Lapsettomuushoitojen 2012 ja 2013 vauvaantuneet =)

Eli tänne voi kirjoitella meidän odotus puolen pinossa olleet (miksei muutkin) lapsettomuushoidoista plussanneet ja vauvan syliin jo saaneet=) jaetaan vauvojenhoidon ilot ja surut. Tuun kirjottaa omia kuulumisia paremmin kunhan kerkiin..ristiäiset tulossa viikonloppuna ja järkättävää on=)

tyty ja poika 7vk ja 4pv
 
Heipä hei ja kiitos uudesta pinosta! :wave: Koitan kirjoitella aina kun ehdin ja luen varmasti! Meillä on ristiäiset vasta 1.9. ohjelmassa.

Vienda ja poitsu 2 vk 5 pv (hui miten äkkiä aika menee!)
 
Kiitos uudesta pinosta! Meillä juhlitaan myös nimiäisiä viikonloppuna. Mä revin täällä hiuksia päästä kun aika ei riitä kaikkien huomioimiseen ja juhlien järjestämiseen. Jospa ehtisin kirjoitella enemmän ja paremmalla mielellä ensi viikolla. :)

Sebu ja tyttö huomenna jo 2kk
 
Heippa ja kiitos tyty uudesta pinosta!Täällä myöskin tytteli saa nimen sunnuntaina.Pienet juhlat pidetään eli ei ihan hirveästi tarvi ressata.Ainoa ressin aihe on kakun onnistuminen,kun ajattelin alkaa kikkaileen ja tekemään sellaisen sokerimassakuorrutteisen vaaleanpunaisen unelman:)Oon väkerrelly siihen myös kukkakoristeita tässä parina päivänä kun tyttö on ottanut päikkäreitä.

Tyttö nukkui viime yönä jopa 5 tuntia putkeen,taitaa olla ennätys.Siinä alkoi jo olla tissit aika pinkeenä että olisin varmaan jo kohta herättänytkin niitä tyhjentämään jos ei olisi itse herännyt;)Samanlaisia öitä jatkossakin kiitos!

Mun piti muuten kysyä että onko muilla rinnoissa sellaista ihmeellistä särkyä/jomotusta imetysten välillä?Imetys ei kuitenkan satu vaan kipuilu alkaa n puol tuntia imetyksen jälkeen ja on aika satunnaista.Kysyin asiaa neuvolasta ja sieltä sanottiin että joillakin vaan rinnat kestää totutella imetykseen kauemmin.Ilmeisesti siis liittyy sit jotenkin maidon nousuun tjtn..??Muuten kyllä imetys sujuu hyvin.

Ja toimen juttu,te joilla kakkonen jo niin koska teillä on menkat alkaneet synnytyksen jälkeen?Mulla jälkivuoto kesti 5 viikkoa ja siihen tuli ilmeisesti heti menkat oerään,vaikka olivatkin aika omituiset ja melko kivuttomatkin vielä ja nyt siis jo lopuillaan.on jo aikakin ,ei jaksais enää yhtään kulkea "vaipat" housuissa enää:LOL:

Inkkunen ja tyttönen 6 vko 2 pv
 
^ mulla on molempina kertoina alkanut menkat vasta kun lopetin yöimrtyksen. Siihen asti sain pitää huilia niistä. Ekat menkat olikin sitten ihan Järkyttävät!! Niitä en kyllä ikävöi ollenkaan.
 
Hee, täällähän oli tällainen. Muistaiskohan/ehtisköhän sitä käydä välillä kirjoittelemassa :)

Meillä on vauva-arki sujunut ihan loistavasti, josta on kiittäminen tuota harvinaisen tyytyväistä ja aurinkoista tyttöä. Imetyskin sujuu kivasti ja ollaan selvitty ongelmitta yhtä tiehystukosta lukuunottamatta joka sekin hellitti onneksi ahkeralla imetyksellä ja pumppaamisella.


Menkkojen alkaminen on mietityttänyt täälläkin. Maanantaina aamuyöstä heräsin kamaliin ovulaatiokipuihin(?) ja nyt tässä jännitetäänkin, että tuleeko vuotoa elokuun puolessa välissä.. En olisi kyllä ihan vielä halunnut kuukautiskiertoa alkavaksi, kun me ei mitään ehkäisyä ajateltu ottaa käyttöön, muttei sitä epätodennäköistä luomuplussaakaan toivottaisi ihan hetkeen. Kyllä mä haluaisin nyt nauttia tästä yhdestä ensin ainakin pari vuotta :) Jälkivuotokin mulla loppui vasta reilu viikko sitten, joten rätit housuissa on kuljettu jo ihan riittämiin...


Kasvuvauhti tuntuu ihan hurjalta. Tällainen pari kuukautinen osaa jo vaikka mitä ja kaipaa jatkuvaa seurustelua hereillä ollessaan ettei tylsisty. Mihin se mun pikkuvauva oikein katosi, jonka unta pystyi seuraamaan tunti tolkulla? :'(

Mutta onhan tuollainen hymyilevä ja kovasti jutteleva tyyppi aika ihana. Mieskin tuntuu nyt viihtyvän paremmin vauvan kanssa, kun se jo kommunikoi jotenkin eikä vain nuku ja syö.

