Kestovaipoista!

Olen siis aivan uusi tässä asiassa ja haluaisinkin alkaa käyttämään kestovaippoja talvella syntyvällä vauvallani joten kaipaankin nyt hieman apua tässä viidakossa.
Aion vaipat ommella suureksi osaksi itse ja muutaman taskuvaipan olen jo tehnyt mutta edelleen on hieman hämmentynyt olo kaikesta sekavasta tiedosta mitä netistä löytyy.

Eli siis:

1. Jos taskuvaippoihin laittaa harson imuosaksi pötköksi taiteltuna minkä kokoinen harso kannattaa valita? Auki siis, esim. Riittääkö 80x80cm yksin kerroin?

2. Jos harson laittaa sisävaipaksi taiteltuna eli esim. tuo 80x80cm taiteltuna mitä imuosia sinne kannattaa laittaa lisäksi? Kuinka paljon ja mitä kangasta? Laitanko sen imuosan harsovaipan sisälle vai harsovaipan ja kuorivaipan väliin?

3. Käykö taskuvaippaan imuosaksi esim. vanha pyyhe taiteltuna? Minkä kokoinen pyyhkeenpala kannattaa leikata suunnilleen ja montako kertaa se kannattaa taitella?

4. Ylipäätänsä mitkä kankaat käyvät parhaiten imuosiksi? Esim. juuri tuon harson kanssa tai sitten taskuvaippaan taiteltuna?

5. Jos tekee itse sellaisia tiima-imuosia kuinka käytännöllisiä ne on? Ja millaisen kangasyhdistelmän siihen kannattaa laittaa? Käykö esim juuri vanhat pyyhkeet jos ihoa vasten laittaa jonkun muun kankaan? (Minkä?)

Kertokaa omasta mielestänne parhaimmat vaihtoehdot kysymyksiin. Jos tulee jotain mieleen kestovaippailusta mitä en huomannut tuossa kysellä, mutta on tärkeää kerrothan minulle? Kiitos!

Kaipaan vastauksia etenkin henkilöiltä jotka itse tekevät kestovaippoja ja jotka ovat myös käytössä todenneet vaihtoehdon hyödylliseksi.

KIITOS erittäin paljon kaikille vastaajille jo näin etukäteen!
 
1. No en ole koskaan mittaillut harsoja. Kaikenkokoisia meillä on ollut ja niitä kaikkia on imuina käytetty.

2. Pepun lähelle nopeasti imevä ja sen alle hitaasti imevä. Eli ensin harso (imee nopeasti) ja sitten hitaasti imevä, joka imee suhteess ja paljon, esim bambu.

3. Käy vallan mainiosti. En osaa taaskaan mitään senttimääriä antaa, mutta mittaa vähän sitä taskuvaippaa. Siitä saat mitattua miten pitkä imu sinne sisään mahtuu ja mä taittaisin sen 3 osaan, eli tee 3 kertaa sen mittainen mitä vaipan haaroväli on (inanverran pienempi, jottei mene ruttuun).

4. Bambu ja hamppu on mulla käytössä eniten ja siihen joku nopeasti imevä päälle, esim frotee.

5. Mä tykkään enemmän ihan perus neliön mallisista taiteltavista, eli nää on ihan makuasioita. Mitä tarkoiti ihoa vasten laittamisella...? Ihoa vasten fleece (kuivaliinaksi) ja sen alle imut (vaikka ne froteet) ja sitten kuorivaippa. jos meinasit että taskuvaipan sisään paat imut, niin frotee päälle ja joku paljon imevä alle.
 
Olen siis aivan uusi tässä asiassa ja haluaisinkin alkaa käyttämään kestovaippoja talvella syntyvällä vauvallani joten kaipaankin nyt hieman apua tässä viidakossa.
Aion vaipat ommella suureksi osaksi itse ja muutaman taskuvaipan olen jo tehnyt mutta edelleen on hieman hämmentynyt olo kaikesta sekavasta tiedosta mitä netistä löytyy.

