Rikosilmoitus koulukiusaajalle - mietteitä toivoisin

  • Viestiketjun aloittaja "Valentina"
  • Ensimmäinen viesti
"Valentina"
Poikaani on pitkin syksyä piinannut yksi poika koulussa. Poikani vaihtoi koulua, kiusaaja täysin entuudetsaan tuntematon ja syytä voi vain arvailla. Ehkä poikani olo pienluokassa , luonteeltaan herkkä, itku tulee helposti tms. Poika vitosluokalla.
Edellisessä koulussa poikani kiusaaja oli opettajansa, jos jotain häiriötä luokassa oli, opettaja käänsi asiat aina poikani viaksi.(lestadiolainen opettaja, oppilaista 95% lestoja ja tottakai opettaja pittää omiensa puolta. ja huom tämä asia on muidenkin mielipide ei vain minun), niimpä poikani ei mielellään kiusaamisista kerro koska sai aina itse syyt niskoilleen. (toisiaan asiassa oli varmasti poikanikin vikaa, aina ei ja syyt sai silti). Viime keväänä kun yksi poika kävi päälle paljastui pidempään jatkunut kiusaaminen jonka opettaja hoiti kyllä asiallisesti.(kiusaaja tosin ei-uskovainen). Pojalla oppimisvaikeuksia miksi pienluokka mutta monta vuotta oepttaja haukkui poikaa luonnevikaiseksi ja siksi ei opi mitään.
Tämä siis hiukan taustaa.
Nyt kiusaaminen oli kärjsitynyt siihen, että kiusaaja oli käynyt pojan päälle, hakannut seinää vasten ja kampannut maahan. Poikani sai lievän aivotärähdyksen.
uuden koulun opettajat suhtautuivat asiaan todella asiallisesti, oikein sydäntä lämmittää kun ei heti oltu syyttelemässä ja haukkumassa.
Nyt sitten opettaja soitti, että kiusaamisesta voi tehdä rikosilmoituksen. Sen verran on vakava tuo päälle käyminen ja kiusaaminen jatkunut pidempään.
Jotenkin tuntuu yliammutulta tehdä rikosilmoitus. Siitähän jää koisaajapojan papereihin merkintä mikä voi vaikuttaa myöhemminvarmaan moneenkin asiaan. Poikahan on lapsi vielä,
kuitenkin. Tämän kiusaajan pikkuveli on hakannut koulussa jonkun pienempänsä ja siitä on tehty rikosilmoitus. Eli perheessä lienee ongelmia ja lapset reagoivat näin. En tiedä.

Tekisittekö te rikosilmoituksen vai miten?
ajattelimme mieheni kanssa että emme vielä tekisi mutta jättäisimme ilmaan ikäänkuin uhkauksen että jos vielä huutelee tai koskee sormenpäällänsäkään poikamme, sitten ilmoitus tehdään. Että saisi vielä mahdollisuuden parantaa tapansa.Lisäksi mietin olisiko ilmoitus sossuun hyvä, että perhe saisi apua, vai koulusta ohjaaminen perheneuvolaan tms?

Se kelle itse etupäässä haluaisin seuraamuksia on poikani edellinen opettaja jonka vika on ettei poika halua kiusaamisesta kertoa. Jäi eläkkeelle onnekseen koska muutoin olisin ottanut yhteyttä koulutoimenjohtajaan tms.
 
"vieras"
Tottakai tekisin, hyvä vaan jos jää merkintä, pistää ehkä lapsenkin miettimään tekojaan. Ja soskuun tekisin myös ilmoituksen, voihan olla että perheen sisällä on jotain ongelmia ja lapsi purkaa niitä kiusaamalla.
Voimia :)
 
"minä"
Tekisin rikosilmoituksen jo senkin takia, että oma poika näkisi kuinka vakavasti poliisi asiaan suhtautuu. Ehkä hieman auttaisi luottamuksessa aikuisiin (jonka siis edellinen opettaja tuhosi).
 
Tekisin rikosilmoituksen. Minunkaan mielestäni noin nuorelle ei jää mitään ikuista merkintää. Jos kiusaajalla on pahoja ongelmia, niin eiköhän tuon jälkeen pääse hänkin jonkinlaiseen hoitoon tai tarkkailuun.
 
