Esikoista yrittämään-pinosta plussanneet syksyllä ja talvella 2011-2012



Meitä on 16 odottajaa
7 tyttöä syntynyt maailmaan:heart:
6 poikaa syntynyt maailmaan:heart:
1 tyttölupaus
3 poikalupausta
1 tyttöolo
0 poikaoloa

SYNTYNEET:
Tiipula.........29......VAS...21.5(41+0) tyttö 3630g 50 cm :heart:
NiQ......25......SEKS...25.7(41+4)tyttö 3512g 50cm:heart:
Liisakaisa......28......OYS 14.7.(39+4) tyttö 3535 g 49,5 cm :heart:
Sassy......23.....PKKS..19.8.(40+6) poika 4320g 50,5 cm:heart:
jeeni......25.....TAYS..28.7(34+2) poika 2930g 48cm:heart:
Halin......20.....KOS...22.8 poika:heart:
Lunea....28......JS....6.9.(40+4) tyttö 2755g 47cm:heart:
kais-a.....24...6.9...(40+0)poika:heart:
eltsu81....30..14.10..(40+3)poika 3770g 51cm, 36cm :heart:
Tsude.....20..14.10...(41+2) tyttö 3835g ja 50cm:heart:
Tiksutin...22...24.10..(41+4)tyttö 3150g:heart:
Leeniliini....27...26.10....tyttö 3270g ja 53cm:heart:
Susimieli...23...12.12..(40+1)poika 4236g, 53cm ja 37,5cm:heart:

:heart:Laskettu aika

Nimimerkki.....ikä.......synnäri

28.12.
milizza..........26...TAYS

25.1.
LeenaT.........26...K-HKS

26.1.
Namppis88....23......PS...poikalupaus

4.2.
Heddy81.....30....poikalupaus

22.2.
Line...........30...HYS.....poikalupaus

10.3.
-pätkis-.....26....synnäri....tyttölupaus

13.3.
Kirskis.....26.....synnäri

19.3.
Epa_88......23....TYKS

24.3.
Bubble89....22...PS...tyttöolo

22.4.
Kristiina84...27...synnäri

27.4
Tuanni...26...SeKS...poikalupaus

31.5.
Avocado...29...TYKS

6.6
Juliane....25......TAYS

18.6.
Emby^...25......TYKS

26.6
poikkka....21...SATKS.

26.6
Laurelle....24......KYS

Laittakaa päivitykset mielellään punaisella niin huomaan ne :)

Pinoon ovat siis tervetulleita kaikki Vauvakuume-puolen Esikoista yrittämään -pinosta plussanneet. Toki jos joku muukin esikoista odottava kokee tämän pinon kotoisaksi, niin mukaan saa tulla! Tarkoituksena on jakaa ajatuksia muiden esikoisen saavien kanssa pienemmässä porukassa.

Synnytyssairaalat ja niiden lyhenteet:

JS = Jorvin sairaala
SAS = Salon aluesairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
NKL = Naistenklinikka
PS = Porvoon sairaala
EKKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
K-PKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
OAS = Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS = Ålands centralsjukhus

Edelliset ketjut:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1888774-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-talvella-2010-2011-a/sivu18.html

[]urlhttp://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/1951378-esikoista-yrittamaan-pinosta-plussanneet-kevaalla-ja-kesalla-2011-a/#post23526775[/url]

Odottajien oma suljettu kerho: *Esikoiset* - Kaksplus Vähän henk.kohtaisempaan kirjotteluun

Kuumeilijoiden ketju:
http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/vauvakuume/2039279-esikoista-yrittamaan-2011-vol3/#post24790363

LINKKEJÄ:
Monenlaista raskaudesta, synnytyksestä, vauvan vaatteista ja tavaroista yms. Huvituttiarki - tietoa ja tukea

Vauvamatkalla - Opas odottajalle
 
Viimeksi muokattu:
Tarvikelistaa vauvalle

*Vaatteita
Kietaisupaitoja/-bodyja, bodyja, puolipotkareita, potkupukuja, vetoketjullisia haalareita
*Haalari
*Myssyjä,hattuja
*Lapasia
*Töppösiä jalkoihin

*Pussilakanoita
*Aluslakanoita
*Muovifrotee-alustoja sängyn suojaksi
*Peittoja, kankaita
*Harsoja
*Kylpypyyhkeitä, pyllypyyhkeitä

