IVF/ICSI-hoidoista plussaan / vauvaketju

Aloitan keskustelun meille IVF/ICSI-hoidoista plussanneille ja maaliin päässeille :) Toivottavasti mahdollisimman moni löytää tänne jakamaan kokemuksia vauva-arjesta! Katsotaan, jos laitetaan myös myöhemmin listaa kokoon :)
 
Aloitan meidän kuulumisilla :) Meillä on arki tosiaan lähtenyt käyntiin kun mies palasi tällä viikolla töihin. Heti huomaa, kuinka paljon apua oli että oltiin molemmat kotona ja vuoroteltiin hoitamisessa: nyt ei ole paljoa omaa aikaa jäänyt. Usein aamukahvitkin on juomatta vielä puoliltapäivin! Mutta eiköhän se tästä vielä tasoitu.

Vauvalla ei juuri ole vielä rytmiä, syö edelleen usein n. 2 tunnin välein ja valvoo yhä enemmän päivisin. Päivällä on myös herkempi heräilemään kesken päiväunien ja sitten pitää rauhoitella uudestaan uneen monet kerrat. Tuohon se aika sitten itsellä kuluukin ja samalla pitää yrittää pyörittää pyykinpesukonetta ja pitää kotia kunnossa :) Olen ajatellut että yritän nyt vähän rakentaa päiviin rutiinia ja käydä vaunukävelyllä esim. aina suunnilleen samoihin aikoihin.

Poika täytti hiljattain kuukauden ja tuntuu että on hirveästi muuttunut jo vastasyntyneestä. Paino on noussut tosi hyvin ja nyt kohta menee jo 5 kg rikki! Pituutta on tullut myös jo viitisen senttiä. Ensimmäiset pikkuvaatteet on käyneet jo pieniksi, nyt käytössä 56 koko. Tuossa kuukauden kohdalla tuli myös se muutos että vauva ottaa jo paremmin kontaktia ja ei ole enää niin siinä vastasyntyneen "vauvakuplassa". Katselee kiinnostuneena ympärilleen ja ottaa tosi hyvin katsekontaktia. Hoitopöydällä katselee aina neuvolasta saatua värikästä hymynaamaa. Ekaa hymyä vielä odotellaan, tähän mennessä on hymyillyt vain unissaan :) Viihtyy myös jonkun aikaa jo sitterissä, ainakin jos sitteriä keinutetaan ja tutti on suussa :) Leikkimatosta ei paljoa vielä perusta.

Olen suunnitellut myös ristiäisiä jotka on muutaman viikon päästä. Nimi meillä on ollut päätettynä jo raskausaikana ja syntymän jälkeen vahvistui että nimi on meidän pojan näköinen. Kummit on myös jo pyydetty. Ihanaa järjestää juhlia, ristiäiset pidetään meillä kotona mutta tarjoiluihin saan apua perheeltä. Voileipäkakun ja täytekakun olen tilannut ulkopuoliselta. Kaikenlaisia koristeluja olen myös miettinyt ja hankkinut jo jotain pientä vaaleansinistä :)

Nyt vauvalla on ollut ensimmäinen flunssa, taitaa olla liikkeellä kun kaikki ollaan siihen sairastuttu. Kuumetta ei onneksi ole ollut mutta nuhaa ja yskää. Apteekin suolaliuostipat on auttanut tukkoisuuteen hyviin ja limaa on saatu pois nenäfriidalla, mutta yöt on silti olleet aika levottomia. Onneksi on jo menossa ohitse. Käytiin myös lääkärillä varmistamassa ettei ole mitään vakavampaa ja huomattiin käytännössä että oli hyvä hankkia se vakuutus. Ei tarvitse sitten jonotella terveyskeskusksessa ja tulee ehkä herkemmin lähdettyä lääkäriin.

aurora ja poika 5 viikkoa 2 pv
 
aurora, kiitos uudesta ketjusta :) Tämä tulee tarpeeseen ja on kiva lukea muiden kuulumisia vauva-arjesta. Itsellä ei ole lähipiirissä muita vauvaperheitä niin on kiva täällä kuulla muiden kokemuksia. :)

Itse olen nyt ollut niin väsynyt etten ole muutamaan päivään jaksanut edes avata tietokonetta. Vauva on kyllä nukkunut hyvin, mutta jotenkin olen käynyt niin ylikierroksilla etten ole saanut itse nukuttua. Vanhemmuuden vastuu on tuntunut välillä tosi suurelta, vaikka meillä onkin kaikki mennyt hyvin niin jotenkin on tullut voimakasta pelkoa että jotain pahaa tapahtuu vauvalle tai meidän perheelle. :/ Sitä vaan haluaisi niin kovasti olla hyvä vanhempi ja että vauva saisi kasvaa turvallisessa ja hyvässä perheessä. Tiedän että pystymme sellaisen vauvalle tarjoamaan, mutta omassa päässä nämä ajatukset paisuvat välillä liian suuriksi.

Vauva-arki on kuitenkin kaikesta huolimatta täällä sujunut ihan hyvin. Vauva on edelleenkin tyytyväinen ja voi hyvin. Vauvalla on jonkinlaista rytmiä päivässä. Valvoo illalla n.klo 21-24 ja sitten nukkuu 4-5 tuntia rauhallisesti. Yösyötön jälkeen vauva alkaa pitämään kummallista murinaa ja ärinää, mikä on haitannut mun ja mieheni unia. Nyt olemmekin nukkuneet korvatulpat korvissa, että äänet vähän vaimenee. Kuitenkin kuulen tulppienkin läpi vauvan ääntelyn ja herään imettämään. Meillä aamut on venynyt ja makoilemme sängyssä 10-11 saakka. Päivällä sitten vauva syö 1-4 tunnin välein ja on jossain vaiheessa päivää pidemmän aikaa hereillä.

Vaunulenkeillä olemme käyneet päivittäin. Omalle jaksamiselle on tärkeää että päivässä on jotain ohjelmaa, oli se sitten kauppareissua, neuvolaa tai kyläilyä tuttavien luona.

Mekin on yritetty ajoittaa vaunulenkit suunnilleen samaan aikaan päivästä, että vauvan rytmi pysyisi noinkin hyvänä mitä nyt on. Meillä mies on vielä tämän ja ensi viikon kotona, ja on ollut tosi tärkeää että mies on ollut tukena tässä alussa. Jännittää vähän miten sitten pärjää kun mies lähtee töihin. Meillä on ollut työnjako, että minä imetän ja mies vaihtaa vaipat. :)

aurora, kurja että teillä poika on saanut flunssan. Onneksi on kuitenkin pelkkää flunssaa vaan ja toivottavasti on jo menossa ohi.

Meilläkin se neuvolasta saatu hymynaama on vauvan mielestä tosi kiinnostava :)

Meillä on keskiviikkona neuvola, niin nähdään miten hyvin vauva on kasvanut. Mielenkiintoista kyllä seurata vauvan kehittymistä.

katiri + tyttö 3 vkoa ja 3pv
 
Kiva tosiaan, että täällä on uusi ketju :)

Jospa nyt olisi pienen pieni hetki kirjoitella tänne. Tosin tyttö on nukkunut jo 3,5h, voi olla että kohta heräilee.

Aurora Täällä taas mies on ollut töissä vauvan syntymästä lähtien, mutta piakkoin helpottaa siltä osin kun jää vapaalle. Juu, on miehestä kyllä iso apu. Nyt kun yksin päivät on ollut vauvan kanssa, ei totisesti ehdi tekemään kaikkea (eikä tarvitsekaan), kuten siivoilua ym. Täälläkin aamupala venähtää helposti puolille päivin, kun aamua pitkittää, mikäli vauvelille uni maittaa, niin itse siinä samalla lepäilee ja nukkuu. Kaksi edellistä viikonloppua ovatki olleet luksusta, kun mies ollut kotona. Laittaa aamupalaa, vaihtaa vaippaa ja passaa pienissä jutuissa :)
Flunssaa on nyt tosiaan liikkeellä... Hyvä että siellä se jo helpottaa. Pitäis itsekin käydä ostaamssa apteekista valmiiksi flunssaan apuja, ettei tarvitse sitten kun/jos jossain vaiheessa se iskee tännekin!
Vakuutus on varmasti huippujuttu! Hommattiin se myös. Helpottaa varmasti kun pääsee usein heti vastaanotolle, eikä tarvi lähteä jonottamaan pienen kanssa yhteispäivystykseen..

Katiri Ylikierroksilla vähän täälläkin käyty. Etenkin se ensimmäinen viikko. Ei tullut päivällä levättyä, vaikka vauva nukkui. tuli vaan puuhailtua kaiken näköistä. Nyt ehkä huomaa, ettei kodin tarvitse olla niin tip top :D Eikä siihen ole nyt oikein mahdollisuuttakaan. Tekee vähän kerrassan mitä ehtii ja jaksaa.
Lenkkeily on kyllä tärkeää ja kiva onkin päästä ulkoilemaan raikkaaseen säähän pidemmän jakson jälkeen, kun lähes kahteen kk oli liikkuminen pannassa. Se virkistää mieltä! :)
Mitenkä painoa oli tullut siellä lisää neuvolassa?

Täällä neuvola huomenna, jossa katsotaan myös mm. paino.

Välillä huolestuttaa, saako vauva tarpeeksi maitoa. Vaipat kastuu kyllä ja ihan virkeä on. Pari kertaa illasta olen antanut lisämaitona korviketta, kun iltaa myöten innostuu imemään enemmän ja tuntuu, ettei maitoa riitä niin paljon kuin mitä haluaa. Tyytyväisenä on ollutkin lisämaidon jälkeen. Imetyksen puolesta kuitenkin täällä mennään ja ihan hyvin sitä tuntuu ainakin aamuisin ja pidemmän tauon jälkeen tulevan :)

Mukavaa loppuviikkoa! Nopeasti viikot menee, pian ollaan taas viikonlopussa ja kolmas viikko tulee tytölle täyteen :heart:
 
Millyk, lisämaitona siitä korvikkeen antamisesta ei varmastikaan ole mitään haittaa. Meilläkin vauva iltaisin tuntuu imevän rintaa tosi paljon. Nyt päätimme antaa vauvalle tutin kun tosiaan vauva viihtyisi välillä rinnalla kolmekin tuntia putkeen. Eli imee siis ihan vaan imemisen vuoksi, eikä nälkäänsä. Itse olin ensin tuttia vastaan, mutta mieli muuttui näiden tissimaratonien jälkeen :)
Eikös olekin ihanaa kun pääsee taas lenkkeilemään :) Itse ainakin oon nauttinut nyt tosi paljon siitä kun loppuraskaudessa liikkuminen oli niin vähäistä.
Tosiaan kodin ei tarvii olla aina niin tiptop kunnossa. Pitää antaa itselleen lupa keskittyä nyt kaikkein olennaisimpaan. Meillä ainakin on useimpina päivinä petikin jäänyt päiväksi petaamatta, eikä se maailma siihen kaadu.

Meilläkin on vauvalle vakuutus, mutta vielä ei onneksi ole sitä tarvinnut käyttää.

Meillä oli keskiviikkona neuvola. Vauva oli kasvanut hyvin. Pituus 51 cm ja paino 3285 g. Painoa oli tullut tasaisesti ja pituuskasvussa oli tullut jopa pieni kasvupyrähdys.
Minä ja vauva käytiin tänään avoimen päiväkodin vauva-ryhmässä, joka kokoontuu kerran viikossa. Sinne voi mennä vauvan kanssa käymään ja siellä on välillä ohjattua toimintaa/ keskustelua jonkin tietyn aiheen tiimoilta tai sitten on vaan yhteistä jutustelua äitien kanssa ja oleilua vauvojen kanssa. Tänään ei ollut mitään ohjattua toimintaa, mutta oli ihan kiva tavata muita äitejä.
Mä ilmoittauduin myös äiti-vauva-joogaan, mikä alkaa parin viikon päästä. :) Kiva kun pääsee vauvan kanssa harrastamaan. Samalla syntyy päivään vähän rytmiä ja tapaa muita ihmisiä.

