksi Kallo? :)

Sassy kannattaa varmaan soittaa ensin sinne neuvolaan, niin tiedät, millä viikolla pääset sinne ja ultrataanko siellä. Joillakin paikkakunnilla ultrataan heti ekassa neuvolassa ja yhteensä raskauden aikana 4-5 kertaa, näin olen kateellisena tuolta heinäkuisten pinosta lukenut... Meillä kun ei tällaista ole, niin en kerta kaikkiaan olisi pystynyt odottamaan np-ultraan asti, että näkee, onhan pikkuinen kaivanut kolonsa oikeaan paikkaan :)

Tiipula kiitos kun kerroit ekasta neuvolasta!

Luulenpa, että tästä tulee kiva pino, koska kaikki odottavat esikoista ja kaikki on kaikille uutta :) Tuolla heinäkuisissa ei oikein jaksa kysyäkään mitään, kun on yli 90 kirjoittelijaa, niin omat viestit tuntuvat monesti menevän ohi eikä kukaan reagoi.

Kivaa viikkoa!

Liisakaisa ja Myyrä 9+1
 
Liisakaisa, hehee, mä arvasin, et joku kysyy varmasti. :D Kallo tulee siitä, kun joskus vuos-puoltoista (?) sitte puhuttiin lapsista ensimmäistä kertaa vakavammin ja tuli nimivaihtoehdot esille. No, sitten toi mun mies keksi niinkin hienon nimen ku Kallo. Siis oikea nimi tulevalle pojalle. Hevareita ku ollaan, nii mikäs sen sopivampi. :LOL: Nyt se tosin on työnimi, sillä ei tollasta nimeä oikeasti voi antaa. Jos se on tyttö, niin työnimi muuttuu Liipukaksi, miehen lapsuuden satukasetin tyttölammas-hahmon mukaan (Samppa Sarvipää ja merirosvot muistaakseni).

Neuvoloista ja ultrista. Viimekerralla mulle varattiin eka neuvola rv 8+1:lle (piti ihan tarkistaa.). Ekasta ultrasta ei puhuttu mitään, joten se ois täälläpäin ilmeisesti myöhemmin? Tällä kertaa kuitenkin oon vähän sitä mieltä, että käyn yksityisellä varhaisultrassa.. Eri asia sitten, että milloin. Varmaan rv 7 tjsp. Viimeksi sain neuvolasta "kotitehtäväksi" tutustua seuraaviin sivuihin: Vantaa - Plussaa raskaustestissä? . Ovat mielestäni aika hyvät yleistietopaketit, myös muille kuin meille vantaalaisille. :)


u & Kallo 4+4

P.S. Ostettiin taas lisää vauvanvaatteita tuliaisiks. :ashamed: :p Koht meil on koko kaappi täynnä. :LOL:
 
Sain tänä aamuna neuvolaan soitettua =) eka aika on rv 9 eli 11.1.2011.
Mulle sanottiin että pitää ottaa ehottomasti mies mukaan.
Eka ultra on rv12, sit seuraava rv20 ja sit rv36. Eli kolme kertaa. Mutta pitää mennä naapurikaupunkiin (50km matkaa) ku ei tääl tuppukyläs pysty ultraamaan. Et oottelen sinne viikolle 12. Tuntuu et sinne on ikuisuus!
onko teillä välillä semmonen olo, et pelottaa että kaikki ei menekkään hyvin? Mulla on semmonen ahistunu olo ollu koko päivän :'( ja mielialat vaihtelee laidasta laitaan.
Kertomisesta: tänään kerroin miehen siskolle( sillä 7kk ikänen poika) =) oli intona ja silt voi kysellä näistä asioista. Lisäksi yksi tuttavapariskunta tietää. Mut muille ei kerrota ku vast sit ku on eka ultra ohi ja viikkoja se 12-->. Odottavan aika on pitkä!!! =)
 
Ulleli: kuulostatte kyllä hauskalta pariskunnalta :)

Kertomisesta: mehän kerrottiin heti varhaisultran jälkeen kummankin perheelle, ja aika monelle läheiselle kaverillekin on tullut tämä uutinen kerrottua jo. Yhden päivän olin töistä pois migreenin takia, niin kerroin sitten reksillekin, mutta muuten en ole töissä vielä kertonut. Ajattelin, että jos jotain tulee, että joutuu olemaan pois, niin on hyvä, että rehtori tietää jo etukäteen, mistä on kyse. Missään FB:ssä en aio asiasta kuuluttaa kuin ehkä äitiysloman alkaessa :) Eiköhän sitä kaikkia tärkeitä ihmisiä näe ennen sitä :)

Huomenna iltapäivällä neuvolaan!

