Lapsi kävelee varpaillaan

  • Viestiketjun aloittaja enymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
jeps
Mulla esikoinen käveli varpaillaan. Oma neuvolantäti ei siihen kiinnittänyt huomiota, mutta sitten kun tuli toinen täti niin heti oli asiasta huolissaan kun hänen omalla tytöllä oli sitten myöhemmin tosi paljon ongelmia varpaillaan kävelyn takia. Käytiin jossain kävelyopissa ja erillaiset tuki kengät piti hankkia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lasten äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Larissa:
Sinä jonka lapsella todettiin Duchenne, olisi kiva saada yhteystietosi tai vaihtaa muuten kuulumisia. Minulla myös poika (nyt 5 vuotta), todettiin marraskuussa 2008 myös Duchennen lihasdystrofia.
Hei minullakin on kaksi poika kumallakin on duchennen lihasdystrofia,
vanhin pika on 7, ja nuorin on 4, vahasta poikasta todetin että on duchenne 25,4,2010, ja nuoremalle pojalle todetin 28,5,2010. On todella ranka koko uutinen.

Hei!
Toivon kovasti jaksamista sinulle äiti. Halaus täältä yhdeltä äidiltä jota tarinasi kosketti.
 
lapsen äiti
kiitos, ei täs voi tehdä mitään, kun rukoilla että jumalla auta minua ja lapsiani, lapset eivät tiedä asiastta paljon mitään, vanhin poika kysy miksi piitä mennä lääkärille
,olan saanotu että hänllä on yksi kukka avamatt ja yritämme että se avautu,
miten kerrotan viatomalle lapselle että olet sairas.
On
todella vaiketa että on vain kaski lasta ja kumatkin on sairaita duchenne lihas dystrofia, eikä tiedä saako koskan terven lapsen.
Elä joka ikinen päivä niin kun se olisi vimeinen ja nautika lapsistane joka hetki.



Hei!
Toivon kovasti jaksamista sinulle äiti. Halaus täältä yhdeltä äidiltä jota tarinasi kosketti.[/quote]

 
Larissa
lapsen äiti ja Miia1975, unohdin hetkeksi, että olin huhuillut täällä vertaistukea.
Meillä on siis 5 vuotias poika, jolla todettiin Duchennen lihasdystrofia 4 vuotiaana. Suru on ollut ihan pohjatonta, mutta pikkuhiljaa ollaan pääsemässä kuitenkin takaisin normaaliin elämään kiinni, toki suru on jokapäivä jollain tavalla läsnä, mutta ei niin musertavana kuin se oli diagnoosin varmistuttua.
Onko muilla sairautta hidastavaa stereodi-lääkitystä käytössä?

Kirjoitan Miia1975 sinulle sähköpostia myöhemmin!

Tsemppiä!

t. Larissa
 
Alkuperäinen kirjoittaja lasten äiti;20760667:
Hei minullakin on kaksi poika kumallakin on duchennen lihasdystrofia,
vanhin pika on 7, ja nuorin on 4, vahasta poikasta todetin että on duchenne 25,4,2010, ja nuoremalle pojalle todetin 28,5,2010. On todella ranka koko uutinen.
Minunkin pojallani todettiin lapsivesipunktiossa. Veljeni kuoli sairauteen 2006, 23 vuotiaana. Odotan kaksosia jotka syntyvät heinäkuussa 2011. Toinen on terve tyttö ja toinen tosiaan poika jolla tauti todettiin. Miten on teillä lapset jakselleet ja miten on tauti kehittynyt?
 
"mummu"
Runsas 1-v poika kävelee toisinaan varpaillaan. Näin tapahtuu, kun hän on menossa jotain esim. pöytää kohti. Mielestäni hän on oppinut, että siten hän onnistuu näkemään pöydälle, ja aloittaa varpaille nousun jo hyvissä ajoin, eli ennakoi. Yleensäkin pikkuinen näkee ylemmäksi varpailla kävellessään.
Olen pitänyt tätä älykkyyden merkkinä.
Tämä kirjoitus ei missään tapauksessa väheksy niiden kirjoituksia, joilla on sairas varpailla kävelevä lapsi! Mutta ajattelin kirjoittaa tämän, ettei asiasta jokaisen tarvitse hätääntyä.
 
Toim.ter.
onkohan tolla mitään tekemistä esim. liian kireen akillesjänteen kanssa...??
Voi olla, mutta ei yleensä näin pienillä lapsilla kuin ap kertoi. Pienillä varpailla kävely kuuluu usein kehitykseen eli lapsi keksii tällaisen uuden kivan tavan kävellä ja käyttää sitä jonkin aikaa... ja sitten tulee taas uusia juttuja kuvioihin ja varpailla kävely jää. Mikäli varpaillaan kävely on jatkuvaa vielä ísompana (ja erityisesti jos lapsi pyrkii kävelemään varpaillaan myös kengät jalassa), niin asiaan kannattaa puuttua ja tutkia lapsen liikkumista ym. tarkemmin. Kuten joku täällä totesi, niin välttämättä kyse ei ole mistään vakavasta ja menee itsestään aikanaan ohi, mutta jatkuva varpailla kävely voi johtaa myös isoihin jalkavaivoihin (esim. tosi kireisiin akillesjänteisiin tai jalan virheasentoihin), jotka vaikuttavat moniin päivittäisiin asioihin ja rajoittavat elämää.
 
Olen näin jälkeenpäin alkanut miettiä olisiko varpailla kävely antanut viitteitä tulevista selkävaivoista. Käveli nimittäin usein varpaillaan. Eikä kävellyt varpailla edes normaalisti vaan siten, että varpaiden päälipinta kosketti lattiaa. Tipsutti siten menemään todella usein ja hartaasti. Myöhemmin sitten kompasteli omiin jalkoihin ja juoksukin oli vähän toispuoleista. Vuosia siitä valitin ja käytin kunnallisella fysioterapeutillakin, kunnes mentiin sitten yksityiselle käsien ja jalkojen alkaessa puutua ja kunnallisten lääkärien sanoessa ettei mitään vikaa ole. Kävi ilmi, että selkäranka oli alkanut taipua ja toinen jalka on pidempi. Saatiin koroke toiseen jalkaa. En tiedä. Pitäisi kai kysyä siltä Ortonin lääkäriltä. Tiedätkö sinä harmaana kirjoittanut nimimerkki toim.ter?
 
"vieras"
Meillä myös vähän vaille 2v poika harrastaa varpailla kävelyä. En ole asiaan juurikaan huomiota enää kiinnittänyt kun selkeästi tuo kokeilee mitä kaikkea pystyy tekemään siis leikkii. Vähän yli 1v teki samaa ja silloin suositeltiin tukikenkiä jotta kävelisi normaalisti. Hyppykiikkua ei ole koskaan kokeillut ja seisoo ja kävelee muuten normaalisti.
 
Maalaismama
Minun 1v 2kk tyttäreni alkoi kävelemään 10kk ja nyt ehkä kuukauden ajan tai vähemmän hän on näyttänyt tätä varpaillaan kävelytaitoa sekä paikallaan varpailleen nousemista. Kova tyttö on tanssimaan myös joten olen ottanut nämä esityksen ja taidon kannalta niin kuin joku toinenkin äiti mainitsi omalla kohdallaan. Samoin peruuttaminen ja kyykkyyn-ylös temput ovat mielestäni vain hänen leikkiään ja halua näyttää meille taitojaan. Toki seuraan jalan asentoa yms tulevaisuudessa sillä itselläni on paha lättäjalka, vasaravarvas, nilkka huonossa asennossa yms. ja minun silmääni näyttäisi siltä että tyttärelläni on myös sisäänpäinkääntyvä lättäjalka.
 
vierailija
Voiko varvistaminen 8kk-ikäisellä johtua siitä että sitä on pidetty liian pienenä (3-4kk-ikäisenä) pystyssä? Alkuun seisoi tukea vasten ihan normaalisti, nyt alkaa heti varvistamaan.
 

Yhteistyössä