- Jadekivi & "S" 9vk
 
Onpas kiva päästä kirjoittelemaan tänne! Mukava jatkumo ensin lapsettomuuspuolelta odotuspuolen kautta tänne :)

Täällä vauva-arki pyörii hyvin :) Poitsu kasvaa (fyysisestihän tapaus on edelleen suht pieni ;) ) mutta jotenkin vähälle aikaa henkinen kasvu on ollu huimaa. Minne se pikkupikkuvauva-aika tosiaan hävis? Joskin onhan elämä monella alueella helpottanutkin jäbän kasvettua :) Esim. meillähän ei oltu vaunuiliaihmisiä aluksi ollenkaan. Mikä oli mulle aika kova paikka kun ite tykkään lenkkeillä ja liikkua paljon. Vähitellen kuitenkin ollaan totuteltu ja nyt poika saattaa joskus jopa viihtyä vaunuissa vaikka ei nukkuisikaan :) Toinen joskus harmaita hiuksia aiheuttava asia on ollut, että meidän muksu syömisen ohella harrastaa lohtu/huvituttitissittelyä ;) Tuttia tämä ei ole koskaan suostunut syömään (merkkejä on kokeiltu monia ja muutkin poppaskonstit ollut käytössä). Lisämaitookin oon joutunu antamaan pikkusen ja siitä tietty heti tuli sellanen "oon paska äiti fiilis" kunnes valaistuin ja tajusin, että oon vielä paskempi äiti jos en sitä anna, sillä poika selvästi tarvii sitä.

Kaiken kaikkiaan oon kuitenkin kokenu, että meillä on helppovauva ja ollaan nautittu kaikesta tästä ainutlaatuisesta ajasta, tosin onhan sitä ollut hetkiä, että se on ollu hiukan haastavaakin :)

Inkkunen kyselit rintakivuista, mulla on joskus nänneissä sellasta viiltävää kipua, varsinkin jos poika on viihtynyt rinnalla pitkään. Välillä oon jo pelänny että se on jotain tulehdusta, mut aina tähän mennessä se on onneks menny ohi...Ja menkat mietityttää täälläkin. Jälkivuodon jälkeen on kahteen otteeseen näyttänyt, että ne alkaa mut ei sitten kuitenkaan. Ehkäisyä ei meilläkään ole ja mulla onkin hirvee vauvakuume :)

Lila ja Poika 2,5kk
 
Heippa! :) alkaako teidän muiden vauvoilla päivärytmi hahmottua?
Meillä neiti nukkuu aamulla noin kymmeneen, jonka jälkeen on tunnin hereillä. Sen jälkeen nukkuu useasti muutaman tunnin vaunuissa. Iltapäivä onkin sitten enemmän ja vähemmän tissillä oloa ja torkkumista mutta ei mitään yhtä selkeää unijaksoa kuin aamulla. Iltatankkaamiset alkaa kello 19.00 ja neiti nukkuu ja syö sinne 23.00 asti. Yöunille hän nukahtaa puolen yön aikaan. Ensimmäinen syöttöväli on pääasiassa 4-5 tunnin kuluttua nukahtamisesta, joskus kuitenkin jo kahden tunnin kuluttua.

Miehellä loppuu loma viikon kuluttua mikä tarkoittaa sitä että minäkin joudun nousemaan kukon laulun aikaan muiden lasten kanssa. Toivottavasti pienenkin rytmi aikaistuu vähän siinä samalla. Jotenkin sitä jo kaipaa arkea ja sen tuomaa rytmiä elämään kun koko kesä on eletty vähän "pellossa". :)

Kiitollinen olen kuitenkin näistä öistä! Tyttö ja poika söivät tässä vaiheessa vielä kahden tunnin välein öisin.

Sebu ja tyttö 2kk
 
Sebu kyselit päivärytmistä. Meillä poitsu heräilee 9 maissa ja valvoo max 2h. Sen jälkeen ollaan käyty vaunulenkillä, jolloin ottaa pikkutirsat n.30 min. Sittenpä alkaakin ennalta määrittelemätön aika :D Meillä poika nukkuu päivällä (jos ei käydä autolla missään) tosi huonosti. Parhaimpina/pahimpina päivinä nukkunu yhteensä päivän aikana vähän reilun tunnin päikkäreitä pienissä pätkissä, eli käy sitten jo iltaa kohti aika kierroksilla :/ Jos mennään päivällä autolla jonnekin voi nukkua kepeesti reilun 4h putkeen... Illalla ruvetaan iltapesuille klo.20 jos nukkunu päivällä huonosti ja jos nukkunu hyvin voi mennä lähemmä klo.22. Yöunille nukahtaa nykyään viim. klo.23 (alussa saatto mennä myöhempäänkin). Eka unipätkä on pisin 3-5h, sitten heräilee parin tunnin välein ja n. klo. 5 alkaa heräilemään useesti, joskus jopa vartin välein :/ Kaikisti hankalinta tässä aamu(yö)heräämisessä on, että pojalla ei oo nälkä, koska nukahtaa välittömästi kun tissi suussa (eikä jaksa syödä pullostakaan), vaippakaan ei useesti oo märkä ja ja sitäkin oon kokeillu (kun aattelin, että jos poikaa ei vaan enää väsytä), että herätään, mutta kun noustaan sängystä niin äijä jatkaa vaan makoisia unia sylissä. Eli aamulla tankkaa läheisyyttä...Jos antais tissin olla suussa koko ajan tätäkään ongelmaa ei olis :D Mutta siitä oon kyllä iloinen, että yösyöntien jälkeen poika nukahtaa välittömästi kun siirtää omaan sänkyyn eli ei tartte hyssytellä/kannella yön aikana vaan saa itekin jatkaa heti uniaan :) Ja tietty tuo, että aamulla nukkuu "pitkään" eikä tosiaan heräile kukonlaulun aikaan :) Plussaa myös, että nykyään niinäkin päivinä kun poika valvoo melkein nonstop, saa ite jo ihan erilailla aikaan kun toinen viihtyy lattialla/sitterissä seurailemassa eikä oo koko ajan jomman kumman kannettavana :) Että tämmöstä meillä elo ja olo :)
 
