Te ketkä olette syöneet mielialalääkkeitä,liittyen lopetukseen...

  • Viestiketjun aloittaja kertokaa ken voi
  • Ensimmäinen viesti
Tee se itse
Pienimmänkin lääkeannoksen saa puolitettua, vaikka lääke olisi kapselin sisällä: kapseli koostuu kahdesta osasta ja sen saa avattua. Jos kapseli on kiinteä, niin sen saa rikottua. On näpräilyä juu, mutta eipähän tarvii valittaa, että vieroitusoireet vie toimintakyvyn, kun annosta voi ottaa niin pienissä annoksissa kuin parhaaksi näkee. Itse tein näin Efexon Depotin kanssa.
 
Lopettelija
Cipraa vajaa 2 vuotta paniikkihäiriöön takana, nyt lopettelutoimet omin päin. Söin suurimmillaan vain 10mg, josta sitten 5mg muutamia viikkoja, ja puolitin vielä sitä puolikastakin yli 5 viikkoa. Nyt kolmas päivä ilman.

Ekana päivänä ei mitään lopettleuoireita.
Toisena päivänä olo oli vähän kaffeella. Pari pientä lyhyttä huimauskohtausta, ja kerran autoa ajaessa meni jalka ja käsi vähän tunnottomiksi. Kunnes pysäsin ja soitin äiteelle. :)
Kolmas päivä tänään: huimaus on tosi luja ja jatkuva. Sattui onneksi töistä vapaapäivän kohdalle, niin voi rauhassa oleilla. Rauhassa siksi, että tietää mistä tämä johtuu. Ja tietää, ettei se kestä varmasti yli viikkoa.

Voimia! Ei se maailma tähän varmastikaan kaadu.
 
-.-
Itse lopetin ciprojen syönnin vähän niinkuin vahingossa tuossa viikko sitten. Kun ne jotenkin unohtui aina aamuisin ottaa, niin päätin vähän kokeilla mitä tuntemuksia tulee. Niitä on kyllä kaapissa vielä 4kk satsi, että jatkan kyllä jos paniikkikohtaukset ja masennus taas alkaa samalla teholla kuin vuosi sitten.

Eipä oikeastaan mitään ihan hirveitä oireita. Huimaa ja päässä niinkuin pätkii, varmasti noita "sähköiskuja" joista muutkin puhuu. Ovat kyllä aika hurjan tuntuisia.

Eilen kinasteltiin (ei tosissaan, vähän leikillään) poikakaverin kanssa, ja hirveä paniikki ja itkukohtaus siitä tuli, jotka olivat ihan normaaleja minulle ennen ciproja. Yritin siinä nauraen ja kyyneleet valuen selittää hänelle että tää on ihan normaalia multa, toinen oli ihan hätääntyny :heart:
Tosiaan alkoi huimaamaan ja etomaan, ja hiki ihan valuin otsalta. Pikkasen hurjempi kohtaus kuin normaalisti, mutta kai nuo tuosta heikkenee. Pääasia kun oma järki sanoo ja tajuaa ettei oo mitään hätää vaikka kroppa reagoikin noin.

Pitkä maaseutukierros auton kanssa popit kaakossa ja sen jälkeen tunnin hikilenkki koiran kanssa, se vasta auttoi purkamaan noita kummia tunneryöppyjä ja tuli normaali olo taas :)
 
tase
aloitin cipralex kun vauvamme sairastui heti synnytyksen jälkeen, nyt tyttö 2v ja terve, lääkkeen lopetus eli tiputin annos pari viikon väliin nyt vierotusoireet huimaus, ahdistus ja ärsytymyyden tunne..pikku hiljaa alkanut oireet helpottaa
 
"mummo"
Olen lopetellut Cipralex 10 mg niin, että pari kuukautta söin 5mg päivässä. Ja sitten pari viikkoa joka toinen päivä 5 mg. Nyt joka kolmas päivä viikon ajan 5mg ja sitten lopetan. Oireena on ollut hikoilua, huimausta ja painajaisunia sekä lihassärkyjä.Olen kestänyt :))
Hyvää mieltä olen saanut ulkoilmasta ja reippaasta kävelystä 3 kertaa päivässä puoli tuntia.
 
"lilly"
mä söin puoltoist kuukautta cipralexia. söin niitä lähinnä ahdistuneisuuteen/paniikkikohtauksiin. 2vk söin 5mg, sit nostin 10mg. syötyäni 10mg raivostuttava päänsärky alkoi melkeinpä heti suurennettua annostani. soitettuani lääkärilleni, ja sanoi että täytyy tiputtaa taks 5mg, syödä kaks viikkoa ja lopettaa.. näin tein, söin 2vk (5mg) ja kolmannen viikon söin joka toinen päivä. nyt olen oollut ilman 2vk, ja ollut hirveät ahdistuskohtaukset, rytmihäiriöt, ja pahin on nämä näköhäiriöt, ja silmissä heittää. eli se on vissiinkin ihan normaalia? terveyskeskukseni on ihan p***a. leposykkeeni oli 52 ekg:n mukaan..mutta ihmettelen kuinka lääkäri määräsi minulle propralia(10mg) 1-3 päivässä. vaikkakin leposykkeeni on noin matala, oli rytmihäiriöt tai ei. kysymykseni onkin, kauanko noissa haittavaikutuksissa menee, jotta elämäni normalisoituisi??????!
 
"lilly"
mä söin puoltoist kuukautta cipralexia. söin niitä lähinnä ahdistuneisuuteen/paniikkikohtauksiin. 2vk söin 5mg, sit nostin 10mg. syötyäni 10mg raivostuttava päänsärky alkoi melkeinpä heti suurennettua annostani. soitettuani lääkärilleni, ja sanoi että täytyy tiputtaa taks 5mg, syödä kaks viikkoa ja lopettaa.. näin tein, söin 2vk (5mg) ja kolmannen viikon söin joka toinen päivä. nyt olen oollut ilman 2vk, ja ollut hirveät ahdistuskohtaukset, rytmihäiriöt, ja pahin on nämä näköhäiriöt, ja silmissä heittää. eli se on vissiinkin ihan normaalia? terveyskeskukseni on ihan p***a. leposykkeeni oli 52 ekg:n mukaan..mutta ihmettelen kuinka lääkäri määräsi minulle propralia(10mg) 1-3 päivässä. vaikkakin leposykkeeni on noin matala, oli rytmihäiriöt tai ei. kysymykseni onkin, kauanko noissa haittavaikutuksissa menee, jotta elämäni normalisoituisi??????!
 
"yks vaan"
Olen syönyt cipralexia/sepramia ymv melkein 11 vuotta ja nyt olen lopettamassa rauhalliseen tahtiin. Aloin vähentämään viime joulukuussa 20mg:sta 15mg:hen. Vieroitusoireet olivat kamalia viikon ajan mm. sähköiskuja päässä ja valon arkuutta. 15mg ->10mg vähensin maaliskuussa ja silloin ei ollut vieroitusoireita. Tällä viikolla vähensin annostusta 5mg:aan ja vieroitusoireita on taas niin kuin joulukuussa.

Olen lopettamassa lääkityksen kokonaan elokuussa ja hieman jännittää miten tule pärjäämään. Olo on ollut muuten hyvä vähentämisen aikana ja toivottavasti takapakkia ei tule.
 
hjkjdshfjdsfgj
Itse söin vuodesta 2010 cipramilia ja cipralexia (ei siis yhtäaikaa ;) ) ja aloitin vähentämisen tammikuussa ja lopetus oli toukokuun alussa. Tiputus oli todella hidas ja oireina oli sähköiskuja ja ajoittaista mielialanlaskua.. Escitalopraamin annostus oli ennen lopetusta 20mg tiputin sen 15mg,10mg,5mg,2,5mg ja 2,5mg joka toinen pvä ja laskuvälit melko pitkiä. Nyt olen ollut toukokuusta ilman ja joskus ihan harvakseltaan tulee vielä sellaisia pieniä sähkäreitä..
 
njoo
mä vähensin ja lopetiin masennuslääkkeet. tämä tapahtui kun olin raskaana. jos vähemtää"oikein" on sivuoireet ja vierutus oireet vähäiset. minun oireita oli pieni huimaus,välillä sumeni. kielentunnottomuus, äkäisyys.
 
"Riikka"
Minä söin 3-vuotta Cymbaltaa, joka olikin aivan loistava lääke masennukseen ja vei kaiken ahdistuksen ja ilottomuuden tunteen elämästä. :)

Lopettelin ottamalla joka toinen pv lääkkeen ja sitten puolikkaan joka 3 pvä. Jostain syystä tuleva pelotti kun alkoi tulla pieniä ahdistuksia taas ja aloin ottaa lääkettä taas päivittäin. Silti päätin, että lääkitys saa loppua kun olen syönyt viimeisen liuskan loppuun, että lääkäristä en uutta reseptiä hae. Pari päivää vikasta napista ja jäin saikulle. Vein lapsen aamullla normaalisti päiväkotiin, jossa täti kyseli olinko vatsataudissa kun näytin niin kalpealle ja huonovointiselle. Jep, siltäpä se tuntuikin. Yöt heräilin, tärisin ja hikoilin. Kokoajan oli joko liian kuuma tai kylmä ja hiessä vaatteet. Päätä särki, huimasi. Oli näköharhoja ja en kuullut kunnolla. Tärisytti ja oli kuumetta jatkuvasti.
Noin viikon tuota kesti ja itkin päivät pitääkseni itseni kurissa, etten hae lääkettä lisää. Silti päätin, että jos se aiheuttaa näin järkyttävät oireet, ei se lääkekään voi olla hyväksi kropalle, varsinkaan kun sitä en enää oikeasti tarvii. Selvisin sinnikkyydellä. Vaikka oireita ei kestänyt kuin viikko, oli aika voittajafiilis sen jälkeen.

Arjesta selvisi kun oli pakko. Tietty lapsi oli ne päivät pk:ssa ja podin siitä omantunnontuskia usein, mutta en olisi voinut silloin muutakaan. Illat meni rauhallisissa leikeissä ja askareissa. Käytiin kävellen kaupassa kun en uskaltanut ajaa. Nyt elämä on tasapainoista taas onneksi ja selvisin masennuksesta, sekä niistä kammottavista vieroitusoireista.
 
huimaa
Kahden vuoden käytön jälkeen lopetin maltillisesti. Olo on karmea, huippaa, väsyttää, päässä omituinen olo. Kun tämän kerran nyt kärsin, saa nämä mömmöt jäädä...
 
"Mamma64"
Olen syönyt noin 10 vuotta citalopramia erilaisissa jaksoissa.välillä unohtanut ottaa lääkettä ja kun olo oli hyvä jatkoin noin kuukauden ilman ilman mitään vieroitusoireita.sit tuli ongelmia lapseni elämässä ja silloin jouduin taas aloittamaan. Uudelleen. Nyt taas hyvä fiilis ja olen vähentänyt jo pari kk tablettia puolikkaaseen 20 mg citalopramiin.eli 10 mg päivässä. Nyt olen edelleen vähentänyt lääkettä ja huomaan etten tee enää niin paljoa kirjoitusvirheitä koneella.silmien ja suun kuivuminen haittaa elämääni.Myös seksin väheneminen kiusaa.haluan takaisin normaaliin elämään. Olen pirteämpi ja ajatus juoksee kirkkaammin.olen energisempi ja jaksoin jopa jumpata tänään mitä ei ole tapahtunut vuosiin.lääkkeen takia olen lihonut varmaan 20 kiloa. Se syötättää ja unettaa. Ei huvita tehdä mitään.laiskottaa.pahoinvointi on jatkunut aina.maha pullottaa kuin jollain kaljajuopolla. Inhoan sitä.harrastan tanssia ja opiskelen parhaillaan uuteen ammattiin.käyn terapiassa ja olen todella helpottunut kun saan puhua sydämeltäni asioita pois luotettavan ihmisen kanssa. Rakastan elämää ja mulla on ihana parisuhde. Toivon pääseväni lääkkeistä eroon lopullisesti, mutta aika näyttää miten mä alan reagoida siihen.hyvä olo toistaiseksi. Hiljaa hyvä tulee.voimia teille kaikille jotka painitte näiden asioiden kanssa. Hyvä lääke pelastaa elämän silloin kun ahdistus vie voimat ja elämän halut.. Se on tärkeää silloin syödä ne lääkkeensä. Hampaisiini on tullut myös reikiä joka johtunee suun kuivuudesta..
 
"Pasi"
Ite syöny Sepramia 30mg jonkun 7 vuoden ajan. Nyt lopetellut asteittain. Tällä hetkellä ilman lääkettä ollut reilun viikon. Viekkarit ovat kovia mutta nautin jopa niistä, koska tiedän, että elimistöni yrittää pärjätä nyt ilman lääkettä ja kohta se pystyykin siihen. Mieli on ihan kirkas, mutta "sähköiskuja" tulee kovasti, varmaan aikalailla sama kuin kusaisisi paimenpoikaan :) Unta ei meinaa saada ja kutittaakin joka puolelta. Mutta kuten totesin, elimistö vain totuttelee elämään ilman. Selviän, koska tiedän mistä nämä oireet johtuvat. Jos en tietäisi, panikoisin ja todennäköisesti ahdistuisin lisää.
 
"jookos"
Lääkitys lopetetaan yleensä aina pikkuhiljaa, niin rauhoittavat ( bentzot ) kuin mielialalääkkeet. Ei tähän mitään yhtä tapaa ole, kun kaikki ihmiset ovat erilaisia, siksi ainoa neuvo on lopettaa vähitellen. Itse lopetin kolmen vuoden Cipralex käytön noin parissa kuukaudessa - vähentämällä ja kuuntelemalla ituntemyksiani sillee sopivasti - siis paljon muuta tekemistä. Jos masis ei ole ohi, ei kannata lopettaa mutta, kun lopettaa pitää sietää vähän huonoa oloa se lopulta kannattaa. Jos tilanne pahenee voi toki alottaa uudestaa ja huom! tässäkin kaikki ovat yksilöllisiä
 
lääkkeistä
Valdoxania ja Seronilia olen syönyt, ensimmäisen lopettamisesta (kuten ei aloittamisestakaan) tullu muistaakseni mitään oireita. Ainoastaan alkuun oli tunne että "teki mieli" ottaa lääke, mut tais olla enempi psyykkistä riippuvuutta ja meni hyvin pian ohi. Taisin ensin puolittaa annoksen, jota söin n.viikon kunnes lopetin. Seronilin lopetin 30mg annoksen seinään, lääkärin ohjeella! No, siitä tais jotain oireita tulla, todella pahaa oloa ym, en muista enää kummemmin mutta meni kuitenkin muutamassa viikossa ohi. Mut uskon että ei olis kummempia tullut jos asteittain olis lopettanu, mut kilttinä tyttönä tein niinku lääkäri sano. Kyseinen lääkäri myös nosti seronil annokseni aikoinaan suoraan 20 mg -> 40mg, josta mulle tuli aivan kamala olo, itsemurha-ajatuksia ja kuoleman toiveita ym, enkä alkuun edes tajunnut olon johtuvan lääkkeestä kun olin niin sekaisin eikä olo pahentunut heti kun annosta nosti vaan hieman myöhemmin...

Mutta kaiken kaikkiaan helppo noista oli eroon päästä. Paljon pahempia fyysisiä oireita sain jätettyäni Tenoxin ja Oxaminin -> unettomuutta, tärinää, pahoinvointia, ahdistusta, tunne siitä että kuolen.
 
Söin vuoden sepramia, kun työterveyshuollon mielestä sen pitäisi auttaa väsymykseen. Ei niin mitään vaikutusta, mutta viekkareiden takia en aiemmin saanut lopetettua. Nyt sitten resepti tyhjeni, enkä todellakaan tehotonta sontaa hae uusiksi, joten heitin pois. Juu, oireina lyhyttä pinnaa, räjähtelyä ja sydämentykytystä, mutta pääsinpähän eroon.
 
musimusi
Olen ollut Essitalopraamilla n. 6 vuotta 10-20mg teholla. Kolme vuotta sitten kokeilin lopettamista hitaammin, eli 2 viikkoa 10mg ja lopetus. Vieroitusoireita ei tullut, mutta vähitellen masennus ja ahdistus tulivat takaisin. Ehdin olla yhden kesän ilman ja aloitin sitten uudelleen.

Lääkkeet loppui kesken tuossa puolitoista viikkoa sitten ja en ole jaksanut käydä uusimassa reseptiä. Olo ei ole yhtään huonontunut, vaikka lopetin tupakoinninkin viikko sitten (2/3 askia päivässä). Muutama päivä kärsin tupakan vieroitusoireista mutta niitäkään ei ole enää.

Essitalopraami on aiheuttanut mulle jatkuvia painajaisia ja muutenkin hyvin villejä unia. Illalla en saa myöskään unta ilman vahvaa lääkitystä. Mielialat ovat ailahdelleet lääkityksenkin aikana ja ehkä mulle sopisikin joku muu paremmin, mutta katsotaan nyt mitä tapahtuu ilman mitään pillereitä.

Joskus huomasin että 1,3 h lenkit ulkona 3 kertaa viikossa sai mulle unen tulemaan normaalisti. Talvella vaan voi olla vaikeaa lenkkeillä ulkona..mutta pitää kokeilla sitten sisällä.
 
musimusi
Olo ei ole yhtään huonontunut, vaikka lopetin tupakoinninkin viikko sitten (2/3 askia päivässä). Muutama päivä kärsin tupakan vieroitusoireista mutta niitäkään ei ole enää.
No tulihan ne vieroitusoireet sieltä, vaikka alussa oli niin normaali olo, siis normaalimpi kuin lääkkeen käytön aikana (tunteet tuli takaisin). Olen kyllä ollut samaan aikaan kipeenä ja pms:kin päällä, mutta selkeesti siis lääkkeen vieroitusoireita:

Itkua monta kertaa päivässä, ajatteleminen hidasta, muisti pätkii rankasti, tarkkaavaisuus tiessään, kylmä koko ajan ja flunssainen olo, vaikken varmaan oikeesti ole edes enää kipeenä. Tuntuu ettei tule yhtään positiivista ajatusta päähän,
paitsi se, että tunnistan nää vieroitusoireiksi ja siten ohimeneviksi. Yritän muistuttaa itseäni koko ajan olla murehtimatta asioita ja käydä salilla ja ulkoilemassa yms. mikä voisi saada mielialan ylös. -Yritän- siis tehdä nyt kaikkea kivaa ja olla tuottelias.

Toivottavasti tää ei kestä kauhean kauan.......
 
"veera"
Olen ollut ilman Cymbaltaa puoli vuotta. Keväällä alkoi ahdistukset. En pysty olemaan yksin. Asun yksin joten tämä on ollut yhtä helvettiä. Ahdistusta ei ole koskaan aikaisemmin ollut.
Muilla kokemusta samasta lääkkeestä?
 
"veera"
Olen ollut ilman Cymbaltaa puoli vuotta. Keväällä alkoi ahdistukset. En pysty olemaan yksin. Asun yksin joten tämä on ollut yhtä helvettiä. Ahdistusta ei ole koskaan aikaisemmin ollut.
Muilla kokemusta samasta lääkkeestä?
 

Yhteistyössä