Minkä ikäistä saa kulettaa moottoripyörän kyydissä?

  • Viestiketjun aloittaja hurjaa
  • Ensimmäinen viesti
hurjaa
Tänään taas lähti mies meidän pihasta moottoripyörällä, noin 4v lapsen kanssa. Lapsi oli takana ja piti isästä kiinni. Kypärä oli tottakai! Mutta näytti aika hurjalta touhu. Kun ei ollut muuta mistä kiinni pitää kun isä ja niin nuori lapsi. Itse olen ollut skootterin takana kyydissä, ja pompuissa oli vaikeuksia pitää kiinni. Saatika sitten jos pikkulapsen voimilla yrittää itseään pitää kiinni. Jos kunnon pomppu tulee vastaan tai äkkijarrutus. Moottoripyörä kuitenkin isompi kun skootteri.
 
"viima"
eikös suositus ole 12 vuotta jotta niskalihakset pystyvät kannattelemaan myös kypärän mahdollisessa kolarissa. sitä ennen kypärästä enemmän haittaa kuin hyötyä.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23664569:
Ja etupuolella ei saa kuljettaa. Käytännössä olen ottanut kyytiin kaksivuotiaan
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kummalla puolella tahansa saa kyydittää, mutta lapsen jalkojen pitää yltää jalkatapeille, eli pienelle lapselle on laitettava omat.
 
Jalkojen pitäis ylettyä matkustajan jalkatapeille, jos ei yllä niin on kyllä heikot mahikset pysyä kyydissä yllättävissä tilanteissa. Kuskin mahan yli jos on joku vyö niin siitä kiinni.

Mä en ota pyörän selkään kyytiläistä kuin hätätilassa, on siinä sen verran ankeat oltavat.
 
"vieras"
http://www.liikenneturva.fi/www/fi/kysyttya/moottoripyoraily.php?we_objectID=6876

Moottoripyörän kyydissä olevalla ei ole ikärajaa, mutta lain mukaan hänellä pitää olla paikat jaloille ja sopiva kypärä. Lisäksi on hyvä, että isä huolehtii myös muista varusteista.
 
näin
[QUOTE="vieras";23664624]Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Kummalla puolella tahansa saa kyydittää, mutta lapsen jalkojen pitää yltää jalkatapeille, eli pienelle lapselle on laitettava omat.[/QUOTE]

Minut on poliisi pysäyttänyt ja hän sanoi, että hänen pitäisi tuomita lapsi, sillä moottoripyörän päällä ensimmäinen on kuski. Jätti kuitenkin tuomitsematta, vaikka matka keskytyikin ja piti tilata taksi viemään meidät kotiin
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23664893:
Minut on poliisi pysäyttänyt ja hän sanoi, että hänen pitäisi tuomita lapsi, sillä moottoripyörän päällä ensimmäinen on kuski. Jätti kuitenkin tuomitsematta, vaikka matka keskytyikin ja piti tilata taksi viemään meidät kotiin
No poliisi on ollu väärässä. Laki sanoo että kumpi puoli tahansa käy, kunhan lapselle on ne jalkatapit ja kypärä.
 
moottoripyöräilijän vaimo
Miksi se lapsi pitää saada kyytiin ja ottaa riski? Ehtiihän sitä myöhemminkin.
Onneksi oma mieheni ei ikinä ottaisi lapsiaan kyytiin, enkä kyllä antaisikaan.
 
"minski"
Mielestäni on ihan normaalia päästää teini-ikäinen skootterin tai mopon kyytiin. Kaikessa on riskinsä, mutta harvoin mitään tapahtuu. Itse ainakin olen tätä mieltä, ettei siinä nyt mitään pahaakaan ole? Kaduillahan noita näkee olevan jokatoisen skootterin kyydissä kyytiläinen. Eikös se vähän ole tätä nykypäivää..
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja moottoripyöräilijän vaimo;23665324:
Miksi se lapsi pitää saada kyytiin ja ottaa riski? Ehtiihän sitä myöhemminkin.
Onneksi oma mieheni ei ikinä ottaisi lapsiaan kyytiin, enkä kyllä antaisikaan.
No miksi lapsi pitää ottaa autoon kyytiin ja ottaa riski. Tai miksi päästetään lapsi laskettelyrinteeseen/purjeveneeseen/rannalle/pyöräilemään/skeittaamaan/luistelmaan jne. jne... kaikessa on omat riskinsä.
 
"hmm"
[QUOTE="helmii";23703143]annatteko nuoren 13-17 vuotiaan mennä kaverinsa skootterin kyytiin sitten? eikös ne ole samat riskit siinäkin, vai...?[/QUOTE]

No täytyy kyllä sanoa, että paljon mielummin otan nuoremmankin lapsen oman prätkäni kyytiin, kun päästäisin kaverin skootterin tarakalle. Ihan järkyttävää, että alaikäiset ja ajattelemattomat teinit seikkailevat mopoillansa muun liikenteen seassa, vaikka ei ole mitään käsitystä liikennesäännöistä tai mistään muustakaan.
 
"mie"
Alkuperäinen kirjoittaja näin;23664555:
Se on laitonta.

Lapsen pitää pysyä sitomatta penkissä tai tulee sakot
sitoamatta? koskeeko myös sellaista vyötä, jolla lapsen saa kuskin kylkeen kiinni? Olen muistaakseni jonkun sellaisen systeemin jossain motokaupassa nähnyt......
 
moton
Laki taitaa ihan vaatiakin lapselle istuimen myös moottoripyörään. Siis sellainen, josta lapsi ei pääse tippumaan kallistettaessa, ja jossa on hyvä selän tuki, mielellään pään taakse ulottuva, ettei niskat rasitu nykäyksistä kypärän painaessa. Yleensä istuimessa on mukana jalkatuet. Istuin tulee AINA ja AINOASTAAN moottoripyörään kiinni, lasta ei siihen kytketä vöillä, mutta istuimen pitää olla niin napakka, ettei lapsi pääse siitä luiskahtamaan poiskaan, aikuisen istuessa edessä; lasta ei myöskään tulisi kytkeä kuljettajaan (tätä ei laki sano, mutta järki...), mietippä itse, jos lapsi on kiinni selässäsi, ja kaadut, rusennat lapsen omalla ruumillasi, ja jos vielä lennätte vauhdilla... Kolaritilanteissa on parempi lapsen päästä lentämään pois, kuin rusentua aikuisen/moottoripyörän alle ollessaan kytkettynä jompaan kumpaan.

Kunnon ajovarusteet lapselle (siis kaikki, ei vain kypärä), ja se kypäräkin pitää olla sopiva, ei mitään kasvunvaroja. aikuiselle ns. kahvavyö, josta lapsen on hyvä pitää kiinni, pienet kädet kun ei riitä pitämään tukevasti aikuisen ympäriltä kiinni.

Tuossa linkki, ei ihan ajantasalla, mutta uudempaakaan infoa en nyt sattunut mistään bongaamaan.
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/pfbdarch/B93701F1901D4438C22574EF006E00D2?opendocument
 

Yhteistyössä