Yli kolmevitoset plussanneet/odottajat Vol. 2

Paljon onnea Minniliini :heart:!

Milk@ tosi pitkälle olet selvinnyt, jos vasta nyt sormet syyhyää vauvakamaan. Mä olen jo nyt surffaillut ympäri vaunusivuja, vaikka sellaisille ostoksille ei ole mitään asiaa vielä kuukausiin... :)

Eilen oli np-ultra ja kaikki oli niin kuin pitikin. Nyt sitten vaan jännitän niitä seulatuloksia (tuo alun monisikiöisyys kun kait nostaa hcg-tasoja, joten melkein varmasti taidan narahtaa, jos ne ei huomioi sitä mitenkään) ja tietenkin tuo joulu siirtää kaikkea eteenpäin. Pikku hiljaa ollaan jo kerrottu läheisimmille ihmiselle, joista suurin osa on kyllä arvannut asian jo etukäteen :D.

Tinttu ja Tupu rv 11+2
 
Jospa jonkinnäköistä synnytyskertomusta rustaisin ennen kuin aika kultaa muistot:

Kävin neuvolassa keskiviikkona ja vauvan pää oli jo aika tiukasti alhaalla. Maha oli ollut sekaisin maanantaista asti ja supistelujakin oli tullut su-ma välisenä yönä. Näistä ajattelin, että kyllä se vauva pian syntyy. Päätin sitten neuvolan jälkeen tehdä pienen lenkin ja kävin kyläilemässä. Matkaa ei ollut kyllä paljon. Kylästä lähtiessä kolmen jälkeen tuntui kotimatkalla siltä, että nyt se alkaa. Kotona alkoikin sitten heti supistella säännöllisesti 3-9 min. välein. Supistukset olivat kyllä koko ajan siedettäviä. Arvoin siinä sitten yhdeksään saakka lähteäkö vai ei, koska en ollut kipeä. Synnytykset ovat kuitenkin edistyneet minulla aika nopeasti joten päätimme lähteä. Käyrillä olimme ennen kymmentä ja silloin supisteli jo kipeästi. Olin kuitenkin saliin mennessä vasta 3cm auki ja vastaanotossa ollut kätilö oli vähän sitä mieltä, että tulkaa nyt sitten saliin vaikka aikaista on.

Salissa kätilö halusi laittaa minut heti käyrille, koska sykkeet olivat epätasaiset supistusten aikana. Se olikin viimeinen rauhallinen hetki synnytyksessä. Hetken käyrillä oltuani tuli lääkäri ja halusi puhkaista kalvot, koska sydänäänet laskivat supistusten aikana. Tässä vaiheessa olin jo kipeä ja oli inhottavaa maata selällään. Kalvot puhkaistiin ja lapsivesi oli vihreää. Tässä vaiheessa olin jo 5cm auki. Sen jälkeen kätilö määräsi minua vuorotellen kyljeltä toiselle ja sain happiviikset. Yhtäkkiä huone pelmahti täyteen porukkaa. Lääkäri halusi ottaa vauvan päästä hapetusarvon ja ei kun selälleen. Lääkäri hääräsi jalkojen välissä, 1 kätilö laittoi tippaa toisella puolella ja toinen kätilö verinäytteitä toisesta kädestä. Tämä kaikki jos joudutaan kiirelliseen sektioon. Minua ei vain hirveästi ehditty pitää ajan tasalla.

Tilanne kuitenkin korjaantui, mutta en saanut nousta. Pyysin jotakin puudutusta ja sain paraservikaalin. Siitä ei juuri ollut apua. Tässä vaiheessa olin 7cm auki ja kello oli ehkä 12 yöllä. Vauvan hapetusarvo otettiin vielä 2 kertaa ja oli todella ikävää maata vähän väliä kipeänä selällään. Lopulta vauvan pää alkoi laskeutua ja kun olin 9 cm auki, pyysin spinaalia. Lääkäri sanoi kuitenkin, että jos alettaisiin synnyttämään :). Ponnistin kyljelläni, mikä oli ihan hyvä asento. Tässä vaiheessa tajusin, että on varmaan turha toivoa synnytysjakkaraa, josta olin haaveillut. Vauva haluttiin nopeasti ulos. Kahdella ponnistuksella vauva oli ulkona. Ensimmäisellä syntyi pää. Napanuora oli kaulan ympärillä ja kätilö onnistui irrottamaan sen. Toisella ponnistuksella syntyi loput. Ponnistusvaiheessa kyllä huusin täytyy myöntää...Vauva nostettiin rinnan päälle ja sai pisteitä 9/9/9. Tilanne ei kuitenkaan loppunut tähän vaan istukka ei meinannut syntyä millään. Kätilö painoi tosi kovasti mahaani, että se irtoaisi. Se oli aika kamalaa. Varsinkin kun vauva oli siinä rinnan päällä ja pelkäsin että puristan sitä vahingossa kun sattui niin hirveästi. Toinen kätilö antoi sitten muutamat hömpsyt ilokaasua ja lopulta istukka syntyi.

Synnytys kesti kaikkiaan n. 10 tuntia. Olin yllättynyt siitä kuinka kipeä olin koko ajan. Aiemmat 2 synnytystäni ovat olleet huomattavasti helpompia. Osin omaa hölmöyttäni en vaatinut puudutusta ajoissa. Ymmärsin kuitenkin koko ajan että kaikki toimenpiteet olivat tarpeellisia ja vauvan parhaaksi. Ja nyt tuossa sylissä köllöttelee ihana terve vauva.

Tsemppiä kaikille loppuodotukseen.
 
Voi miten ihanaa!! Joulupukki oli jo käynyt meidän postilaatikolla tuomassa postia veriseulasta Tyksistä: Ei aihetta jatkotutkimuksiin :heart:. Avaamisen jälkeen piti hetki istua eteisen lattialla itkemässä, koska olin niin varma, että narahdetaan... No, nyt sitä sitten kai ollaan ihan virallisesti raskaana, kun toinen kolmanneskin on ihan nurkan takana. Uskaltaiskohan sitä jo vähän vakavammin surffata noilla vaunusivuilla :).

Tinttu ja Tupu rv 12+0
 
Minniliini75, kiitos synnytyskertomuksesta. On tosi mielenkiintoista kuulla, miten synnytykset on menny, se alkaa pyöriä mielessä entistä enemmän koko ajan...

tinttu76, ihanaa, että tuollaiset uutiset tulevat just ennen joulua! Paras mahdollinen joululahja! :)

Me käytiin pienellä reissulla ennen joulua, ja sitä ennen mulla oli lääkäri, viikolla 28+5. Vauvan painoarvio oli 1397g ja istukka on siirtynyt korkealle pois kohdunsuun edestä! :) Eli alatiesynnytyksen pitäisi onnistua kuitenkin. Terveydenhoitaja mäkätti ensin sokerirasitukseen menemisestä ja saatuaan motkotuksellaan mut raivoihini päätti mitata verenpaineen, joten verenpaine oli tietysti korkealla. Ensimmäisen kerran mulla oli niin ärsyttävä terkkari, tähän asti on olleet tosi mukavia.

Ostettiin vähän lisää pikkuisia vaatteita reissulta, ja nyt olisi tarkoitus käydä ostamassa lipasto alennusmyynneistä. Siihen tulee hoitotaso päälle ja vauvan vaatteet mahtuvat kätevästi laatikoihin. Saan alkaa pestä vauvan vaatteita ja järjestellä vauvan huonetta valmiiksi..

Töitä olisi tammikuun loppuun asti. Laskeskelin tuossa, että 21 työpäivää jäljellä, menen nimittäin torstaina vasta töihin seuraavan kerran. Tauko on tehnyt hyvää.... :)
 
Kertokaas fiksummat, että onkohan tämä nyt raskausoire vai onko joku tauti iskemässä: Olen parina yönä (en tosin peräkkäisinä) herännyt joskus kolmenmaissa ihan hirveään viluun, siis tärisen horkassa. Aika pian olen nukahtanut uudelleen ja uudelleen herätessä ei mitään oireita. Alkuraskaudessa vilu on kait oire, mutta vielä näillä viikoilla :confused:.