"Valentina"
Niin, en tiedä jääkö merkintää kun en ole perillä tällaisista. Itsekin äitinä ja omaa poikaani ajatellen sitä toista mahdollisuutta mietin. Koska omani ollessa kyseessä haluaisin että saisi mahdollisuuden miettiä ja jos ei sillä älyä niin sitten kovat piippuun.
 
Kakao
Tein rikosilmoituksen vaikka minua uhkailtiin koulun taholta. Eivät halunneet että tekisin. Noin pienillä ei jää mihinkään mitään aikuisille. Sossun papereissa pyörii aikuiseksi ls asiakkaana. Koulu teki meistä ilmon ls koska olen niin nuiva tyyppi :) En kai nyt kehtaa valittaa poliisille asti. Poikahan tarvitsi vaan tikkejä, uusia vaatteita, pari kertaa röntkenin.
 
...
Tekisin rikosilmoituksen. Seuraavalla kerralla voi sattua jotain pahempaa kuin aivotärähdys. Ja mitä enemmän ko. perheestä tulee ilmoituksia, sen pikemmin sitä yhteiskunnan tasolta autetaan.
 
"Äiti"
Tee ihmeessä rikosiloitus.
Meillä oli sellainen tilanne että päiväkodissa yksi hoitaja tukisteli ja läimäytteli lapsia.
En tehnyt rikoisilmoitusta, vaikka päiväkodin valvoja sanoi, että tehkää rikosilmoitus.
Hoitaja häädetiin pois, mutta ennen hättöä hän oli jo ehdinyt itsekin lähteä ovet paukkuen.

MITÄÄN EN OLE KATUNUT KUN SITÄ ETTÄ RIKOSILMOITUSTA EN TEHNYT.

Erityisesti jos koulu on teidän puolella, sinun tulee ehdottomasti tehdä rikosilmoitus.

Soita poliisin johtokeskukseen ja kerro tilanne. Siellä on usein todella ammattitaitoisia ihmisiä, jotka auttavat sinua eteenpäin.
Voit sanoa poliisille, että koulusta on myös sanottu mahdollisuudesta tehdä rikosilmoitus.

Jos et nyt tee rikosilmoitusta, lapsesi jää loppuelämäksesi siihen uskoon että hänessä on vikaa.
Opeta lapsellesi kuinka itseä puolustetaan. Et voi opettaa lastasi tappelemaan, mutta voit näyttää henelle että olet valmis taistelemaan kaikin LAIN SALLLIMIN keinoin hänen puolestaan ja niitä vastaan jotka häntä kiusaavat.
 
äiti taas
Luin juttusi uudestaan. Olen asunut itse lestadiolaisalueella ja tiedän mistä puhun.
Sinun on nyt kiireesti alettava ajaa lapsesi asioita.
Teet heti rikosilmoutksen siitä pojasta joka nykyisessä koulussa häntä pieksää! Heti!

Ja haet omalle lapsellesi apua. Haet hänelle apua henkiseen väkivaltaan jota hän joutui lestadiolaisluokassa kokemaan. Kyse on henkisestä väkivallasta, joka on yhtä vakavaa kuin fyysinen.

Aloita vaikka soittamalla valtakunnalliseen kriisipuhelimeen. Tai Mannerheimin lastensuojeluliiton puhelimeen. Saat sieltä kautta ammatitaitoisen henkilön kertomaan mistä jatkossa apua ja tukea.

Vanha henkistä väkivaltaa harjoittanut opettaja ja tämä nykyisen koulu pieksäjä ovat kaksi eri asiaa.
Pieksäjälle luu kurkkuun. Ja pojalle apua lestadiolaisopettajan aiheuttamaan henkiseen väkivaltaan.
ET voi jatkaa noin, että oikeutat fyysisen väkivallan lastasi kohtaan sen vuoksi, että hän on aiemmin joutunut henkisen väkivallan kohteeksi!
 
Tee molemmat, sekä rikos- että lastensuojeluilmoitus. Pojalla ei selvästikään kaikki ole kotona kun noin käyttäytyy. Mun tyttäreni (9v) joutui syksyllä koulussa fyysisen väkivallan (lähinnä kuristamisen) uhriksi. Koulun taholta asia hoidettiin hienosti, mutta päätin että jos tämä toistuu, niin teen sekä lastensuojelu- että rikosilmoituksen. Tosin jos alaikäinen on syyllinen niin ls-ilmoitus tulee automaattisesti jos en ole ihan väärässä.
 
äiti vielä
Vielä sanon, että teitä ja poikaanne tullaan jonkun tahosta potkimaan päähän AINA, aina löytyy joku joka tulee teitä kiusaamaan ja lyömään, JOS ETTE pidä puolianne. Sellaiseen paikkaan ette muuta mistä ei sekopäätä löydy.

Tarvitsette nyt tukea ja apua. Tukea siihen päätökseen että teillä on oikeus pitää lapsenne puolta.
Haloo! Se että lapsenne itkee herkästi EI oikeuta ketään lyömään tai millään muullakaan tavalla kiusaamaan häntä!

Lestadiolaiset voivat olla mestareita henkisessä väkivallassa. Tiedän mitä poikasi mahdollisesti on joutunut käymään läpi. Hän tarvitsee nyt kaiken mahdollisen tuen mitä voi saada.
 
"mä"
Noin pienelle jää ainoastaan merkintä sossulle millä merkitystä. Poliisille jää tietty omiin kansiin ja kirjoihin, mutta tulevaisuudelle ei merkitystä jos kyse 11- vuotiaasta. Tietty jos jatkuu tollanen käytös ja tulee lisää merkintöjä niin sitten voi olla seuraamuksia pidemmäksi aikaa...
 
en tiedä
Voi pyhä lehmä mitä sakkia täällä taas. Pieniä ylilyöntejä ellen sanoisi, että ihan valtakunnalliseen kriisipuhelimeen yhteys ja tietenki lastensuojeluilmoitus heti paikalla :headwall:

Eikö ap:n kannata ensin pyytää palaveria kouluun jossa olisi paikalla myös kiusaaja lapsen vanhemmat? Eikö asioista voi nykyään enää keskustella?? Minä järjestäisin palaverin jossa sovitaan selvät pelisäännöt ja lyödään lukkoon mitä tapahtuu jos vielä jatkossa sama toistuu.
 
en tiedä
Sit vielä semmonen asia: jos kerta TIEDETÄÄN, että joku tietty kiusaa lastasi niin on KOULUN VELVOLLISUUS tehdä asialle jotain. Vaadi tarkempaa valvontaa. Kiusaaja lapselle henkilökohtaista avustajaa. Mitä vaan, kunhan muiden oppilaiden TURVALLISUUS on taattu. Se on koulun tehtävä!
 
"äiti"
Nimimerkki "en tiedä", luitko ap:n kirjoituksen?

Hän kirjoitti: "Nyt kiusaaminen oli kärjsitynyt siihen, että kiusaaja oli käynyt pojan päälle, hakannut seinää vasten ja kampannut maahan. Poikani sai lievän aivotärähdyksen.
uuden koulun opettajat suhtautuivat asiaan todella asiallisesti, oikein sydäntä lämmittää kun ei heti oltu syyttelemässä ja haukkumassa.
Nyt sitten opettaja soitti, että kiusaamisesta voi tehdä rikosilmoituksen. Sen verran on vakava tuo päälle käyminen ja kiusaaminen jatkunut pidempään."

Ehdottomasti nyt on aika tehdä rikosilmoitus. Koulussa on tiedetty asiasta mutta siellä on kaikki keinot käytetty. Opettaja on ehdottanut rikosilmoituksen tekoa!
Poliisille saa soitaa. Ja tässä tapauksessa tulee soittaa.

Neuvon työkseni aikuisia pahoinpitelyn kohteiksi joutuneita. Lapsella on sama oikeus saada fyysiseen koskemattomuuteen, siihen että häntä ei pahoinpidellä paikassa jossa hänen on pakko olla, lain mukaan mennä (koulu).

Valtakunnalinen kriisipuhelin ei ole ylilyönti. Googlaa se ja soita sinne. Kerro tilanne. Saat keskustella nimettömänä ja saat tukea ja apua ja ehkä neuvoja.




Alkuperäinen kirjoittaja en tiedä;22842320:
Voi pyhä lehmä mitä sakkia täällä taas. Pieniä ylilyöntejä ellen sanoisi, että ihan valtakunnalliseen kriisipuhelimeen yhteys ja tietenki lastensuojeluilmoitus heti paikalla :headwall:

Eikö ap:n kannata ensin pyytää palaveria kouluun jossa olisi paikalla myös kiusaaja lapsen vanhemmat? Eikö asioista voi nykyään enää keskustella?? Minä järjestäisin palaverin jossa sovitaan selvät pelisäännöt ja lyödään lukkoon mitä tapahtuu jos vielä jatkossa sama toistuu.
 
KYLLÄ!!
Tee rikosilmoitus! Sinun ei tarvitse suojella tuota kiusaajaa, sinun velvollisuutesi on suojella omaa lastasi kaikin keinoin. Rikosilmoitus poliisille on myös signaali tämän kiusaajan vanhemmille ja itse kiusaajalle, että asiaan suhtaudutaan vakavasti. Minä en hetkeäkään miettisi, jos kyseinen pahoinpitely olisi tehty minun lapselleni. Nollatoleranssi kunniaan!
 
hm
Miten alaikäisestä tehty rikosilmoitus hyödyttää? olen itse tehnyt nettikiusaamisesta. Poliisi ei tutkinut, koska sanoi, että tekijä on kuitenkin alaikäinen. Joku siis esiintyi lapseni nimellä netissä naurettavalla tavalla, eli siis varasti lapseni identiteetin esittämällä olemalla lapseni ja jutteli typerästi, kuin lapseni olisi idiootti: söpötteli ja höpötteli "blondimaisesti", joka lapseni on.

Poliisi ei reagnoinut rikosilmoitukseen, jolla olisin halunnut tietää, kuka kiusaa lastani netissä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja KYLLÄ!!;22842476:
Tee rikosilmoitus! Sinun ei tarvitse suojella tuota kiusaajaa, sinun velvollisuutesi on suojella omaa lastasi kaikin keinoin. Rikosilmoitus poliisille on myös signaali tämän kiusaajan vanhemmille ja itse kiusaajalle, että asiaan suhtaudutaan vakavasti. Minä en hetkeäkään miettisi, jos kyseinen pahoinpitely olisi tehty minun lapselleni. Nollatoleranssi kunniaan!
Täysin samaa mieltä!
 
"jjjj"
[QUOTE="Äiti";22842178]Tee ihmeessä rikosiloitus.
Meillä oli sellainen tilanne että päiväkodissa yksi hoitaja tukisteli ja läimäytteli lapsia.
En tehnyt rikoisilmoitusta, vaikka päiväkodin valvoja sanoi, että tehkää rikosilmoitus.
Hoitaja häädetiin pois, mutta ennen hättöä hän oli jo ehdinyt itsekin lähteä ovet paukkuen.

MITÄÄN EN OLE KATUNUT KUN SITÄ ETTÄ RIKOSILMOITUSTA EN TEHNYT.

Erityisesti jos koulu on teidän puolella, sinun tulee ehdottomasti tehdä rikosilmoitus.

Soita poliisin johtokeskukseen ja kerro tilanne. Siellä on usein todella ammattitaitoisia ihmisiä, jotka auttavat sinua eteenpäin.
Voit sanoa poliisille, että koulusta on myös sanottu mahdollisuudesta tehdä rikosilmoitus.

Jos et nyt tee rikosilmoitusta, lapsesi jää loppuelämäksesi siihen uskoon että hänessä on vikaa.
Opeta lapsellesi kuinka itseä puolustetaan. Et voi opettaa lastasi tappelemaan, mutta voit näyttää henelle että olet valmis taistelemaan kaikin LAIN SALLLIMIN keinoin hänen puolestaan ja niitä vastaan jotka häntä kiusaavat.[/QUOTE]

Vai että poliisin johtokeskukseen :D
 

Yhteistyössä