*Pinnasänky
*Patja pinnasänkyyn
*Petauspatja (jos haluaa käyttää )
*Reunapehmuste pinnasänkyyn

*Vanna/amme
*Jalat vannaan/ammeeseen (säästää selkää)
*Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön)

*Vaunut
*Turvakaukalo
*Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
*Itkuhälytin (ei välttämätön)
*Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa)

*Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
*"Nenäimuri" rään imemistä varten, esim. nenäfriida
*Kynsisakset (tulee äp:ssä )
*Kylpylämpömittari (tulee äp:ssä )
*Pehmeä hiusharja (tulee äp:ssä )
*Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen. Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni)
*Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
*Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
*Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
*Tuttipulloja pari (varalta)
*Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
*Tutteja (jos käyttää )
*Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä

*Kylpyöljyä
*Vanupuikkoja, -lappuja
*Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä)
*Vaippoja
*Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
*Perusvoidetta (tulee äp:ssä)
*Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
*Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai perusvoiteella
*D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeenkin
*Rela-maitohappobakteeritipat
*Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii)

Äidille:

*siteitä jälkivuotoon
*Imetysliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
*Liivinsuojia (kerta- tai kestokäyttösiä)
*Imetystyyny (tai iso tyyny)
*Maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
*Rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
*Rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
*Lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
*Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
*Movicol-jauhe tms. (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista)
*Liukuvoide
*Särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
*Kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
*Pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle

Synnärille mukaan:

Itselle:
*Neuvolakortti!
*Henk.koht. hygieniatarvikkeet
*Kännykän laturi
*Kamera+laturi ja riittävän iso muistikortti
*Kirja, ristikoita, käsitöitä tms. ajanvietettä (kaiken varalta jos tarvetta)
*Jotain syötävää...Hedelmiä, pillimehuja yms.
*Liivinsuojia
*Kotiinlähtöä varten vaatteet...

Ja vauvalle kotiin lähtöpäivää varten:
*Body
*Puolipotkarit
*Haalari
*Myssy,töppöset ja lapaset
*Peitto tai viltti matkalle (varalta)
*Turvakaukalo
 
Viimeksi muokattu:
Näyttänyt aika taas menevän niin paljon eteenpäin etten ole juuri mihinkään ehtinyt foorumille kirjoitella...no jospa nyt sitten kirjoittaisin ajan kanssa romaania (kirjotin aiemmin saman tekstin toukokuun toivotuihin :D)

Täällä elellään nyt laskujeni mukaan 6+0. La luultavasti sit tarkentuu torstain varhaisultrassa Felicitaksen gynellä. Oletteko muut käyneet näin aikaisin (6+6) varhaisultrassa ja onko silloin jo sydänäänet kuuluneet?

Oireet Mulla edelleen jatkuu kovat alavatsasäryt/vihlaisut. Joutunut oleen niiden vuoksi pois työstäkin. Mikäli pitkään teen jalkojen päällä hommia niin johan vihloo ja täytyy mennä vaaka-asentoon. Toivottavasti tämä ei jatku koko aikaa tai ole viitteitä mistään ikävästä...
Kuvotusta on välillä ilmennyt, jos ruokailujen väli liian pitkä. Juuri äsken oksensin ensimmäisen kerran...saa nähdä mitä tulevan pitää.
Finnejä on ilmestynyt naamaan ikävästi ja oikean puoleisessa jalassa on samanlaiset säryt kuin pienenä oli kasvukipuja. Tiedä sitten johtuuko nämä kaikki raskaudesta, mutta googlettamalla ainakin on joillain tällaisia oireita myös. Väsymystä ilmenee aika ajoin, mutta en tiedä johtuuko se raskaudesta, liian vähistä unista vai huonosta rytmistä.
Tissit ovat myös jo turvonneet (muutenkin E-F-kuppi), vaikka ei kyl tarvis ja nännit ovat edelleen arat. Ei niinkään kipeät mutta arat ja helposti alkavat nöpöttää.

Työkseni hoidan ja kasvatan kurittomia teinejä eli lastensuojelun laitoksessa toimin ohjaajana 3-vuorotyössä. Vähän jo pelottaa miten oloon vaikuttavat ensiviikolla raskauden ajan ensimmäiset yövuorot...joskus on tullut yövuoroista rytmihäiriöitä tai heikkoa oloa, mutta ei pariin vuoteen. Raskaudesta olen jo kertonut vastaavalle ohjaajalle ja yhdelle työkamulle, sillä minusta meinattiin tehdä varavastaava (= sitoutua enemmän) ja joka tapauksessa en aio noihin hommiin raskauden jälkeen palata.