Onko täällä muita jotka nukkuvat perhepedissä? Meilläkin tissinkaipuu aamusta tiheämpää mutta koska tyttö nukkuu vieressä niin saan neidin nopeasti tyytyväiseksi ja nukahdan itse nopeasti uudestaan. Tosin saan kyllä olla neidin tuttina aamuin öin kun ei suostu tuttia syömään. Punnasänky on ollut toistaiseksi käyttämätön lukuunottamatta pari unipätkää päivällä. :)
 
Täälläkin on ihmetelty mihin se pikkuvauva on oikein hävinnyt:)Havahduin oikein tässä yks päivä kuinka paljon neiti ottaa jo kontaktia ja tosiaa niinkuin Jadekivikin totesi niin meillä myös mies on paljon enemmän nyt vauvan kanssa kun kun se jo jo vähän jokelteleekin:)On se kyllä söpö kun kamalasti jotain yrittää sanoa, mutta ainoa mitä saa ulos on hau tai häy tai hää:)

Päivärytmistä:Lilalla kuulostaa vähän samalta kun meillä.Eli iltapesut ja yökkäreiden vaihto kasin ja ysin välillä illalla ja sit tankataan kunnes yöunille mennään kymmenen ja yhentoista välillä, joskus saattaa venähtää pitempäänkin.Eka unijakso on 3-5 tuntia, 3,5 h on aika vakio mut muutamat viidenkin tunnin unet on ottanut kun olen pari kertaa laittanut tuttia siiinä välillä.Noiden unien jälkeen nukahtaa saman tien tankkauksen jälkeen ja nukkuu 2-3 h, jonka jälkeen herätään taas syömään mutta sit valvookin jonkun tunnin ainakin ja sen jälkeen saattaa vielä ottaa parinkin tunnin tirsat kasin ja yhentoista välillä aamulla.Ja tosiaan sit meilläkin alkaa se määrittelemätön aika.Jonain päivinä nukkuu´vain muutamia pätkiä koko päivän aikana tai sit tankkailee tunnin välein ja nukahtelee pieniksi pätkiksi tai sit niinkun tänään: tankkaa puolen tunnin - tunnin välein yhestätoista kolmeen ja sit perään vielä 3-4 tunnin unet.Yleensä jos ollaan liikenteessä autolla/vaunuilla niin nukkuu pitempiä pätkiä.Mut vaunuissakin saattaa viihtyä parikin tuntia nukkumatta... Sitterissä viihtyy hereillä ollessaan joitakin aikoja.Ja ihan lattialla ihmettelee ympärillä olevia touhuja:)

Meillä ei perhepetiä ole edes kokeiltu vaan tyttö on alusta asti nukkunut omassa pinniksessään.Jotenkin pelkäsin niin paljon sitä että kierähdän vahingossa vauvan päälle unissani:/

Lila Täälläkin välillä joudun vielä antamaan lisämaitoa tosin nykyään enää tosi satunnaisesti, mut silti kans on tullut se sama paska mutsi-fiilis mistä kerroit:(
 
sebu,
Me nukutaan perhepedissä. Usein tosin vain minä ja vauva kahdestaan, kun mies haluaa arkisin yhtäjaksoiset yöunet töiden takia ja mä en viikonloppuisin sitä päästä vauvan viereen jos ottaa enemmän kuin yhden oluen.

Nykyään yösyöttöjä ei ole kuin 1-2 kpl ja mä usein nukahdan heti kun vauva on saanut otteen, joten saan nukuttua ihan ok. Valitettavasti saan iltaisin unta vasta 11 aikaan ja miehen kello soi viiden jälkeen, jonka jälkeen en enää nukahda sikeään uneen. Tytöllä kun on tapana aloittaa kakan ährääminen noihin aikoihin ja siinä metelissä ei kyllä nuku kuin tyttö itse :D

Mitään täysin vakiintunutta rytmiä ei ole, mutta useimmiten tytsy käy yöunille 20-21 aikoihin, satunnaisesti venyy jopa puolille öin. Aamuisin noustaan 7-8 aikoihin ja n. kymmeneltä on ekat päikkärit. Päiväunien pituudet vaihteleekin sitten ihan hirveästi. Joskus nukutaan vartti, joskus kolmekin tuntia. Mitä paremmin on nukuttu päivällä, sitä helpommin ja aikaisemmin nukahdetaan illalla :)
 
Meidänkin perhepeti on pääasiassa minun ja vauvan yhteinen peti. Mies aloittaa yönsä meidän vieressä mutta siirtyy sitten yön aikana pois jotta saa nukuttua.

Miten meinaatte/meinaatteko hoitaa ehkäisyn? Me ollaan nyt oltu ilman kun ikinä viimeisen 8 vuoden aikana ei ole luomuplussaa tullut. Tämä arki on kuitenkin tosi hektistä kolmen pienen kanssa, joten ylläriplussa olisi aika järkytys tällä hetkellä. Kyllä sekin varmasti iloksi muuttuisi kun kuitenkin neljännestä haaveillaan. Mulla on jälkitarkastus klinikallamme viikon kuluttua, täytyy kysellä siellä sitten tarkemmin mitä mieltä on.
 
