Puolivuotiaan ruokarytmi

Moi!

Mielenkiinnosta kyselen, minkälaisia ruokarytmejä & määriä terveillä puolivuotiaillanne on ollut, kun soseet on aloitettu siinä 4 kk iässä.

Olisi kivaa verrata puhtaasta mielenkiinnosta oman lapseni ruokailuihin, joihin vaikuttaa hänen sairautensa (ollaan tiiviisti sairaalan ohjeistuksessa/valvonnassa ja kaikki nyt ihan ok). Omat terveet lapseni ovat olleet puolivuotiaiksi rintaruokinnalla, niin ei ole oikein kuvaa mitä sen ikäiset voivat jo syödä määriltään ja tiheydeltään. :)
 
Kiinnostaa myös
Olen myös utelias tietämään miten usein ja paljonko puolivuotiaat syö muissa perheissä. Minua on nyt vähän haukuttu siitä että lihotan poikaa kun annan joka päivä kerran tai kaksi mangososetta tai vastaavaa, niitä ei kuulemma saisi antaa niin paljon? Eli sellainen pikkupurkki menee päivässä, ellen tee itse tuoreeltaan jotain sosetta. Onko se liian paljon?

Montako kertaa teidän vauvat syö päivässä, oli sitten tissillä tai pullolla? Meillä on korvikevauva, hän syö viisi kertaa päivässä 4t välein. Aamulla puuro+maito, sitten maito+makea sose, kolmen aikoihin ruokasose+maito (sosetta menee sen puolikkaan pikkupurkin verran tai kolme jääpalaa, paljonkohan tuommoinen vajaa 7kg pitäis sitten kerralla saada?), illalla maito+makea sose ja ihan yötä vasten maitoa ja velliä tai mitä nyt sitten kaappiin on sattunutkin jäämään, joskus pelkkää maitoakin pelkästään. Olen kyllä ajatellut anta illallakin puuroa nyt kun vatsa on tottuneempi siihen, tosi kovat väänteet se aluksi teki.
 
"Hanne70"
Mä annan pojalle aamuisin velliä ja maitoa, aamupäivällä kasvissosetta ja maitoa, iltapäivällä hedelmäsosetta ja maitoa , illalla kasvissosetta (välillä kalaa joukossa) ja ennen nukkumaan menoa puuroa ja maitoa. Maitoa menee joku 120-160 ml, soseita muutamasta lusikallisesta pilttipurkilliseen. Vellistä ja puuroista tykkää kovasti.
 
Mulla on semmonen muksu, joka puklailee paljon ja saatiin neuvolasta ohjeet antaa vaan paljon kiinteetä ruokaa, kun maito tulee yleensä pukluina ulos, joten:

Aamulla herätessä aamuvelli (käytän kaupanvalmista iltavelliä)
ja n. tunnin päästä siitä pojalla on yleensä uudelleen nälkä ja syödään banaani (kokonainen banaani), juodaan vettä päälle.

Sitten on jo aamupäikkäreiden aika

Herättyä syödään joku lihasosepurkki ja juodaan maitoa päälle (menee n. 1 - 2 dl)

välipala hedelmäsosepurkki ja vettä päälle.

sitten maitoa, mikäli tahtoo syödä yleensä menee 2 -3 dl.

Iltapuuro ja vellipurkki.


Tää ei aina mee niinku pitäs :D Eli joskus on päiviä, että vauva ei ala kunnolla syömään ja sitten syödäänkin enemmän maitoa. Yleensä vauva nukkuu yöt läpeensä, mutta tänään aamuyöllä syötiin 2 dl maitoa ja nukuttiin vähän lisää.
 
"Maija"
Meillä puoli vuotias painaa melkein 10kg ja on 72cm pitkä. Ruokaa ja maitoa kuluu seuraavasti:
-aamulla klo 7 puuroa ja hedelmäsosetta (yhteensä 1dl) sekä maitoa (1dl)
- ekojen unien jälkeen klo 10 syödään hedelmäsosetta/banaani (1dl)
-toisten unien jälkeen klo 13 syödään kunnon ruokaa, usein itsetehtyä. Aina kalaa tai lihaa mukana. ( reilu desi menee sekä maitoa 1-2dl)
-iltaunien jälkeen klo 16 syödään taas kunnon ruokaa, kasviksia ja lihaa (reilu desi) sekä maitoa (1-2dl)
-klo 19 syödään iltapuuro marjoilla/hedelmällä (1,5dl) sekä maitoa (1-2dl)
Maito ei välttämättä maistu iltapuuron kanssa mutta maistuu ennen nukkumaan menoa.
Nukkumaan klo 20.
 
miss_piggy
Meidän poika vähän yli 6kk, neuvolassa (6kk) mitat oli 69,5cm ja 9090g.

Aamulla kun noustaan ylös, noin desi puuroa ja joskus päälle hieman marja/hedelmäsosetta. Noin 1-2h aamupuurosta tissistä maitoa. Noin klo 10:30-11:00 kasvissosetta, määrä vaihtelee mutta yleensä noin 4-5 jääpalakuutiota (itsetehtyä) tai jos kaupasta niin silmämääräisesti purkista sen verran kun arvioin pojan syövän. Tästä ruoasta taas parin tunnin päästä tissimaito. Välipalaksi noin klo 14:00 noin puoli purkkia hedelmä-tai marjasosetta, ja taas jonkun ajan päästä maitoa päälle. Päivälliseksi noin klo 16:30-17:00 vähän kasvissosetta ja lihasosetta lisukkeeksi. Samoissa määrissä kuin lounas-sose. Ja taas maitoa päälle tyyliin jokus klo 18-18:30. Noin klo 19:30 vielä iltapuuroa, noin desin verran ja joskus sosetta puuron päälle. Rinnan kautta nukkumaan noin klo 20-20:30 ja yöllä imetän yleensä 1-2 kertaa.

Ruokailujen yhteydessä poika tykkää vielä juoda vettä kyytipojaksi, ja tissimaidon siis saa kuitenkin aina hetken kuluttua syömisestä.
 

Yhteistyössä