Mitä ihmettä ihmiset täällä oikein syö? kun lukee näitä ketjuja missä kilpaa kehutaan kuinka vähän menee rahaa ruokaa n?

  • Viestiketjun aloittaja "öööö"
  • Ensimmäinen viesti
edellinen
Meillä menee noin 600€/kk, tästä syö 2 aik + 1v kaikki ateriansa (ja vaipat, pesuaineet jne). Meillä syödään paljon maustamatonta broileria, lisäksi noin kerran viikkoon jokaista: jauhelihaa, lohta ja naudan filettä. Lihaa menee aterialla ehkä 400g.

Leivän päälle ostetaan kohtuuhintaisia, mutta ei ihan halvimpia leikkeleitä: juustot noin 7€/kg ja kinkut 9€/kg.

Leipä on vaaleaa paperipussileipää enimmäkseen, hintahaitari 4-9€/kg ja leipää meillä syödään paljon.

Hedelmiä ja kasviksia parhaamme mukaan, mutta ei taida tulla ihan 500g/vrk täyteen. Pakastekasviksia ei käytetä.

Jugurtti ostetaan 1l purkeissa A-jugurttia tai muuta suht "laadukasta". Lapselle pikkupurkkeja bulgarian jugurttia ja miehelle Aktiviaa joskus.

Maitoa, ruokakermaa, levitteitä...

Pastaa, riisiä, perunaa, joskus jotain valmiita tomaattikastikkeita tms.

Pussi karkkia pari kertaa viikossa, kolmisen pulloa (1,5l) kokista viikossa. Litra tuoremehua/vko (pari euroa purkki). Kaljakeissi ehkä kerran kuukaudessa tai harvemmin.

Ei juurikaan valmisruokia tai makkaraa, ei vanukkaita tms.

Vessapaperit, vaipat ja pesuaineet ei ole halvimpia merkkejä.

Ennen meni enemmänkin rahaa, mutta aloin vähän katsomaan noiden leikkeleiden ja juustojen hintoja, niissä on iso haitari. Rahasta meillä ei ole tiukkaa, mutta on tyhmää maksaa ihan turhastakaan.
Siis lihaa menee 400g meille kaikille ja lämmin ruoka tehdään kerran päivässä (lapselle kaksi).
 
"Äiti"
Vastaus aloittajan kysymykseen:

Ne jotka syövät monipuolista ja hyvänmakuista ruokaa, eivät selviä ruokalaskusta niillä minibudjeteilla, joita täällä mainostetaan. Taitaa olla niinkin, että moni ei ole rehellinen kun ilmoittaa keskustelupalstalla perheen ruokalaskun. Kaikki eivät myöskään muista/tajua laskea ruokalaskuaan oikein.

Jos haluaa saada realistisen kuvan siitä mikä suomalaisen perheen ruokalasku on, kannattaa tieto hakea Tilastokeskuksesta. Suomalainen 4-henkinen perhe kuluttaa ruokaan noin 300€/vko. Tässä on mukana alkoholi ja työpaikkaruokailu. Tuosta voi jokainen laskea, että normiperheellä menee kuukaudessa ruokaan 1200-1500€.

Tietenkin köyhällä menee vähemmän ja sitten taas enemmän menee rikkaalla, joka syö useammin ulkona, käyttää kalliimpia tuotemerkkejä ja tilaa juhliensa tarjoilut catering-yrityksestä.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Äiti";23931292]Vastaus aloittajan kysymykseen:

Ne jotka syövät monipuolista ja hyvänmakuista ruokaa, eivät selviä ruokalaskusta niillä minibudjeteilla, joita täällä mainostetaan. Taitaa olla niinkin, että moni ei ole rehellinen kun ilmoittaa keskustelupalstalla perheen ruokalaskun. Kaikki eivät myöskään muista/tajua laskea ruokalaskuaan oikein.