Koiria meillä on kaksi pientä terrieriä. Toinen 8-vuotias uros ja toinen 4kk narttu. Narttu on tottunut pikkuisiin lapsiin jo pentuna kasvattajan luona, joten osaa olla pikkuisten kanssa. Uros tykkää myös kovasti lapsista, mutta mikäli minä hoidan/leikin/sylittelen pikkulapsia on uros hyvin mustasukkainen ja haluaa itse mukaan. En silti usko, että koirien kanssa tulee ongelmia, kun vauva syntyy.

Me asumme 115 neliön paritalossa (3-4h+avok+tkh+s), joten lapsi saa heti oman huoneen. Olemme remontoineet taloa alkuvuoden ja jotain pientä on vielä edessä, mutta kaiken pitäisi olla valmiina Toukan syntyessä. Toukan huoneeseen ajattelin heti alkuun laittaa vaatteet + hoitopöydän, mutta sängyn pariksi ekaksi kuukaudeksi meidän makkariin vai olisiko hoitopöytä myös hyvä sijoittaa makkariin? mitä luulette? mielipiteitä

Vaunuiksi haluan emmaljungat. Pitää vielä katsella ostanko käytettynä vuoden-pari vanhat vai ihan uudet. Tarkoitus ei ole kuitenkaan jättää lapsilukua tähän ainoaan, joten ensimmäiselle voisi toki ostaa kaiken uutena

Mielitekoja ja etovia ruokia ei ole vielä ollut. Hajuista välillä joku aiheuttaa kuvotusta, mutta en ole vielä tunnistanut kyseistä hajua :D

Ilouutisen kertomisen ajankohtaa olemme miettineet. Omille vanhemmilleni tämä on 5 lapsenlapsi, mutta miehen vanhemmille ensimmäinen. Kovasti on tehnyt mieli jo kertoa, mutta mies toppuuttelee ja itseäkin tietysti jännittää, kun kaikki on vielä niin epävarmaa. Yksi vaihtoehtomme on kertoa asiasta isänpäivänä laittamalla ukille & vaarille isänpäiväkortti
4 parhaalle ystävälle olen jos asiasta kertonut (mies antoi luvan), kun enhän minä sosiaalisena lörppäsuuna pysty tällaista asiaa yksin sisälläni pitää Kovasti haluaisin tosiaan vielä vanhemmille ja sisarruksilleni asiasta kertoa, kun sieltä sais hyvää kokemustakin tietoon

Sukupuolen haluamme ehkä tietää, mutta sitä tuskin kerromme muille. Mies haluaisi tyttöä ja itse haluaisin poikaa, sillä pitäähän kaikilla tytöillä olla suojeleva isoveli :heart: Todellisuudessa ei sillä sukupuolella ole väliä, kunhan lapsi on terve.

Lehtien tilausta olen minäkin miettinyt. Vauva ilmeisesti kannattaisi tilata. Tuo 9 kuukautta oli myös kiinnostavan oloinen, mutta pitää vielä miettiä. Jos ostaisi molemmista irtonumerot ja miettisi asiaa sitten :)

Avocado ihanaa, että on toinenkin, jolla toukokuun lopulla LA. Minunkin LA olisi huomattavasti aiempi, mikäli kuukautisten mukaan laskisin, mutta kun kierto niin hirveän vaihteleva ja mielestäni tunnistin oviksen syyskuun alkuun niin pidän tuota nyt la:na kunnes toisin ultrassa varmistuu :)


Mehiläinen 83 & Pikku-Toukka V 6+0
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos Namppis88 uudesta pinosta!