Olipa muuten hauska uusivuosi, kun ei voinut tehdä mitään lupauksia. Kaikki paheet on muutenkin kielletty eikä laihduttaakaan saa, joten mitä sitä sitten mitään lupailemaan :D.

Tinttu ja Tupu rv 13+3
 
Minniliini, kiitos synnäristä. Muistan muuten itsekin, miten inhalta tuo jälkeisten pois puristelu tuntui, jotenkin kohtuutonta, että kaiken sen tuskan jälkeen vielä kiusattiin tuolla painelulla.

Tinttu, onnea hyvistä tuloksista! mä pelkäsin kanssa ihan hulluna np:a ja veriseulaa ja vielä ru:kin pelotti. Voisin kuvitella, et tuo vilutus johtuisi hormooneista, itse palelen välillä ja välillä on liian kuuma, hyvä ei koskaan:D

Täällä siis käyty ru.ssa, kaikki rakenteet ok, painoarvio 370 g ja tulossa kolmas poika:heart: Nyt vastasi paremmin kuukaustisista laskettuja viikkoja, mutta tässä vaiheessa ei kuulemma enää la:aa muuteta.

Pikkuvaatteita en ole vielä ehtinyt kuin ohimennen alesta katsella, mutta en ole mitään mieleistä vielä löytänyt. Tosin harvoin mä alesta muutenkaan mitään löydän.

Ollakovai..? ja 22+1
 
  • Tykkää
Reactions: Kanervankukkanen
Kiireisen joulun jälkeen ehdin eilen pitkästä aikaa selaamaan näitä sivuja.

Meidän jouluun kuului appivanhempien järjestämä reissu aurinkoon heidän kanssaan ja sitten uudenvuoden ja loppiaisen välissä ajoin 600 km edestakaisin, että lapset saivat käydä omien vanhempienikin luona mummolassa. Aika reissaamista, mutta vointi ja olotila ovat hyvät, joten matkustaminen onnistui hyvin. Masu menee kyllä ihan alakäyrillä, mutta silti menolennoilla kysyttiin raskausviikot (lentoemäntä lentokoneeseen astuessa). Reissu oli juuri ennen kuin nuo 28 viikkoa tulivat, joten en tarvinnut todistusta lennoille. Mutta näköjään näitä viikkoja sitten aika aktiivisesti kyselevät. Olisivatkohan käännyttäneet koneesta, jos viikkoja olisi ollut enemmän eikä todistusta mukana?

Minniliinille kiitokset synnytyskertomuksesta. Aika vaiherikas synnytys sinulla on ollut, onneksi lopulta kaikki hyvin.

Tintulle onnittelut hyvistä seulatuloksista.

Milk@ Täällä sama tilanne, vaikka laskettu aika onkin vasta hiukan myöhemmin minulla. Pitämättömien lomapäivien kanssa loma alkaa jo helmikuun alusta. Tosin tutkimustöitä joudun/saan jatkaa äitiyslomallakin kotoa käsin.

Vierailimme joululomalla myös vauvaperheessä. Tämän kokemuksen perusteella meillä taitaa olla yksi äidin reipas vauvanhoitaja apulainen (pian 5v. täyttävä tyttäremme) ja sitten yksi täysin vahdittava (tämä kohta 4v. juniori veli). Vaikka olin ihan vieressä, meidän pikkuherra meinasi ehtiä hujauttaa viisikuisen vauvan kehdon kumoon vauvoineen…

Kivaa Uutta Vuotta kaikille!

Mesimarjaana rv 29+1
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Hei!

Kukkaislapsi, 35v ilmoittautuu mukaan. Aivan alussa ollaan, tänään tuli digitestiin raskaana 1-2. Peukut pystyssä että kaikki jatkuu hyvin. Peloilla ei yleensä saavuta mitään hyvää, joten aion asennoitua niin että raskaana olen jos ei muuta infoa tule.

