Mitä tekisitte, vai tekisittekö mitään, jos kuulisitte että

tuntemanne/tietämänne 7-9 v lapsi on toistuvasti, muttei kuitenkaan päivittäin vaan esim. 5 kertaa kuukaudessa, vastuussa 2-3 v pikkusisaruksestaan iltaisin (laittaa iltapalan ja pistää pienemmän nukkumaan) tai viikonloppuisin (antaa ruuan, laittaa päiväunille, vie ulos leikkimään, yms), useita tunteja kerrallaan?

Puhelinyhteys vanhempaan/vanhempiin (en tarkoituksella sano, onko kyseessä äiti vai isä vaiko molemmat) on, kun lapsella on kännykkä. Vanhempi/vanhemmat ovat siis töissä tuolloin.

Väärin tuo minusta on, lastenvahti pitäisi jostain hankkia jos päivähoidosta ei apua ole. Itse en kyllä aio ryhtyä lapsenvahdiksi, eli omaa apuani en ole tarjoamassa - voinko silti sanoa asiasta mielipiteeni ko. perheen vanhemmalle/vanhemmille? Miten te tekisitte?
 
"Vieras"
Jos et apuas ole tarjoomassa niin mitä tulet palstalle spekuloimaan?! Kiillottamaan kruunuasi,soita siihen perheeseen ja sano suoraan asias.Mitä sä täällä jauhat ...
 
Mielestäni missään nimessä ala-asteikäisen ei pidä joutua olemaan aikuinen pikkusisarelle. Mielestäni vain hetken voi olla tuon ikäisen lapsenvahtina, esim jos äiti hakee maidon kaupasta. Mutta missään nimessä ei edes 1xkk voi olla vastuussa pienestä sisaresta työpäivän ajan.

Muistakaa että ne sossuntädit myös neuvovat, ei sinne aina tarvi ilmoitusta tehdä vaan ihan avuliaita ovat. Eli voihan sinne soittaa ja kysyä, että onko tässä nyt syytä huoleen vai ei. Kyllähän he epävirallistakin neuvoa antavat. Mä ainakin soittaisin, saisin mielenrauhan. Voihan se olla että pienillä tukitoimilla saisivat hoitoasian kuntoon!
 
"vieras"
mua niin ottaa päähän nää aloitukset "mitä tekisitte jos naapurin samuli olisi pihalla ilman pipoa,lastensuojeluunko ilmoitus?" eikö ihmiset osaa hoitaa yhtään tollasia asioita ilman että tulevat ekaksi tänne palstalle jeesustelemaan.... huoh....
 
4 äiti
mun mieleipide on että en jättäs omaani 2,5v isommille siseruksille jotka on 9 ja 10v,omalle pihalle oon päästäny jos isosisarus halunnu mennä pienemmän kans ja ite silti seurailen ikkunasta,ei tulis tosiaan mieleenkää jättää tuon ikäselle,ja kyllä kysyisin tuttavalta just tuota et mitä tekee jos pienemmälle sattuu jotain..
 
[QUOTE="vieras";23408065]mua niin ottaa päähän nää aloitukset "mitä tekisitte jos naapurin samuli olisi pihalla ilman pipoa,lastensuojeluunko ilmoitus?" eikö ihmiset osaa hoitaa yhtään tollasia asioita ilman että tulevat ekaksi tänne palstalle jeesustelemaan.... huoh....[/QUOTE]

Pipoasian osaisin hoitaa ;), hihkaisisin Samulille ovenraosta että käy hakemassa lakki päähäsi :)

Tällainen asia on minusta hiukan hankalampi. LS-ilmoituksen tekemisen kynnys on ainakin mulla kovin korkea. Enkä tiedä, haluaako kukaan saada sellaista puhelua missä joku tuttu toteaa että hei, se miten te toimitte on minusta väärin, joten lopettakaa se. Enkä myöskään aio alkaa hoitamaan noita lapsia itse, kun siihen mun resurssit ei riitä. Eli mietin sitä, miten tässä nyt tulisi toimia, vai antaako asian vaan olla.
 
"Vieras"
Pipoasian osaisin hoitaa ;), hihkaisisin Samulille ovenraosta että käy hakemassa lakki päähäsi :)

Tällainen asia on minusta hiukan hankalampi. LS-ilmoituksen tekemisen kynnys on ainakin mulla kovin korkea. Enkä tiedä, haluaako kukaan saada sellaista puhelua missä joku tuttu toteaa että hei, se miten te toimitte on minusta väärin, joten lopettakaa se. Enkä myöskään aio alkaa hoitamaan noita lapsia itse, kun siihen mun resurssit ei riitä. Eli mietin sitä, miten tässä nyt tulisi toimia, vai antaako asian vaan olla.
No vanhemmat ovat lapsistaan itse vastuussa ja jos heillä ei leikkaa tollanen asia niin mikset oikeesti soita no vaik sinne sossuun ja ihan ystävällisesti pyydä että joku kävisi perheessä juttelemassa että ei noin pienestä lapsesta voi noi pieni sisarus ottaa vastuuta. Toimi!
 
"Lellu"
Seitsen vuotiaan ja yhdeksän vuotiaan lapsen kehityksessä voi olla jo aika isot erot. Ekaluokkalainen on liian pieni hoitamaan nuorempaa sisarusta. Kolmasluokkalainen on jo vähän pätevämpi. 2 tai 3 -vuotiaatkin ovat eri kehitysvaiheessa.
 
Kai sinne sossuun sitten voi soittaa.

Toisaalta on täysin vastoin mun periaatteita tehdä niin puhumatta ensin asianosaisen kanssa, mutta toisaalta taas miksi turhaan asettaisin itseäni ja/tai lapsiani ikävään välikäteen, jos vastaanotto onkin (kuten hyvin voi ollakin) närkästynyt; miksi toi puuttuu meidän asioihin?

Voisikohan tästä asiasta soittaa isomman lapsen koulun terkkarille ja kertoa huolestaan? :snotty:
 
henniz
[QUOTE="Vieras";23408144]No vanhemmat ovat lapsistaan itse vastuussa ja jos heillä ei leikkaa tollanen asia niin mikset oikeesti soita no vaik sinne sossuun ja ihan ystävällisesti pyydä että joku kävisi perheessä juttelemassa että ei noin pienestä lapsesta voi noi pieni sisarus ottaa vastuuta. Toimi![/QUOTE]

Saman tekisin minä :)
 
"vieras"
Kai sinne sossuun sitten voi soittaa.

Toisaalta on täysin vastoin mun periaatteita tehdä niin puhumatta ensin asianosaisen kanssa, mutta toisaalta taas miksi turhaan asettaisin itseäni ja/tai lapsiani ikävään välikäteen, jos vastaanotto onkin (kuten hyvin voi ollakin) närkästynyt; miksi toi puuttuu meidän asioihin?

Voisikohan tästä asiasta soittaa isomman lapsen koulun terkkarille ja kertoa huolestaan? :snotty:
no siitä se soppa vasta syntyy,koulussa ei tollaset asiat pysy salassa...sitten opettajan huoneessa tota ratkotaan ja lopuksi se päätyy lastensuojeluun yms...hoida ilman tollasia välikäsiä....
 
vv
Toivottavasti et ole niin nolo, että soitat nimettömänä, vaan vastaat soittelusta myös vanhemmille, jos heillä on kysyttävää. (siis mikäli eivät ole mitään hulluja väkivaltaisia tai narkkareita).
 
"Sirkkeli"
Liian nuorena liian kova vastuu. Mutta tosiaan en kyllä minäkään tietäisi, että mitä tekisin. En lastensuojeluun kyllä ottaisi yhteyttä, ennemmin pistäisin kirjeen perheelle.
 
Toivottavasti et ole niin nolo, että soitat nimettömänä, vaan vastaat soittelusta myös vanhemmille, jos heillä on kysyttävää. (siis mikäli eivät ole mitään hulluja väkivaltaisia tai narkkareita).
Nimettömänä mä sen nimenomaan tekisin, jos soitan lastensuojeluun.

Jos annan nimeni, niin ottaisin ensisijaisesti yhteyttä suoraan vanhempaan/vanhempiin.

Mun ei kuitenkaan periaatteessa pidä vastata mistään, sillä se, joka toimii väärin, en ole minä.
 
"vieras"
Ensin tietenkin puhut vanhemmille :)
MUTTA kyllä mua ihmetyttää nämä kommentoineet ja ap:nkin asenne. Yksinkertaisesti ne lapset EI ole hyvin hoidettuja kun noin pieni joutuu katsomaan pikkusisaren perään! Kyllä luulin järjenkin sanovan..
 
Ota sossuun yhteys. Niin mä tekisin.

Ei se ls-ilmoitus ole NIIN maata järisyttävä, kuin mitä sitä moni pitää. On meistäkin tehty ls-ilmo ja koska kaikki oli ok, ei siitä seurannut mitään. Ja mä olen itse tehnyt ls-ilmon kun naapusin lapsi huusi "äiti älä enää lyö". Ikää huutajalla 6v, enkä koskaan ollut mitään väkivaltaan tms. viittaavaa, jotta tiedä sitä sitten että löikö äiti vai ei. Mutta se ei ollutkaan enää mun ongelmani, vaan sossun.
 
Jos kyse ei ole mistään narkkariperheestä niin miksi et oikeasti voi soittaa äitille/isälle ja kertoa oikeasti huolesi. Voit kertoa että olet ajatellut vain lasten turvallisuutta ja haluaisit kysyä että voisivatko he miettiä esim. MLL:n kautta teiniä heidän lasten seuraksi. Koska jos he tähän asti ovat voineet jättää jo alle 10v lapsen vastuuseen nuoremmasta niin voivat varmaan luottaa paremmin vielä 15 kesäiseen.

Uskon, että se on helpompaa mennä nimettömänä lastensuojelun puolelle, mutta mä uskon että vanhemmat arvostaisivat sitä että joku uskaltaa ääneen heille tulla sanomaan huolensa. Voi jotkut ottaa nokkiinsakin mutta sitten voit miettiä ls-ilmoa. Tuskin sua haittaa vaikka ne suuttuis sulle, koska oletan etteivät he kuulu sinun ystäväpiiriin.

Olen sen kannalla että tuon ikäiset ovat aivan liian nuoria olemaan vastuussa itsestään saati nuoremmasta sisaruksesta, joten jotain kuuluu tehdä. Itse lähtisin keskustelulinjalle alkuun.
 
"vieras"
Soita vaan rohkeesti sinne sossuun. Ensimmäisenä en ls-ilmotusta tekisi, vaan ennemminkin kysyisin neuvoa tilanteeseen. On sitten sosiaalityöntekijän päätettävissä, miten asian kanssa edetään.

Ja ihan hyvin voit soittaa nimettömänä. Ls-perheiden kanssa työskennelleenä tiedän, että he eivät aina helppoja ole ja jos huoli on lapsista, ei sillä ole väliä kenen aloitteesta asiaan tulee muutosta. Toki sun pitää pystyä perustelemaan toimintasi ja kiusallaan ei ilmoituksia tehdä, mutta tässä tilanteessa kuulostaa siltä että perustelut löytyy!
 

Yhteistyössä