Onnittelut uusille ja tietysti sitten vauvatuneelle kais-alle! Ihanaa, että meitä odottajia tulee sitä mukaa lisää, kun toiset saavat nyyttinsä syliin :)

Lehdet Vauva-lehden olen ajatellut tilata, mutta en ole vielä saanut aikaiseksi... Siis pähkäilen tätä: Vauva-lehden lahjatilaus Lähinnä tuo turvakaukalo lahjana kiinnostaa, mutta ei me taideta päätyä tuohon Brion Primoon. Siispä taidan etsiä jostain edukkaamman tarjoushinnan. Harmi, kun lehtimyyjä ei silloin soittele, kun sitä eniten tarvitsee. Hei, jos ette ole vielä tilanneet lehteä, niin kannattaa hyödyntää näytelehteä Sanoma Magazines Finland – Tarjous

Kertominen Siskolle kerroin melko heti plussan jälkeen. Sitten muutamalle kaverille jouduin kertomaan festareiden takia, koska eihän kukaan olisi uskonut, että jonkun lääkekuurin takia olisin ollut ilman alkoholia. Vaikka hyviä ystäviä he ovatkin, niin olisin halunnut pitää salaisuuden pitempään itselläni. Minun vanhemmille kerrottiin mutsin synttäriviikolla, jolloin muistaakseni oltiin viikolla 12. Noin pari viikkoa myöhemmin kerrottiin sitten miehen vanhemmille. Halusin ehdottomasti kertoa kasvotusten vanhemmille tämän uutisen, eikä mitään erityisempää tullut tehtyä. Töissäkin kerroin tarvittaville esimiehille ennen viikkoa 12. Syynä oli mun lisääntyneet sairaspoissaolot (poden saikuista liian helposti huonoa omatuntoa, vaikka ei pitäisi) ja se, että halusin heidän kuulevan asian minulta eikä juorujen kautta. Ihan parasta kyllä on, että vieläkään tästä asiasta ei moni tiedä töissä ja olen niin onnellinen siitä!
ON Alkuviikosta oli neuvola pitkästä aikaa. Ihan mukava oli nähdä oma neuvolatäti, kun ensimmäiselle kerralla toinen sijaisti hänen kesälomaansa. Mukava se tämä oma täti on, mutta harmitti, että hän enimmäkseen jutteli tietokoneelle ja mun neuvolakortille.

Painoa oli tullut lisää, mutta ei tädin mielestä liikaa viikkoihin nähden. Paineet ja hemoglobiini oli ok. Sydänääniä oli ihana kuunnella pitkästä aikaa! :heart: Hyvin siellä sydän jyskytti ja liikkuu kuulema kovasti. Tosin mä en vielä tunne mitään. Maha on kasvanut jonkin verran ja mammafarkkuja käytän kovasti. Tänään muuten näin pitkästä aikaa ystävää ja hän huomasi, että kasvot ja kroppa olivat muuttuneet. Naureskeli sitä, että miten työkaverit voi olla niin sokeita :) Tosin mä en ole vielä pitänyt tiukkoja trikoopaitoja töissä. Haluan vieläkin suojella salaisuuden itselläni.

Mitähän muuta. Ei varmaan mitään ihmeellistä. Uudelleen palannut pahoinvointi on nyt hävinnyt. Pääkipua ja migreeniä löytyy vieläkin. Aika paljon noita lääkkeitä saan syödä lääkärin reseptin mukaan, vaikka itse en haluakaan. Joskus on vaan pakko.

Kirskis ja Kaiku 16+3
 
Namppis, kiitti pinosta ja päivitysvastuusta! :wave:

Lehdistä: Mulle tulee Vauva-lehti. Tykkään siitä paljon enemmän kuin Kaksplussasta, kun siinä on enemmän odotus- ja pikkuvauvajuttuja. Kaksplussassa on sitten jo isommista lapsista enemmän.

Mehiläinen: Me ostettiin Emmaljungat käytettynä ja on kyllä loistavassa kunnossa, ihan kuin uudet. Uudet on tosi kalliit ja niiden arvo laskee heti kun kurvaat niillä vaunuliikkeestä pihalle. Mutta onhan uudet aina vähän eri asia kuin käytetyt. Ja varsinkin jos niitä voi käyttää vielä sitten jatkossakin esikoisen pikkusisaruksilla.

Jestas kun Kirskiskin on jo pitkällä. :D Musta tuntuu että vasta sä plussasit.

ON: Ipana liikkuu tosi paljon. Nyt on alkanut näkyä potkut myös masun päällä ja sekös vasta hauskalta näyttääkin. :whistle: Neuvola oli toissapäivänä. Kaikki ok. Sf-mitta otettiin nyt ekaa kertaa ja se oli 19cm. Painoa on tullut yhteensä 2 kiloa. Ja vatsa senkun kasvaa vaan.