Meillä vauva nukkui viime yönä 6,5 tuntia heräämättä. Olin ihan ihmeissäni, kun yleensä vauva syö öisin 3-4 tunnin välein. Vauva olikin kyllä eilen ihmeen paljon hereillä, joten ehkä sen takia sitten nukutti yöllä niin hyvin :) On ollut kiva huomata miten vauvan kanssa voi jo "seurustella" ja vauva vähän vastailee katseellaan ja ilmeillään.

aurora, me ollaan myös jo alettu suunnitella vähän nimen anto tilaisuutta, joka pidetään kuukauden päästä. Itse aion koittaa päästä niiden järjestämisessä mahdollisimman helpolla. En aio mitään kovin suuria tarjoiluja järjestää. Uskon että sukulaiset ymmärtää ettei vauvaperheessä jaksa niin kovin montaa sorttia leipoa. Meillä oli kanssa nimi jo raskausaikana päätetty, ja kun vauva syntyi niin varmistui että nimi sopii hänelle :) Ollaan miehen kanssa jo vähän harjoiteltu vauvan kutsumista omalla nimellään, mutta useimmiten kutsutaan lempinimellä, jolla kutsuttiin vauvaa raskausaikana.

katiri + tyttö 4 vkoa.
 
Katiri Tuo avoin päiväkotitoiminta kuulostaa kivalle. Täytyy itsekin ottaa selvää, onko täällä päin sellaista ja missä.
Jooga ja erilaiset jumpatkin on oikein kiva juttu! Odottelen n.4kk ikään asti, niin sitten pääsemme jumppasalille vauva-äitijumppaan. Sitä odotan kovasti.
Ajattelin myös kotona jumppailla vauvan kanssa. Netistä löytynee hyviä videoita tai ihan kirjastosta vauvajumppa kirjoja ja ohjeita :)

Hyvin on teillä nukuttu yöllä. Täällä useimmiten nukkuu 3-4,5h ja herää syömään usein 3-4.30 maissa. Vaippa vaihdetaan ja syödään taas ja sitten pienemmissä pätkissä nukutaan n.klo9 asti. Toisinaan tekisi mieli jatkaa unia, kun niin nukuttaa.

Ensimmäinen lääkärikäynti tytöllä on tulossa tämän kuun puolessa välissä ja itsellä jälkitarkastus myös.

Raikasta alkusyksyä!=)
 
Hyvää päivää, tai huomenta(?) Millyk, katiri ja Aurora! Täällä ketjuun ilmoittautuu tämä äippä! Tokasta IVF:sta syntyi pikkunen poika heinäkuun alussa :)

Niin kuulostaa tutulta teitin kokemukset vauva-arjesta :D Meillä myös mies palasi työelämään taas tällä viikolla. Tosin on hän ollut jo työmatkoilla pari viikkoa ulkomailla tässä muutama viikko sitten. Siinä oli jo pikkusen stressinaihetta... :O

Meillä on vauvalla ollut tavallaan "oikea" rytmi jo syntymästä, eli öisin nukkuu, ei nyt pidempiä pätkiä kuin päivällä, mutta nukahtaa heti uudelleen syömisen päälle. Samanlaisena oikeastaan on yöt pysyneet ja vauva nyt tasan 2kk tänään. Meillä heräillään yöllä noin 4-6 kertaa syömään (nukahtaa n.klo 21 ja noustaan viimeistään klo 7..), eli teillä muilla taitaa vähän paremmin nuo yöt kuitenkin sujua, oon kade :p

Tosin tuo poitsu on aikas iso mies, eli syökin kauhiasti. Paino on noussut (neuvola 1kk3vko) syntymäpainosta lähes kolme kiloa ja pituutta tullut 10cm!!

Onkos teillä kenelläkään ollut vatsavaivoja (lähinnä vauvoilla ;) )? Meillä on ollut kovastikin, johtuen osittain kait mun suihkutisseistäni. Kokeiltiin Cuplatonit ja Disflatylit, mutta vyöhyketerapia on ainoana auttanut! Suosittelen lämpimästi jos on tai tulee jotain ongelmia nukkumisessa tai masuvaivoja :)

Meillä oli ristiäiset jo ja poika sai arvoisensa nimen isoisältään :)

Eka rokote (rota) saatiin maanantaina ja sitten ei ollakaan oikein nukuttu koko viikkona. Edellisyönä poitsu ähki koko yön ja söi puolen tunnin välein! Voitte arvata mitä vatsa tykkäsi siitä aamuyöllä kun oli koko yön täyttynyt :headwall: Onneksi ei ripulia, kuumetta tms. ole tullut, mutta eipä tuo nukkumattomuuskaan kivaa ole. Ei ole nukkunut oikein päivälläkään.

Me aloitellaan vauvauinti heti kun poika on 3kk (mahtaako olla järkevää aloittaa ihan heti?).

Miten teillä muilla muuten on tapana hoitaa iltanukutus? Nukutteko perhepedissä? vauva sivuvaunussa? omassa sängyssä? omassa huoneessa? Nukahtaako tissille/pullolle? Vai nukahtaako itsekseen ym.?

Kivaa kun on ketju meille "pidemmän tien kulkeneille"! Ja katiri, I so feel you! Mä kanssa pelkään koko ajan että jotain tapahtuu. Tää on ollut niin pitkä tie, että tuntuu ettei tämä onni voi kestää :( Tällä hetkellä mä pelkään kätkytkuolemaa ihan älyttömästi kun just alkoi nää kriittiset viikot sen osalta... (vaikka riskitekijöitä ei ole ainuttakaan, paitsi se että on poika. Pojilla ilmeisesti ihan pikkusen isompi riski siihen)
 
Vauveli14, tervetuloa mukaan ketjuun. Ja onnea pikkuisesta! :) Hyvä että pojan paino on noussut hyvin. Voi ei, miten jaksat yöllä syöttää noin monta kertaa? Meillä yöt menee niin että vauva nukahtaa noin klo 24 ja heräillään aamulla noin klo 10. Siinä välissä vauva syö yleensä 2 kertaa. Nyt vauva on muutamina öinä tosiaan nukkunut jo 6 tunnin pätkiä ja se on ihanaa :) Toivottavasti teilläkin yösyötöt hieman harvenisi.

Meillä vauva nukahtaa illalla tissille, mutta herää yleensä kun hänet siirretään omaan sänkyyn. Sitten annan tutin, joka putoaa vauvalta monta kymmentä kertaa ja minä nuokun vauvan sängyn vieressä ja annan tutin aina uudestaan ja uudestaan ennen kuin vauva nukahtaa. Eilen vauva nukahti tissille ja sain siirrettyä hänet omaan sänkyynsä ilman että hän heräsi! :) Ihanaa kun ei tarvinnnut aloittaa sitä tutin-antorumbaa. :) Neuvolan terveydenhoitaja neuvoi, että vauvaa voisi koittaa nukuttaa myös niin että pitää häntä peiton sisällä sylissä ja kävelee ympäri asuntoa ja siitä sitten siirtäisi omaan sänkyynsä. Meillä vauva nukkuu yöllä ekan pätkän omassa sängyssään ja ekan yösyötön jälkeen hän jää minun viereen nukkumaan. Saatan nukahtaa samalla kun imetän, enkä jaksa sitten enää siirtää vauvaa omaan sänkyynsä.

Millyk, ihan hyvältä kuulostaa tuo teidänkin rytmi. Ja jos aamulla väsyttää niin voihan sitä nukkua pidempäänkin jos vauva vielä nukkuu. Tai sitten koittaa levätä päivällä kun vauva nukkuu.
Mä olen yrittänyt päivällä levätä vauvan nukkuessa, mutta en ole saanut unen päästä kiinni. Kuitenkin sekin auttaa kun hetken makoilee silmät kiinni.

Meillä vauvalla on jonkin verran mahavaivoja, mutta tuntuu että ne on helpottamaan päin. Ostin Cuplatonia apteekista, mutta en ole vielä kokeillut sitä. Meillän on D-vitamiinina Rela-D-tipat käytössä. Lisäksi olen itse ottanut maitohappobakteereita, kun luin jostain että se voi helpottaa kun menee rintamaidon kautta vauvalle.

Meillä oli taas keskiviikkona neuvola ja vauvan paino oli noussut tosi hyvin. Tyttö painaa jo 3,5 kiloa.

Me ollaan käyty vauvan kanssa pari kertaa saunassa. Ekalla kerralla oltiin muutama minuutti ja toisella kerralla vähän pidempään. (Ei heitetty löylyä). Vauva oikein nautiskeli lämmöstä. Ja sen jälkeen kylvyssäkin oli aivan hiljaa ja katseli vaan ympärilleen. Itku tuli vasta kun saunan jälkeen puettiin yöpuku päälle. Ajateltiin tänäänkin mennä koko perhe yhdessä saunaan. Jotenkin oikein itsekin odottaa sitä kun vauva näyttää nauttivan siitä niin paljon. :) Se on ihanaa kun saa vauvan tyytyväiseksi ja meidän neiti on alkanut antamaan meille ihania hymyjä! <3

Vauveli14, kurjaa että sullakin on tuollaisia pelkoja. Mäkin aluksi kävin aina tarkistelemassa että hengittääkö vauva jos se oli kovin kauan ihan hiljaa. Nyt olen jo päässyt siitä yli. Mutta välillä tosiaan tulee menettämisen pelko. :( Kun vauvaa on niin kovin pitkään odotettu niin se on varmaan aivan luonnollistakin että tulee tällaisia pelkoja. Täytyy vaan yrittää luottaa että kaikki menee hyvin.

Ihania syyspäiviä kaikille vauva-arkeen. Kiva kun on lämpimiä ilmojakin :)

katiri + tyttö 5 vkoa
 
Katirin innoittamana mekin piipahdettiin eilen saunassa. Tosin body päällä kun isukin saunan lämmitys ei osunut vauvan kylpyhetken kanssa yksiin. Tuntui että tykkäsi myös kovasti lämmöstä, toki saattoi muutenkin ihmetellä tuota hämyisää paikkaa tähtitaivaineen :)

Tosiaan, voisin kertoa vähän itsestäni kun en ole odotusaikana palstaillut ollenkaan (löysin tämän ketjun sattumalta kun kysyin neuvoja tällä sivustolla). Hyvin olisin kyllä voinut kun viimeiset 3-4kk olin joko lomalla tai sairaslomalla (selkä). Vertaistuki olisi ollut kyllä poikaa kaikkien näiden raskausajan pelkojeni kanssa...

