OYS

  • Viestiketjun aloittaja miinuliinu
  • Ensimmäinen viesti
Hei
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.01.2005 klo 23:42 miinuliinu kirjoitti:
Onko millaisia kokemuksia OYSista? Millaisia kätilöt ovat olleet/ lääkärit jne. Saitteko haluamanne kivunlievityksen? Kuunneltiinko toiveitanne?
Synnytin sektiolla, leikkaussalissa palvelu pelasi hyvin, ihan kiitettävästi.

Osastolla oli muutama aivan ihana kätilö, jotka sitten vaihtoivatkin työtehtäviään siten, että saivat olla tutun äidin ja vauvan parissa vuorossaan. Kiitos heille siitä!!! :flower:
Mutta kyllä joukkoon mahtui niitä tympeitäkin, joista tälläkin palstalla on kirjoiteltu silloin tällöin. Eli varsinkin vanhempia rouvashenkilöitä, joille alanvaihto olisi ollut paikallaan... :/
Mutta pääsääntöisesti jäi positiivinen kuva.

Lääkäri (joka teki lähtökontrollin) oli minusta ihan huuhaa!!! Itse olisin voinut käydä itselläni "tarkistuksella"...
Mun mielestä kätilötkin vaikutti ammattimaisemmilta kuin tämä nainen. Kaiken lisäksi ulkomuoto oli "homssuinen", jotenkin varsin epäsiisti.

Lastenlääkäri oli sitten ihan hyvä!

Kivunlievityksessä ei sektion osalta ole paljoa valinnan varaa - lääkkeitä sain osastollakin aina tarvittaessa. Anestesialääkäri vaikutti ulkoisesti erittäin epävarmalta...nuori mieshenkilö...toivottavasti ei vain ollut harjoittelija :/ ;)
 
oysissä kaks kertaa oltu, eka tuli sektiolla toka alakautta.
Mulla tokalla kertaa anestesialääkäri rempseä reipas keski-ikäinen nainen, luottamus tuli heti. Ekalla oli joku nuori nainen, touhus sen puudutteen kans tunnin verran, aattelin että kuolen tähän ku tonki sen piikin kanssa sen verran monta reikää.....
Kätilöitä moneen lähtöön, yleensä nuoremmat valitettavasti(ehkä kokemuksen puutteesta)huonompia, enpä toivoisi ponnistusvaiheeseen nuorta.. :( mutta minulla oli toisella kertaa ponnistusvaiheessa aivan ihana kätilö, jonka laitan myös toiveeksi seur. kerralla. Osasi kannustaa, ottaa huomioon, kertoi tilannetta mm.mitä tehdään seur. ja oli tosi ammattilainen otteissaan, luotin häneen täysin. =)
 
Synnytin oysissa kolme viikkoa sitten ja muistot aika ikävät.No johtuu osittain siitä et kaikki meni enemmän ja vähemmän pieleen. Synnytys päättyi minun osalta 16 h avautumisen, kolmen tunnin ponnistamisen ja imukuppi yritysten jälkeen hätäsektioon ja vauva teholle:(. Synntyksessä oli useita lääkäreitä ja kätilöitä, joista osa ihan ok mut muutama sellanen tapaus et jäi paha maku suuhun. Eniten ärsytti se et mulle ei kerrottu synnytyksen aikana mikä mätti ja en ollu tilanteen tasalla. Ja sit ponnistus/imukuppi showta vedettiin siihen asti et mulla meni tajunta ja voimat loppui, ei kiva. Sektio sinänsä oli helpotus mut tuo kaikki muu ei.Kuulin jälkikäteen et olivat epäilleet jo avautumisvaiheessa et ei tule normaalisti ulos kun mm. tarjonta oli huono, lantio ahdas, supistukset ei ollu tarpeeksi voimakkaita jne. Ihmetyttää yhä miksi moiseen ryhdyttiin kuitenkin??? Lisäksi jouduin itse pyytämään synnytyksessä mukana olleita henkilöitä tulemaan osastolle kertomaan et mikä meni synnytyksessä pieleen, eli jos en olis vaatinut heitä paikalle ni tusklin olisivat näyttäytyneet kun tulivat pyynnöstäkin vasta kolmantena päivänä synnytyksen jälkeen minua tapaamaan.Henkiset traumat on aika kovat, eppari haava sektiohaavan lisäksi mut onneksi vauvalle ei tullut mitään ja kaikki päättyi niiltä osin onnellisesti. Niin ja osastolla parasta neuvoa ja ohjausta sain nuorilta kätilöiltä, vanhemmat siirsivät aina vastuuta seuraavaan vuoroon. No toivottavasti aika kultaa muistot ja seuraava kerta on parempi, mut alateitse en enää synnytä. No tuo oli minun kokemukseni ja ainakin omassa laajassa kaveripiirissäni ainutkertainen tapaus.Eli muilla on positiivisia kokemuksia synnyttämisestä oysissa, joten älkää murehtiko etukäteen.Kirjoitin vain tämän esimerkkinä et näinkin voi käydä ja jos joku muu kokee vastaavaa niin pitäkää oma päänne ja se et teitä kuunnellaan ja teille kerrotaan missä mennään, mitä tapahtuu/tapahtui. Ettei tartte murehtia asiaa jälkikäteen, selvää on se et tuollanen kokemus ei heti unohdu mut ajan kanssa kyllä. Tsemppiä kaikille tuleville synnyttäjille:)!
 
Mä olen synnyttänyt kaikki viisi lastani OYS:issa ja joka kerta on ollut ihan ok reissu. Tietty joku ihminen on aina sellainen jonka kanssa kemiat ei ihan natsaa, mutta kyllä ne harvassa on.
Mene ihan hyvällä mielin synnyttämään =)
 
alannah
Mahottoman hyviä kokemuksia on jääny jokaiselta sairaala reissulta. Hoitajat ja lääkärit on ollu mukavia. Oikeestaan ku sain toisen tytön, jäi paremmin mieleen sen ku menin leikkaussaliin ja tän kolmannen kerran. Kivuissa ei oo tarvinnu olla. Mittää huonoja kokemuksia ei oo jääny ollenkaa sairaala reissulta. :)
 
sarkkis
Oikein paljon jaksamista sinulle! Minulla samanlainen synnytyskokemus (Taysista) kuin sinulla... Parin vuoden takaa... Kolme päivää käynnistelyä osastolla... Avautuminen epiduraalin avulla sitten sujui hyvin... Pari ja puoli tuntia ponnistusta, imukupin kanssa viimeiset puoli tuntia, ja sektio...

Niin rankka juttu myös, etten aio yrittää enää alateitse.. Toivottavasti saan sektion ilman suuria "taisteluja".. Täällä kuumeilen nimittäin toista..

Haluan sulle kuitenkin oikein paljon toivottaa jaksamista ja toipumista synnytyksestäsi, myös henkisesti... Vaikka jäljet tuollaiset kokemukset aina jättää....
 

Yhteistyössä