Leena ja Tättärää 23+2
 
  • Tykkää
Reactions: eltsu81
Lehdistä, mä en ole tilannut mitään lehtiä mutta sain kaverilta lainaan hirmuisen pinon Vauva-lehtiä. Siinä on ihan vuodesta 2008 vuoteen 2010 ja eihän tuo vauvan odotus ja lasten hoito niin paljoa ole parissa vuodessa muuttunut :) Noita olen sitten kahlaillu läpi kun on huvittanut. Ja kaikista uusista hilavitkuttimista saa kyllä netissä ja kavereilta infoa.
 
Hirveesti ootte kerinneet kirjoittelemaan!

Hyvää lokakuuta arvon naiset, taas ollaan kuukausi lähempänä itse kunkin h-hetkeä :)

Lehdistä Mä olen Vauvaa ostellut jo kuumeillessa ja anoppi tilasi sen mulle kun kuuli raskaudesta. Oon siitä kyl tykännyt kovasti. Kaksplussaa ostelen joskus irtonumeroita, mutta siinä on paljon isompienkin lasten jutuista ja mun mielestämyös paljon turhaa täytettä. Se 9kk lehti oli aika kamala :D

Namppikselle kiitos kun alat päivitteleen, voin koittaa sua sijaistella jos joskus on tarvis. Vaikka en mäkään kauaa tässä pinossa keiku. Pojun synnyttyä siirryn kerhon puolelle pääasiallisesti.

LeenaTeen kanssa olen saamaa mieltä, miten toi Kirskiskin on jo noin pitkällä :D Hitsi kun aika menee nopeaan! Tosin, muistan kun sä LeenaT itsekkin plussasit vasta, ja nyt sullakin näkyy jo liikkeet mahan päälle ja aikaa on mennyt yli puolivälin.. :)

Omaa napaa Maha alkaa olla jo iso, huh. Ihan jo hirvittää millaiseksi se ehtii tässä viimeisen kymmenen viikon aikana. Sitä alkaa pikkuhiljaa itsekkin tajuta ettei tässä enää kauaa ole, kohtahan se jo syntyy. Töissä kaikki on auliisti jaelleet synnytys neuvoja.. Vaikea kuunnella niitä kun ei yhtään tiedä mitä odottaa, eikä sitä miten itse siihen kipuun reagoi. Ei mua edelleenkään se silleen pelota mitenkään. Ehkä sit kun synnytys käynnistyy niin alkaa toden teolla jännittää :D

Mulla jäi vauvan vaatteiden järjestely vähän kesken kun tuli tää työpätkä tähän, puolet ehdin jo pestä ja silittää. Loput teen sit parin viikon päästä, töiden jälkeen oon illat niin naatti ettei jaksa mitään.

Puhuin joskus että virkkaan vauvalle peittoa, se on melkein valmis, pitäisi parsia isoäidin neliöt kasaan ja siinä se olisi. Sekin on vähän taolla nyt kun mun ei oo hyvä istua kauaa kun kyljessä on sellainen "kylkipistos" lihaksessa, se alkaa heti kipuilla kun istuu kauan. Noh, ei sen peiton tekemisessä kauaa mee sit kun päättää rutistaa valmiiksi. Kerkiäähän tuon.

Eipä kait ihmeempiä..
Huomenna poksuu kympit!

Susimieli ja Pieni 29+6
 
Hei taas!

Hitsin pimpulat, täällä meni sähköt ja kaikki mitä olin kirjottanu meni sen mukana :( blää.. En edes muista mitä kaikkea olin kirjottanu :(

Kirskis Niistä mun viikoista, Eli siis mun kortissa lukee viikot sen ekan LA:n mukaan joka oli 16.3 ja vaikka LA on muuttunut niin eivät ole viikkoja muuttaneet ?:/ Kun taas vau.fi:ssä pistän uuden LA 24.3 antaa se mulle tänään 15+0. Sen mukaan ajattelin kyllä nyt itse mennä. Eli en aio laskea sen mukaan mitä neuvolatäti on mun kirjaan merkannut. Mullahan on kierto yleensä reilusti yli sen 28pv. Täytyy yrittää muistaa kysyä seuraavassa neuvolassa että miten tää juttu menee :D

Mulla ittelläni oli ihan hirveästi kysymyksiä taas jälleen kerran :D mut nyt en tällä hetkellä taas muista melkeen yhtään :(

Namppis, kiitos uudesta pinosta!

Mehiläinen, Itse kävin varhaisultrassa jolloin minulle todettiin viikkoja 6+3 ja kyllä siellä pieni papu oli ja sydän sykki lujaa. Koko papu sykki ;)
Mulla niitä menkkamaisia kipuja oli siihen saakka kunnes pahoinvointi alko. Nyt kun en voi muistaa että koska se oli. Tosin jos vanhasta pinosta lähtee ettii niin eiköhän sieltä löydy ;) Hyvä tapa pitää kirjaa :D
Finnejä multa löytyy vaikka muille jakaa. Itselläni ei normaalisti niitä ilmesty. Yksi tai kaks voi tulla silloin tällöin, mutta nyt pari kuukautta jo on naama kukkinu siihen malliin että luulis mun just tullu murrosikään ;) Koskakohan tämäkin asia helpottuu?
Me kerrottiin aika nopeasti meidän sukulaisille. Olin aika varma varhaisultran jälkeen että on turvallista kertoa. Ja nyt raskaus ei enää ole salaisuus :) Itse en halua piilotella asiaa kun mielestäni on niin ihana asia :) Koko ajan on kyllä ollut se pelko että mitä jos jokin menee pieleen ja kaikille joutuu selittämään :/ siinä se ainoa huono puoli minun mielestä.

Nyt en kerkee kirjotella enempää kun ois tarkotus lähteä kyläilemään ja katsastamaan vähän vauvatarvikkeita ennen kuin isosisko vie ne kirpparille :) jeij! Toivottavasti löytyy jotain mille on käyttöä :)

Taidan tulla vielä illalla kertomaan mitä kivaa löyty :)


Bubble ja Blåbäret 15+0 (kyllä ne viikot vaan vierii :D)
 
Bubble mulla on näppyjä enemmän kun murrosiässä, tai siis koskaan ei niitä ole juuri ollut mutta nyt on. Alkoi heti alkuraskaudessa, silloin niitä tosin oli esim hartioissa muutama myös! Nyt ei oo enää muualla kuin otsassa sellaista pientä näppyä koko ajan. Argh.

Piti vielä sanoa että nyt alkaa huomata että vauva on melko iso jo, ei tarvi syödä kuin puolet normaalista ruoka-annoksesta niin tulee jo ihan pahaolo kun on niin ähky! Ja sitten se vielä muutenkin punkeaa noita kinttujaan tonne palleaan että ei voi istua kuin tikkusuorana, helppoa syödä esim keittoruokia kun en pääse kumartumaan yhtään lautasta kohti :D
 
Mullakin kukki naama ja selkä alkuraskaudesta todella paljon. Oli oikein kipeitä ne finnit :( Onneksi tilanne helpottui, nyt en rehellisesti muista milloin mut varmaan tossa 15viikon jälkeen. Nyt on enää muutama näppy silloin tällöin.

LeenaT, mäkin oon muutaman kerran nähny kun vauva liikkuu niin maha "hyppää" siitä kohtaa. Naureskelin sille yksi ilta kun oli niin hassun näköistä. Onko muuten kellään muulla alkanut näkyä "pulssi" mahassa? Eli kun katson mahaa selällä maatessa niin aortan kohdalla maha hyppii mun oman sykkeen tahdissa. Tää on alkanu vasta raskausaikana ja johtuu vissiin verimäärän lisääntymisestä.

Kuinka moni on laittanu lottoa menemään?? :D Ajattelin itsekin tehdä poikkeuksen ja käydä yhden rivin laittamassa.
 
Nii joo unohdin mainita että se selkäkin on näppyjä täynnä. Mun mielestä tosi ärsyttävää, toivottavasti menis kohta ohi tämäkin vaihe.
Yks toinenki asia mikä on alkanu hieman ärsyttää, tai ehkä nolostuttaa, mun vatsan päällä kasvaa karvoja. Ja siis ne näkyy aika hyvin. Ei kehtaa masua näyttää. Vaaleitahan suurin osa on mut silti. Suihkussa kiva ku suihkuttaa vatsalle nii ne karvat muodostaa kivan kuvion :D Joku mulle mainitsi että jos vatsa on karvanen raskauden aikana niin lapsella on paljon hiuksia kun se syntyy. Pidetään peukkuja! Itselläni oli paljon ja hyvin tummat :) Ja vielä, vatsa kutisee koko ajan.

Lotto on vetämässä jo ;) Kuulin justiinsa uutisista että suomalaiset on lotonnu tänä viikon aikana 13milj edestä. Saapi nähdä minne potti osuu :)

Nyt ollaan tultu kyläilemästä ja saatiin se auto ihan täyteen survottua tavaraa :) Kiva kun ei kaikkea tartte ostaa uutena ja nämä ei nyt sit maksanu mitään kun sisko halus vaan päästä niistä eroon. Saatiin kahdet turvakaukalot, syöttötuoli ja vaatteita. Miehelle tuli heti paljon todellisempi olo tämän visiitin jälkeen. Eli kaikin puolin onnistunu reissu :)
 
Mullakin on finnejä tullut ihan tosi paljon. Niitä tuntuu olevan joka puolella, hartioilla, leuassa ja kaulassa, korvien takana ja jopa mahan päällä. Mutta ne on kyllä enemmänkin sellaisia punaisia näppyjä, ei mitään kunnon isoja finnejä, onneksi. Ja karvoja, niitä riittää :D Jo aika alussa mulle tuli mahaan tummia karvoja. Nyt niitä on vielä enemmän ja ne kasvaa rintojen alta viivana napaan, kiertää navan muodostaen hienon karvarenkaan navan ympärillä ja sitten vielä navasta alas. Kivaa :p Mies nauraa niille, kun ne on vielä ihan tummia. Oon kyllä itse aina ollut aika karvainen ja oon myös tumma. Toivottavasti karvat ja finnit katoaa synnytyksen jälkeen.

Mukavaa viikonloppua toivoo Heddy ja Jeppis 22+0
 
Mäkin kuulun näihin karvaisiin naisiin :D Tuntuu että meidän lapselle tulee hyvin tuuhea tukka jos kerran massun karvoista sen voipi päätellä.

Kävin kaverin ja meidän ison koiran kanssa sienimettällä. Oltiin tunti ja keräsin 555grammaa suppiksia :) Kaveri löysi toisen mokoman. Tuntuu että niitä on tänä vuonna aivan törkiän paljon.

Voidaan bubble sitten arvuutella kenelle potti tuli jos Borgåån osuu ;)
 
Karvat ne kasvaa täälläkin normaalia nopeampaa tahtia. Onneksi ei ole enää helteet, niin saa tarvittaessa piilottaa rehotuksen housujen alle :LOL: Tummia ja vahvoja koristuksia löytyy myös mahasta... Tuossa just mietin raskauden loppuaikaa, kun itsestä ei varmaankaan ole enää ajelijaksi eikä mieskään näillä näkymin suostu ajelemaan. Taidan muistuttaa enemmän apinaa kuin ihmistä synnärillä ellen käy jossain hoitolassa... :D Hei muuten, Susimieli, Namppis88 ja Heddy81, teillä kaikilla on poikalupaus! Voiskohan lisääntyneellä karvojen kasvulla ja poikalupauksella olla tässä jokin yhteys?!

Finnit Alussa niitä tuli todella paljon kasvoihin, rinnustalle, hartioihin ja selkään. Nyt kasvojen alue on rauhottunut, mutta muilla alueilla sitten todella paljon näppyjä edelleenkin.

Taitaa olla aika mennä päiväunille lääkekaapin kautta. Migreeni taitaa iskeä, kun nyt iski pienet silmäoireet ja päätä särkee...

Kirskis ja Kaiku 16+5
 
Voipi olla että karvoilla on väliä. Mä ittekin mietin että oonko mä saanu jonku testosteroni-myrskyn tästä pojasta kun noin villi viidakko kasvaa joka kohdassa kroppaa :D
Mut taitaapa olla vaan hormoneista yleensä kiinni tää homma. Veljen vaimo oli kovin karvainen joka raskaudessa ja heillä on kolme tyttöä :D Mut voihan se poikkeuskin vahvistaa säännön. Katotaan sit Kirskis kumpaa teille povataan :) Jos siis vain haluatte tietää.

Tänään mennään kattomaan yhtä kämppää minkä mä TODELLA HALUAISIN! Toisaalta lottovoitto jäi eilen saamatta ja pankin kanssa on neuvottelut vielä kesken että katsotaan miten käy...
 
Heh, täällä on kans karvankasvusta kärsitty. Meille tosin on lupailtu tyttöä, joten ilmeisesti karvankasvu ei liity vauvan sukupuoleen. Tosin karvainen olen muutenkin :LOL: Aina saa olla rehotusta siistimässä. :kieh:

Täällä ei uutta, odotellaan edelleen jotain oireita synnytyksen lähestymisestä. Limatulppa irtosi pari viikkoa sitten, eikä vauvaa näy ei kuulu. Tuntuu kyllä mahassa vetävän aikamoista zumbaa välillä.. Pari edellistä paivää masuasukki oli niin rauhallinen, että ajattelin lähdön koittavan. Mutta tänään entinen meno jatkui ja äitin sisuksia venytellään ihan olan takaa.. :stick:

Tiksutin ja Bebe 38+3
 
Viimeksi muokattu:
Namppis, pulssin näkymisestä: Mulla näkyy oman sykkeen tahti koko ajan vatsalla ja rinnoissa. Sellaista pientä hytkymistä. Samoin jos kevyesti painaa vatsalta, niin tunnen oman sykkeen monessa kohtaa.

On hauska huomata, kuinka vauva reagoi ääneen. Tuntuu että vauva vastaa liikkeillä, kun juttelen sille. Aamuisin se on ihan hiljaa ja paikallaan, mutta kun alan puhua sille esimerkiksi "huomenta rakas", niin se potkaisee. :D

Karvoista: Mulla ei oo huomattavaa karvojen vahvistumista ollut havaittavissa. Mutta oon silti huolissani siitä, etten haluaisi olla kovin karvainen loppuraskaudessakaan. Mies jo sanoi, ettei uskalla ainakaan mun alapäästä karvoja ajella, kun kuitenkin onnistuu silpomaan jotain. Mutta muuten mies meinaa rakentaa mulle pesuhuoneeseen puisen jakkaran, jossa voin sitten istuskella ja ainakin jalat sheivailla. Ja siinä on sitten kiva istua vauvaa kylvettäessäkin.

Onko teillä linea negraa? Mulla on ollut melkein koko raskauden ajan navasta alaspäin haalea viiva ja nyt se on alkanut levitä myös navasta ylöspäin, tosin vaaleampana kuin alapuolella.

Leena ja Tättärää 23+4
 
Mulla on karvoista muodostunut linea negra :D :D :D Eli ei sitä "oikeaa" tummentumaa kyllä. Vaikka pojistahan se kuulemma tulee että taas tässä rikottiin yksi sukupuoli-myytti.

Käytiin katsomassa sitä kämppää... Jos en saa sitä niin itken! Niin ihana se oli :heart:
 
Namppis88 Tarkoituksena olisi jättää sukupuoli yllätykseksi! Ellei mahdollinen poika esittele autuaasti itseään ultrassa siten, että me itse tajuttaisiin ilman ultraajan kertomista. Toivottavasti saatte mieleisenne asunnon! :)

Linea negra Ei ole muodostunut ainakaan toistaiseksi.

ON Aamupäivällä iski se migreeni. Grammasen panadolin otin ennen päiväunia, mutta herätessä oli sama pääkipu tallella. Otinpa vielä 600 buranan ja se sitten helpotti oloa. Neuvolalääkärihän kirjoitti näihin molempiin reseptin. Buranaa otin nyt ensimmäistä kertaa raskauden aikana, kun aikaisemmin en ole oikein uskaltanut.

LA senkun lähenee monella odottajalla! Liekkö Tsude ja eltsu81 vielä jakautumatta?!

Kirskis ja Kaiku 16+5
 
Kirskis Olin juuri aikeissa sanoa että poikavauvan tuottaman testosteronin sanotaan lisäävän karvankasvua äideissä..Nice :D

Mulla ei ole linea negraa, mutta noista mahakarvoista muodostuu sen paikalle viiva. Erikivaa tämäkin ;)

Namppis tsemppiä asunnon kanssa!

Viikonloppu oli kiva ja teki hyvää saada nukkua kunnolla! Ahdistaa vähän tuleva työviikko kun sitä on taas viisi päivää niin väsy, mutta ehkä se tästä..

Susimieli ja Pieni 30+0! Viimeiset 10 viikkoa alkoi nyt!
 

Yhteistyössä