Elikkäs, toisen ivf:n tuoresiirrosta tosiaan syntyi terve poika :heart: Molemmilla hoitokerroilla siirrettiin kaksi alkiota. Kaikki alkiot olleet aina huonolaatuisia, eikä siis pakkaseen olla saatu mitään. Yritystä ennen hoitoja kuutisen vuotta. Ennen hoitoja multa leikattiin toinen munatorvi pois, ja toinenkaan ei toimi ollenkaan, joten luomuraskaus on käytännössä mahdoton. Raskausaika menikin sitten pelätessä :( Ensin ennen varhaisultraa pelkäsin tuulimunaa tai kohdunulkoista. Siitä nt-ultraan pelkäsin keskenmenoa. Sen jälkeen rakenneultraan asti pelkäsin sekä keskenmenoa että sikiön epämuodostumaa. Sitten pelkäsin ennenaikaista syntymää varhaisilla viikoilla ja että vauva kuolee siihen, sitten rv 30 jälkeen pelkäsinkin kohtukuolemaa. Että näin tasapainoisen äipän saitte (jos otatte näin myöhäisen kanasen) joukkoonne :D Koko odotus siis meni erilaisten pelkojen kanssa. Kotona onneksi oli doppler, sekä raskauden loppuviikoilla hommasin myös virtsaliuskat proteiinin ja glukoosin määrittämiseen, pelkäsin niin raskausmyrkytystä. Verenpainemittarilla seurasin aktiivisesti paineita ;) Varmassa vara parempi, kun neuvolakäynneistäkin säästetään...

Mä en taas katiri alkuviikoilla pelännyt kovin paljon. Kätkytkuolema kun on todella harvinainen alle kuukauden ikäisillä vauvoilla. Nyt ollaan tässä 2-4kk riski-iässä. Riskitekijöitä (mahallaan nukuttaminen, raskaudenaikainen tupakointi, äidin nuori ikä, päihteiden käyttö, ennenaikaisuus, vanhempien alhainen sosio-ekonominen asema, huonosti ilmastoitu huone sekä hengitysvaikeudet synnytyksen jälkeen) meillä ei ole yhtäkään, mutta silti pelkään sitä niin kauheasti.. Neuvolapsykologin juttuset ei varmaan tekis pahaa ollenkaan... :rolleyes:

Meillä myös Relat käytössä. D-vitamiinina taas Bioteekin teho-D kun se ei ilmeisesti aiheuta vatsavaivoja ollenkaan. Oon myös syönyt maitohappobakteereja raskauden viimeisestä kolmanneksesta alkaen. Syön Gefilus Basicia, jossa maitohappobakteerikantana Rhamnosys-bakteeri. Sen on tutkimusten mukaan todettu vähentävän lapsen allergia- ja atopiariskiä huomattavasti jos äiti on syönyt sitä viimeisen kolmanneksen asekä imetyksen aikana. Auttaa kuitenkin myös suolistoa, käytetäänhän sitä vuodeosastoilla yleisesti potilaiden ab-kuurin aikanakin. Tuo Relan Reuteri-bakteeri taas on oikein suoliston oma tasapainottaja ja juuri siihen auttaa. Eli maitohappobakteereissakin on eroja :) Meillä on molemmilla vanhemmilla atooppinen iho ja miehellä iho reagoi ihan kaikkeen :| Vauvalla taas on tosi hyvä iho! Käydään joka päivä kylvyssä jossa tilkka vauvan "saippuaa" (joo tiiän ettei tarvis ensinnäkään joka päivä kylvettää, saati pesuaineella) ja kertaakaan ei ole rasvaa tarvinnut laittaa, hormoninyppyjä oli viikon verran. Melkein kallistun tuon maitohappobakteerin hyödyllisyyteen ja tehoon!

Se on niin huojentavaa kun vauvan paino nousee hyvin, tietää että maitoa tulee riittävästi :) Itse kamppaillut imetysongelmien (raivarien ja lakkoilun) kanssa, ja juuri kuulin erään tuttuni vauvan painon nousseen vain n. 50g viikossa, äiti kun "ei suostu minään huvituttina olemaan" ja vauvaparka kuulemma syö tuttia ihan kauhealla hädällä, raukkaparka varmaan nälissään yrittää imeä :'(

Meillä Cuplaton muuten ei auttanut, mutta Disflatylista vauva alkoi pulauttamaan ihan kaiken mitä söi. Eli ei sopinut ollenkaan. Toivottavasti Cuplatonista on apua, usein se kyllä auttaakin :)

Meillä myös jo lähes jokellellaan(?) ja hymyjä tulee ja höpötystä. Parhautta on kuitenkin Danske-pankin mainoksen mukana tulleet kaksi hymynaamaa jotka on laitettu hoitotason yläpuolelle yläkaapin pohjaan! Niiden kanssa voisi höpötellä koko päivän (jos siis äiti puhuu naamojen äänellä ;) ) Mahallaan ei lattialla viihdytä yhtään, mutta onneksi sentään pää on ollut pystyssä jo lähes syntymästä asti, melko jäntevä tapaus!

Miten teillä muilla liikkuminen kodin ulkopuolella? Meillä ei viihdytä autossa oikeastaan ja äkkiä jos käy lähikaupassa niin itku tulee vasta paluumatkalla. Prismat ym. on tuhoon tuomittuja yrityksiä, niistä ei nauti kyllä kukaan.. Olisi niin kiva käydä vaikka kaupungilla, mutta vauvan tarvitsisi silloin nukkua. Kotona saattaa ulkona vaunuissa (jossa nukkuu kaikki päikkärit) herätä siihen, kun peltikatto pamahtelee lämpötilan muuttuessa. Eli tosi herkkäuninen. Mummulassa oli pari tuntia hoidossa, mutta siellä oli vaan tissiä hamunnut. Ei kelvannut äidinmaito pullosta tai tutti (jota syö tosi huonosti muutenkin).
 
Viimeksi muokattu:
Tosi kiva, että ootte muutkin löytäneet tänne! :) Kiva tosiaan jakaa kokemuksia, kun tuntuu että päivittäin vauvan kanssa tulee jotain uutta.

Nyt ehdin itsekin pitkästä aikaa kirjottaa kun saatiin ristiäiset pidettyä viikonloppuna. Sattui kyllä ihana aurinkoinen syyspäivä ja juhlat oli oikein onnistuneet. Vähän stressiä oli tuossa viime viikolla mutta toisaalta nautin kyllä juhlien järjestämisestä. Nyt sitten harjoitellaan pojan nimen käyttämistä muuallakin kun kotona vaan :)

Katiri Teillähän menee yöt jo kivasti, oon kyllä kade, meillä yöt on aikamoista kukkumista vieläkin! Meillä myös poika usein ähkii ja jää hyörimään yösyömisen jälkeen. Usein rauhoittuu paremmin kun laitetaan kyljelleen nukkumaan ja silitellään tai taputellaan selästä :)

Mulla myös on välillä noita pelkoja. Kyllähän se huoli kuuluu toisaalta tähän äitiyteen ja ei varmaan enää poistu koskaan, muuttaa vaan muotoaan. Mutta toivottavasti muuttuisi rennommaksi jossain vaiheessa, nyt on vielä aika varpaillaan että tekeekö kaiken oikein.

Tuo vauvaryhmä ja jooga kuulostaa tosi kivoilta! Mä olen suunnitellut, että mentäisiin kokeilemaan paikkakunnan perhekerhoa, tosin en tiedä minkä ikäisiä lapsia siellä muilla on mukana. Muskari ja vauvauinti olisi myös suunnitelmissa syksymmällä. Kyllä tekee tosi hyvää, että on menoja kodin ulkopuolella säännöllisesti :)

Millyk Teilläkin kuulostaa hyvältä rytmi, että tulee ainakin yksi pidempi unipätkä vauvalle :) Se tekee paljon itsellekin, kun ei uni keskeydy koko ajan. Mulla kuntosalin jäsenyys alkaa pian tauolta taas ja siellä on tarjolla myös äiti-vauva-jumppaa, jota olis tarkoitus kokeilla :) Korvikkeen antaminen silloin tällöin lisänä ei varmaan ole pahasta, meilläkin on muutama purkki varalla ja joskus olen miettinyt pitäisikö sitä kokeilla lisänä, kun poika haluaa syödä oikein tiheästi ja tuntuu ettei tule kylläiseksi mistään..

Vauveli14 Kiva, että löysit mukaan jutustelemaan! Ihanaa, että teilläkin onnistui hoidot pitkän taipaleen jälkeen. Odotusajan pelot kuulostaa tutuilta, mulla myös oli raskaus oikeastaan pelosta toiseen siirtymistä, eikä ylimääräiset verenvuodot yms oikein auttaneet tilannetta. Loppuvaiheessa mullakin epäiltiin raskausmyrkytystä ja paino nousi ihan kauheasti. Raskausaika ei siis todellakaan ollut mikään nautinto, mutta palkinto oli tietysti mitä parhain :)

Teillä poika onkin sitten muutaman viikon meidän poikaa vanhempi. Meillä on myös suursyömäri jonka paino on noussut jo reilut pari kiloa :) On ollut myös jonkun verran mahavaivaa, mulla myös maito tulee suihkuamalla/tulvimalla, luulen sen johtuvan tiheästä syömisestä parin tunnin välein. Meillä kokeiltiin cuplatonta mutta mainittavaa apua ei mun mielestä ollut, tosin ei aina joka syötöllä muistettu antaakaan sitä. Röyhtäytys on meillä ihan ehdoton syönnin puolivälissä ja lopussa. Hyvä kuulla tosta vyöhyketerapiasta, muualtakin oon kuullut hyviä kokemuksia. Jaiks, meillä myös tulee tuo rotavirus-rokote ensi neuvolakäynnillä, toivottavasti ei tulisi kauheita mahavaivoja siitä..

Harmi jos teillä ei poika rauhoitu autoon tai vaunuihin kunnolla. Meillä nukahtaa aina autossa ja on sitten usein koko kauppareissun unessa. Kotona ollessa on ollut aika herkkäuninen mutta nyt ulkona vaunuissa tuntuu nukkuvan päiväunet paremmin. Yöllä nukkuu toistaiseksi perhepedissä meidän välissä, kun herää niin tiheästi syömään. Nukahtaa kyllä helpoiten tissille, neuvolassakin sanoivat että näin pieni hakee vielä sitä läheisyyttä ja turvaa rinnalta ja meilläkin poika tuntuu välillä syövän ihan ähkyyn itsensä ja sitten pulauttaa enimmät pois.

).(

Meillä poika antoi ekan "oikean" hymyn tasan 6 viikon iässä ja sen jälkeen on hymyilty päivittäin. Tosi ihanaa ja palkitsevaa kun voi kommunikoida jo vauvan kanssa paremmin ja se hymy on kyllä paras palkinto. Hoitopöydän vieressä olevien hymynaamojen kanssa juttelee ja naureskelee niille, aivan mainio näky :) On mietitty mitä muita leluja ja katseltavaa pojalle nyt hankkisi, kun nuo hymynaamat eniten kiinnostaa. Leikkimatolla ei viihdy vieläkään. Poika myös on ruvennut ääntelemään "höö" ja "hää" ääniä ja itkuisuus on vähentynyt. On kyllä edelleenkin temperamenttinen ja nälkäisenä on ruoka saatava heti!

Olin ekaa kertaa yksin liikenteessä kampaajalla ennen ristiäisiä ja poika oli hoidossa äidilläni. Onneksi oli suostunut pullosta syömään, mutta sen jälkeen oli vähän hermostunut kyllä, mutta rauhallinen ja hymyilevä poika odotti kuitenkin mua kun menin hakemaan. Vauveli14, ootteko kokeillut erilaisia tuttipulloja tai tutteja, jos huolisi paremmin? Meillä on ollut käytössä aventin rintapumpun oma pullo ja se on kelvannut pojalle, tosin hotkaisee siitä maidon niin nopeasti että sen takia hermostuu usein syömisen jälkeen..

Jälkitarkastuksessa kävin myös ja kaikki kunnossa, ihanaa että nyt saa aloittaa kunnolla liikuntaa! Painoahan mulle tuli raskauden aikana n 18 kiloa lopulta, mutta niistä on sulanut jo noin 15 kiloa ihan vaan vaunulenkeillä ja enimmät herkut pois jättämällä :) Taisi olla turvotustakin kovasti siinä loppuvaiheessa. Sain jälkitarkastuksessa reseptin minipillereihin, mutta emmin niiden aloittamista... Hoidot takana ja luomuraskauden mahdollisuus tosi pieni alun alkaenkaan, ja täysimetys päällä...en myöskään haluaisi mitän hormonaalista ehkäisyä enää käyttää. Mitä te muut ootte ajatelleet ehkäisyn kanssa?

aurora ja poika 7 viikkoa, 4 pv
 
Mä oon nyt oikeen innokas vastailija kun en aikaisemmin ole kirjotellut :D (ja vauva nukkuu näin aamulla aina n.3h päikkärit). Kiva kun saa purkaa omia ajatuksia ja huolia ja kuulla muiden kokemuksia vauva-arjesta :)

HUOM. SISÄLTÄÄ PALJON TURHAA HÖPÖTYSTÄ! :p

Aurora meillä on sitten hyvin pitkälti samantyyppisesti mennyt :) Mulla myös jälkitarkastuksessa oli tippunut 15kg, raskauden aikana niitä kertyikin 20kg... :ashamed: Poika meillä myös hyvin temperamenttinen; ruoka on tosiaan saatava HETI ja nyt meinaa hermo mennä kun mun heruminen on hieman hidastunut... Kiihtyy tuo pieni poika muutenkin nollasta sataan ja hymy voi vaihtua sekunnissa huudoksi :p

Mulla on myös vieläkin suihkutissiongelmaa, vaikka ilmeisesti sen pitäisi vähän helpottaa maidontulon tasaantumisen jälkeen, mutta luulen että nuo pojan rintaraivaroinnit ovat vaikuttaneet siihen(kin). Yhdessä vaiheessa kun otti rintaa vain tosi tosi väsyneenä (mulle tuli silloin myös rintatulehdus, hyi yök mikä tauti...). Nyt taas on pian pari viikkoa syönyt tosi hyvin tissiä, eikä raivoa ole ollut ollenkaan. Tästä johtuen luulen että maidontulo on taas lisääntynyt huimasti ja taas mennään ylituotannolla ja suihkutisseillä. Rintatulehduksen jälkeen oon pitänyt huolta että pumppaan aina (meilläkin Aventin sähköpumppu) rinnan tyhjäksi, ja voitte arvata mitä se tekee kun varsinkin yöllä pumppaan pari kertaa tissin tyhjäksi... : / Pakastimesta tarvii korkata kohta toinen laatikko pelkästään mun maidoille... :LOL:

Tuttipulloina käytettiin aluksi just noita Aventin pulloja mutta sitten niihin ilmeisesti kyllästyi, joten nyt käytetään MAM Anti-Colic- pulloja, joista tykkää kyllä juoda. Harvemmin annetaan nyt kun ottaa rintaa taas hyvin, jottei ainakaan sen takia ala taas rintaa hylkimään...

Meillä oli viime yö ihan mahtava! Ensinnäkin vauva nukkui ensin 4,5h(!!) ja sen jälkeen heräsi vain kerran puoli viideltä syömään ja 6.30 syötiin ja noustiin. Ihan mahtavaa!! Mä luulen että nyt vyöhyketerapian hyöty alkaa näkymään (öisin) toden teolla kun rokotuksestakin on yli viikko. Aurora tuo vyöhyketerapian teho näkyy lähinnä meillä ainakin sillä, että vauva ei ähisten yritä pieruja tai kakkaa ulos, vaan pieruja tulee paljon spontaanisti, samoin vatsa toimii paremmin eikä tarvii ns. "vääntää sitä torttua" ;) Röyhyt tulevat myös nyt tosi paljon helpommin, usein riittää kun nostaa pystyasentoon syömisen jälkeen niin komea röyhtäisy tulee :)

Täytyy myöntää että meillä on joskus annettu korvikettakin. Poika kun on niin hätäinen sen ruuan saamisen kanssa, että tuolloin raivariaikaan lämmitettiin usein korvike kiehuvan kuumaksi ja sekoitettiin sitä jääkaappikylmään äidinmaitoon :kieh: Yleensä noin puolet ja puolet. Ei kait siinä mitään pahaa ole? Toiset kasvaa täydellisen hyvin pelkällä korvikkeellakin. Joskus mietin väsyksissäni että antaisi illalla pelkkää korviketta jos nukkuisi paremmin. En kuitenkaan vielä oo kokeillut :)

Lempparileluja meillä hymynaaman lisäksi on hymykirja, eli tuollainen ensikirja jossa hymyileviä erilaisia kasvoja ja vähän rapinaa. Myös helistinleikki on parhautta. Siinä heilutetaan helistintä ja lauletaan vaikka "piippolan vaaria" ja hiialahiialahei-kohdalla helistin osuu vauvan nenuun, sekös on sitte hauskaa :D Leikkimatolla meilläkin on viihdytty vasta tuossa 8vkon kohdalta alkaen joka päivä hieman pidempään. Myös sitterissä ollaan vähän aikaa (roikkuvia leluja), tavallisessa sitterissä ei viihdy sekuntiakaan. Sitterissä on vain silloin kun syön tai käyn wc:ssä. Lattialle en uskalla jättää kun meillä tuo koira on, sekä pari kissaa. Koira on todella kiltti ja tykkää vauvasta, mutta ei kai liian varovainenkaan siinä voi olla...

Aurora meillä oli aluksi noita silikonisia anatomisia tutteja, mutta nyt ollaan kokeiltu luonnonkumisia anatomisia ja tuntuu niistä pitävän enemmän! Mummu on ollut täällä apuna silloin tällöin kun ollaan käyty jossain (poitsu kun tarvii sen hoviviihdyttäjän takapenkille...) ja hän on oikea tuttiexpertti, aina lyömässä tuttia suuhun! Nyt vauveli tuntuu ottavan tuttia enenevässä määrin. Jännä kun toiset yrittää välttää sitä kaikin keinoin ja me yritämme opettaa sitä syömään :D Se todella auttaa kun pojalla niin kauhea imemisen tarve ja aikaisemmin on vaan itkenyt sitten kun rintaa ei ole suostunut ottamaan ja tuttia ei osannut syödä :( Nyt illalla kun ollaan syöty, laitan tutin suuhun ja nukahtaa siihen. Rinnalla kun nukuttaa, kiemurtelee jatkuen kun maidontulo ei lopu ja joudun koko ajan laittamaan tissiä suuhun kun irrottaa, mutta sitten menee välittömästi hermo jos se ei ole suussa... Meillä myös perhepeti, tosin isä nukkuu toisessa huoneessa kun kuorsaa niin kovasti :D

Tulipas pitkä sepustus :)
 
Vauveli, kiva kun tekin kokeilitte saunomista ja vauva viihtyi :) Me ollaan tähän mennessä kylvetetty vauva vain kerran viikossa, mutta nyt aletaan kylvettämään 2 kertaa viikossa kun vauvan iho on niin hyvä, että kestää hyvin kylvetyksen.
Meilläkin vauva katselee hoitopöydän vieressä olevaa hymynaamaa kiinnostuneena. Vielä ei kuitenkaan höpöttele, vaan tutkii vaan kiinnostuneena. Parina viime päivänä vauva on hymyillyt tosi paljon. Se on kyllä parasta maailmassa kun saa vauvalta hymyn :)
Harmi kun teillä vauva ei viihdy vaunuissa tai turvaistuimessa. Meillä vauva yleensä nukahtaa vaunukoppaan tai turvaistuimeen heti kun lähdetään liikkeille. Joskus kaupassa saattaa alkaa itkemään kun vaunut pysähtyy, mutta useimmiten nukkuu hyvin ja jatkaa vielä kotonakin unia vaunukopassa eteisessä.
En usko että tosta korvikkeen antamisesta silloin tällöin äidinmaidon lisänä on mitään haittaa. Tosiaan toiset vauvat kasvaa hyvin pelkällä korvikkeellakin. Mut äidinmaito on tietysti tärkeää.
Meillä ei ole vielä juuri mitään leluja vauvalle, mutta nyt pitäisi alkaa jotain hankkimaan. Vauva on ainakin lahjaksi saamastaan helistimestä kiinnostunut.
Kiva kun teillä on yö mennyt paremmin!
Meillä taas viime yö meni vähän huonommin nukkuessa. Vauva heräsi jo 3 tunnin päästä ja sitten olikin hereillä pari tuntia. Yleensä ei ole yöllä ollut hereillä. Ja sitten aamuyö meni vaan vähän torkahdellen ja tiheästi syöden. Mutta meillä vauva nukkui muutama yö sitten 8 tuntia putkeen! Se on jo ihme.
Mulla myös oli koko raskausajan pelkoja. Oikeastaan ihan samat pelonaiheet kuin sullakin. Ainoastaan raskausmyrkytystä en pelännyt.

Mullakin on vähän ongelmana se, että maitoa tulee runsaasti. Vauva alkaa välillä yskimään kesken imemisen kun maitoa tulee niin paljon. Usein myös irrottaa tissistä ja "ärisee" rinnalle. Luulen että sekin johtuu siitä että maitoa tulee liian nopeasti.

aurora, kiva kuulla että teillä ristiäiset meni hyvin. Meilläkin on parin viikon päästä nimiäiset. Onneksi äiti ja sisko on luvannut auttaa leipomisessa.
Me aiotaan myös mennä vauvauintiin jossain vaiheessa. Meillä vauva nauttii niin paljon saunomisesta ja kylpemisestä, että uskon hänen tykkäävän uinnista. Mutta varmaan vasta ensi vuoden puolella kun vauvan on oltava 4 kk ja 5 kg, että pääsee sinne.
Mullakin on jälkitarkastus ensi viikolla. Olen kanssa miettinyt ehkäisyä. Mulle oikeastaan tärkein asia ehkäisyssä on, että se hillitsisi endometrioosin leviämistä ja auttaisi kuukautiskipuihin. Toinen lapsi olisi vielä jossain vaiheessa luultavasti toiveissa, mutta ei nyt ihan heti kuitenkaan :) Tietysti tällä lapsettomuustaustalla ei kannata kauhean kauaa odottaa. Meillä on 3 alkiota pakkasessa ja toivoisin että niillä onnistuisi ettei tarvitsisi lähteä uuteen ivf:ään. Mutta se nyt ei ole ajankohtaista ihan vielä :)
Aurora, kiva kun olet päässyt jo ihan yksinkin liikenteeseen. Itse kävin kerran yksin n.30 min lenkillä ja vauva oli isin kanssa. Hyvää teki saada hetki omaa aikaa. Mutta vauvaa tuli jo siinä ajassa ikävä. :)

Meillä alkaa käydä ekat vaatteet jo vähän pieniksi. Harmittaa kun joitain vaatteita ehtii käyttää niin vähän. Meillä on joitain 50 cm vaatteita joita on käytetty vaan kerran. Hyvä tietysti että vauva kasvaa. Ja meillä kuitenkin vauva oli syntyessään vaan 47 cm, niin aika pitkä käyttöaika tulee noille 50 cm vaatteille.
En varmaan raaski luopua noista vauvan vaatteista, vaan säästän ne jos niille tulee vielä toiseen kertaan käyttöä. :)

Onko muilla toiveissa vielä toista lasta? Mulla on itsellä monta sisarusta ja olin aina ajatellut että haluaisin monta lasta. Nyt sitten lapsettomuuden myötä olen tullut siihen toiveeseen, että meidän perheeseen tulisi 2 lasta (kun julkisella puolella hoitoja ei enää sen jälkeen saa).
Onnellinen olen kyllä tästä yhdestäkin ja nyt nautin että olemme saaneet hänet perheeseemme!

katiri + vauva 5 vkoa 5 pv.
 
Me katiri myös kylvetettiin alussa yleensä kaksi kertaa viikossa, mutta nyt se on jotenkin tullut osaksi iltarutiinia. Karstaa nyt on kyllä tullut kovasti päähän ja öljyilystä huolimatta kovasti punoittaa :( Ollaan nyt pesty ilman pesuaineita, josko kuivattaa päänahkaa, vaikka muuten iho hyv. Sopivasti myös poitsu on nyt raapaissut itseään pariinkin kohtaan kasvoissaan ja oikein kunnon viirut. Ja huomenna on vauvakuvaus :D

Vauvan hymy on kyllä parasta :heart: Meillä tulee jo riemunkiljahduksia kun oikein kovasti lässyttää ;) Nuo helistimet taitaa olla oikein hyviä ensileluiksi, tai yleensäkin kaikki "kilisevät" ja sitten kaikki missä on kasvoja. Meillä jo tykkää katsella pehmolelujakin ja tuntuu että kovasti yrittää harjoittaa jo käsiä ja välillä osuukin ylläriippuviin leluihin. Hauskaa kun muuten on ihan rauhassa, mutta kun laittaa pehmolelun n.10cm päähän niin alkaa jalat ja kädet käymään ja toinen yrittää niin kovin hallita käsiään jotta osuisi leluun :heart:

Mä oon katiri myös lukenut että vauvat usein nukahtavat jo hoitopöydälle jos tietävät että autoon ollaan menossa. Ei meillä. Meillä kun aletaan laittamaan ulkovaatteita vaunu-unia varten, alkaa usein mieletön huuto, vaikka sitten itse vaunuissa nukkuu hyvin.. Käytiin tuossa eilen hakemassa kantoliina lainaan ja nukahti autoon tosi nopeasti! Ehkä hän on vähän hitaammin syttyvää sorttia? Tätä ennen nimittäin kyllä lähinnä on vain huutanut autossa ja jonkun täytyy koko ajan heilutella nenän edessä helistintä takapenkillä tai muuten on aika ikävä matka...

Toivotaan ja uskotaan että tuo yövalvominen oli teitin vauvalla vaan kertaluonteinen. Oon huomannut että yöt voi vaihdella kovastikin (ja meillä myös päivät) ja aina kun luulee että näin tai näin vauva nukkuu/on hereillä, se muuttuu taas. Esimerkiksi meillä vauva on nukkunut nyt kolmisen viikkoa tosi huonosti päikkäreitä. Aamulla 2-3h, sen jälkeen kolme 1/2-1h pätkää ja sitten illalla tosi väsynyt, kun ei viitsisi vielä 7 yöunille laittaa tai herää 2-3 aikaan yöllä sitten jo "päiväänsä". Jos illalla yrittää vielä vaunuissa pientä unipätkää, saa jostain syystä ihan mielettömän raivarin. Mies sanoi ettei uskalla mennä enää vaunulenkille kun toinen huutaa niin paljon että eplkää jonkun soittavan lastensuojeluun..:ashamed: Ja on kuitenkin tosi väsynyt tuolloin. Eilen taas vauva veti hyvin nukutun yön perään ensin aamulla 3,5h, sitten tunnin päästä taas unille vaikka yleensä valvoo pari tuntia putkeen ja nukkui taas 2,5h ja illalla vielä 1,5h. Ja kakkakin on ollut terveen sinapinkeltaista. Mutta viime yönä taas heräsi jo 2,5h nukahtamisen jälkeen ja vatsaa väänsi. Kiemurteli oikein olan takaa, ei kuitenkaan itkenyt. Ja kakka ihan vihreää. En ymmärrä, kun en ole mielestäni mitään ihmeellistä syönyt. Hieman join vissyä, että oisko niin herkästi hiilihapot vaikuttaneet :| Nyt on aamu-unilla ja välillä kuuluu äännähdyksiä ja se yleensä meinaa vatsaväänteitä unissaan.. Oi voi. Ja mä jo iloitsin että nää alkas olemaan ohi. Tosin pari päivää tuon vyöhyketerapian jälkeen voi olla vatsaväännettä kun suolistoa on "käsitelty".

Mä pistin viime yönä miehen vauvan kanssa nukkumaan ja hän soitti sitte vajaa parin tunnin välein tissiä paikalle :) Olipa ihanaa nukkua melko sikeästikin! Odotan kovasti sitä että sais nukkua sen 3h putkeen heräämättä. Mä kun en saa illalla nukuttua. Nytkään en nukkunut silmäystäkään ennen puoli kahta yöllä ja sitten pyysinkin miestä vaihtamaan osia mun kanssa, kun vauva oli just nukahtanut kärsittyään ensin 1,5h vatsanväänteistä. Hassua kun haluan nukkua vauvan kanssa ja imetyskin käy niin kätevästi, mutta sitte en saa kuitenkaan nukuttua hyvin kun vauva nukkuu.

Luultavasti katiri vauvan ärinä johtuu juur siitä maidontulosta, samoin meillä pienempänä varsinkin alkoi yskimään ja meni väärään kurkkuun. Siitä ne rintaraivaritkin sitte sai alkunsa. Nyt osaa jo vähän paremmin hallita noita suihkuja. Tosin rintakumikin siihen varmaan vaikuttaa kun jouduttiin siihen taas siirtymään kun ei suostunut ottamaan paljasta rintaa. Nyt en uskalla koittaa ilman kun näin menee hyvin.

Hieman kun pumppaa tai lypsää ennen syöttöä niin vauvakin on tyytyväinen, kannattaa kokeilla! Tai vaikka harsoon päästää suihkut ennen vauvan suuta :)

Täälläpäin muuten tuo uiminen voidaan aloittaa 3kk iässä ja painorajaa en huomannut että olisi ollenkaan. Kylläpäs vaihtelee! Vähän pieneltä vauva silloin vielä tuntuu, mutta toisaalta on isokokoinen vauva ( pari viikkoa sitten 61cm ja 6,5kg, synt. 52cm ja 3,7kg).

Meillä vaatteita mennyt pieneksi täysi muovipussillinen jo. Ja tosiaan ei ole ehtiunyt kaikkia käyttää kuin tyyliin kerran kun tuo poika on kasvanut niin huimalla vauhdilla. Meillä käytössä nyt vaatteet 68 (/74). 62 ei enää mene, johtuen varmaan tuosta vatsanympäryksestä :D Mä en myöskään raaski luopua vaatteista vielä.

Me myös haluaisimme varmaan vielä toisen lapsen. Tosin nuo hoidot on kyllä inhottavia, ja kun aina saa aloittaa alusta hormonihoidot. Töissäkään ei ole kovin kivaa niissä huuruissa ja kun hoitoalalla, niin ei sopis antaa oman (huonon) mielialan näkyä. Ole siinä sitten naantalin aurinkona :kieh: Lisäksi kun nuo hoidot nostaa syöpäriskejä ja muutenkin niissä haittavaikutuksia niin...Luomusti meillä on suurinpiirtein 1:1 000 000 mahdollisuudet tulla raskaaksi.

Onko teillä muilla muuten paljon ystäviä/tuttuja joilla suurinpiirtein samanikäisiä lapsia? Meillä on naapurissa molemmin puolin, toisessa kuukauden meidän poikaa vanhempi poika ja toisella puolen 8kk vanhempi tyttö. Myös kahdelle kaverille tulossa puolen vuoden sisään vauva :)

Mukavaa (täällä sateista) päivää vaan kaikille! :)

Vauveli14 + poika 9vk 5pv
 
Viimeksi muokattu:
katiri Ihana että sielläkin hymyillään =) Ihan parasta kun päivä alkaa vauvan hymyllä ja juttelulla. Tosin meillä ainakin voi sekunnissa vaihtua mieliala niin että suunpielet kääntyy alaspäin ja itku alkaa :D

Tsemppiä nimiäisten järjestelyyn! Hyvä tosiaan käyttää apuvoimia eikä jättää kaikkia hommia itselle. Meilläkin mun äiti ja anoppi valmisti osan tarjoiluista, ja lisäksi tilasin vielä voileipäkakun ja makean kakun leipomosta. Itse leivoin takuuvarmat juustokakun ja suolaisen piirakan hyviksi havaitulla resepteillä mitkä onnistuu multa joka kerta :) Meiltä kyseltiin kovasti lahjatoiveita etukäteen mikä oli kiva juttu, niin saatiin tarpeellisia ja ihania juttuja jotka lapselle jää muistoksi. Esim pikkuisia vaatteita meillä on jo niin kauheasti että niitä ei tällä erää tarvita lahjaksikaan.. Harmittaa tosiaan jos joillekin vaatteille tulee vaan muutama käyttökerta ja sitten jää pieneksi. Mutta toisaalta on ne tietyt lempparivaatteet jotka on helppo pukea ja joissa vauvalla on mukava olla niin niitä tulee sitten eniten käytettyäkin.. Mä en aio pieneksi jääneistä vaatteista vielä luopua myöskään, vaan pakkaan odottamaan mahdollista pikkusisarusta.

Meillä on ehdottomasti toinen lapsi vielä toiveissa muutaman vuoden sisään. Olisi ihanaa, että pojalla olisi pikkuveli tai -sisko. Hoitoihin joudutaan tietysti palaamaan, meillä on vain yksi alkio pakkasessa joten todennäköisesti joudutaan uusiin ICSI-hoitoihinkin vielä eikä mikään ole satavarmaa, voi olla että jäämme yksilapsiseksi perheeksi. Onneksi nyt on jo hyvin selvillä paras lääkitys ja hoitokaava jolla onnistuminen tuli, niin ei tarvitse enää aloittaa nollasta.

Vauveli14 Mulla on pari läheistä ystävää äitiyslomalla, mikä on tosi kiva juttu, tulee nähtyä porukalla nyt viikoittain. Ja neuvoja pystyy aina kysymään, kun heidän lapset joitakin kuukausia vanhempia. Näkee myös mitä vaiheita on itsellä odotettavissa kun vauva alkaa syödä kiinteitä, saada hampaita ja opetella liikkumista =) Leikkikavereitakin on sitten tiedossa kun lapset vähän kasvaa.

Meillä on koko ajan ollut vauvan tuotokset vihertäviä, juurikin suihkutissiongelmasta ja ilmavaivoista johtuen.. neuvolassa että yksityisellä lastenlääkärillä pidettiin kuitenkin vihertävää kakkaakin normaalina siihen saakka kunnes alkaa kiinteitä syödä. Välillä on kellertävämpää jos ilmavaivoja on vähemmän. Mä en ole huomannut vaikutusta omissa syömisessä, mutta oon silti vältellyt noita ilmavaivojen aiheuttajia kuten ruisleipää, sipulia jne. Sili tuntuu vaihtelevan aika paljon, joinakin päivinä mahanväänteitä on enemmän ja toisina vähemmän. Mutta on naurettu miehen kanssa kuinka kiinnostava juttu meillä se vauvan kakka on, värisävyä aina tarkkaillaan ja ihastellaan jos tuli iso kakka :D Näin ne kliseet on käynyt toteen ainakin meidän kohdalla.

Kysyin myös neuvolasta apuja tuohon suihkuamiseen niin ainoa neuvo oli just pumpata välillä isoimmat paineet alta pois (en ole jaksanut ja tuntuu ettei auta, kun mulla suihkua melkein tyhjästäkin rinnasta) ja sitten imettää vuorotellen rinnat tyhjiksi eli useampi imetys samasta rinnasta peräkkäin. Jälkimmäistä oon toteuttanut ja se on ehkä jonkun verran auttanut. Silti yleensä suihkuaa maito niin paineella että vauva saa väärään kurkkuun sitä ja yskii naama punaisena :( Ja vauvan ja mun vaatteet yltä päältä maidossa. Odotan tosiaan että tasaantumista hieman maidon tulo jossain vaiheessa...


Meillä on nyt jonkinlaista rytmiä tällä hetkellä: noustaan aamupesulle 7-8 välillä, syödään ja sitten mä keitän aamukahvit ja sen aikaa jaksaa poika yleensä hienosti viihtyä sitterissä. Kunhan keinutan vauhtia koko ajan ja juttelen välillä :) 10 aikoihin väsähtää ja laitan ensimmäisille päiväunille ulos vaunuihin, jossa nukkuu 12-13 asti. Sitten taas jaksaa valvoa muutaman tunnin, syödään ja ollaan peiton päällä lattialla. Leikkimatosta otin pois nyt kaikki roikkuvat lelut, sain vinkin että niissä kaarissakin on vauvalle aluksi ihmeteltävää, ja leluja kannattaa lisätä yksi kerrallaan ettei tule kerralla liikaa virikettä. Iltapäivällä poika väsähtää jossain vaiheessa ja nukkuu vaunuissa toiset parin tunnin unet.

Illalla usein syö tiheämmin ja torkkuu välillä mun tai miehen sylissä. Iltatoimet ja yöpuku päälle 21-22 välillä. Yöllä meillä rytmi vaihtelee vielä tosi paljon, syöminen on 1,5-3 tunnin välein. Noita 3 tunnin unipätkiä on ollut nyt muutamana yönä ja olo on mulla sellaisen jälkeen ihan uudestisyntynyt :D Tosin monesti oon myös havahtunut hereillä itsestään ennen vauvaa, niin tottunut siihen max 2 tunnin väliin... Meillä on ollut myös miehen kanssa puheissa että jonain viikonloppuyönä mies voisi hoitaa ainakin yhden syöttövälin pullon kanssa, jotta mäkin saisin edes yhden pitkän unipätkän ekaa kertaa pariin kuukauteen. Mutta en tiedä onko siitä hyötyä että nukun toisessa huoneessa jos herään vauvan itkuun kuitenkin miehen lämmittäessä pulloa jne ja raaskinko sit pysyä poissa...:) mies on usein aamuyöstä siirtynyt sohvalle nukkumaan kun aamulla pitää jaksaa töihin.

Meillä on alettu nyt hylkimään tuttia, oikein irvistää kun sitä yrittää tarjota. Käytössä on ollut MAM 0-2kk tutit ja tähän asti huoli kyllä paremmin. Täytyy ehkä koittaa jotain muuta tuttia tai ehkä tämä on vaan joku vaihe.. Olisi kyllä tilanteita joissa tutti on niin kätevä, kun alkaa olla yliväsynyt ja haluaa roikkua tissillä vaikka mahaan ei enempää maitoa mahdu.

Meillä mies on lauleskellut vauvalle enemmänkin, mä en oikein muista mitään lastenlauluja tai loruja kunnolla, täytyy oikein palauttaa mieliin niitä :) Tykkäisi varmasti kun tykkää jo jutustelustakin ja vastaa omalla höpötyksellään. Mulla on hakusessa se sellainen helistin missä hymynaama (aikoinaan oli äitiyspakkauksessakin, me ei pakkausta otettu niin en tiedä onko vielä) siitä poika varmaan tykkäisi :)
 
Viimeksi muokattu:
Ristiäisistä/nimiäisistä muuten tuli kanssa mieleen että kannattaa tosiaan antaa muiden tehdä. Mä halusin tehdä itse osan tarjoiluista ja aikas kiire tuli. Tein siis voileipäkakut, pari kinuskitäytekakkua, pullaa ja eräänlaiset mokkapalat (joihin tulee kylläkin itsetehty kinuski ja päälle valkosuklaata :p perusmokkapalakuorrutuksen sijaan) ja tuli aika järkky kiire, kun ei tietty voinut ennen edellistä iltaa voileipäkakkuja ja täytekakun täyttämistä tehdä. Ristiäisaamuna sitten pursottelin vielä kermavaahtoja täytekakkuun...

Saako Aurora kysyä, mikä teillä on tuon ICSI-hoidon indikaationa, kun en ole tuohon aikaisempaan ketjuun kirjoitellut?

Meillä myös tuo vauvan kakka on tällä hetkellä yks kiinnostavimmista asioista. Värin lisäksi kiinnostusta kovasti aiheuttaa se, kuinka usein sitä tulee ja jos ei joka päivä tule pari kertaa, täytyy siitä jo miehen kanssa vakavasti keskustella :D

Tuo pumppaus auttanee myös siihen, että vauva ei saisi niin paljon sitä paljon puhuttua etumaitoa josta sitten ei nälkä kovin kauaa pysy poissa ja joka aiheuttaa suuren laktoosipitoisuutensa vuoksi myös ilmavaivoja, pulauttelua ym. Sitten jos pumppaa pikkusen niin vauva saa enempi tuota rasvaista takamaitoa :) Näin mä oon käsittänyt. En silti oo seurannut että onko pumppaamisella vaikutusta ilmavaivoihin. Tuntuu että nyt vauva syö ihan kauheasti (vaikka iältään ei pitäis tiheässä imussa nyt olla...).

Eilen tehtiin nukkumisjärjestelyjä ja siirrettiin vauva sivuvaunuun, josko mä saisin nukuttua paremmin. En sitten tiedä että hokasiko vauva jotenkin tuon muutoksen, kun nukkui tosi levottomasti ja söi 24-04.30 välillä neljä kertaa! Ja tutti ei kelvannut. Tissikin oli saatava sekunnissa suuhun tai alkoi huutamaan, oli siis jotenkin kärttyisä? Mies tuli sitten puoli viideltä jatkamaan unia vauvan kanssa ja sanoi että nukkui rauhallisesti kun siirrettiin hänet sänkyyn syötön yhteydessä (tissinvaihto)...

Mä muuten myös syötän yleensä koko yön samasta rinnasta, jotta just tuota suihkuamista ei tulisi. Viime yönä olin molemmat tissit tyhjinä koko ajan. Vauva siis söi tosi paljon...

Kannattaa juu kokeilla eri tutteja. Mä luin jostain että jotkut vauvat ovat tosi tarkkoja tutista, mallista (hyvä jos ei väristäkin :D )! Meillä on siis nyt käytössä Ainun luonnonkumiset 4-36kk tutit. Hyvin mahtuvat ainakin tuon pienen miehen suuhun vaikka ikää vähemmän onkin...

Vauvakuvaukseen mars (eilinen peruuntui) kun vauva heräilee! Mukavaa lauantaita :)
 
Poika nukkuu taas ulkona vaunuissa, niin nyt hyvä sauma kirjotella! Täällä on eilisestä lähtien ollut taas nuhaa ja yskää vauvalla, jo toinen flunssa 2 kk sisään :( Ja mä luulin, että imetys suojaisi taudeilta. Toisaalta noita flunssia on nyt liikkeellä niin ei kai niiltä voi välttyä ja me vanhemmatkin on oltu kipeinä molemmat. Toivottavasti ei vaan menisi korviin, ei kyllä vielä mielestäni ole ollut mitään korvatulehduksen oireita...kuumettakin ei ole niin uskaltaa nukuttaa vaunuissa.

Aika viileää on jo, tänä aamuna +5 meillä niin piti ekaa kertaa pakata fleece-puvun lisäksi oikeen makuupussiin korvia myöten :) Saa nähdä, koska saa ottaa toppahaalarin käyttöön, ei ehkä ihan vielä kuitenkaan (toivottavasti ei, justiinsa se kesä oli vielä). Välikausivaatteina meillä on muutamakin fleece-haalari, jotka on ollut tosi käteviä kyllä. Vauva simahtaa viimeistään kun aletaan pukea haalaria päälle :)

Vauveli14 Meillä ICSI-hoito tehtiin koska miehen spermassa on vasta-aineita paljon, vaihtelevasti 90-95% oli vasta-ainepitoisuus testeissä. IVF:ää ei lähdetty yrittämään, kun saattaa vaikuttaa siittiöiden kykyyn tunkeutua munasoluun. Varsinaisesti hoitohin lähdettiin minun ovuloimattomuuden takia (monirakkulaisuutta/pco), mutta toi vasta-ainehomma tuli selville sitten hyvin pian myös ja kuultiin heti että ICSI on meille suositeltava hoitomuoto. Oli shokki silloin, mutta nyt ollaan kuitenkin tässä, onneksi!

Minkälainen kokemus teille tuo vauvakuvaus oli? Kävittekö ihan kuvaajalla ja oletko jo nähnyt otoksia? Mä suunnittelin raskausaikana vastasyntyneen valokuvausta, mutta jäi kuitenkin varaamatta sinne ensimmäisille viikoille syntymän jälkeen. Jotenkin tuntui hankalalta siinä vaiheessa lähteä sinne kuvaajalle.. Toisaalta nyt saisi ihania kuvia varmasti myös, kun vauva on oppinut hymyilemään ja on kuitenkin pikkuinen vielä. Kotona on tietysti kuvattu myös paljon ja otettu videoita kylpyhetkistä, hymyistä ja höpötyksistä.. :)

Me ostettiin noita luonnonkumisia tutteja nyt ja hei, näyttää että kelpaa paremmin! Eli joku ero noissa tosiaan on :)
 
Pitänee tulla tänne kirjoittelemaan. Jotenkin ei oo vaan ehtinyt/jaksanut muuta kuin käydä lueskelemassa teidän kuulumisia. Paljon on ollut ohjelmaa eikä tule enää joka päivä edes avattua tietokonetta.

Arki rullaa meillä ihan hyvin. Vauvalla on öisin rytmit pysyny hyvinä ja nukkuu sen 5-6 tuntia yhteen putkeen. Päiviinkin on alkanut muodostumaan jonkinlaista rytmiä. Tosin johtuu varmaan siitäkin että me lähdetään usein samoihin aikoihin päivästä vaunuttelemaan ja vauva nukahtaa aina vaunuihin saman tien kun lähdetään liikkeelle. Parina päivänä vauvalla on ollut aika kovia ilmavaivoja, joihin on heräillyt. Kokeilin tänään cuplatonia, mutta oon taas unohtanu antaa sitä joka syötöllä.

Muuten vauvalla kaikki hyvin. Eilen käytiin 6vko tarkastuksessa ja kaikki oli kunnossa. Samoin mulla oli jälkitarkastus.

aurora, kurja että teillä ollaan flunssassa. Mä niin toivoisin että me onnistuttais välttymään siltä. Mutta ihmisten ilmoilla kun liikkuu niin kyllähän sieltä varmaan jonkun pöpön saa...
Meilläkin on ollut nyt ulkoillessa käytössä vain sellanen fleecehaalari. Kohta tosiaan pitää siirtyä lämpimämpiin vaatteisiin ja kerrospukeutumiseen. On kyllä vaikeaa arvioida miten paljon vauvalle pukee päälle. Äitiyspakkauksen talvihaalari on varmaan meidän tytölle talvella sopivan kokoinen.

Meillä vauva ei oikein huoli tuttia. Hyvin harvoin suostuu tutin ottamaan. Yleensä vaan sylkäisee sen pois tai saa kunnon raivarin kun sitä yrittää tarjota.

Me ollaan lähdössä viikonloppuna vauvan kanssa ekaa kertaa yökylään. Saa nähdä miten sujuu.