Jos haluaa saada realistisen kuvan siitä mikä suomalaisen perheen ruokalasku on, kannattaa tieto hakea Tilastokeskuksesta. Suomalainen 4-henkinen perhe kuluttaa ruokaan noin 300€/vko. Tässä on mukana alkoholi ja työpaikkaruokailu. Tuosta voi jokainen laskea, että normiperheellä menee kuukaudessa ruokaan 1200-1500€.

Tietenkin köyhällä menee vähemmän ja sitten taas enemmän menee rikkaalla, joka syö useammin ulkona, käyttää kalliimpia tuotemerkkejä ja tilaa juhliensa tarjoilut catering-yrityksestä.[/QUOTE]
Enpä ole aivan samaa mieltä. On nimittäin ruokakuluissa ihan merkittävä ero, jos nelihenkisen perheenlapset ovat 2- ja 1- vuotiaat kuin jos ne on 15- ja 14-vuotiaat. Monissa perheissä ihan perusruokakin maksaa enemmän, jos perheessä on yksi tai useampia erikoisruokavaliolla olevia. Aikuisetkin syövät eri tavalla: yksi tarvitsee työn ja/tai harrastuksen vuoksi runsaasti energiaa ja proteiineja, toinen taas tekee kevyttä istumatyötä ja harrastuksenaan kirjoittaa runoja.

Mun tekisi joskus mieleni kokeilla kuukauden ajan ihan minibudjetilla elämistä, mutta meillä yleensä käy sen verran usein ruokittavia vieraita, että se ei ihan onnistu.
 
Ei, ostan käyttämäni jauhelihan nimenomaan paistijauhelihana. Ja vastasin tähän ketjuun kertoakseni lyhyesti, mihin minä saan kulutetuksi sen kaiken rahan, joka perheessäni menee ruokaan, en ottaakseni kantaa siihen, mitä muut ihmiset syövät - tai miten heidän pitäisi syödä.
Kommenttini olikin siihen sun asenteeseen liittyvä. Eli "jos sitä haluaa syödä..." Keskustelut kun tuppaavat rönsyilemään aina.
 
jeeesh..
mä yritän pihistellä ruoassa nyt seuraavat pari kuukautta, koitan katsoa mitä turhaa voin jättää ostamatta, aluksi nyt kaikki epäterveellinen moska, kuten karkit,sipsit,limut. lihasta olen tinkinyt jo, ostan harvoin kovin kalliita lihoja, meillä on paljon jauheliharuokia ja broileriakin tulee usein käytettyä, myös kasviksia kuluu ruoanlaitossa paljon. riisiä ja pastaa meillä syödään vähemmän kuin perunaa, voisi koittaa tuota perunaakin vähentää, tekemällä esim. kukkakaali/porkkana muusia yms. kesäaikaan meillä syödään todella paljon keittoruokia, ei kuumalla maistu niin kovin raskaat ruoat. jälkiruokaa meillä ei ole ollut koskaan, välipalana on toiminut usein leip ja hedelmä, pullia,kakkuja yms. en koskaan osta valmiina vaan leivon ne aina itse.

kyllä ihminen saa kauppalaskun tarvittaessa todella paljon pienemmäksi, jättämällä ns. turhan pois..esimerkiksi leivänpäälle ei ole pakko laittaa leikkelettä ja juustoa vaan voi korvata ne paprikalla,kurkulla ja tomaatilla.
 
"vieras"
meitä on 5 henkilöä ja kyllä tekee todella tiukkaa jos pitää viikossa pärjätä 100e ruokiin, vaikka kuinka halpoja ruokia ostaa niin ei kyllä riittäis 100e viikossa kun ruoka on niin kallista nykyisin, en ole laskenu minkä verran kuukaudessa ruokaan menee mutta on vaikea uskoa, että jollain riittäis pari sataa kuukaudessa ruokaan kun pelkät perusainekset kuten maitoa, leipä, jauheliha, jogurit jne tekee jo sen parikymppiä ainakin...
 