Eli siis:

1. Jos taskuvaippoihin laittaa harson imuosaksi pötköksi taiteltuna minkä kokoinen harso kannattaa valita? Auki siis, esim. Riittääkö 80x80cm yksin kerroin?
Riittää,mutta ihan pienelle on liian iso imuksi vaippaan. Meillä oli pienellä puoliksi leikattuja harsoja+ tarvitaessa lisäimuna esim frotee/flanellipötkö

2. Jos harson laittaa sisävaipaksi taiteltuna eli esim. tuo 80x80cm taiteltuna mitä imuosia sinne kannattaa laittaa lisäksi? Kuinka paljon ja mitä kangasta? Laitanko sen imuosan harsovaipan sisälle vai harsovaipan ja kuorivaipan väliin?
Ei oo juuri käytetty näin.

3. Käykö taskuvaippaan imuosaksi esim. vanha pyyhe taiteltuna? Minkä kokoinen pyyhkeenpala kannattaa leikata suunnilleen ja montako kertaa se kannattaa taitella?
Itse tein n.40x40 kokoisia taittoimuja joissa oli flanelli-frotee-flanelli.

4. Ylipäätänsä mitkä kankaat käyvät parhaiten imuosiksi? Esim. juuri tuon harson kanssa tai sitten taskuvaippaan taiteltuna?
Harso,flanelli,frotee,joustofrotee,ja sit ihan vaippakankaist hamppua ja bambu jos niistä tykkää.

5. Jos tekee itse sellaisia tiima-imuosia kuinka käytännöllisiä ne on? Ja millaisen kangasyhdistelmän siihen kannattaa laittaa? Käykö esim juuri vanhat pyyhkeet jos ihoa vasten laittaa jonkun muun kankaan? (Minkä?)
Itse tein laiskana suorakaiteen mallisia, joissa oli ainakin froteeta,flanellia ja joustofroteeta. Kovin paksuja ei kannata froteesta tehdä, muuten kuivuminen kestää.

Kertokaa omasta mielestänne parhaimmat vaihtoehdot kysymyksiin. Jos tulee jotain mieleen kestovaippailusta mitä en huomannut tuossa kysellä, mutta on tärkeää kerrothan minulle? Kiitos!
Ihan pikkuiselle taskuvaippa ei ole paras vaihtoehto, vaan ennemminkin sisävaippa+ kuorivaippa.

Kaipaan vastauksia etenkin henkilöiltä jotka itse tekevät kestovaippoja ja jotka ovat myös käytössä todenneet vaihtoehdon hyödylliseksi.

KIITOS erittäin paljon kaikille vastaajille jo näin etukäteen!
Tuossapa meiltä kokemuksia, 6 lasta joista 3 osakestotetu ja 3 täysin kestovaipatettuja...
 
Olisiko muuten vastasyntyneelle käypä yhdistelmä jos laittaa sisävaipaksi harson(taiteltuna vaipaksi siis) ja vaippakuoren ulkopuolelle? Ja tietysti jotakin imuosaa sinne vielä lisäksi?
VAstasyntyneelle riittää varmaan se pelkkä harso. Tosin kamalasti tästä ei ole kokemusta,koska oon tykännyt enemmän muotoonommelluista sisävaipoista. Ne menee tietty vähemmän aikaa,mutta kierrätyskankaista ommeltuina eihän ne paljoa maksakaan. Kuorina on käytetty pul-kuoria, joku muu osannee neuvoa paremmin villakuorien osalta.
 
Vastasyntyneelle riittää kyllä tuo pelkkä harso ainakin päivällä. Kuorina voi käyttää pul-kuoria tai sitten omia suosikkejani villahousuja. Vastasyntyneellä hyvät kun eivät varmasti falskaa tms. Tosin, jos ostaa uudet villahousut, niiden "sisäänajo" kestää joskus pitkäänkin. Että tulevat pitäviksi. Itse ostankin melkein kaikki housut käytettyinä niin ovat valmiiksi kulutettu pitäviksi.

Onnea alkavaan kestoiluun! Muihin kysymyksiin en valitettvasti osaa vastata kun olen ihan tunari ompelukoneen kanssa ja vaipat olen suosiolla ostanut joko käytettyinä tai uusina.

Niisku
 

Yhteistyössä