Streptokokki G?

Tytöltä (2v.) otettiin perjantaina nieluviljely tulirokko epäilyn vuoksi. Tänään saatiin tulokset ja streptokokki G koholla -> V-Pen kuuri 7 pvää.

Kysyin puhelimessa sairaanhoitajalta, että mitä tulos tarkoittaa niin sain epämääräisiä "niin, joo, tavallaan" vastauksia. Sanoi, että nielutulehdukseen saa tuon lääkkeen ja kysyin, että "onko se niinkuin angiina" niin sain vastauksen "juurikin angiina". "Onko nyt tulirokko, että tiedän varoittaa naapuria? Niin, joo..." Nyt kun googlettelin niin angiinan aiheuttaa streptokokki A. Vai miten nuo hiivatin kokit nyt menevät? Eli voiko tuo G aiheuttaa angiinaa? Ja mikä tuo G on, siitä ei löydy googlaamalla oikein mitään? :ashamed:
 
Vain srteptokokki A aiheuttaa angiinan. G-tyypin streptokokin aiheuttamaa tulehdusta sanotaan nielutulehdukseksi ja se ei ole angiina. Joillakin se paranee itsestään ilman lääkkeitä ja toisilla tarvitaan lääkkeet. G-tyyppi ei aiheuta välttämättä niin korkeaa kuumetta kuin A-tyyppi ja voi olla että kuumetta ei ole ollenkaan. Peitteetkinj ymmärtääkseni ovat erilaisia ja joskus G-tyyppi ei aiheuta mitään maallikkosilmin nähtävää peitettä. Kyseessä ei siis ole angiina. Streptokokkeja on monia muitakin mutta ainostaan se A-tyyppi on sama kuin angiina.
 
Sanoivat silloin perjantaina, että otetaan viljelynäyte, että jos löytyy bakteeria niin on tulirokko. Nyt kun kysin, että oliko se tulirokko niin en saanut selvää vastausta. Vain sen, että tulirokko aiheuttaa nielutulehdusta :ashamed:

Pitää soitella lääkäri aika jos oireet (näpyt) ei lievene nyt tämän alkuviikon aikana tai pahenee. Sellainen oli ainoa ohje, tarttuvuuteen en saanut oikein kommenttia.
 
Läksiäislahjana intistä!
Kyllä tuo streptokokki G voi olla pahempikin tauti. Itse sain sen viikko armeijasta pääsyn jälkeen.. kuumetta oli yli neljänkymmenen ja kurkkukipee jonka jälkeen lähettiin ottaa tulehduskipuarvot terkkariin. Kun sitten CRP oli yli kaksisataa, niin siinä vaiheessa niin matka jatkuikin ambulanssilla Auroran infektiotautien vuodeosastolle tiputukseen jossa seuraavat kaks viikkoo. Kurkku mieltsin kipee, myös kovasti kutiavaa ihottumaa jaloissa. Useiden testien jälkeen Diagnoosi oli streptokokki G.
Itse olen aina ollut täysin terve, paljon urheilua harrastava, jolla ei ole mitään lääkitystä tai edes allergioita, eli aika puun takaa tuli tauti silloin 20-vuotiaana. Onneksi Streptokokki G esiintyy harvoin kuitenkaan näin pahana!
 
Alkuperäinen kirjoittaja erka:
tuosta sain nyt sen käsityksen että se on sitten se tulirokko ja nielutulehdus. Tulirokosta minulla ei kyllä ole mitään tietoa saati kokemusta.
Niin mutta streptokokki A aiheuttaa tulirokon ja samalla sen nielutulehduksen eli kansanomaisesti tunnetun angiinan... pelkän nielutulehduksen voi sitten aiheuttaa muutkin streptokokki ryhmät... Eli ei ole tulirokkoa, jollei sitä A-ryhmää löydy...
 
"mamma85"
Meidän 5v likalla todettiin tänään g tyyppi. Oireena ollut kurkkukipua, yskää ja nuhaa, miksi viljely otettiin, myös niskakipua, mutta ei pitäisi kuulemma liittyä tähän. Lääkäri sanoi että g:tä esiintyy ihmisillä normaali olosuhteissa ja terveenäkin, eikä aina vaadi lääkekuuria, mutta se voi olla myös ärhäkämpi, kuten tuossa aiemmin kuultiin. Streptokokki voi olla vaarallinen hoitamattomana, joten se pitää varmuudeksi hoitaa joka tapauksessa pois lääkkein. Riskiä ei kannata ottaa, että jättäisi hoitamatta. Tämä siis lastentautien erikoislääkäriltä kuultua. G on myös tarttuva ja lääkekuurin aloittamisesta reilu vuorokausi, mielellään kaksi pitää odottaa, että voi olla varma siitä, ettei tartuta.
 
syömätön
Tänään tuli vahvistus että itselläni on menossa Streptokokki G kolmella plussalla. Ei mitään tietoa mitä nuo plussat merkitsevät, mutta neljättä päivää lähes kokonaan syömättä ja vasta eilen saanut hiukan kylmää vettä juotua. Nielussa valkeita reunuksia, turvotusta ja suu täynä kokoajan paksua kirkasta limaa. Lievää jatkuvaa päänsärkyä ja nopeasti noustessa esim, sohvalta hyvä ettei taju lähde. Lisäksi lämmönvaihtelu milloin on kuuma ja hiki ja milloin ei kolmekaan peittoa riitä. Kaulan imusolmukkeet on oikein muhkeassa kunnossa. Kuumetta ollut tuossa 38-40 asteen tienoilla, lisäksi niskassa ja kaulassa on ollut jäykkyyttä ja arkuutta.
Lääkitykseksi sain 10 päivän penisiliini kuurin, ollaan noudatettu jo päivän verran. Puhuminen kuulostaa vielä säälittävältä, mutta pystyn sentään jonkin verran helpommin nielaisemaan. Lääkärin mukaan toipuminen saattaa viedä parikin viikkoa, varsinkin kun omassa työssäni käytän paljon ääntäni. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa äidin tekemää mustikkasoppaa tissutellessa :)
 
"Minä"
Unohdin koko nieluviljelyn tulosten kyselyn ja 7:n viikon ajan sai tuo g-streptokokki jyllätä miten tykkäs. Oireet oli lievät; limaisuutta ja pientä kurkkukipua. Nyt kun sitte penisilliini syötiin, niin eipäs lähteny 1500 kuurilla mihinkään. Lääkettä meinaavat vain vaihtaa, mutta ihmettelen kyllä ettei tuolla ensimmäisellä lähteny... Ja samat oireet jatkuu, eli tälläista ikävää räkäisyyttä ja nykyisin pientä päänsärkyä :)
 
G:tä poteva
Eli G-sarjaa täälläkin. Aloin sairastaa kuukausi sitten kovalla kurkkukivulla, nieleminen aiheutti tuskankyyneleitä silmiin ja jouduin oksentamaan paksua limaa, koska en voinut kunnolla sitä niellä alas, vaikka kuinka yritti. Kuume nousi n.40 asteeseen jolloin lähdin päivystykseen. Siellä tulehdusarvot, nieluviljely, monokokki verikokeet sekä päivystävä sairaanhoitaja katsoi kurkun. Sanoi, että ei voi aina päätellä peitteistä onko streptokokkia, mutta nieluni oli todella turvoksissa ja aivan tulipunainen lähes verinen. Kielsi ehdottomasti syömästä ja juomasta kuumaa! Minä joka rakastan kahvia...

Sain V-Pen kuurin 10vrk, oireet helpottivat, mutta palasivat 3vrk:n kuluttua kuurin loppumisesta. Kävin tk:ssa otattamassa uudestaan nieluviljelyn ja arvasinkin jo tuloksen... G-streptokokki ja samaan syssyyn tyttäreni oli sen onnistunut saamaan eli myös hänelle kuuri, kun minulle toinen V-Pen kuuri 10 vrk, neidille Kefexin... :( Oireet jälleen poistuivat ja olo alkoi lähes olla ok. Kuurin loputtua meni melkein viikko, mutta sitten taas alkoi tuntua, että liman oksentaminen ei ole kaukana ja nielu alkoi tukkeentua. Medicilliin kuuri tällä kertaa 10vrk:tta!! Työpaikkalääkäri otatti rtg-kuvat nenäontelosta ja laittoi lähetteen kurkkulääkärille, että "nuo muhkeat nielurisat" poistettaisiin. Olen aiemmin kärsinyt kovaista angiinoistakin eli johan olisi aikakin päästä nielu ja kitarisoista eroon. Ja lisäksi sain reseptin jolla saan 3 x 10vrk:n kuurin, jos tämän kuurin jälkeen alkaa uudestaan! Huh! Melkoisen määrän saan lääkeainetta elimistööni tällä menolla!
Huomasinpa kysyä tyttäreltä, jolla tällä hetkellä korvatulehdukseen 7vrk kuuri, että onko nielu kipeä ja sanoi olevan vähän eli hänenkin kanssaan vileä viljelyä otattamaan! :´(

En uskalla ajatellakkaan, jos tämä ei lähde näillä kuureilla! Ja kuukauden sisään vaihdan kolmatta kertaa hammasharjan! ;) Eipä tartu siitä ainakaan...
 