Liisakaisa ja Myyrä 9+2
 
Sassy: Kyllähän tässä on välillä pelko persiissä että jos kaikki ei menekkään hyvin, mutta jos jotain käy niin sitten käy, ei sitä auta etukäteen murehtia.

Aiotteko vai oletteko jo ottaneet possupiikin? Itse en ottanut viime vuonna ja tuskin nytkään. Loppujen lopuksi sitä on tutkittu niin vähän ja tiedot on ristiriitaisia joten..

Vaikka raskaus on kaikille unelmien täyttymys, niin kaipaatteko jotain ajalta ennen raskautta? Lähinnä tarkoitan alkoholia, röökiä, jotain muuta? Itselle saunaolut oli suuri kaipauksen kohde, mutta onneksi on alkoholiton olut olemassa :) Myös tupakka on ollut hirveän vaikea lopettaa, olen jopa muutaman kerran sortunut töissä kun oikein ahdistaa ja kaikki menee pieleen.
 
Influenssarokotteen aion ottaa, terkka lupasi sen perjantaina neuvolassa pistää. Oli tarkoitus laittaa jo aiemmin, mutta olin juuri silloin sairaana... Koulussa kun noita kaiken maailman tauteja liikkuu ihan tarpeeksi, niin aattelin että olis ehkä hyvä ottaa, kun nyt kuuluu riskiryhmäänkin. Viime vuotinen sikapiikki jäi kyllä ottamatta.

Kaipauksen kohteita raskautta edeltävältä ajalta on fetajuusto, toinen iso kupillinen kahvia ja yletön salmiakin syönti. :D Ei mitään vakavaa siis. Kyllä mä olen kotimaista fetaakin syönyt, mutta sitten miehen porukat toi meille ulkomaalaista, joka on mun mielestä parempaa kuin mikään mitä Suomesta saa... No, söin mä sitäkin kun se oli tehty pastöroidusta maidosta, mutta sitten tuli niin hirveä morkkis ja aloin ajatella, että miten kestäisin sen, jos olisin omilla syömisilläni aiheuttanut keskenmenon. Vaikka linjaa tiukensinkin, niin yritän silti pitää maalaisjärjen tallella...

Liisakaisa, mites neuvola?


Tiipula ja musi 18+2
 
Neuvolassa on nyt sitten käyty. Siellä meni n. 45 min, vaikkei mitään kummoista ollutkaan. Mitattiin verenpaine (normaali) ja hemoglobiini (joka on alhaalla jo nyt, 119). Mun Multivita raskaus & imetys -vitamiineissa on vähän rautaa, ja terkkari sanoi, että 110 on sellainen raja, että sitten pitää alkaa syödä muutakin lisärautaa. Punnitus tehtiin kaikki vaatteet päällä ja maha täynnä ruokaa, niin kyllä vähän hävetti sanoa miehen kuullen se lukema :ashamed:

Miehen siis onnistui kuitenkin tulla mukaan, mikä oli ihan kiva :) Täytettiin sellaiset päihdekyselyt kumpikin saman tien. Se kai tehdään kaikille. Saatiin myös todella paljon kaikenlaisia lehtisiä, mainospohjalta tietysti (neuvolakortin kotelossakin on If-mainos).

Sydänääniä ei nyt sitten kuunneltu, kun tosiaan neuvolan laitteella eivät olisi välttämättä kuuluneet, ja se olisi kyllä aiheuttanut sitten ihan turhaa huolta... Mutta ensi viikolla lääkärissä varmaan sitten kuunnellaan - ja jos ei kuuluisikaan, niin onneksi se np-ultra on sitten melko pian jo.