Me tultiin juuri äiti-vauvajoogasta. Tänään vielä ohjelmassa sauna ja kylvetys :)

Mukavaa viikon jatkoa.

katiri + tyttö 6 vkoa 6pv
 
Mä taas tulin kirjottelemaan kun hieman tästä järkystä flunssasta toipumaan päin. Mies säi pöpön töistä ja tartutti mut, ja ilmeisesti vauvallakin nyt on :( En tiiä miten tuossa niin kävi, että miehellä oli ihan perusflunssa: pari päivää kurkku kipeä, sitten nuhaa ja hiukan yskää ja lämpöä parina päivänä. Sitten se tuli minuun ja heti ensimmäisenä päivänä keltainen räkä alkoi valumaan, 39 kuumetta yöllä, korvat ja kurkku ihan tukkoon. Ja mulla kun ei oo koskaan ees lämpöä flunssassa. Ja eilen sitte vauvakin aivasteli koko päivän ja yöllä alkoi sitten limaneritys ja rohina sekä yskiikin.. Niin luulin minäkin aurora että imetyksen kanssa ei oo pelkoa vauvan sairastumisesta. Ilmeisesti oltiin väärässä :O Lueskelin nettiä niin monessa paikassa korostetaan omega 3-rasvahappojen saannin tärkeyttä imettäessä, se ilmeisesti auttaa tosi paljon vauvan vastustuskykyyn. Mä en oo kalaa paljon syönyt kun epäilen että vois vauvalle tulla siitä oireita, enkä myöskään syö kalanmaksaöljyä... hmm..

Teillä on katiri ihanan rytmikkään oloinen päivä jo :) Meillä päivät vaihtelee kyllä tosi paljon, mutta yhteistä jokaiselle päivälle on se, että vaikka miten ja mihin vain aikaan nukuttais viimeiset päiväunet, niin vauva haluaisi jo seitsemältä yöunille ja kiukkuinen on iltaisin kun yritetään sinne kahdeksaan venuttaa (muuten herää aamulla jo neljältä, nyt herää 5-6 aikaan).

Meillä myös on tuo tutin käyttö taas lopahtanut vaikka supertutittaja eli mummukin on ollut käymässä. Arvatkaapas muuten, mä oonkin kirjotellut että meillä ollut rintakumi käytössä, välillä se oli pari viikkoa pois, mutta rintaraivarien vuoksi alotettiin se uudestaan. Noh, vauvahan syö nykyään jatkuen nyrkkejään, vaikka masu on täynnä, kuuluu kait tähän ikään. Toissapäivänä sitten mentiin taas syömään päikkärien jälkeen. Vauva söi hetken ja sitten alkoi känistä, no minä yritän työntää tissiä kumin kanssa suuhun, ei ota, huuto alkaa. Noh, vaihdan tissiä ja melkein poru jo kurkussa että ei jos tää taas alkaa ni mä en jaksa... :( Ei ottanut edes suuhun, hipaisi vaan huulillaan. No, mä aattelin että koitanpa ilman tuota kumia ja johan kelpasi, kunhan sai vaan otteen! Mä sitte mietin että kyllä on poika äitiinsä tullut, yhtä vaikeaselkoinen ja tuuliviiri :D Ei tahdo pysyä ajatuksen perässä kun välillä kelpaa vaan kumi ja välillä paljas ja ja ja...

No mutta, nyt mietiskelin asiaa niin kun vauva syö nyrkkejään, on hän tottunut nyt ihon tuntuun suussaan, siksi ei varmaan mitään kumista, kuten rintakumia, tuttia (eikä oikein pulloakaan) halua! Kyllä välillä vaatii Einsteinin järjenjuoksua tämä vauvan tahdon ja tarpeiden ymmärtäminen :headwall:

Ootteko katiri muuten antanut Cuplatonia lusikalla? Mä nimittäin koin sen hankalaksi ja unohtuikin helposti. Hain lähes heti apteekista 1ml ruiskun. Aamulla täytin sen Cuplatonilla ja joka syötön yhteydessä 0,1ml (n.4 tippaa) suoraan vauvan suuhun. Kätevää ja riittää moneen syöttöön, eikä tartte sen pullon kanssa pelata, varsinkaan yöllä :)

Uskon aurora että oli shokki. Meille myös IVF oli shokki, vaikkakin tiedossa ettei muuten onnistu. Se vaan kun ollaan niin niissä viimeisissä keksityissä hoidoissa. Helpompaa ois alkaa vaikka ensin hormonilääkityksillä tai inssillä ja siitä edetä, jos tarvis, kohti koeputkea. Tässä on jotenkin niin kaikki-tai-ei-mitään- tunne kun ei sitten enempää hoitomahdollisuuksia ole. Jos ei sitten ala kohtua vuokraamaan jossakin Kolumbiassa ;)

Vauvakuvaus. Noh, tää itse kuvaus oli aika edullinen kun maksoi vain 70e. Vauva vaan niin hassussa iässä, ettei oikeen mene enää vastasyntyneen kuvaukseen, muttei oikeen vielä ns. vauvakuvauksiinkaan... Ihan kivoja kuvia kuitenkin saatiin ja tosiaan ammattikuvaajan studiolla. Oli ihan kivasti lavasteita ym. Itsestä tuntui tosin vähän kamalalta kun vauva oli lähes koko ajan alasti ja me kun kotonakaan ei oikein pidetä ettei vaan saa kylmää...

Mies sanoi jälkeenpäin että häntä huvitti suuresti kun kuvaaja sitoi vauvan ranteeseen nauhan, jossa luki "itse tehty", kuvaaja itse oli siitä niin tohkeissaan kun oli löytänyt tällaista, tilanteeseen sopivaa nauhaa! Mies sanoi ajatelleensa että itsetehdyn sijaan siinä voisi lukea "Taysissa tehty" :LOL: Kuvat saatiin eilen ja kyllä niissä niin ihania otoksia on :heart: Otettiin muutama myös perheenä, tämä sopi kuvaajalle vaikkei ns.perhekuvaus ollutkaan. Vauva oli monessa eri asennossa ja esim. puulaatikon päällä alasti, isossa nyörikorissa (sellasessa käärmeenlumoojakorissa) alasti ja sitten esim. sellasen lattiatyynyn päällä. Paljon eri kuvia ja taustoja oli. Mutta.... nyt kun saatiin kuvat ja nähtiin hinnat niin apua.. :stick: Normaalit kuvat ihan ok, ei mitään, mutta mä jotenkin ajattelin että saatais niistä itellemme myös digiversiot. Mutta ei. Jos haluaa esim. itse teettää canvastauluja (kuten olin suunnitellut) niin tuonkokoinen digikuva maksaa lähes 80€! Siis 1kpl! Mä olin ajatellut että teettäisin kolme pientä ja yhden isomman canvastaulun noista vauvakuvista, tässä tapauksessa siis pelkät digikuvat maksais n. 300€. Ja siihen taulut päälle. Toki häneltä saa myös canvastaulut, mutta halvin ja pienin taulu maksaa 80€ ja tuollainen 40x60cm 155€... Että näin. Kait mä oon jotenkin idiootti kun ees luulin että ostamalla kuvauksen ja sitten valmiita kuvia, saatais käyttöoikeudet noihin kuviin diginäkin... Otetaan siis vaan tavallisia kuvia ja joskus kun rikastutaan meillä on varaa ostaa sähkösiä kuvia 300€:lla :$
 
Viimeksi muokattu:
Hei naiset! Pitkästä aikaa tulin palstalla käymään, ja huomasin tän uuden pinkan, kiva! Imetyksen parissa tabletilla surffailen, pitää tulla kertomaan paremmin kuulumisia, kun pääsen koneelle.

Piti vaan kommentoida tuota valokuva juttua, siis ei voi olla tosi mitä rahastusta!! Kyselepä muista liikkeistä, onko tuo oikein. Meillä kuului 10 digikuvaa ja fb versiot cd:llä, yht 100 euroa. Kuvia oli useita kymmeniä, niistä valittiin 10. Teetin canvas tauluja noista netin kautta. Oliko 40x70 25euroa...

IMD ja pikku prinsessa 3kk ja risat
 
Heippa!

No olen samaa mieltä että todellakin on kallista InMyDreams, joten vielä lähetin sähköpostia kuvaajalle, että varmasti olen ymmärtänyt oikein nuo hinnat. Vastauksena että kyllä, sisältäähän tuo hinta rajattoman käyttöoikeuden kuvaan ja voin siitä teetättää rajattomasti kuvia, tauluja ym. Lokakuussa hänellä tarjous digikuvista ja saan käyttää tuota tarjousta; 55€/kpl. No johan helpotti! :headwall: Täytyy kyllä vaikka soittaa pariin muuhun paikkaan ja kysyä..

Meillä tänään vauvalla lääkäri (luojan kiitos vakuutuksista). Mä epäilisin suolioireista allergiaa :( Nyt vasta oon alkanut laskemaan yks yhteen noita kaikkia hämäriä oireita ja viime viikolla aloin syömään maitotuotteita normaalisti kun tähän asti oon vaan kahvin joukkoon maitoa laittanut ja pari siivua juustoa päivässä, vauvalle tuli kauheat oireet, ihan kuin refluksia :'( Oikeen hävettää että näin kauan kesti mulla hoksata, pitäis jo ammattinikin puolesta osata yhdistellä oireita ja seurata. Noh, parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Kirpakkaa päivää kaikille (täällä tällä hetkellä +3) :)

Terv. Vauveli14 ja poitsu 11vko 3pvä
 
Viimeksi muokattu:
vauveli, kurja että sielläkin ollaan oltu flunssassa :/ sitä on nyt paljon liikkeellä. Meilläkin mies sai töistä flunssan, josta on jo toipumassa. Täytyy vaan toivoa että minä ja vauva vältyttäisiin siltä.
Hyvä että olet saanut ajan lääkäriin tuon vatsavaivan takia. Ja vakuutus on oiva juttu :) Toivottavasti selviää mikä aiheuttaa oireita.
Meillä tuo Cuplatonin käyttö loppui lyhyeen juurikin sen takia että lusikalla antaminen tuntui niin hankalalta. Kiitos vinkistä, pitää koittaa ruiskulla :)

IMD, kiva kun olet löytänyt tännekin palstalle mukaan. Tule kirjoittelemaan kuulumisia kun ehdit. :)

Meillä on tulossa viikonloppuna nimiäiset ja pitää koittaa tässä viikon varrella jo vähän siivoilla asuntoa. Viikonloppuna sitten pullan leipomiset. Onneksi muut leipomiset on tulossa sukulaisilta :) Vähän alkaa jännittää kun pitäisi koittaa valmistella joku puhe sinne tilaisuuteen, että tulee edes jotain juhlallisuutta siihen nimen kertomiseen.
Nyt näköjään vauva heräilee, joten en ehdikään kirjoittelemaan enempää tällä kertaa.
Mukavaa viikkoa kaikille. :)


katiri + vauva 7 vko + 4 pv
 
Nyt olisi sopiva aika kirjoitella, kun tyttö nukkuu. On ollut aika kiirusta ja tosiaan täälläkään ei konetta ole tullut aukaistua päiviin :D

Katiri Siellä kyllä hyviä unia nukutaan. Täälläkin pyritty luomaan jonkinlaista rytmiä. Usein pidempi vaunulenkki tehdään 11-13, jolloin aloittaa päivän pisimmät unet vaunuissa, 2-4h. Viihtyy ulkona hyvin.
Se on totta, että on aika vaikea arvioida, miten pukea vaunuihin. Etenkin pääpuoli mietityttää. Vielä menty ohuemmalla vauva myssyllä ja lämpimällä haalarin hupulla, mutta kunhan pakkaset tulee, täytyy tosiaan hommata pienempi ja lämpimämpä myssy. Niitä vain on aika vähissä kaupoissa. Ainakin muutamassa, jossa olen käynyt katsomassa.