traumajo streptogokeista
ja terkkarilla sanottiin vaan että joo flunssaa tuu takas jos ei helpota. kävin kolmena peräkkäisenä päivänä eikä mua otettu tosissaan vaikka sanoin että on ollut kuumetta ja kurkku niin kipeä etten ollut syönyt tai pahemmin juonut mitään niinä päivinä ja sitten puoliväkisin ottivat crp:n ja hups,se oli niin korkea ettei niiden kone pystynyt näyttämään lopullista tulosta. joudun sairaalaan kolmeksi päiväksi antibioottitippaan ja loppujelopuksi crp oli ollut n. 250. kyllä oli terveyskeskuksen akat noloina. yli viikon päästä tauti tuli uudestaan ja päivän aikana crp oli noussut jo 80:n. loppujen lopuksi kukaan ei osannut sanoa että mikä minua vaivasi kun lääkkeet eivät auttaneet. nyt seuraan hysteerisesti kurkkua jos vähänkin on kipeä :(
 
"Meitsi"
Angiinahan on nielutulehdus, eli samaa asiaa tarkottaavat. Angiinan aiheuttaa A,C ja G streptokokit.
Itse syön tällä hetkellä kolmatta kuuria angiinaan ja streptokokki g:hen.
Näin ainakin minun lääkäri asian kertoi.. Ja saman löytää myös wikibediasta.
 
dfdf
Alkuperäinen kirjoittaja jästipää;16545697:
Vain srteptokokki A aiheuttaa angiinan. G-tyypin streptokokin aiheuttamaa tulehdusta sanotaan nielutulehdukseksi ja se ei ole angiina. Joillakin se paranee itsestään ilman lääkkeitä ja toisilla tarvitaan lääkkeet. G-tyyppi ei aiheuta välttämättä niin korkeaa kuumetta kuin A-tyyppi ja voi olla että kuumetta ei ole ollenkaan. Peitteetkinj ymmärtääkseni ovat erilaisia ja joskus G-tyyppi ei aiheuta mitään maallikkosilmin nähtävää peitettä. Kyseessä ei siis ole angiina. Streptokokkeja on monia muitakin mutta ainostaan se A-tyyppi on sama kuin angiina.
Hyvä tietopläjäys, mutta lisään vielä, ettei A-tyyppikään aina aiheuta selviä vaaleita peitteitä. Lapsella todettiin A-tyyppi, vaikkei peitteitä näkynyt. Muut oireet olivat oppikirjan mukaiset. Kova kurkkukipu, korkea kuume, oksentelu alussa, eikä muita oireita.
 
dfdf
ja terkkarilla sanottiin vaan että joo flunssaa tuu takas jos ei helpota. kävin kolmena peräkkäisenä päivänä eikä mua otettu tosissaan vaikka sanoin että on ollut kuumetta ja kurkku niin kipeä etten ollut syönyt tai pahemmin juonut mitään niinä päivinä ja sitten puoliväkisin ottivat crp:n ja hups,se oli niin korkea ettei niiden kone pystynyt näyttämään lopullista tulosta. joudun sairaalaan kolmeksi päiväksi antibioottitippaan ja loppujelopuksi crp oli ollut n. 250. kyllä oli terveyskeskuksen akat noloina. yli viikon päästä tauti tuli uudestaan ja päivän aikana crp oli noussut jo 80:n. loppujen lopuksi kukaan ei osannut sanoa että mikä minua vaivasi kun lääkkeet eivät auttaneet. nyt seuraan hysteerisesti kurkkua jos vähänkin on kipeä :(
Kannattaa muistaa uusia hammasharja kuurin puolivälissä, ettei saa siitä uutta tartuntaa.
 
"Missukka"
Alkuperäinen kirjoittaja jästipää;16545697:
Vain srteptokokki A aiheuttaa angiinan. G-tyypin streptokokin aiheuttamaa tulehdusta sanotaan nielutulehdukseksi ja se ei ole angiina. Joillakin se paranee itsestään ilman lääkkeitä ja toisilla tarvitaan lääkkeet. G-tyyppi ei aiheuta välttämättä niin korkeaa kuumetta kuin A-tyyppi ja voi olla että kuumetta ei ole ollenkaan. Peitteetkinj ymmärtääkseni ovat erilaisia ja joskus G-tyyppi ei aiheuta mitään maallikkosilmin nähtävää peitettä. Kyseessä ei siis ole angiina. Streptokokkeja on monia muitakin mutta ainostaan se A-tyyppi on sama kuin angiina.
Kyllä mulla tuli samanlaiset peitteet nieluun kuin mitä oli streptokokki A:n aiheuttamassa angiinassa. Kuumetta pärähti mittariin yli 39:n, eli olin kunnolla kipee.
 