Mun pitää viedä pissanäyte labraan joku aamu, ja verikoe otetaan ekassa lääkärissä, joka on jo ensi viikolla! Vaikea oli muuten saada aikaa. Me siis päätettiin, että osallistutaan sikiöseulontoihin, eli tuossa verikokeessa mitataan jotain ja sitten np-ultrassa kahden viikon päästä se niskapoimu.

Influenssarokotteesta mulla oli tarkoitus kysyä neuvolassa, mutta se nyt sitten unohtui. No, yritän muistaa kysyä ensi viikolla. Jos suosittelevat sitä, niin otan sen kyllä. Sikapiikin otin vuosi sitten.

Hammaslääkäriin kannattaisi kuulemma myös mennä, mitenkähän senkin saisi aikatauluihin mahtumaan... No, onneksi on ne kuuluisat opettajien lyhyet työpäivät ja pitkät lomat :)

Kaipauksen kohteista: En ennen raskautta juonut kuin ehkä parin kuukauden välein muutaman annoksen. Kyllä mulle vähän haikea olo tuli silti, kun tajusin, että vuoteen ei nyt sitten juoda edes sitäkään :) Sellaisia maailmanparannusiltoja muutaman viinilasillisen kera tulee siis hieman ikävä, vaikka voihan siellä olla mukana selvin päinkin.

Vaihdan itselleni lasketuksi ajaksi 17.7., kun terkkari laski sen päivän, niin kuin se varhaisultran kätilökin. Laskin tuon 18.7. jollain laskurille itse.

Tulipa tähän nyt sepostusta!
- Liisakaisa ja Myyrä 9+3
 
Huh, ensimmäinen pahoinvointi koettu! :x Makoilin ihan rauhassa ja yhtäkkiä iski ihan järkyttävä pahan olon aalto..! Menin jo vessaan valmiiks, mut ei sit onneks oksua tullu. Mut pääs kyl yllättämään! Sinänsä hassua, sillä oon jo kovasti oottanu muitakin oireita ku tissien arkuus, joten oon samaan aikaan sekä innoissani että kauhuissani.:LOL:

Rokotteista. Mä otin viimevuonna sikainfluenssapiikin, mut en tiiä otanko tänä vuonna. Todennäköisesti otan, jos sen katotaan olevan mulle hyväksi.

Kaipauksista ja mieliteoista. Luultavasti tuun kaipaamaan fetaa. Alkoholia on jostain kumman syystä tehy mieli, johtuisko raskaudesta vai siitä , etten oo piiiiiitkään aikaan ottanu yhtään. :confused: Ja hassua, mä en juo ikinä kokista, mut viikonloppuna otin huikan miehen kokispullosta ja nyt piti käydä kähveltämässä jääkaapista lisää. :O

Hammaslääkärissä oon käyny marraskuussa, joten tuskin tarvii käydä ollenkaan nyt raskauden aikana. Tai kyl ne mulle pohti puhdistusaikaa keväälle, mut reikiä ei tarvii paikkailla. :) Sopivasti ottivat röntgenkuvatkin viimeks, aika sopiva ajankohta kieltämättä. ;)

Ajattelin soittaa heti ens viikon alusta neuvola-aikaa ja sitten yksityiselle ultra-aikaa.

U & Kallo 4+6 (jee, huomen poksuu viikot! :))
 
Rokotteista:Otin possupiikin viime vuonna. Kyselen sitten neuvolasta mitä piikkejä täytyy sit nytten ottaa.
Oireet/oireettomuus: itsekin pohdin tätä oireiden katoamista. Nyt on aika normaali olo, ennen plussaa oli oireet voimakkaimmillaan. No, ruokaa menee yhdellä aterialla paljon vähemmän kuin ennen. Ei vaan mene alas. Mut pitää syödä sit vähemmän ja useemmin ! :) toinen juttu on öinen heräily, usein siinä yhen-kahen aikaan yöllä, ja sit ei meinaa uni tulla takas. En tiiä johtuuko raskaudesta vai jostain muusta.
Ja totta, ei se etukäteen murehtiminen auta mitään. Sain onneksi puhuttua peloistani yms. mieheni siskolle, jolla on jo yksi raskaus takana. Helpotti kun ei tarvinnu yksin hautoa niitä asioita :)
Kaipauksia: Ei oo tullu näin alussa ainakaan mieleen vielä. Ehkä sit kun raskaus on pidemmällä. Mutta alkoholin käyttö on ollu muutenkin niin vähäistä, ettei se oo tuntunu miltään. Sitä vaan mietin, että mahtaakohan kaikki arvata viimeistään häissä et oon paksuna, kun en juo! :O mut sittenhän viikkoja ois jo se 10, jos kaikki sujuu nyt hyvin. Niin kohtahan ne uutiset sitten voikin jo kertoa :heart:
Nyt sitten odotellaan sitä ekaa neuvolaa... Kiva kun ootte kertonu noita ensimmäisen neuvolan kokemuksia!:) Tietää itekkin vähän mitä suunnilleen siellä tapahtuu.