Minkälaista myssyä olette pukeneet pikkuisille näillä räntäkeleillä, jotka nyt alkoivat? Löytyykö miten pieniä kypärämyssyjä mistään? Mitenhän Prismat tai muut isommat marketit?!

Vauveli14 tervetuloa mukaan :)
Ikävää tosiaan että flunssakausi menossa ja tarttuu myös vauvaan. Minäkin olen kuullut, että imetys suojaa hyvin vauvaa flunssapöpöiltä, mutta ei se sitten ihan niin taida olla. Olen yrittänyt vältellä ruuhkaisia paikkoja, mutta ei se ihan kokonaan ole onnistunut..
Itselle soisi minkälaisen räkätaudin vaan, kunhan vauva säästyisi. Tuntuu, että olisi vähän "kädetön" ja tietysti huolissaan jos pikkuinen sairastuisi.
Pikaista paranemista sinne ja jaksamisia myös Auroralle flunssan kouriin!

Joku taisi miettiä tulevaa ehkäisyä. Itselläkin oli jälkitarkastus viime viikon alussa ja ehkäisy siellä yhtenä "tärkeänä" asiana. Itseäni hiukan "huvitti" kun jo th otti puheeksi ehkäisyn. Ajattelin silloin ja lääkärille myös sanoinkin, että näinköhän tarvitsemme mitään.. miksi tarvitsisimme kun kahteen vuoteenkaan ei mitään raskauteen viittaavaa tapahtunut...!? On kuulemma kuitenkin hyvä olla joku ehkäisy, ellei nyt sitten halua heti uutta raskautta.. Luomuraskauteen kun on myös kohdallamme hyvin pieni todennäköisyys.
 
Viimeksi muokattu:
Onko muuten cuplatonista ollut apua?

vatsa vaivoja täälläkin ollut. Välillä vatsa vaivaa enemmänkin pitkin päivää, mutta välillä hyviäkin päiviä.

Miten saatte vauvanne parhaiten röyhtäyttämään ? Olkapäällä olo harvoin täällä onnistaa, mutta mahani päällä vauvan ollessa mahalla, tulee usein hyvät röyhtäykset ja myös peräpäästä kuuluu... Siitä huolimatta jonkin verran tyttöä vatsa laittaa kipristelemään. Ikävä katsoa kun toinen huutaa epämukavaa oloaan :( Onneksi se ei ole jatkuvaa.
 
Vauva nukkuu taas aamupäikkäreitä (puolentoista tunnin jatkuvan lykkimisen jälkeen, ennen nukkunut häiriöttä..) joten tulin kirjoittelemaan taas :) Me saatiin eilen diagnoosiksi refluksi. Vauvalla ei siis ole tainnut olla flunssaa lainkaan, vaan yskiminen, nenän tukkoisuus ja aivastelu johtuukin sitten siitä. Mä ihmettelinkin kun nenä oli ihan tukossa, eikä keittistipat ja nenäfriida auttaneet yhtään! Mutta allergiaa epäilen kyllä taustalla, kun ennen viime viikkoa oireita ei lähellekään näin paljoa oo ollut... Vauvahan viikonloppuna puklas kaiken (vielä 2h jälkeen ruokailunkin), hikkaili ja suuhun nousi jatkuen lusikallinen maitohöttöä. Aamuyöllä heräsi huutamaan ja pylly tuli tulipunaiseksi, mitä ei oo ennen koskaan tapahtunut. Näin muutamia juttuja mainitakseni. Lisäksi siis nuo flunssaoireet. Ja kauhea rohina aina syödessä (makuullaan). Noh, saatiin Gavisconia ja ohjeeksi pitää mahallaan ain a ruokailun jälkeen(?!), se ilmeisesti edistää äidinmaitoa saavalla vauvalla ruuan nopeaa siirtymistä ohutsuoleen. Viime yö oli taas tosi levoton ja vauva söi 6 krt. Gavisconia sai aamulla, mutta ei oo mitenkään auttanut... Noh, kyllä kai tää tästä, joskus...

Mä en oo katiri ollut koskaan nimiäisissä. Miten se eroaa ristiäisistä (paitsi uskonnon osalta)? Kuka lapsen nimeää jne.? Ja onko "kummit" kuitenkin lapsella vai miten? :)

Mä oon Millyk koittanut kypärämyssyä, mutta se kiepsahtaa jotenkin niin helposti silmille, että meiän vaavi ei voi sietää sitä. Meillä on niitä kaks ja toinen on tosi pieni kyllä, mutta en muista mistä se on ostettu... Mummu on meille kutonut merinovillasta myssyn ja laittoi vielä vuorin sisään, se on oiva näillä keleillä :)

Mua myös huvitti kun jo synnärillä puhuttiin ehkäisystä, teki mieli sanoa että katsos nyt sitä mun potilaskansioo pikkusen tarkemmin :kieh:

Meillä vauva röyhtäisee parhaiten selkä vasten mun vatsaa "istuma-asennossa", kävellen ja hytkytellen takapuolen alta kädellä. Näin ei lennä puklukaan niin herkästi kuin olalla :)

Parempia yöunia toivoen...

Vauveli14 ja pikkumies
 
Vauveli14 Voi vitsit, ihania kuvia varmasti saitte kuvauksista! Mutta tosiaan ihan törkeän hintaisia noi kuvat digimuodossa! :O Noilla ne valokuvausstudiot taitaa sitten rahaa tehdä.. Täytyy itsekin ottaa huomioon tuo, jos kuvaukseen mennään. Meillä on hääkuvasta teetetty canvastaulu (ifolorilla teetettiin, tosi laadukas tuli) ja pojasta haluaisin samanlaisen. Täytyypä ottaa noi Tampereen suunnan valokuvaajat nyt syyniin...

Tosi kurjaa, että teille tuli refluksidiagnoosi, toivotaan kuitenkin että tuosta Gavisconista olis apuja nyt ja vatsavaivat rauhoittuisi! Useinhan kai noin refluksin oireet saattaa olla aika epäselviä ja diagnoosia on vaikea tehdä. Nyt kun luin tuota listaa teidän oireista niin meillä aika paljon samaa.. Vauva on melkein jatkuvasti tukkoinen, siis hengitys rohisee, näiden sairastettujen flunssien välilläkin. Pulauttelee lähes joka syönnin jälkeen, välillä tosi runsaasti, ja joskus vielä reilusti syömisen jälkeen tulee paksua puklua ylös, hikka on myös kerran pari päivässä vähintään. Usein itkee syömisen jälkeen vielä kovasti ja pitää hyssyttämällä rauhoitella. Pitääpä ensi neuvolassa ottaa puheeksi nää oireet, johtuuko vaan runsaasta ja useasta syömisestä ja suihkutisseistä vai onko refluksiepäilyä täälläkin...

katiri Kivat juhlat tulee varmasti teille! Toi on kivaa nimiäisissä kun saa itse päättää mitä ohjelmaa on ja miten nimi paljastetaan. Meillä myös perhepiirissä ollut parit nimiäiset.

Millyk Meillä on ollut cuplaton käytössä ja sellainen apu siitä ehkä on, että ilma tulee helpommin ulos peräpäästä :D Tosin pitäis joka syötöllä muistaa antaa ja välillä se unohtuu. Itse oon antanut niinä päivinä kun vauva on itkuisampi. Mä pudotan tipat yleensä suoraan suuhun ennen imetystä, mutta en välttämättä suosittele... Aika usein menee ohi suun osa tipoista. Meillä röyhtäisy tulee välillä heti kun nostaa olalle, välillä pitää kanniskella ja nostaa useampia kertoja, yleensä pulauttaa myös aina. Omat ja vauvan vaatteet onkin aina maidossa tai pulautuksessa ja saa aina laittaa yhden päivän jälkeen pesuun.. Meillä on vielä ohut myssy käytössä ja haalarin huppu, mut jotain paksumpaa leuan alta solmittavaa vuorellista neulemyssyä ajattelin seuraavaksi hankkia. Talveksi meillä on tädin neuloma villamyssy jonka alla voi pitää ohutta kypärämyssyä.

IMD Kiva että löysit mukaan, tuu kertomaan kuulumisia paremmalla ajalla :)

Täällä podetaan tosi kovaa väsymystä, yöt on ollut niin rikkonaisia.. Aamuyöllä poika herää n. kolmesta eteenpäin tunnin välein, ja aamuseitsemän jälkeen noustaan ylös. Nyt oon ollu niin väsynyt että oon mennyt yöunille pojan kanssa jo iltayhdeksältä. Eipä paljoa jää omaa aikaa siis! Viime yönä onneksi mies sai välillä tutin kanssa rauhoiteltua poikaa kun koko ajan heräili, ja ei tarvinnut sentään tunnin välein imettää. Onneksi ei kakkaa enää öisin, niin vaippaa ei välttämättä tarvitse nousta vaihtamaan kuin kerran yössä. Välillä silti päivälläkin olo on kuin unissakävelijällä. Kun poika on päiväunilla ulkona vaunuissa en itse uskalla sit mennä nukkumaan sillä aikaa, vaikka itkuhälytin olisi vieressä..

Meillä oli viime viikolla 2kk neuvola. Painoa oli jo 5,9 kiloa ja pituutta 58 cm. Aikamoinen "mörssäri" meillä siis ja alkaa tuntua kyllä käsissä ja hartioissa vauvan nostelu :) Vaatekoossa on siirrytty 62 kokoon ja osa niistäkin tuntuu jo vähän nafteilta, apua! Neuvolassa saatiin rotavirusrokote ja sen jälkeen oli vähän mahakipua pojalla enemmän, lisäksi vatsa toimi harvemmin ja aina kerralla sitten tuli jättimäiset tuotokset vaippaan. Nyt viikon jälkeen on jo normalisoitunut. Ohjeena oli myös n. seuraavan viikon ajan huolehtia huolellisesta käsien pesusta aina vaipanvaihdon jälkeen, koska vauvan kakassa on sitä elävää rotavirusta rokotteen jälkeen ja on pieni riski, että se tarttuu vanhempiin. Onneksi ei näyttänyt meille tulevan kuitenkaan.

Poika on vihdoin alkanut viihtyä pieniä hetkiä itsekseen leluja tuijotellen sitterissä tai leikkimatolla. Nyrkit menee suuhun jatkuvasti, leluihin ei osaa vielä tarttua. Vauvasta huomaa myös selvästi, että välillä hänkin kaipaa omaa rauhaa olla itsekseen ja haluaa sylistä lattialle tai sitteriin. Jokeltelee sieltä sitten taas, kun haluaa jutella meidän kanssa :) Mahallaan on ruvettu pitämään myös lattialla, että niskalihakset vahvistuisi. Vielä ei yritä kierähtää siitä kyljelleen tai selälleen.

Mä kyselin tuosta ehkäisystä aiemmin. Sain tosiaan minipillereihin reseptin tuolla jälkitarkastuksessa, mutta en oo ajatellut aloittaa niitä. Tuntuu niin turhalta kiusata kroppaa hormoneilla kaikkien hoitojen ja piikitysten jälkeen, kun mahdollisuudet luomuraskauteen hyvin vähäiset. Ja aika hiljaista tuolla makuuhuonerintamalla vielä toistaiseksi, kyllä tää väsymys sen verran naista syö...:headwall: Ehkä jos saadaan vielä joskus se toivomamme toinen lapsi, sen jälkeen voi harkita kuparikierukkaa tai jotain.

aurora ja poika 2 kk 1 vko
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä