Kokonaisen kanan paistaminen - reseptivinkkejä

  • Viestiketjun aloittaja Surkea kotikokki
  • Ensimmäinen viesti
Surkea kotikokki
Antakaas vinkkejä kokonaisen kanan paistamiseen. Juu tiedän että sen voi laittaa uuniin :D mutta oliskos jotain keinoa saada jo paiston aikana siihen vähän makua? Marinoitteko ikinä kokonaista tipua, tai valeletteko paiston aikana jollain sahrami- tms. liemellä, tai onko muita idiksiä?
 
mie
Maustan kokonaisen kanan näin curryä ja suolaa pintaan, sisälle kokonainen sipuli lohkoina ja valkosipulinkynsiä jos tykkää ja sitte vaan uuniin joko paistopussissa tai uunivuokassa.
 
Jos jaksaa harrastaa, nahan alle voi hieroa mausteita. Mutta yleensä tulee tehtyä niin, että pistää oliiviöljyn sekaan mausteet ja hieroo tipun sillä öljyllä.
Kokonaisena uunissa paistettu kana on muuten tosi sitkeää ja puisevaa, siis oikea kana. Kannattaa ennemmin hauduttaa padassa liemessä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Tyhmä kysymys lähes samasta aiheesta: meidän lähikaupassa ei ole kuin pakastettuja. Löytyykö kanaa tai broileria tuoreena jostain?
Sokoksen lihatiskissä olen joskus nähnyt, en katsonut olivatko kanoja vai broilereita, kun en just aikonut ostaa.
 
Hieraistaan hieman öljyä pintaan ja sitten hierotaan lempimausteet pintaan. Itse laitan vuokaan joskus siivutettua sitruunaa + sitruunamehua. :p
 
Alkuperäinen kirjoittaja karvakorvakirppu:
Tyhmä kysymys lähes samasta aiheesta: meidän lähikaupassa ei ole kuin pakastettuja. Löytyykö kanaa tai broileria tuoreena jostain?
Ei yleensä löydy ainakaan kanaa. Broiskua saattaa olla, on esimerkiksi kauppahallissa ja Stockmannilla.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakastettuja ne yleensä on sekä kanat että broiskut. Ja jos jonkun kaupan tuoretiskissä niitä on niin ne on todennäköisesti sulatettu pakasteesta :)
No eivät ole.
Juu kyllä on :LOL: meinaakko ihan tosissaan että kaikki mitä kaupat myy lihatiskistä olis tuoretta :LOL: se on kuule niin että ruuat ja salaatit ne herkut joita ihmiset ostaa kalliilla tehdään just elintarvikkeista joista on menny päiväys ja pakasteesta sulatetusta tavarasta. Ja broiskut jotka myydään esim. grillattuna on pakastetavarasta tehty :D Voi pyhä yksinkertaisuus sentään :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakastettuja ne yleensä on sekä kanat että broiskut. Ja jos jonkun kaupan tuoretiskissä niitä on niin ne on todennäköisesti sulatettu pakasteesta :)
No eivät ole.
Juu kyllä on :LOL: meinaakko ihan tosissaan että kaikki mitä kaupat myy lihatiskistä olis tuoretta :LOL: se on kuule niin että ruuat ja salaatit ne herkut joita ihmiset ostaa kalliilla tehdään just elintarvikkeista joista on menny päiväys ja pakasteesta sulatetusta tavarasta. Ja broiskut jotka myydään esim. grillattuna on pakastetavarasta tehty :D Voi pyhä yksinkertaisuus sentään :LOL:
Sitä en usko, että myyvät kolminkertaiseen hintaan sulatettuja broilereita tuoreena tiskissä.
 
Surkea kotikokki
Kiitos vinkeistä (ja saa toki kertoa niitä edelleenkin), kehittelen jotakin! Öljyä ja mausteita pintaan ja sipulia sisälle sekä uunivuokaan jotain lientä pohjalle, oliskohan hyvä? Tosiaan kokonainen pakastekana on kyseessä (kun stokkalta löytyi sellainen ihme kuin luomukana! en olekaan kanaa syönyt 20 vuoteen ja valmistanut en varmaan ikinä :eek:)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Huspati Huta:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pakastettuja ne yleensä on sekä kanat että broiskut. Ja jos jonkun kaupan tuoretiskissä niitä on niin ne on todennäköisesti sulatettu pakasteesta :)
No eivät ole.
Juu kyllä on :LOL: meinaakko ihan tosissaan että kaikki mitä kaupat myy lihatiskistä olis tuoretta :LOL: se on kuule niin että ruuat ja salaatit ne herkut joita ihmiset ostaa kalliilla tehdään just elintarvikkeista joista on menny päiväys ja pakasteesta sulatetusta tavarasta. Ja broiskut jotka myydään esim. grillattuna on pakastetavarasta tehty :D Voi pyhä yksinkertaisuus sentään :LOL:
Sitä en usko, että myyvät kolminkertaiseen hintaan sulatettuja broilereita tuoreena tiskissä.
Suht sama kilohinta niillä on ollut kun olen itse ostanut. Mutta se pitää mainita, jos on pakastettu.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Hieraistaan hieman öljyä pintaan ja sitten hierotaan lempimausteet pintaan. Itse laitan vuokaan joskus siivutettua sitruunaa + sitruunamehua. :p
Helpompaa sekoittaa öljy ja mausteet keskenään ja hieroa seos pintaan...
Niin, no jotkut eivät halua tuljata öljyä kanaansa (rasvakammoiset ehkä ).
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Suht sama kilohinta niillä on ollut kun olen itse ostanut. Mutta se pitää mainita, jos on pakastettu.
No sitten olen väärässä. Tai nämä lintuset olivat muita kuin tuollaisia. Ei tulisi mieleenkään ostaa sellaista broileria, joka on ollut jäässä ties kuinka kauan ja sitten sulanut/sulatettu ja myydään muka tuoreena.
 
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Alkuperäinen kirjoittaja feger:
Hieraistaan hieman öljyä pintaan ja sitten hierotaan lempimausteet pintaan. Itse laitan vuokaan joskus siivutettua sitruunaa + sitruunamehua. :p
Helpompaa sekoittaa öljy ja mausteet keskenään ja hieroa seos pintaan...
Niin, no jotkut eivät halua tuljata öljyä kanaansa (rasvakammoiset ehkä ).
Ei sitä litrakaupalla tarvitse laittaa. Eikä sitä nahkaa ole muutenkaan tarkoitus syödä (etenkään jo laihduttaa ; )
 
Maallikko
Ei yleensä löydy ainakaan kanaa. Broiskua saattaa olla, on esimerkiksi kauppahallissa ja Stockmannilla.
Oulussa maustamatonta broileria saa pakasteena. Paras paikka on mini market, pieni etninen ruokakauppa. Uskon että sellaisia löytyy Helsingistä ja muista suuremmista kaupungeista.

1400g elukka maksaa 4,90 kpl tai 3 kpl 10 ekee. Ei paha kun patakana maksaa sen 6 ekee tavallisessa marketissa, jos nyt sattuu oleen.
 
v
Kyllähän pakastamattomia broilereita myydään maustettuna, prisman hyllyillä nähny. Joskus olis tarkotus ostaa, yleensä tulee napattua se grillattu versio mukaan kun on heti valmia syötäväksi :)
 

Yhteistyössä