Mitä tarkoittaa haltijakummi?

  • Viestiketjun aloittaja Pia
  • Ensimmäinen viesti
Pia
Voiko siis oikeiden kummien lisäksi haltijakummiksi ottaa kenet vain kirkkoon kuulumattoman? Esim vauvan puolisisaruksen? Pääseekö sellainen kummien kanssa lapsen ympärille ristiäisissä vai tehdäänkö siitä edes paperia?

Sori,kysyn tyhmiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Haltiakummi on ns. kunniakummi. Saa olla ristiäisissä kummien vieressä yms, joskus saa paperin, joskus ei. Voi olla kirkkoon kuulumaton, rippikoulun käymätön, tms.
Itse asiassa se on haltijakummi... just oli jonkun kielitieteilijän artikkeli aiheesta jossain lehdessä. siis TSH:ssakin seikkailevat haltijat, eivät haltiat.
;)

Muut kuin kirkkoon kuulumattomat kummit eivät osallistu kastetoimitukseen, koska hehän eivät kuulu kirkkoon ja siten siis tunnusta kirkollista toimitusta.
 
a
Mun lähipiirissä muutamalla on oikeiden kummien lisäksi ollut kirkkoon kuulumattomia "kummeja" ja eivät ole saaneet virallista kummikirjaa eikä heitä merkitä virallisiin papereihin. Lasten vanhemmat olivat itse väsänneet jonkinsortin "kummikirjat". Itse en oikein pidä tuosta tavasta. Kummeilta kuitenkin kysytään haluavatko osallistua vanhempien kanssa lapsen kristilliseen kasvatukseen niin miten kirkkoon kuulumaton voi tuohon vastata myöntävästi valehtelematta? Muiden uskontojen edustajat vielä asia erikseen.
 
Haltiakummi
Ihmettelin joskus itsekin haltioiden ja haltijoiden välistä eroa nykykielessä. Kielen kanssa työtä tekevä kaverini selvitti asian jostain sanakirjasta näin:

"Haltia on vanha muoto, haltija uusi kielitoimiston suosittelema sana, jota myös kansanperinteen laitos nykyään käyttää."

"Kuitenkin joissakin fantasiakirjoissa ne ovat erilaisia olentoja. Haltia on ihmisen kokoinen ja haltija pieni tonttumainen heppu, joka yleensä pysyy samassa paikassa (vrt. kotitonttu)."
 
juu
Siis lapsellehan voi ottaa kirkkoon kuulumattoman "kummiksi", mutta tähän oli eri nimitys. En muista itse tuota, kun ei itselläni ole lapsia eikä lähipiirissä. Ja tällöinhän hän ei ole kummi eikä ole vastuussa kristillisestä kasvatuksesta.
 
Haltiakummi
Kirkkoon kuulumattomalle kummille on monta eri nimitystä; ei taida olla mitään yhtä ainoaa oikeaa: kummi, "kummi", siviilikummi, halti(j)akummi jne. Tokihan hän on kummi jos lapsen vanhemmat ovat häntä sellaiseksi pyytäneet, olipa sitten epävirallinen tai virallinen. Tämä epävirallinen kummi ei luonnollisesti ole vastuussa kristillisestä kasvatuksesta, sitä varten ovat sitten ne viralliset kummit.
 
kummin kaltainen ystävä
monia nimityksiä juu on sille joka ei kuulu kirkkoon mutta sitäkin enemmän lapsen elämään. kummin kaltainen ystävä on käytetty kanssa ja se haltiakummi, kirjotettiin se sitten j:llä tai ilman. olen samaa mieltä ap:n kanssa siitä, että se kristillinen kasvatus jää niihin kaste- ja konfirmaatiotilaisuuksiin. joillain valitettavasti pelkkiin joulukortteihin.. ehkä nykypäivänä on kuitenkin tällekin kummiudelle tullut uusia tarkotuksia, poistamatta kuitenkaan sitä alkuperäistä. kuuluin ensimmäisen kummilapsen syntymän jälkeen vielä kirkkoon ja sain nimeni sinne kirkon kirjoihin ja kastetodistukseen. nyt on tulossa toisen kummilapsen ristiäiset ja vielä maltilla odotetaan minkälainen on papin, joka lapsen tulee kastamaan, käytännöt ja mielipiteet asioihin, kuten siihen saanko olla kummien rivissä edessä. side joka muodostuu lapseen, kun ihmisiä pyydetään kummeiksi, on tärkeä. tai ainakin itse haluan osallistua näiden lasten kasvatukseen tarjoamalla sen mitä itsellä on tarjota ja opettamalla lapselle kummin ominaisuudessa elämän tärkeitä asioita, kuten rakkaus.
 
vieras
Mun kavereista muutamat ovat nimenneet haltijakummeja, mutta silloin on ollut kyseessä kirkkoon kuulumattomat vanhemmat. Haltijakummit on nimetty lapsen nimenantotilaisuudessa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tuuljmyllynlämmittäjä:
Kai tytöllä oli haltija-asu yllä?
Ei ollut. :D Tyttö sai pyyhkiä vauvan pään kasteessa. Ja pappikin oli tehnyt hänelle ihan oman todistuksen.
Tyttö halus päästä pikkuvauvan kummiksi jo silloin kun raskaana olin, ja on toiminut todella hyvin haltijakummina. Hoivaa aivan mielettömästi, ja huolehtii edelleen vaikka kasteesta on likemmäs vuosi. Ei ole hiipinut huolenpito. :heart:
 

Yhteistyössä