"Jutta"
Meillä menee se 80€ noin viikon ruokiin. Joskus tietty enemmän, joskus vähemmän.
Tällä viikolla on ruuat tätä tyyliä.
Maanantaina pekonipihvejä, täysjyväspagettia, keitettyjä kasviksia, kermakastiketta ja fetasalaattia.
Tänään: mureketta, uuniperunoita ja -kasviksia ja fetasalaattia.
Huomenna kanakastiketta, riisiä, babyporkkanoita ja fetasalaattia.
Torstaina Lasagnea ja fetasalaattia
Perjantaina kalapuikkoja, perunamuussia, kermaviilikastiketta ja fetasalaattia.
Lauantaina perjantain perunamuussia ja nakkikastiketta ja fetasalaattia. Iltasapuskasta en tiedä, sen näkee kaupassa, kuten myös sunnuntain ja seuraavan viikon sapuskat.

Aamulla syön aamupalaksi jogurtin/vanukkaan/omenaa. Mies syö mitä lystää, leipää/jogurttia/tms, lapsi syö juustoleivän, jogurtin ja hedelmää.
Päivällä syödään kaikki edellispäivän sapuskaa ilman salaattia.
Iltapäivällä ruokaa
Illalla syön salaatin jämät lisäten siihen keitettyä kananmunaa/pekonia/tonnikalaa/omenaa/tms. Lapsi syö kaurapuuroa ja mustikkakeittoa. Mies mitä lystää, mikropitsaa/leipää/jogurttia tai sitten järkätään vielä yksi kunnollinen ruoka illaksi jos huvittaa.
Kaapissa on mysli- ja välipalapatukoita, jogurtteja ja hedelmiä aina tarpeeksi jos tarvitsee välipalaa tai ottaa mukaan "eväsretkelle".
 
Keittiönoita
[QUOTE="vieras";23931494]meitä on 5 henkilöä ja kyllä tekee todella tiukkaa jos pitää viikossa pärjätä 100e ruokiin, vaikka kuinka halpoja ruokia ostaa niin ei kyllä riittäis 100e viikossa kun ruoka on niin kallista nykyisin, en ole laskenu minkä verran kuukaudessa ruokaan menee mutta on vaikea uskoa, että jollain riittäis pari sataa kuukaudessa ruokaan kun pelkät perusainekset kuten maitoa, leipä, jauheliha, jogurit jne tekee jo sen parikymppiä ainakin...[/QUOTE]
Mä luulen, että aika moni tällä palstalla tosi niukilla ruokamenoilla pärjäävä hyödyntää tarjouksia ja ostaa niitä alennuslihoja yms pakastimeen. Lisäksi käyvät marjastamassa ja sienestämässä. Mahdollisesti jotain muutakin on nk omasta takaa. Jugurtin voi muuten tehdä itsekin, ei sitä tarvitse kaupasta ostaa. Samoin leivän.
 
"Jutta"
Lapsi on 2vuotias, tietystihän sekin merkkaa, 15-vuotias söisi paljon enemmän. Käydään enimmäkseen Lidlissä, mitä sieltä ei saa niin haetaan Prismasta/Citymarketista.
 
"Jutta"
Keittikseltä hyvä pointti. Käydään kerran viikossa kaupassa mutta poiketaan maitokaupassa välillä ja tsekataan alet (myös mainoksista). Lihaa ostetaan usein alennuksesta. Kuten tämänkin viikon jauhelihat ja kanat.
Marjat tulee omasta takaa, samoiten jossakin vaiheessa kurkut, tomaatit, retiisit, sipulit, perunat, porkkanat. Syksyllä jos hyvä säkä käy niin hirveäkin.
 
Keittiönoita
[QUOTE="Jutta";23931519]Lapsi on 2vuotias, tietystihän sekin merkkaa, 15-vuotias söisi paljon enemmän. Käydään enimmäkseen Lidlissä, mitä sieltä ei saa niin haetaan Prismasta/Citymarketista.[/QUOTE]
Eikä pelkästään se 15 v vaan usein sen ikäisillä on jo koulun jälkeen tai iltaisin ja viikonloppuisin mukanaan kavereita, joille tarjotaan välipalaa tms myös.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23930481:
Jauheliha on usein se ainoa vaihtoehto, jos haluaa syödä halvalla. Kun katselen kauppojen lihahyllyjä, niin fileitä ja paisteja on kyllä tarjolla, mutta ei mitään halvempia ruhonosia. Omassa lapsuudessani fileitä syötiin äärettömän harvoin ja paistiakin vain juhlapäivinä. Lapaa, etuselkää, niskaa, potkaa, kylkeä....niistä tehtiin arkiruuat. Nykyisin nuo osat vedetään jauhelihaksi.
Juu, jauheliha on halpaa lihaa. Itsekin pienituloisena katson tarkkaan hintoja. Mutta meillä ei silti syödä viittä kertaa viikossa jauhelihaa. Muutakin halpaa ruokaa on, esim. kasviruoka. Ruokaketjuja kun katselee, niin ihan vakiona esim. viikon ruokalistassa voi olla lihapullat, lihamureke, jauhelihakastike, jauhelihakeitto ja lasagne.
 
Ei limuja
[QUOTE="vieras";23931565]Juu, jauheliha on halpaa lihaa. Itsekin pienituloisena katson tarkkaan hintoja. Mutta meillä ei silti syödä viittä kertaa viikossa jauhelihaa. Muutakin halpaa ruokaa on, esim. kasviruoka. Ruokaketjuja kun katselee, niin ihan vakiona esim. viikon ruokalistassa voi olla lihapullat, lihamureke, jauhelihakastike, jauhelihakeitto ja lasagne.[/QUOTE]

Sama juttu, ruokaa voi tehdä niin paljon muustakin, pavut ovat hyviä, jollei tule vatsavaivoja (täytyy liottaa ja keittää hyvin). Mulle tulee kyllä jostakin syystä nimenomaan Suomessa jauhelihasta vatsavaivoja, ruoansulatusongelmia lähinnä. Eräässä toisessa maassa taas ei. Mistähän sekin johtuu.
 
"vieras"
No on asennetta kyllä, olet oikeassa. Mutta ensinnäkään: minä en halua syödä jauhelihaa, en, vaikka oletkin jo uudemmassa viestissäsi luetellut, mitä siitä saa. Ja sitten toisekseen, kun teen ruokaa lapsilleni, syötän heille mieluummin sitä paistia tai muuta parempaa ruhon osaa kuin sitä sidekudosta.
Sillainhan sitä rahaa saa ruokaan menemään. :) Meillä vaihtelee kauppalaskut välillä paljonkin. Joskus tulee ostettua kaikkea mitä tekee mieli ja joskus katsoo tarkempaan mitä kaikki maksaa.
Yleensä kyllä ostan kaupasta sitä mitä on tarjouksessa ja suunnittelen ruuat sen mukaan enkä päin vastoin. Tällä säästää jo paljon. Kokonaista kalaa ostetaan meidän 3-henkiseen perheeseen harvoin ja silloin aina pakastetaan puolet. Mieluummin ostan vaikka kalliimmalla kilohinnalla silloin tällöin pienemmän palan, mikä tulee kerralla syötyä ja on myös laskussa pienempi summa.
Lisäks pyrin ostamaan edullisemman, mieluiten kotimaisen tuotteen. Tämä ei tarkoita aina halvinta mahdollista, mutta vältän kalliita merkkejä ja otan edes sen keskihintaisen, jos en halvinta kelpuuta. Talvella vihannekset tosin saa olla ulkomaisia, ei ole hinnan eikä luonnon kannalta järkevää ostaa kotimaista tomaattia tammikuussa. Maitoa meillä taitaa mennä vähemmän kuin monilla, n. 6 litraa viikossa. Jugurtit ostetaan tavallista ja vain harvoin herkutteluun jotain euron purkkeja.
 
Jos joku nyt ei usko, että voi elää niukemmallakin ruokakauppalaskulla, niin olkoon uskomatta.

Silloin ei vain itse osaa :saint: Kaikki eivät osaa- se kun vaatii mielikuvitusta, suunnittelua ja silleen, puhun mielelläni 'Marttailusta'.

Ei se tarkoita vehnähöttöä ja hemapaa.

Meillä on toistaiseksi pienet lapset, mutta en ole eritellyt esimerkiksi lemmikkien ruokia pois ruokalaskustani, mitä olen tänne ilmoittanut joskus.
 
tavisostaja?
Huh huh! Mihin ihminen "tarvitsee" noin paljon limsaa?!
No mä juon lasin päivässä, mies kaksi. Siitähän se kertyy, eikä todellakaan ole paljoa! Ja ihan vaan tiedoksi, mulla olisi töissä ilmaiset limsat, mutta en juo niitä siellä eli en todellakaan ole mikään limsasieppo. Mulle se lasi light kokista on vähän kuin jälkiruoka tai herkkupala. Esim. sokeroitua mehua meillä taas ei kulu nimeksikään.
 
Salli mun nauraa
Isoäiti mölykylästä kirjoitti: "ruoka on vaihtelevaa. välillä on jauhelihaa ja välillä pihviä."

Siis lihaa... ja lihaa.

Olenko ainoa, jonka mielestä tämä ei ole "vaihtelevaa"?
 
ninnikkäninnikkälailailai
Mulla menee 2:n ihmisen ruokaan kuukaudessa noin 150-200€. Syömme 3 kertaa töissä "firman piikkiin". Kotona yksi lämmin ateria ja iltapalaksi hedelmiä. Valmistan kerralla isoja satseja ja pakastan annoksia. Emme syö jugurtteja, maitoa menee ehkä 2l/vko. Olemme pieniruokaisia, eikä kummallekkaan se ruoka ole "the juttu". Syömme, jotta elämme.
 
juuuh
meillä menee 4henkisellä perheellä 700€/kk, lapset koululaisia. Arkena yksi lämmin ateria kotona lapsille (minä ja mies syödään sitten eväät töissä, eväät koostuvat usein omatekemästä edellispäivän päivällisestä. Lapset luonnollisesti syövät koulussa), viikonloppuisin kaksi lämmintä ateriaa. Meillä kuluu päivittäin vihanneksia, marjoja ja hedelmiä paljon. Ulkona syödään harvoin.
 
kommari
Heh. Mun mielestä meillä menee paljon rahaa ruokaan, joku 500-600/kk, 4-6hlö syö. Päiväruoat saavat hoidossa ja koulussa viikolla. Ostan kaiken luomuna mitä löydän, lihaa ei käytetä juurikaan, mutta mitä käytetään on luomua. Leivät paikallisen leipomon ruista ja moniviljapaahtista herkutteluun. Eineksiä ei osteta juurikaan, joskus porkkana- ja pinaattilettuja jos laiskottaa. Hyvät alet hyödynnän pakastamalla, esim. joulun jälkeen oli lähikaupassa lohta 3€/kg, sitä on nyt pakastimessa kuutioituna yli 2 kiloa tulevia lohikeittoja varten :D Samoin teen isoja satseja ruokaa, harvoin syödään joka päivä kokonaan uus ruoka, vaan edellisen päivän jämät muuntuu esim. munakokkeliksi, pyttipannusörsseliksi tms. niin kuin oli monella muullakin... Vielä kun saisi oman kasvimaan...
 

Yhteistyössä