Laskureiden mukainen laskettu aika olisi 18.9.2014. Synnytyspaikkaa en tiedä vielä, mutta pääkaupunkiseudulla asustelen. Lapsi sai alkunsa häämatkalla. Elämässä kaikki kerrankin paremmin kuin hyvin. Osaan arvostaa jokaista hetkeä. <3

Muoks. Ai niin, ensimmäistäni odotan.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Robina ja Milk@
Kukkaislapsi, tervetuloa ja onnea matkaan! Monesko lapsi sinulle on tulossa? :)

Huomasin tuossa listaa päivittäessäni, että muutamilla on H-hetki jo ollut tai on ihan näinä päivinä.... Milla-Sofia, viimeinkin ja Kolibrinkukka - Mitä teille kuuluu?? :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Ilmoittaudun mukaan – Hanix / 38 / 12.9. / 3. / HUS
Kovin alussa mennään, erittäin positiivisin ja iloisin mielin, jännäähän tämä on kun edellisestä raskaudesta vierähtänyt jo yli 8 vuotta ja ikääkin siinä sivussa kertynyt ;)
Ilo liittyä joukkoonne! Nyt vaan jännätään ja odotellaan <3

Hanix & pikkukolmonen 4+6
 
Kiitos onnitteluista :)
Robina: tosiaan, ihan kuin ekaa odottaisi, niin on päässyt kaikki tämä unohtumaan ja tuntuu taas niin uudelta ja jännältä, hassua. Mutta ihanalta, mä nautin!
Nyt jännätään ja odotellaan parin viikon päässä häämöttävää alkuraskaudenultraa, ei meinaa nahoissansa pysyä :D
Ehkä tää ylienergisyyskin on jokin oire..?!? :D
 
Hei kaikille!
Ilmoittaudun minäkin mukaan. Untako/38/2.9./3./HUS
Edellisestä raskaudesta 9 vuotta, kuten teillä parilla muullakin, joten tuntuu kuin olisi eka. Oireitakaan ei ole, joten untako sitten lienee.

Untako rv 6+5
 
Tänne on tullut vaikka kuinka paljon uusia, joten tervetuloa kaikille :wave:.

Viime yönä oli ensimmäistä kertaa vähän outo olo vatsalla nukkuessa, joten alkaiskohan tuo vatsa vihdoinkin kasvaa... Kovasti odotan, että näyttäisi vauvamahalta eikä vaan lihonneelta niin kuin nyt :).

Tinttu ja Tupu rv15+0
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Tervetuloa uusille!

Mulla on kuopus nyt reilu 3 v., mutta siitä huolimatta olen autuaasti unohtanut kaikki raskauden mukanaan tuomat vaivat ja rajoitukset, kuten sen, että kumartelu ja kyykkiminen ei enää käy niin notkeasti kuin normaalisti ja ettei kroppa kestä samaa rasitusta kuin muulloin.

Ensimmäisen hankinnat vihdoin tehty, muutamia pikku vaatteita ja turvakaukalo. Sitteri pitäisi vielä hommata ja ehkä kantoliina -sitä on fiksuna nekin jo ehtinyt kiertoon laittaa.

Ollakovai..? ja poitsu 23+5
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
Heido!
Ajattelin tänne itseni tyrkätä jos huolitaan, kun ilmeisesti laskettu aika seilaa niin en oikein tiedä kuulunko elo vaiko syyskuisiin.
Meillä neljäs siis tulossa, sisarukset 2004, 2007 ja 2010.
Ja klassisesti tätä ei pitänyt enää tapahtua, mutta vauvakuume vei mukanaan näin viimehetkillä.
Laitan tarkemmat tiedot kunhan LA varmistuu.
Yllättävän paljon on meitä yli 35 porukkaan kuuluvia, sitä kun itse tuntee itsensä olevinaan vanhaksi kuitenkin ( tai ainakin kun muiden ikiä katselee)
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@
esteri76, tervetuloa! Tottakai mahdut porukkaan! Ja me ei todellakaan olla mitenkään poikkeuksellisia, onhan ensisynnyttäjienkin ikä noussut tasaisesti koko ajan viime vuosina. Ilmoittele sitten laskettu aika yms tiedot vaikka lihavoituna tai punaisella fontilla, etteivät vahingossa mene multa ohi... :)
 
Heips, ilmoittaudun uutena mukaan tuolta "syyskuun söpöläisten" puolelta. Ikää nyt 37 vuotta ja rv 5 + 4 menossa, toinen raskaus. Ensimmäinen pienokainen syntyi 12/12. Jos tämä uusi toukka pysyy matkassa loppuun asti (la 17.9.2014), niin ehdin siihen mennessä täyttää 38 vuotta. Ensimmäisen kohdalla ainakin yövalvomiset ovat tuntuneet raskailta, tiedä sitten, johtuuko pelkästään omista ikävuosista vai jostain muusta. Mahtavaa kuitenkin, että kroppa toimii normaalisti vielä näilläkin ikäluvuilla. :) Ensimmäisen kohdalla tärppäsi yk 6:sta ja nyt yk 8:sta.

Mammaling / 2. lapsi / la 17.9.2014 / 37 v.
 
mammaling, tervetuloa ja onnea odotukseen! :)

Mulla on ollu kauhea vatsatauti tässä pari päivää. Paino pudonnut 1,5kg ja olo ollut muutenkin heikko. Onneks oon voinu juoda ja syödäkin, vaikka vähän. Nyt alkaa vointi parantua, ja vauvakin on ollut tänään taas aktiivisempi kuin eilen. Jos on kamalaa sairastaa ihan normioloissa, raskaana se on vielä astetta kamalampaa....
 
Tervetuloa uusille!

Täällä on hiljaista kuin huopatossutehtaalla, itsekin tulee enemmän tuolla kuukausiketjussa kirjoiteltua.

Milk@, oih, vatsatauti, kamalaa. Se on muutenkin niin inha vieras saati jos on vielä raskaana.

Itsellä iski perusflunssa -ärsyttää, ettei taas moneen päivään pääse lenkille tuulettumaan:mad:

Pikku hiljaa tulee tehtyä vihdoin hankintoja, nyt olis ihan pieniä vaatteita ja sitteri hommattu sekä tilattu adapterit, että kaukalon saa kiinni rattaisiin ettei tarvitse aina muljata kaukalosta vaunuihin kauppareissujen ajaksi. Matkarattaiden hankinnan jätän tuonnemmaksi, niitä ei heti tarvitse.

Perjantaina olis vihdoin eka ja samalla vika lääkäri, toivottavasti paikat on vielä ummessa, että voi jatkaa normaalia elämää.

Mites muiden vointi?

Ollakovai..? ja poika 24+6
 
Hyvää yötä tai huomenta - järkyttävän pitkästä aikaa!
39. viikko alkoi juuri, ja on poikkeuksellisen huonosti nukuttu yö takana. Esikoinen heräili useampaan otteeseen, itse kuolen janoon ja olo on turpea. Ups, onpa kiva palata palstalle viime metreillä ja aloittaa heti valitus :/ ... Joka tapauksessa, täällä on vissiin aika hiljaista, ei ole montaa alkuvuoden laskettua aikaa ainakaan aktiivisena..? Mulla on kaikki mennyt vinkumisesta huolimatta hyvin. Varsinkin ekaa odottaville ja muuten vain (itseni kaltaisille) kärsimättömille tsemppausta: vaikka välillä tunnitkin mataa, tämä on kuitenkin rajallinen aika! Kaikenlaisista tuntemuksista huolimatta en muuten usko, että lähtö olisi vielä lähellä. Saas nähdä, mitä pinna sanoo, jos la ylittyy kovastikin... Esikoinen taisi ilmaantua 39+3, joten en tiedä todellisesta piinasta vielä mitään!
Lallaa ja Pienenpieni 38+0
 
  • Tykkää
Reactions: Milk@

Yhteistyössä