Sassy 5+1
 
Huomenta ja anteeksi etukäteen tämä omanapainen valitus. Sanotaan, että "tyttö vie äitinsä kauneuden". Meille on siis varmaan tulossa tyttö, koska mun iho ei ole ikinä näyttänyt näin hirveältä. Punoitusta ja kuivia läikkiä (atooppinen iho, mutta pysyy yleensä kurissa hyvillä voiteilla), ja lisäksi suun ympärillä ja leuassa paljon pieniä näppyjä sekä yksi megafinni, jollaisia mulla ei ole ikinä.

Huomenna marssin kyllä apteekkiin ja kysyn, mitä ihmettä voisin kokeilla tähän naamaan... Toki osin pakkanen ja koneella istuminenkin varmaan vaikuttavat, mutta ehkä tällä raskaudella on osansa.

Mukavaa viikonloppua joka tapauksessa!

- Liisakaisa ja Myyrä 9+5
 
Heips!

Tuli tuosta Liisakaisan "tyttö vie äitinsä kauneuden" mieleen, että olispa kiva, jos olis jonkinlainen olo sen suhteen, kumpihan mahtaa olla tulossa. Alussa tuntui siltä, että joo, varmaan poika. Sittemmin tuntui tytöltä ja nyt ei taas tunnu yhtään miltään. :D No, väliäkö sillä, kunhan syntyisi kyllin pitkän ajan päästä ja terveenä.

Tänään oli kolmas neuvola, ellen ole jo seonnut laskuissa... Eipä siellä mitään ihmeempää tapahtunut, kyseltiin vaan, onko tulevalla lapsella tarvetta tuberkuloosirokotukseen eli onko jompikumpi vanhemmista kotoisin sellaisesta maasta, jossa sitä esiintyy tai aiotaanko muuttaa moiseen. Itse sain influenssarokotteen ja käskyn syödä rautatabletteja edelleen. Ekaa kertaa mitattiin kohdunpohjan korkeutta ja se oli 14,5 cm eli ihan siinä keskikäyrillä. Sykkeet pikkuisella olivat 145 luokkaa ja potkipa tuo doppleria aika ahkeraan, on kuulemma vilkas tapaus. Itse en vielä liikkeitä varmaksi tunne, vaikka aina välillä kuvittelenkin tuntevani.

Mukavaa tietää, että kaikki on ok. Yhtä mukavaa on sekin, että viikonloppu alkaa ja voin laiskotella hyvällä omallatunnolla, terkkakin sanoi, että ei tänään varmaan kannata siivota, ettei tuo rokotuskohta ärry... :D

Nauttikaahan tekin olostanne!


Tiipula ja musi 18+4
 
Tiipula ja muutkin tietysti: meinaatteko selvittää sukupuolta rakenneultrassa, jos sattuu näkymään? :)

Taidettiin jutella tästä jo kuumeilupuolella, mutta en muista, mikä oli kenenkin kanta. Me haluttaisiin kyllä tietää, mutta ainahan se ei näy. Ei varmaan sitä varten mitään ylimääräisiä ultria varata kuitenkaan.

Tänään jouluostoksille...:xmas: Omani olen jo hoitanut, mutta miehen kummipojille ja siskolle jotain pitäisi keksiä. Voi olla muutama muukin ihminen tuolla liikenteessä. No, pitää vain tehdä tarkka sotasuunnitelma :)

- Liisakaisa ja Myyrä 9+6
 

Yhteistyössä