Oikeesti, en tajuu miten joku tykkää tästä helteestä

  • Viestiketjun aloittaja Puhhuh
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Pingu";23930812]Sä et voi nauttia helteistä, koska olet ottanut sellaisen asenteen että helteessä on tukala! Pystyt varmaan olemaan saunassakin (toisin kuin joku ulkomaalainen joka kuolee about 10 sekunnissa sinne koska se on niin vaarallista & kamalaa ennakkoluulojen mukaan).

Nyt iloisempaa asennetta kehiin niin eiköhän se olokin helpotu.[/QUOTE]

Sama koskee siis tuota oksennustautia. Asennekysymys, eikös? Eikös se ole vain ihanaa, kun saa välillä ryösätä koko mahan ylösalaisin?

Kyllä minulla saunassakin tulee tukala ja huono olo, jos siellä kauan pitää olla. Ja saunassa on juuri ihanaa se, kun sieltä pääsee pois koska tahansa. En minä sielläkään tuntitolkulla kärvistele. Hellettä ei pääse pakoon ja se kestää päiväkausia.
 
Keittiönoita
Esikoinen vietti viime kesän Meksikossa ja siellä oli käytännöllisesti koko ajan yli +40 astetta. Sain häneltä muutaman neuvon ja ihan hyvä, koska olin toiminut monessa juuri päinvastoin. Ja niitä neuvoja:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa
 
  • Tykkää
Reactions: säpäle
"vieras"
Ei saa vielä valittaa, justhan nämä ilmat lämpeni!! Sitten voi ihan pikkaisen narista, kun alkaa olla viikkojen helleputki ;) Minäkin olen raskaana, muttei vielä yhtään tukala olla. Talvi oli pitkä ja kylmä, hrr....
 
"Pingu"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23930942:
Esikoinen vietti viime kesän Meksikossa ja siellä oli käytännöllisesti koko ajan yli +40 astetta. Sain häneltä muutaman neuvon ja ihan hyvä, koska olin toiminut monessa juuri päinvastoin. Ja niitä neuvoja:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa
Ooh, olen vaistomaisesti osannut noudattaa aika pitkälti näitä ohjeita. Okei, kylmäkallen kanssa en ole nukkunut. Näissä saattaa olla ihan oikeasti jotain perääkin, koska en tunne oloani tukalaksi kovimmassakaan helteessä (+46 astetta on ihan normaali, mitä nyt pikkasen kuumottaa iholla).

Olen kyllä aina ajatellut, että "tukalattomuus" johtuu vain ja ainoastaan laihuudesta, mutta jos nyt on niin että myös laihoilla voi olla kuuma niin sitten se voi olla nuo ohjeet....Suosittelen tukalaisia kokeilemaan. Vihreä tee juomana on tosi hyvä helteillä!
 
"rtee"
Miksi pitää juoda kuumaa?

Mulle tulee helteellä huono olo, mutta siihen auttaa suolatabletit aika hyvin. Muuten ei helle haittaa, mutta se ei ole kiva, jos olo on koko kesän kuin oksennustaudissa.
 
"pläski"
[QUOTE="Pingu";23930817]Mitä sä pullukka yrität selittää :) Eikö muka pidä paikkaansa? Vai oliko se sitten niin että isot luut painaa enemmän?[/QUOTE]

Mulla on ylipainoa muutama kilo, mutta tällä hetkelläkin palelen... Sisällä on meillä niin viileetä. Ei tarkene olla sortseissa ja topissa, pakko kai mennä terassille lämmittelemään..

Ja kaverini- joka reilusti alipainoinen- hikoilee pienestäkin lämmöstä ja tuskailee. Itse nautin kovistakin lämpöaalloista. Jotta ei se ny noin suorasukasta ole. :)
 
"Pingu"
Kylmän juomisesta tulee huono olo, ja elimistö rasittuu kun se joutuu kuluttamaan energiaa juoman lämmittämiseen kun sitä energiaa kuluu koko ajan jo kehon viilentämiseen.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Pingu";23931207]Kylmän juomisesta tulee huono olo, ja elimistö rasittuu kun se joutuu kuluttamaan energiaa juoman lämmittämiseen kun sitä energiaa kuluu koko ajan jo kehon viilentämiseen.[/QUOTE]
Näin :) Yksi esikoisen neuvo vielä oli, että hikirauhasten toimintaa ei kannata yrittää torpedoida kemikaaleilla vaan antaa elimistön itse mukautua nousseeseen lämpötilaan.
 
en miekään |O :mad: :$ toisaalta on mukavaa, kun on lämmin & aurinko rauhoittaa atooppisen ihoni MUTTA : kun kuumuus tuntuu paksulta peitolta ympärillä, dödö pettää, happi loppuu, meikit leviää, vaatteet liimautuvat ihoon, pää tulee kipeäksi ja olo on koko ajan nuutunut, niin voi sanoa ettei tämä kuumuus mitään herkkua ole! en nauti kovista pakkasista, mutten kyllä tästä hiivatin paahteestakaan . mie olen sellainen ihminen, että terassilla etsin aina sen varjokohdan & rannalla loikoilu ei erityisemmin nappaa : / pakollisen muksun kanssa rantsussa hengailun kestän hatulla, vesipullolla, ehkä hyvällä syötävällä (suolatikut :heart:) & tököttämällä nilkkoja myöten vedessä...
 