Mekin nukuttiin reilu kuukausi perhepedissä. Ja meilläkin perhepeti tarkoitti vauvaa ja mua. Mun miehellä on ollu vuosia tosi pahoja uniongelmia ja alusta lähtien oli selvää, että mä ja vauva nukutaan makkarissa ja mies työhuoneessaan. Mitäpä apua siitä miehestä yöllä olisi kun poika syö pelkkää rintaa ja nukahtaa heti syötyään :) Meillä onkin miehen kanssa sellanen sopimus, että vastavuorosesti jos mä oon päivällä väsyny, mies hoitaa poikaa sen aikaa, että saan levättyä. Oon siitä onnekkaassa asemassa, että mun mies tekee kotoa käsin töitä ja työt on siinä mielessä joustavia, että se pystyy tarvittaessa paljon mua arkenakin auttamaan :) Mut vielä siitä perhepedistä. Ite koin sen kanssa helpoksi alkuaikana juurikin, että itse pystyi nukahtamaan melkeinpä heti. Mut sitten meidän poika alko reilun kuukauden ikäsenä pulauttelemaan ja yöllä kun syötin makuullaan saattoi puklu tulla vähän ajan päästä paineella pojan nenästäkin :( Totesin, että pulauttelu väheni kun syötän istualtaan ja samalla vauhdilla ajattelin sitten ruveta totuttamaan sinne omaan sänkyynkin. Tosin pinnis on kiinni mun sängyssä eli melkein vierekkäin edelleen nukutaan :) Nyt mietin, että lähiaikoina vois sänkyä kokeilla siirtää kun poika viuhtoo yöllä älyttömästi (tänäkin aamuna se oli poikittain sängyssään) ja tuntuu häiriintyvän siitä kun mä käännän kylkeä sängyssä.

Ehkäisyä meillä ei tosiaan ole. Mussa on niin paljon vikaa, että pidän sitä suoranaisena ihmeenä, että meillä ylipäätään on lapsi :) Luomuplussa on lääkäreidenkin mielestä epätodennäköinen :( Silti jostakin se toiveikkuus aina nousee! Jotenkin elättelen toiveita, että raskaus ois parantanu hetkeksi edes endon ja nyt heti ois helpompi tulla uudelleen raskaaksi. Aika näyttää. Ja onhan meillä pakkasessa vielä 3 alkiota ja itseasiassa oonkin jo vähän mietiskelly missä vaiheessa niillä voi kokeilla. JOS mä saisin päättää niin haluisin toisen lapsen nyt heti perään ja sitten kun nää kaks ekaa ois ekaluokkalainen ja eskari niin sitten haluisin vielä vauvan, että saisin olla kaikkien kanssa kotona :) Haaveita haaveita...
 
Nyt on juhlat juhlittu ja pojalla nimi=) oli hulinaa kun meijän kolmiossa oli 5 ylimäärästä henkeä yötä, keittiöö myöten oli nukkujia..pidettiin esikon synttärit samalla kun oli ristijäisetkin.
Tänään saatiin rota rokote ja kauhulla odotan oireita. Esikko meni aikoinaan tosi kipeeksi siitä. Poika oli myös kasvanu 6630g ja 59,3cm 2kk neuvolassa:D no anoppi se kysy et eikö lapsen ruokailua jo pitäs rajottaa ku on ton kokonen:( mulle tuli tosta paha mieli ja loukkas. Poika on iso, mutta ei mikään läski lapsi.Eikä sitä voi liikaa syöttää..että semmosta..neuvolassa ei oo kommentoitu mitenkä kasvua kun kasvaa omaa yläkäyräänsä mallikkaasti.

Mulla oli jäkitarkastus ja menkat ilmeisesti tossa muutama pv takaperin. 3pv kesti ja piestä veriviiru vuotoa oli. Neuvolassa sanottiin et kyseessä oli mitä ilmeisemmin menkat mutta tosi niukat. paikat parantuneet hyvin ja voi alottaa liikunnan. Lantionpohjan lihakset vielä heikot ja niitä pitää treenata. En varmaan saa ikinä tätä toosaa kuntoon..:snotty:

Meilläkin nukutaan perhepedissä. tai mies nukkuu esikon kaa samassa huoneessa ja mä pojan kaa sängyssä. Meille taitaa jo hampaita tehdä koska neuvolassa sanottiin että ikenet pojalla turpeat ja syö nyrkkiä vähän väliä ja puree tissiä ikenillä:D

tyty ja poika 1pv vajaa 2kk:heart:
ps:aika menee nopee, ei oo enää mikää vastasyntynyt vaan pikkumies hymyilee ja jokeltelee minkä kerkiää ja kädet sekä jalat vispaa niin vimmatusti.
 
Taitaa vauva arki viedä kaikkien ajan kun täällä on ollut niin hiljaista.Jos pikaiset omat kuulumiset kun tyttö on unillansa.

