38-v ja kolmas tulossa - kysymys sikiöseulonnoista

Hei kaikki

Olen 38-v kahden lapsen äiti ja tein hiljattain positiivisen raskaustestin - hieman yllättäen, sillä aikaisemmat lapset on "tehty" hormonihoidoilla ja kuvittelin ettei lapsia tässä iässä luomusti enää tulisi kun ei tullut nuorempankaan...

Olen 39-v kun uusi perheenjäsen syntyisi. Tarjotaanko ikäselleni automaattisesti mahdollisuutta lapsivesi- tai istukkanäytetutkimukseen?

Kun sain esikoiseni (joka tulee olemaan ekaluokkalainen kolmosen syntyessä), oli tarjolla pelkkä nt-ultra, ja kakkosen kohdalla sitten ultran ohella veriseulakin. Mietin tässä juuri kannattaisiko nyt hakeutua näiden lisäksi lapsivesi/istukkanäytteeseen.

Olisi kiva siis kuulla näkemyksiä aiheesta :) En ole kauheasti käynyt kaksplussan sivuilla viime vuosina - on tietty mahdollista että aiheesta on jossain ketju mutten nyt tähän hätään löytänyt sitä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mona-Olivia
Hei!
Oon 39v odottaja Keski-Suomesta. Edelliset lapset v.2003 ja v.2005. Mä sain tässä uusimmassa raskaudessa (nyt rv 36+3) nt-ultran ja veriseulan. Mäkin mietin, että haluisin ikäni puolesta lapsivesitutkimuksen. Mutta ei sitä mitenkään automaattisesti tarjottu. Ja ultran ja verinäytteen perusteella riskit sikiön kehityshäiriöihin oli mulla niin olemattomat, että eivät suositelleet mitään jatkotutkimuksia. Eiväthän noi tietenkään ole mitään varmoja tietoja, mutta koska riskit olivat niin pienet, niin en enää edes harkinnut muita tutkimuksia. Että kyllä ne varmaan sullakin sitten ehdottavat jatkotutkimuksia, jos riskiä kehityshäiriöihin löytyisi. Sulla tuskin riskejä kauheesti on, jos sulla jo 2 tervettä lasta =)
 
Kiva kuulla, että seuloista voi saada hyvän riskiluvun vaikka ikää onkin lähemmäs 40-v :) Onnea loppuodotukseen! Täytyy varmaan itsekin tehdä niin, että menee nt-ultraan ja verinäytteesen ja katsoo sen jälkeen mitä kannattaa tehdä. Kävin eilen alkuraskauden ultrassa ja siellä sydämen pompsutus jo näkyi ja kuului :heart: Kysyin samalla lääkärilta lapsivesitutkimukesta ja hän kertoi, että sitä ei iän perusteelle tarjota automaattisesti ellei riski ole seulan perusteella kohonnut. Lapsivesitutkimus maksaa kuulemma n 750 euroa, jos siihen menee yksityisesti. Mutta näitä ehtii vielä pohtia, sikiö (tai alkio) on nyt vasta puole sentin mittainen, joten aikaa on..
 

Yhteistyössä