Synnytys ulkomailla

Toivoisin vinkkejä, että mitä kannattaa ottaa huomioon mikäli päättää synnyttää ulkomailla. Asutaan Suomessa mutta olemme ulkomailla miehen työkomennuksen vuoksi hänen kotimaassaan suht paljon, noin puolen vuoden sykleissä. Nyt tulin raskaaksi ja synnytys ajoittuu hankalasti ulkomailla oleskelun ajalle. Synnyttäminen siellä toki on ihan ok ajatus, mutta onko jotain mitä täytyy ottaa huomioon esim. Kelaa varten? Kiitos jo etukäteen vikeistä, toivottavasti jollain olisi kokemusta...
 
Kysy KELAsta korvaavatko ylipäänsä ulkomailla synnyttämisen. Toisaalta, jos olette komennuksella, niin työnantajalla on varmasti teille yksityinen sairaskuluvakuutus joka korvaa synnyttämisen. Ihan noin vain ei voi päättää synnyttävänsä ulkomailla, jos ei halua itse joutua maksumieheksi. Itse asun EUn ulkopuolella ja synnytys maksaa täällä noin 10'000 euroa. En tiedä korvaisiko KELA tätä, jos kuuluisin Suomen sosiaaliturvan piiriin. Tuntemani expatit ovat kaikki yksityisesti vakuutettuja, niin kuin olen itsekin.
 

Yhteistyössä