Ehkäisystä:Joo kyllähän se tuntuu oudolta ehkäsyä alotella mut tosiaan ei ehkä oltas ihan valmiita vielä kakkoseen vaikka ikääkin tässä tulee koko ajan lisää.Kyllä se varmaan aika ihme olisi jos luomusti raskautuisi mut otetaan nyt varman päälle ainakin vähän aikaa:)Mulla on jälkitarkastus perjantaina.Alkaa mennä pikkuhiljaa hermo kun ilen vuodellut enemmän tai vähemmän koko tän ajan synnytyksen jälkeen.Oli jo hetki että vuoto oli tosi niukkaa mut nyt sitä taas tulee ihan urakalla.En tiedä onko nää nyt menkat vai mitä mut vois ny jo loppua,prkl!!Toivottavasti täälläkin paikat on sen verran palautuneet että vois jo vähä rankemmannliikunnan alotella.

Tyttö on kyllä sellanen söpöliini että.On oppinut tässä viikon sisään leikkimään sitterin lelukaarella ja tuijottelee ja räpeltää sitä ihan innoissaan pitkiäkin aikoja,hih:)Yöt menee yhdellä tai kahdella syötöllä ja aamustakinnin nyt nukkunut vielä vähän pitemmät unet.Päivät edelleen mitä sattuu,aika vähän nukkuu nykyään päivisin.Haikeena tässä pakkailin jo pienimpiä vaatteita pois,saa nähdä tuleeko niille vielä joskus käyttöä.Kyllä kovasti vielä toinen haluttais mutta eihän sitä tiedä tullaanko sitä koskaan saamaan...Täytyy nyt ottaa kaikki tästä vauva ajasta irti jos se sattuu jäämään ekaksija vikaksi:)

Täällä on ens viikolla 2 kk neuvola ja rota rokote.Toivottavasti ei vedä kamalan kipeäksi siitä.Mites tyty teillä kävi sen kanssa?
 
inkkunen rotasta selvitty:) ihmeen vähän poika siitä kärsi. Mahaa vaivaa oli ja piereskeli kovasti..hieman lämpöä ja pulautteluja. Supot auttoi kun poika oli tosi kiukkunen. Nyt tultiin isomummille täyshoitoon:D mulla selkä ihan kamalan kipee kun poikaa kantelen ja se on jo niin painava. Liki 7kg painaa ja ikää vähän yli 2kk . Esikoinen 4veen kanssa menee järki kun sillä on uhma ja päivät oon muksujen kaa keskenään kotona kun mies töissä. Oneks nyt viikko mummilassa ja saan hengähtää..

Mites muilla menee? Kiirettä pitää varmaan kaikilla..musta tuntuu etten kerkee ku lukee palstaa mut ikin ei meinaa keritä kirjottaa.
 
Kuulostaapa tyty hyvältä tuo täysihoito:)Itse olen siitä onnellisessa asemassa että mies on vielä lomalla syyskuun alkuun asti eli on autellut aina jos ite oon ollu huonon yön jäljiltä väsy.Ja olen myös hyödyntänyt ja ottanut "omaa aikaa" aina sillon tällön vaikka jo parin tunnin jälkeen on neitiä kamala ikävä:)
Ja ihan luksusta on ollut että oon joka aamu saanut nauttia aamukahvit ja lukea lehden kun mies on viihdyttänyt tyttöä sen aikaa,tietää että se on mulle tärkeä rituaali:)Se tuskin tulee onnistumaan sit kun jäädään kaksin kotiin.

Inkkunen ja tytteli 2 pv vailla 2 kk
 
Heippa!
Kivaa kun on täällä uusi pino. :) Lukenut olen, mutta nyt vasta ehdin kirjoittaa, kun pojat on päikkäreillä -pienempi kantoliinassa ja mun niskat huutaa hoosiannaa... Eipä tuo päiväaikaan oikein muualla nukukaan. : /
Tutulta kuulostaa teidän muidenkin vauva-arki. Meillä on kovasti kasvettu ihan täysimetyksellä, josta olen tosi iloinen, kun esikoisen kanssa imetys oli alkuun TODELLA takkuista. Mulla oli silloin justiin sellaista imetyksen jälkeen-kipua rinnoissa (Inkkunen taisi sitä kysellä?), ja se oli ihan helvetin tuskaa. Syy löytyi vasta esikon ollessa 3kk vanha, siihen asti kaikki oli vaan että voi voi, hyvältähän toi imuote näyttää. Pojalla oli liian kireä kielijänne, siksi imetys sattui ja siksi poika kasvoi aika hitaasti. Tämä tuore tapaus sitten onkin saanut maitoa kuin paloletkusta ja painoa on jo muutaman sata grammaa vajaa kuus kiloa, pituutta melkein 60cm 7viikon iässä. Minäkin jo pienimpiä vauvanvaatteita olen haikeana viikkaillut pois ja mietin mitä mammavaatteilleni tekisin....

Maanantaina olisi jälkitarkastus ja siihen mennessä pitäis vähän mietiskellä pyydänkö kierukkareseptiä vaiko en. Mitään raskaudenehkäisyähän ei meilläkään periaatteessa tarvita. Ilman pillereitä olen ollut jo 7 vuotta eikä ainuttakaan luomutärppiä ole näkynyt. Mutta mun pms-oireet ja runsaat vuodot olis syy, miksi haluaisin kierukan. Enkä mäkään ehkä ihan tähän samaan saumaan haluaisi uutta vauvaa, vaikka luomuplussa oliskin ihan lottovoitto-luokan ihme. Mut nyt sit taas, kun en ihan tyystin olekaan haudannut sitä ajatusta kolmannesta lapsesta, en tiedä olisko siinä kierukan laitossa mitään järkeä... Plaah!! Ei tämmöistä voi hormoonihuuruissaan päättää ja eihän sitä toisaalta tarvikaan. Jälkivuoto mulla loppui pari viikkoa sitten ja viime raskauden jälkeen menkat alkoi kun poika oli puoli vuotta ja imetys väheni kiinteiden aloittamisen myötä. Saahan sen kierukan myöhemminkin laitattaa jos siltä tuntuu.

Meillä on kanssa vielä päivärytmit ihan mitä sattuu tämän vauvan kanssa. Päivisin tosiaan melkoista kitinää ja kanniskelua pääasiassa. Päivällä nukkuu huonosti, mutta yöllä hyvin. Syömään vain heräilee.
Meidän poika sai rotarokotteen maanantaina ja oli aika tikkuinen koko illan sekä eilisen päivän. Ei onneksi noussut lämpöä tai muuta ja tuntuis jo helpottaneen vaivat.
Ihanaa Tyty että olet päässyt päivähoitoon ja tsempit uhmiksen kanssa. Täältä löytyy kanssa yksi sellainen, joka saattaa vaikka huvikseen tehdä pissat lattialle...:headwall: Inkkunen nautihan hyvällä omallatunnolla niistä omista hetkistä, ne on kullanarvoisia ja jaksaa paljon paremmin kun sellaisia välillä ottaa!
Meillä onkin ensi viikko ristiäishässäköintiä, joten voipi olla ettei taas ennätä paljon kirjoitella, mutta toivottavasti ehtii edes lukea kuulumisia. :)

Eemiliina ja pikkumies 7vko
 
Jospa sitä itsekin ilmottautuisi tänne =)

Meillä menee oikein hyvin kahden lapsen kanssa. Esikoinen on se haastavampi uhmineen, vauva on supertyytyväinen, kuten siskonsakin oli vauvana. "Valitettavasti" tuo seikka tuppaa muuttumaan siinä 1,5 vuoden iän jälkeen :D

Perhepdeissä nukutaan osittain. Nukutan siis vauvan aina meidän sänkyyn, siirretään sit pinnikseen, kun mennään itse nukkumaan. Ekan syötön jälkeen (noin klo 4-5) jälkeen siirrän vielä sänkyynsä, jos syö noin aikaisin. Mut jos syö vasta kuuden maissa, niin jätän viereen, koska mies lähtee niihin aikoihin töihin, niin meillä on riittävästi tilaa sängyssä.

Rotasta ei tullut tällekään mitään oireita, tosin syljeskeli puolet rokotteesta ulos. Esikoiselle ei tullut oikeestaan mistään rokotteista mitään ongelmaa, paitsi 5kk piikit nostatti vähän lämpöä. Tekee jo valmiiksi pahaa ensiviikon nlakäynti, kun pienelle tuikataan piikki per jalka :'( Särkee äidin sydämen se itku.

Kasvusta meillä on täysimetyksell kasvettu hyvin. Alussa mullakin suihkusi maitoa aika paineella, mut se tuntuu tasoittuneen vähän. Vauva näyttää silti tulevan tyytyväiseksi yhdestä rinnallisesta kerrallaan. Joskus syötän molemmat samalla syötöllä. Painoa 2kk iässä oli 5,8kg ja pituutta 60cm.
Itse oon koittanut nyt vähän rankemmalla kädellä heitellä noita pieniä vaatteita kirppiskassiin. Ihan vähän oon laittanut äp-laatikkoon, ne on niitä, mitkä säästän lapsille muistoksi ja sitten oon kerännyt semmosta vauvakassia :whistle: Haaveissa siis vielä yksi vauva joskus, toivottavasti ja säästelen sitten jotain vaatteita sitä silmällä pitäen.

Esikoinen on nyt mummolassa nauttimassa 100% huomiosta ja me taidetaan lähteä pienemmän kanssa vaunulenkille. Nekin ovat niin harvinaisia hetkiä nykyään, ett välillä oikein ikävöi sitä, miten yhden lapsen kanssa oli aikaa ja mahiksia vaikka mihin. Siis ikävöin siksi, kun poden huonoa omatuntoa siitä, kun vauva ei saa läheskään niin paljon kaikkea aikaa ja huomiota mitä esikoinen sai. Mutta eipä se raukka muusta tiedäkään ja onhan sisarus sitten myöhemmin niin suuri rikkaus, että ehkä tuo kuopus ei kovin mulle katkeroidu :D
 
Heippa!

Mitäs teidän muiden arkeen kuuluu? Oletteko olleet terveinä, vai onko ensimmäiset syysflunssat päässeet vauvoja häiritsemään?

Täällä kaikki vielä aika hyvin! Olen nyt saanut vähän päiviä rytmitettyä ja neiti on nukkunut 2x2 tunnin unet vaunuissa. Unet ei vielä ole ihan yhtämittasia mutta saan tytön jatkamaan unta raivoisalla vatkauksella. :) näin oli kahden ensimmäisenkin kanssa että ne oli pakko opettaa vaunuihin ja tällä hetkellä ulkoilusta ei tulisikaan mitään jos ei neiti pysyisi vaunuissa. Sen olen huomannut että herää helpommin aina 45minuutin unien jälkeen. Luin jostain että vauvojen unisyklit on aina sen 45 min, jonka jälkeen uni pinnallisempaa.

Tuttia en ole saanut edelleenkään ottamaan, joten tissit aika kovilla. Pääasiassa kaikki mennyt hyvin mutta on tää aika rankkaa välillä kolmen pienen kanssa. Silti haaveilen jo neljännestä. :heart:

Kävin klinikallamme jälkitarkastuksessa ja kysyin mitä kannattaisi tehdä ettei endometrioosi menisi pahaksi heti kun kierto alkaa. Sovittiin kierukan laitto vuoden vaihteeseen. Luomuraskaus on todella epätodennäköinen joten kierukka pitäisi paikat kunnossa mahdollista neljättä lapsiprojektia silmällä pitäen. Parhaassa tapauksessa menkat jäisivät tosi minimaalisiksi. Onko teillä muilla kokemust hormonikierukasta? Muuten jälkitarkastus oli jopa itsetuntoa hivelevä. Ei olisi kuulemma uskonut että olen synnyttänyt kaksi kuukautta aikaisemmin, saatika sitten että takana olisi kolme alatiesynnytystä. Mä pelkäsin itse kohdun laskeumaa ja liikuntakieltoa mutta saan liikkua normaaliin tapaan. Hyvä niin koska nämä kilot eivät tunnu tällä kertaa lähtevän itsekseen. Miten teillä muilla?

Anteeksi kirjoitusvirheet.. Kännykkä ja kosketusnäytöllä ei vaan homma suju parhain päin. ;)

Sebu ja neiti kohta 3kk
 
Viimeksi muokattu:
Heipat!

Täällä 2 kk neuvolamitat 4670g ja 56 senttiä viikko sitten.Aika vähän oli tullut painoa edelliskerrasta mutta kuitenkin neuvolatädin mielestä tarpeeksi.Rota saatiin täälläkin ja seuraavat 4 päivää olikin sit aika itkua, piereskelyä ja ripulointia.Selvästi laitto tytön elimistön sekaisin ja mahanpurut oli ajoittain kovat, huusi suoraa huutoa 10 min ja sit loppui kun seinään kun sai kakan ähellettyä...ja sitähän tuli..yökkärit vaihettiin yhtenä yönä kolmeen kertaan kun lastit oli niskassa asti!No onneks nyt alkaa jo helpottaa ja tänään on jo ollu kohtuu normaali päivä=)Paitsi että itse olen nyt ollut pari päivää tosi huonovointinen.Tiiä sit oonko saanu sen rotan vauvan ulosteista jotenkin lievänä vai mitä tää on...?

Imetyksestä on tullut myös viimepäivinä aika taiteilua.Neiti on alkanut saada raivareita ja sen jälkeen ainut rauhoituskeino on pullosta anto.Kohtaukset ajoittuu lähinnä aamuun ja iltaan kun alkaa olla väsynyt ja ilmeisesti ruokaa ei tuu tarpeeks nopeesti hänen makuunsa: /Välillä saa olla melkein hengittämättä kun syönti tuppaa häiriintymään välillä niin pienestä.Toivottavasti tää on vaan joku vaihe ja menee ohi, oma hermokin on vähän koetuksella, kun ei koskaan voi tietää mikä syöttä päättyy huutoon ja taisteluun:confused:No onneksi kuitenkin päivät ja yöt menee pääsääntöisesti vielä rauhallisesti.

Jälkitarkastyksessa kaikki oli ok.Lantionpohjan lihakset kuulemma vielä kaipaa reeniä, mutta kyllä ne kuitenkin löytyi:)Oon käynytkin nyt sitten jo parilla rivakammalla lenkillä ja ajattelin kohta kokeilla mitä paikat tuumaa hölkkäämisestä...Sain myös minipillerit kokeiluun.Saa nähä sopiiko ne mulle kun en oo koskaan syönyt kuin yhdistelmiä.Kilot mullakin on tiukassa.Sairaalaan jäi 14 :sta noin seittemän ja toiset 7 onkin sit istunu paikallaan koko ajan.Vaikka olen yrittänyt olla mässäämättä ja muutenkin syödä terveellisesti.Ja liikun kyllä jokun verran joka päivä ainakin vaunujen kanssa.Että mulla ei ainakaan imetys mitenkään niitä ole karistanut "itsestään".Mutta olen myös kuullut että toisilla paino alkaa vasta tippua imetyksen loputtua.Ehkä sit kuulun itse tähän ihmistyyppiin...??

Ja päivän paras uutinen:mun vuodot on vihdoin loppu!:attn:Että sitä voi olla pienestä iloinen, kun ei tarvi edes phs:ää ;)

Ilmoitin meidän neidin vauvamuskariin ja se alkaakin jo ens viikolla.Mennään kylläkin vähän alaikäisenä, kun ei ihan 3 kk ole vielä silloin täynnä:tuskimpa sieltä kuitenkaan pois ovelta käännytetään.Onko muilla jotain vauvaharrastusta alkamassa nyt syksyllä?

Ai nii, ja toissapäivänä tyttö kääntyi ekaa kertaa mahalta selälleen:eek:En tiedä oliko vahinko kun ei sen jälkeen ole enää toistunut.Kovasti kyllä jo vattallaan kattelee ja ihmettelee ja yrittää esineitäkin hapuilla mutta eihän siitä tarttumisesta vielä mitään tuu:)

Loppukesäterkuin inkkunen ja typykkä 2kk 1,5 vkoa
 
^ oletko kokeillut pumpata inetysväleissä maitoa talteen? Jos saisit sillä lisättyä maidon tuotantoa?

Me ei olla aloitettu mitään harrastusta, uinti olisi mukavaa mutta kaksi vanhempaa lasta rajoittaa hieman harrastusmahdollisuuksia.

Voimia kaikille loppuviikkoon!! Taitaa syksy pian koittaa ja alkaa se vimmattu pukemistumba. Onneksi löysin huutiksesta kaukalopussin niin saa tytön sujautettua lämpöiseen helposti ilman turhaa pukemista.
 
Meillä on taiteiltu nyt jonkin aikaa rintaraivareiden kanssa, jotka pahenee vaan. Maidon riittämisestä ei ole huolta, mutta väsyneenä tyttö ei malta imeä niin kauan, että heruminen käynnistyy, joten huutoa ja käninää kuunnellaan 4/5 imetyskerrasta ja harjoitan myös melkoista akrobatiaa välillä, jotta saan tytön hämääntymään ja imemään tarpeeksi pitkään...

Pullosta en uskalla nyt antaa maitoa, koska tiheän imun kausi osui nyt tähän samaan saumaan ja en myöskään halua, että tyttö oppii saamaan liian helposti maitonsa. Se tästä nyt vielä puuttuisi, että alkaisi kieltäytymään rinnasta... Moni on sanonut, että tämä vaihe kestäisi 2-3vk, joten hammasta purren vaan :stick:

Yhtään ei myöskään helpota se, että tyttö suuttuessaan nappaa ikenillään nännistä kiinni ja riuhtoo minkä kerkiää. Sattuu aivan sairaasti :kieh:


Meillä oli nyt painoa tullut hillitymmin kuin alkuun ja 3kk iässä tyttö painaa reilut 6kg. Pituutta oli 61,6cm, joten hitusen keskivertoa pidempi tyttö ilmeisesti, mutta mun suku onkin tosi pitkää, eli siinä mielessä ei ihmetytä yhtään.
 
Hei vaan kaikille. Josko sitä itsekkin yrittäisin aktivoitua tännekkin.

Täällä arki rullaa ihan kiitettävästi. Minkäänlaista rytmiä ei ole kyllä näkynyt. Nukkuu miten sattuu,mutta onneksi kuiten pitemmät unijaksot sijoittuu yöhön. Viime yönä tehtiin ennätys ja nukuttiin puol yhdeksästä puol kolmern yöllä,mutta sen jälkeen heräiltiinki syömään tunnin välein ja samalla ähistiin,jo kakkaa,joka sitten tuli vasta tossa iltapäivästä:)

Meillä ongelmana ollut se,että haluaa olla koko ajan sylissä ja tahtoisi vain nukkua sylissö. Heti kun yrittää laskea sänkyyn,vaunuihin tai sitteriin havahtuu hereille. Kaikkea ahdolkista kokeiltu,mutta ei auta. Ainut on sitten vissiin aika ja ahketa yrittäminen joka päivä. Nyt olen onneksi saanut hänet nukkumaan kaks iltaa peräkkäin omaan sänkyyn eka pötkäksi muuten nukkuu mun vieressä ja mies joutuu sohvalle evakkoon. Lapsissa on kyllä eroja,kun esikoinen nukkui alusta alkaen omassa sängyssä.

Imetys sujuu hyvin. Välillä väsyneenä raivoaa tissillä,mutta siihen on tepsinyt,kyn pumpoaan maitoa illasta jemmaan,niin ei tule niin suihkulla,koska tuttö tahtoo nautiskella iltaisin ei saa tulla maitoa liikaa:)

Tuttia ei täälläkään olla onnistuttu saamaan imemään,joten munki tissit pöivisin kovilla. Meillä nimittäin nuukutaan tunnin päikkäreitä päivisin ja aina tunnin välein melkein ollaan tissillä. Välillä vähän harvemmin. Ja Sebu meilläkin tuo 45minsaa on haasteellinen,tahtoo heräillä ja jatkaa tosiaan unia sen jälkeen vain tovin. Rintarepussa on nukkunut päivällä pisimmät unet n.3tuntia.

Huomenna ois eka lääkärineuvola. Saapa nähdä paljoko yli viis kiloa tyttö painaa.

Niin ja meillä on jo viikonloppuna kastejuhlat,joten tekemistä piisaa.

Inkkunen mullakin vuoto kestänyt jo kohta viis viikkoa ja välillä tyrehtyy ja yhtäkkiä taas hulahtaa housuista läpi ja tulee hyytymiä. Kävin sen takia jo pari viikkoa sitten lääkärillä synnärillä,kohdussa oli vielä tavaraa,mutta lääkäri meinas,että pitäs luonnon hoitaa,että ei tarttis kaavintaa,mutta saas nähdä. Tympeää,kun ei ikinä tiiä milloin housut on taas veressä,kun tulvahtaa niin yhtäkkiä veret läpi. Viime yönä viimeksi taas tuli pöksyt vereen.

Niin ja mulla kerty raskaudessa. Yhteensä 13 kiloa,joista enää kilo jäljellä. Olo ei kuitenkaan mikään huippu sutjakka,koska ylipainoa oli ennestään,ja hormoonihoidot teki sitä lisää,joten paiboa pitäs saada laskemaan nyt lisää,mutta ajan kanssa,kun kuitenkin imetän.

Niin ja sori munki kirjoitusvirheet. Kosketusnäyttö ja mun nakkisormet eivät sovi yhteen:)

Sannuliinu ja tytteli 1kk
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä