Minkä ikäiselle sukset ja luistimet?

En kyllä vielä tänä talvena ostaisi noita, seuraavana talvena ehkä, yleensä luistelun ja hiihtämisen oppii vasta 4-6v, mun nuorin on nyt 2v1kk enkä ole edes harkinnu noitten ostoa, olen opettanu isommat aikoinaan hiihtää ja luistelee, menee kauan ennen kuin ne sujuu ilman aikuista. lapset 14,12,8,2v
 
En yleistä, sulla on ihmelapsi, omat muksut oppivat vanhempina ja kun oon ollu eri tarhoissa töissä ja hoitanu paljon kavereitten lapsia, eikä vielä ole ykskään ole osannu tossa iässä, kerran oon nähny luistinradalla pikkusen luistelemassa, katottiin sitä lasten kanssa kuin ihmettä.
 
Miskan äiskä
Meillä on nyt 08/04 syntyneelle pojalle ensisukset talveksi ja kovasti poika odottaa, että pääsee hiihtämään. Jo viime talvena näytti siltä, että hiihtämään lähtisi jos sukset saisi, kun naapurin poika kokeili pihassa suksia. Meidän poika meni kaverin taakse ja tönäisi liikkeelle, kun mitään ei tapahtunut ja sauvat on pop, kun on mun kävelysauvoilla tottunu touhuilemaan.

Luistimet saa odottaa vielä vuoden, että nilkka vahvistuu. Ainakin seuroissa 3v. on aika yleisesti suosittu aloittamisikä.
 
:wave: Täälä myös "ihmelapsen" äiti :D :D Poika oppi luistelemaan viime talvena ja oli jouluna täyttänyt 2v (siis viime jouluna). Nyt käyvät isän kanssa vanhempi lapsi luistelussa jäähallilla ja on tosin ryhmän nuorin, mut jäkistä tykkää pelata :D Hiihtoakin viime talvena harjoiteltiin kun ite halus. Että ei pidä yleistää jotkut oppii aikaisemmin ja siis haluaa oppia ei ole mitenkään treenattu taikka pakotettu, mut haluaa jäälle niin sinne viedään. Meillä toisn muukin perhe hiihtää ja luistelee, että aika normaalia varmaan kun haluaa mukaan menoon :D
 
hassua
meillä nyt 2,5v tyttö oli jo viime talvena luistimien ja suksien päällä! liikkunut ne ei yhtään mutta halu oli kova, kun isosisko 3vuotta vanhempi viiletti edellä!!!
nyt ollaan luisteltu luistelukoulussa elokuusta lähtien eli oli sillon 2v3kk kun alotti! luistelu seuroilla on tosiaan toi 3v suositus ikä!!!
meillä esikko alotti 3v taitoluistelukoulun ja nyt 5v "treenaa" 3kertaa viikossa + lajioheinen päälle eli jumppa!!! nyt eka kilpailukausi menossa ja se lisää yhden jään tähän päälle viikossa kun tehdään kisaohjelmaa!
eli kaikki tyylillään ja kiinnostuksen mukaan! =)
 
Juho ja Iida on alottaneet hiihtämisen 2 vuotiaana, vaihtelevalla menestyksellä ;) Ihan remmisukset on olleet. Nyt molemmilla on monot ja siteet, Juho sai ne vasta eskarissa (aikasemmin ei hirveen paljon hiihtäny) ja Iida sai viime vuonna eli 3 vuotiaana.

Luistelemaan Juho innostu vasta eskarissa, nyt osaa jo tosi hyvin. Iida taas 3 vuotiaana ja suoraa hokkareilla. Nyt tepsuttelee jo mallikkaasti ja innolla odottavat luistelemaan pääsyä =)
 
harjotellen
Mikään ei estä luistimien ja suksien ostamista 2,5 vuotiaalle. Oli meilläkin sen ikäiselle nuo molemmat viime talvena, luistelemaan oppi aika hyvin, hiitäminenkin sujui. Kovin paljoa ei harrastettu, mutta jonkun verran.

Lunta tääällä etelässä on niin vähän aikaa, säätila vaihtelee lähes päivittäin, viime talvi oli hyvä.

Kannattaa ostaa sopivat luistimet, ei liialla kasvunvaralla, niin tukee jalkaa paremmin, ei mene mielenkiinto heti.

Suksena ne remmisukset, koska into voi loppua parin lykkäyksen jälkeen ja siitä on helppo sukeltaa muihin lumileikkeihin, ei mitään monon vaihtoa tms. Sopivat sauvat, sopivat sukset, ei liian isoja.
 
Me asutaan etelä-Suomessa eikä esikoinen ole vieläkään innostunut hiihtämisestä yhtenäkään talvena - nyt siis ikää jo 6,5v. Luistelu on ehkä enemmän meidän perheen juttu ja ensimmäiset hokkarit on lapsella ollut n. 3v. Nyt esikoinen luistelee jo aika hyvin ja keskimmäinen (4v) pysyy pystyssä, muttei vielä liu´u. Kuopus (3v) saa testata luistimia tänä talvena. Meillä on yhdet sukset, mutta saa nähdä hommataanko uusia tässä vaiheessa. Eri juttu, jos asuis jossain Lapissa. :/
 
Meillä ensimmäiset sukset ostettiin kun tyttö täytti 3-v. Poika oli saman ikäinen. Kannattaa ostaa ihan oikeat sukset monoineen päivineen. Opettelu sujuu paremmin kun on kunnon vehkeet. Luistelun tyttö aloitti 5-vuotiaana ja poika viime talvena ollessaan 4-vuotias. Ja lapsissa on eroa. Tytöllä hiihdon ja myös luistelun opettelu oli paljon poikaa hankalampaa.
Näin meillä ! :wave:
 
archie
Meillä tais olla ekat "harjoittelusukset" alta kaks vuotiaana ja niillä sujuvasti käveltiin. Viime talvena likat oli pikkasen vajaa neljä ja vajaa kolme vuotta ja ostin kummallekkin ns. kunnon sukset monoineen ja kummasti vaan hiihtää humputtelivat. Varsinkin tuo meidän kuopus hiihti yllättävän hyvin ikäänsä nähden. Samoin luistimet hommasin viime talvena ekan kerran (suoraan kunnolliset hokkarit) ja yllättävän hyvin pysyivät pystyssä ja pääsivät itse pystyyn.
 
Olen liikunnanohjaaja/lto, taitoluisteluvalmentaja ja oikeasta iästä aloittaa luistelu voin sanoa, että heti kun lapsi osaa kävellä lattialla ne luistimet jalassa niin voidaan siirtyä jäälle. Tietenkin luistimien tulee tukea jalkaa niin, että nilkat pysyy suorassa. Jos kävely ei luistimilla kuivalla maalla onnistu niin on turha lähteä lasta jäälle kuskaamaan. Vähän sama homma hiihdossa: hiihto ja luistelu pohjautuu perusliikkeeseen kävely ja kun kävely on sujuvaa ei jalat harallaan vaappumista voidaan näiden lajien harjoitelu aloittaa.
 
Meillä tyttö oli ekaa kertaa suksilla vähän yli 1,5vuotiaana. Nyt jo hiihtää pihaa ympäri, mut ylös täytyy vähän auttaa, jos kaatuu. Nyt siis ikää 2v3kk. Luistimia olen ajatellut kokeilla vasta vuoden päästä.
 
äiskäx3
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.10.2006 klo 10:09 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 15:08 äippä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.10.2006 klo 14:41 Vieras kirjoitti:
Mun tyttö aloitti 2v:nä ja jo viime vuonna ollessaan 3v luisteli ja hiihti todella hyvin! Ei saa yleistää!
Näin myös meillä! =)
Samoin myös täällä. =)
Meillä myös ja kaikkien kolmen kohdalla!
 
Palstalla on aika paljon ihmelapsien äitejä! :D Täällä myös yksi. Meillä molemmat oppivat luistelemaan ja hiihtämään samana talvena kun täyttivät kaksi. Poika oli silloin 2v 1kk ja tytär 1v 11kk. Hyvin luistimillakin pystyssä pysyivät ilman tukea, mutta ylös nousu ilman apua oli vaikeaa. Hiitäminen sujui hyvin muuten mutta esikon kohdalla remmi sukset irtosivat kengistä koko ajan. Hiihto alkoi sujua kun ostimme monot ja siteet suksiin. Siihen jäi kiukut ja hiihto oli hauskaa.
 
ihmelapsia
Mun lapset oppi kaikki kävelee ilman tukea 8 kk ikäisenä kuten minä ja miehenikin aikoinaan.
Ensimmäisen sanan sanoivat 7-9 kk ikäisenä vähän lapsesta riippuen, ja sujuvasti puhuivat lauseita n. 10 kk ikäisenä ja ässän ja r:n ovat aina oppineet saman tien sanomaan, mutta meillä onkin aina lorutettu, ruonotettu, luettu ja leikitetty ja sylitetty hurjan paljon ja ollaan panostettu tämmöseen ja lisäksi olen synnyttänyt lapseni ilman erityisiä kivunlievityksiä ja imettänyt pitkään, pitänyt kantoliinassa ja nukuttu perhepedissä ja harrastettu vauvauntia ja vauvamuskaria.

Nämä kaikki ovat kehittäneet koordinaatiota, ja lapset ovat oppineet luistelemaan ja hiihtämään ja uimaan ilman uima-apuja :

Nico syntyi marraskuussa ja heinäkuussa käveli ilman tukea pihalla ja kiipesi keinuun ja otti itse vauhtia, ja kun sitten seuraavan talven hiihto- ja luistelukelit alkoivat, loka-maraskuussa mentiin jäähallille ja laitettiin luistimet jalkaan ja maila käteen ja samantien poika osasi. Sama kävi kun laitettiin hiihtämään joulukuussa kun lunta oli..

Nyt Nico on ekalla, mutta laskee jo 3. luokan matikan kirjasta tehtäviä kun ekaluokka on niin helppo. Lukemaan hän oppi ihan itse 4-vuotiaana. Nico on uintivalmennusryhmässä, hän oppi uimaan 2-vuotiaana ihan siitä syystä, että kävimme tosi harvoin uimahallilla, jos olisi useammin käyty olisi oppinut aikaisemmin.

Ida-Maria on n. 1,5 v nuorempi eli syntyi kesäkuussa ja helmikuussa käveli täyttä päätä äp-toppapuku päällä ja eikun luistelemaan ja hiihtämään täysillä vaan saman talvena , todella motorisesti lahjakas tyttönen, pieni pirpana tämä Ida.
Nyt tämä 5-v tanssii balettia lapsibalettiryhmässä ja oppi lukemaan ja kirjoittamaan 3 vuotiaana.

Elokuussa 2003 synytyi kaksoset, he ovat siis 3 v ja tänä talvena luistelevat ja hiihtävät siinä kuin isommatkin, viime talvena teimme koko perhe 10 km:n hiihtovaelluksen ja kaikki lapset hiihti itse, mutta heillä onkin kunnon varusteet, oikeat monot ja siteet suksissa.

Kaksoset oppivat kävelemään niinikään 8 kk ikäisenä ja puhuivat sujuvasti pitkiä lauseita noin 11 kk ikäisenä ja oli siinä ihmisisllä ihmettelemistä kun kaupassakin Nea kysyi että "äiti, minä haluaisin vaniljajugurttia" ja Netta sanoi että "tuolla on ne karamellihyllyt, mutta me emme syö makeisia, koska ne eivät ole hampaistolle hyväksi, vai mitä äiti?" Kotimatkalla Nico ja Ida pohtivat mitkä tähtikuviot taivalla näkyvät ja monenko valovuoden takana ne ovat..

Eivät minun lapseni mitään ihmelapsia ole vaan tavallisia lapsia, nytkin kokoavat yhdessä palapeliä (3000 palan) koska trivial pursuit -peli on tyhmä ja helppo ja se on pelattu moneen kertaan ja monopoli alkaa tympiä, miksi on niin helppoja peleja lapsille, mistä löytää haastavampia.

Mensan testit he kaikki suorittavat ja läpäisivät 2,5 vuotiaana.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:41 ihmelapsia kirjoitti:
Mun lapset oppi kaikki kävelee ilman tukea 8 kk ikäisenä kuten minä ja miehenikin aikoinaan.
Ensimmäisen sanan sanoivat 7-9 kk ikäisenä vähän lapsesta riippuen, ja sujuvasti puhuivat lauseita n. 10 kk ikäisenä ja ässän ja r:n ovat aina oppineet saman tien sanomaan, mutta meillä onkin aina lorutettu, ruonotettu, luettu ja leikitetty ja sylitetty hurjan paljon ja ollaan panostettu tämmöseen ja lisäksi olen synnyttänyt lapseni ilman erityisiä kivunlievityksiä ja imettänyt pitkään, pitänyt kantoliinassa ja nukuttu perhepedissä ja harrastettu vauvauntia ja vauvamuskaria.

Nämä kaikki ovat kehittäneet koordinaatiota, ja lapset ovat oppineet luistelemaan ja hiihtämään ja uimaan ilman uima-apuja :

Nico syntyi marraskuussa ja heinäkuussa käveli ilman tukea pihalla ja kiipesi keinuun ja otti itse vauhtia, ja kun sitten seuraavan talven hiihto- ja luistelukelit alkoivat, loka-maraskuussa mentiin jäähallille ja laitettiin luistimet jalkaan ja maila käteen ja samantien poika osasi. Sama kävi kun laitettiin hiihtämään joulukuussa kun lunta oli..

Nyt Nico on ekalla, mutta laskee jo 3. luokan matikan kirjasta tehtäviä kun ekaluokka on niin helppo. Lukemaan hän oppi ihan itse 4-vuotiaana. Nico on uintivalmennusryhmässä, hän oppi uimaan 2-vuotiaana ihan siitä syystä, että kävimme tosi harvoin uimahallilla, jos olisi useammin käyty olisi oppinut aikaisemmin.

Ida-Maria on n. 1,5 v nuorempi eli syntyi kesäkuussa ja helmikuussa käveli täyttä päätä äp-toppapuku päällä ja eikun luistelemaan ja hiihtämään täysillä vaan saman talvena , todella motorisesti lahjakas tyttönen, pieni pirpana tämä Ida.
Nyt tämä 5-v tanssii balettia lapsibalettiryhmässä ja oppi lukemaan ja kirjoittamaan 3 vuotiaana.

Elokuussa 2003 synytyi kaksoset, he ovat siis 3 v ja tänä talvena luistelevat ja hiihtävät siinä kuin isommatkin, viime talvena teimme koko perhe 10 km:n hiihtovaelluksen ja kaikki lapset hiihti itse, mutta heillä onkin kunnon varusteet, oikeat monot ja siteet suksissa.

Kaksoset oppivat kävelemään niinikään 8 kk ikäisenä ja puhuivat sujuvasti pitkiä lauseita noin 11 kk ikäisenä ja oli siinä ihmisisllä ihmettelemistä kun kaupassakin Nea kysyi että "äiti, minä haluaisin vaniljajugurttia" ja Netta sanoi että "tuolla on ne karamellihyllyt, mutta me emme syö makeisia, koska ne eivät ole hampaistolle hyväksi, vai mitä äiti?" Kotimatkalla Nico ja Ida pohtivat mitkä tähtikuviot taivalla näkyvät ja monenko valovuoden takana ne ovat..

Eivät minun lapseni mitään ihmelapsia ole vaan tavallisia lapsia, nytkin kokoavat yhdessä palapeliä (3000 palan) koska trivial pursuit -peli on tyhmä ja helppo ja se on pelattu moneen kertaan ja monopoli alkaa tympiä, miksi on niin helppoja peleja lapsille, mistä löytää haastavampia.

Mensan testit he kaikki suorittavat ja läpäisivät 2,5 vuotiaana.
:LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:
 
pörrö
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 21:41 ihmelapsia kirjoitti:
Mun lapset oppi kaikki kävelee ilman tukea 8 kk ikäisenä kuten minä ja miehenikin aikoinaan.
Ensimmäisen sanan sanoivat 7-9 kk ikäisenä vähän lapsesta riippuen, ja sujuvasti puhuivat lauseita n. 10 kk ikäisenä ja ässän ja r:n ovat aina oppineet saman tien sanomaan, mutta meillä onkin aina lorutettu, ruonotettu, luettu ja leikitetty ja sylitetty hurjan paljon ja ollaan panostettu tämmöseen ja lisäksi olen synnyttänyt lapseni ilman erityisiä kivunlievityksiä ja imettänyt pitkään, pitänyt kantoliinassa ja nukuttu perhepedissä ja harrastettu vauvauntia ja vauvamuskaria.

Nämä kaikki ovat kehittäneet koordinaatiota, ja lapset ovat oppineet luistelemaan ja hiihtämään ja uimaan ilman uima-apuja :

Nico syntyi marraskuussa ja heinäkuussa käveli ilman tukea pihalla ja kiipesi keinuun ja otti itse vauhtia, ja kun sitten seuraavan talven hiihto- ja luistelukelit alkoivat, loka-maraskuussa mentiin jäähallille ja laitettiin luistimet jalkaan ja maila käteen ja samantien poika osasi. Sama kävi kun laitettiin hiihtämään joulukuussa kun lunta oli..

Nyt Nico on ekalla, mutta laskee jo 3. luokan matikan kirjasta tehtäviä kun ekaluokka on niin helppo. Lukemaan hän oppi ihan itse 4-vuotiaana. Nico on uintivalmennusryhmässä, hän oppi uimaan 2-vuotiaana ihan siitä syystä, että kävimme tosi harvoin uimahallilla, jos olisi useammin käyty olisi oppinut aikaisemmin.

Ida-Maria on n. 1,5 v nuorempi eli syntyi kesäkuussa ja helmikuussa käveli täyttä päätä äp-toppapuku päällä ja eikun luistelemaan ja hiihtämään täysillä vaan saman talvena , todella motorisesti lahjakas tyttönen, pieni pirpana tämä Ida.
Nyt tämä 5-v tanssii balettia lapsibalettiryhmässä ja oppi lukemaan ja kirjoittamaan 3 vuotiaana.

Elokuussa 2003 synytyi kaksoset, he ovat siis 3 v ja tänä talvena luistelevat ja hiihtävät siinä kuin isommatkin, viime talvena teimme koko perhe 10 km:n hiihtovaelluksen ja kaikki lapset hiihti itse, mutta heillä onkin kunnon varusteet, oikeat monot ja siteet suksissa.

Kaksoset oppivat kävelemään niinikään 8 kk ikäisenä ja puhuivat sujuvasti pitkiä lauseita noin 11 kk ikäisenä ja oli siinä ihmisisllä ihmettelemistä kun kaupassakin Nea kysyi että "äiti, minä haluaisin vaniljajugurttia" ja Netta sanoi että "tuolla on ne karamellihyllyt, mutta me emme syö makeisia, koska ne eivät ole hampaistolle hyväksi, vai mitä äiti?" Kotimatkalla Nico ja Ida pohtivat mitkä tähtikuviot taivalla näkyvät ja monenko valovuoden takana ne ovat..

Eivät minun lapseni mitään ihmelapsia ole vaan tavallisia lapsia, nytkin kokoavat yhdessä palapeliä (3000 palan) koska trivial pursuit -peli on tyhmä ja helppo ja se on pelattu moneen kertaan ja monopoli alkaa tympiä, miksi on niin helppoja peleja lapsille, mistä löytää haastavampia.

Mensan testit he kaikki suorittavat ja läpäisivät 2,5 vuotiaana.

:D :D :D :D :D :D :D :D :D
 

Yhteistyössä