kipeänä
Olen ollut nyt viikon influenssassa ja juuri kun olen alkanut paranemaan iski kurkkukipu. Kurkkukipu on aika kova mutta ei sellainen ettenkö pystyisi syömään ja juomaan. Suussa ei näy valkoista, joten angiinaa ei ole. Päätin kuitenkin mennä nieluviljelyyn ja päivän päästä tulokset saapuivat. Streptokokki G :hän se siellä. Lääkäri kuitenkin painotti että lääkkeitä ei tarvita jos minulla ei ole kuumetta ja AINOA STREPTKOKKI RYHMÄ JOKA AIHEUTTAA ANGIINAA ON STREPTOKOKKI A. Siihen annetaan aina antibiootteja.
 
vierailija
Mulla alkoi pe juhannuksena kurkkukipu ja korkea kuume. Ma kävin lääkärissä ja crp 76 angiinaan pikatesti näytti - mutta tänään tuli nieluviljely tulokset G/+++ oli tulos ja lääkäri sanoi että syön kefexin 750mg kuurin loppuun minkä määräsi eilen. Kysyin lääkäriltä että onko siis angiina niin on mutta ei A versio vaan G versio mihin pitää myös antibiootti syödä. Nyt alkaa onneksi vähän oireet helpottamaan.
 
Tautikammo11
Zeus
Tänään tuli vahvistus että itselläni on menossa Streptokokki G kolmella plussalla. Ei mitään tietoa mitä nuo plussat merkitsevät, mutta neljättä päivää lähes kokonaan syömättä ja vasta eilen saanut hiukan kylmää vettä juotua. Nielussa valkeita reunuksia, turvotusta ja suu täynä kokoajan paksua kirkasta limaa. Lievää jatkuvaa päänsärkyä ja nopeasti noustessa esim, sohvalta hyvä ettei taju lähde. Lisäksi lämmönvaihtelu milloin on kuuma ja hiki ja milloin ei kolmekaan peittoa riitä. Kaulan imusolmukkeet on oikein muhkeassa kunnossa. Kuumetta ollut tuossa 38-40 asteen tienoilla, lisäksi niskassa ja kaulassa on ollut jäykkyyttä ja arkuutta.
Lääkitykseksi sain 10 päivän penisiliini kuurin, ollaan noudatettu jo päivän verran. Puhuminen kuulostaa vielä säälittävältä, mutta pystyn sentään jonkin verran helpommin nielaisemaan. Lääkärin mukaan toipuminen saattaa viedä parikin viikkoa, varsinkin kun omassa työssäni käytän paljon ääntäni. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa äidin tekemää mustikkasoppaa tissutellessa :)

Ai kauhee mulla just ihan samat oireet ja 3 plussaa oli.. Niskat ihan jumissa ja kipeät..
 
Tänään tuli vahvistus että itselläni on menossa Streptokokki G kolmella plussalla. Ei mitään tietoa mitä nuo plussat merkitsevät, mutta neljättä päivää lähes kokonaan syömättä ja vasta eilen saanut hiukan kylmää vettä juotua. Nielussa valkeita reunuksia, turvotusta ja suu täynä kokoajan paksua kirkasta limaa. Lievää jatkuvaa päänsärkyä ja nopeasti noustessa esim, sohvalta hyvä ettei taju lähde. Lisäksi lämmönvaihtelu milloin on kuuma ja hiki ja milloin ei kolmekaan peittoa riitä. Kaulan imusolmukkeet on oikein muhkeassa kunnossa. Kuumetta ollut tuossa 38-40 asteen tienoilla, lisäksi niskassa ja kaulassa on ollut jäykkyyttä ja arkuutta.
Lääkitykseksi sain 10 päivän penisiliini kuurin, ollaan noudatettu jo päivän verran. Puhuminen kuulostaa vielä säälittävältä, mutta pystyn sentään jonkin verran helpommin nielaisemaan. Lääkärin mukaan toipuminen saattaa viedä parikin viikkoa, varsinkin kun omassa työssäni käytän paljon ääntäni. Mutta eiköhän se tästä pikkuhiljaa äidin tekemää mustikkasoppaa tissutellessa :)

Mulla täysin samat oireet ja kivut niskoissa ja selässä :(ihan kamalaa
 
vierailija
Mulla tuli tulokset ja niissä lukee streptokokki c/g +++.
Lääkäri soitti viel perään että syö sit koko kuuri ja heti uudestaan jos nousee kuume..
Kerroin 750mg x2 / 10 vrk
 

Yhteistyössä