Viimeksi muokattu:
"rtee"
[QUOTE="Pingu";23931207]Kylmän juomisesta tulee huono olo, ja elimistö rasittuu kun se joutuu kuluttamaan energiaa juoman lämmittämiseen kun sitä energiaa kuluu koko ajan jo kehon viilentämiseen.[/QUOTE]

Pitääpä kokeilla sitten lämmintä juomista, auttais varmaan tähän kesäflunssaankin.
 
täytyy muuten sanoa, että suolassa lilluvat fetajuusto-kuutiot ovat paras helleruoka minkä tiedän ! :p :p päälle litratolkulla mineraalivettä/makuvettä ja kylkeen vielä fazerin grillimaustettu-patonki "kuolaa" . toimii, kun kuumuuden takia ns " kunnon ruoka" ei mene alas
 
Viimeksi muokattu:
30astettasisällä
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23930942:
Esikoinen vietti viime kesän Meksikossa ja siellä oli käytännöllisesti koko ajan yli +40 astetta. Sain häneltä muutaman neuvon ja ihan hyvä, koska olin toiminut monessa juuri päinvastoin. Ja niitä neuvoja:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa
Miksi juoda kuumia juomia?? Tässä ei varmaan tarkoiteta teetä eikä kahvia, nehän kuivattaa kehoa. Mutta eipä tulis mieleenkään juoda kuumaa.

Entä miksi käydä lämpimässä suihkussa? Eihän sitä kestä, kun haluaa saada ne hiet pois pestyksi eikä hikoilla suihkussakin.

Kylmäkalleja pitää varmaan ostaa.
 
Nautin todella... :heart:

Viime kesään verrattuna todellista luksusta kun

a) ei tarvi olla raskaana ja
b) ei tarvi olla töissä (istua kuumissa busseissa työmatkoja ja hikoilla huonosti ilmastoiduilla osastoilla)

=)

Justiin sanoin miehelle että tämähän on kuin iahana lomamatka lämpimään, ei vaan tarvi kärsiä matkustuksesta lasten kanssa ja tietää että kaikki tavarat on mukana ja kaupasta saa ne kaikki tutut tuotteet. Nyt vaan odotellaan että saadaan leikkipuiston kahluualtaaseen vedet niin elämä on yhtä juhlaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja 30astettasisällä;23931394:
Entä miksi käydä lämpimässä suihkussa? Eihän sitä kestä, kun haluaa saada ne hiet pois pestyksi eikä hikoilla suihkussakin.

Kylmäkalleja pitää varmaan ostaa.
Se hiki lähtee paremmin lämpimässä suihkussa. Juoksemisen jälkeen sen huomasi kunnolla, jos kävi viileässä suihkussa niin hetken päästä hiki iski uudestaan päälle. Lämpimässä suihkussa se taas rauhoittui.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja 30astettasisällä;23931394:
Miksi juoda kuumia juomia?? Tässä ei varmaan tarkoiteta teetä eikä kahvia, nehän kuivattaa kehoa. Mutta eipä tulis mieleenkään juoda kuumaa.

Entä miksi käydä lämpimässä suihkussa? Eihän sitä kestä, kun haluaa saada ne hiet pois pestyksi eikä hikoilla suihkussakin.

Kylmäkalleja pitää varmaan ostaa.
Vika on juuri siinä, että sä kylmää juomalla ja viileässä suihkussa käydessäsi aiheutat elimistöllesi tilanteen, jossa se joutuu sekä lämmittämään että jäähdyttämään, vaikka sen pitäisi pyrkiä vain jäähdyttämään. Sen sijaan että antaisit elimistösi tottua muuttuneeseen lämpötilaan, toimillasi aiheutat sen, ettei se totu. Ja juuri noin minäkin vielä viime kesänä tein ja teki esikoinenkin, kunnes paikalliset ensin neuvoivat esikoista ja esikoinen sen jälkeen minua.
 
Mä tykkään kyllä kesästä, mut mä oon valinnut ihan väärän ammatin itselleni... Keittiöhommissa, talvellakin siellä on kuuma, saatika sitten kesällä. Mitään ei jaksa eikä pysty tekemään, ajatuskin jostain Korkeasaari retkestä huimaa.
 

Yhteistyössä