Junalla matkustamisesta lasten kanssa

  • Viestiketjun aloittaja "Tara"
  • Ensimmäinen viesti
"Tara"
Ei ole kokemusta junailusta lasten kanssa, enkä löytänyt tietoa VR:n sivuilta, joten kertokaas: jos matkustan 5- ja 1-vuotiaitten lasteni kanssa junalla, niin millaiset liput minun on ostettava? Itselleni matka- ja paikkalippu ja sekö on siinä vai jotain muutakinko?
 
Mieki
Kerrot lipunmyyjälle että lippu itsellesi ja kahdelle lapselle. Saat jonkinlaisen perhelipun. Olen matkustanut yhden kanssa jolloin saan perhelipun eli aikuisen lipun hinnalla kaksi paikkaa, kahden kanssa voi olla jotakin eroa. Kerrot että on vaunut (jos on) ja voit kysyä josko löytyy paikkaa ns. invavaunusta. Siinä on erikseen vaunupaikkoja ja on lähellä ravintolavaunu ja leikkivaunu. Suosittelen matkustamaan Intercitylla leikkivaunun vuoksi. Jos haluat olla enemmän rauhassa voit kysyä josko olisi vapaata perhehyttiä. Myös hyvä sijainti ja tosiaan oma osastonsa ja hinta silti sama.
 
"vieras"
vr:n sivuilta:

"Kaukoliikenteen perhe- ja junioriliput
- perhelipulla matkustaa yksi 6-16-vuotias lapsi maksutta istumapaikalla jo yhden aikuisen kanssa. Aikuisella tulee tuolloin olla täyden hinnan maksava junalippu.
- alle 6-vuotiaat lapset matkustavat junassa maksutta ilman istumapaikkaa. Jos haluat varmistaa lapselle oman paikan, hän voi matkustaa aikuisen kanssa maksutta perhelipulla tai hänelle tulee hankkia juniorilippu.
- Muuten 6-16-vuotiaat lapset matkustavat juniorilipulla, jonka alennus on 50 %. Lapsialennusta saa myös 10 matkan sarjalipuista ja 30 päivän lipuista. Ikä tulee tarvittaessa todistaa junassa lipuntarkastuksen yhteydessä.

Lähiliikenteen vyöhykealueen perhe- ja junioriliput
- perhelipun voi ostaa vähintään kolmihenkinen perhe, jossa on yksi tai kaksi aikuista ja 6-16 -vuotiaita lapsia. Tuolloin yksi lapsi 6-16 -vuotias lapsi matkustaa maksutta yhden aikuisen hinnan maksavaa asiakasta kohden.
- alle 6-vuotiaat lapset matkustavat junassa maksutta.
- Lapsialennus myönnetään kertalipun lisäksi 10 matkan sarjalipuista ja 30 päivän lipuista. Ikä tulee pyydettäessä todistaa.

HSL-alueen lastenliput
- lastenlipulla saavat matkustaa 7-16 -vuotiaat.
- alle 7-vuotiaat matkustavat maksutta HSL-alueen junissa.
- perhelippua HSL-alueella ei ole käytössä."
 
myllytonttu
Alle 6-vuotiaat matkustavat ilmaiseksi junassa, joten periaatteessa et tarvitse kuin itsellesi lipun. Mutta junailun helpottamiseksi kannattaa ottaa perhelipun 1 aikuinen + 1 lapsi. On samanhintainen kuin pelkkä aikuisten lippu, mutta saatte kaksi paikkaa :). Ota vierekkäiset. Itse matkustan usein kahden lapsen kanssa ja tiedän, että yksi paikka kävisi liian pieneksi. Paikkavaraus ehdottomasti leikkitilan vierestä tai perhehytistä, jos kyseisessä junassa vain sellainen on. Ravintolavaunukin on sitten kätevästi vieressä ja alas saa rattaat.
 
myllytonttu vielä
. Olen matkustanut yhden kanssa jolloin saan perhelipun eli aikuisen lipun hinnalla kaksi paikkaa, kahden kanssa voi olla jotakin eroa.
Ei ole eroa kahden kanssa matkustaessa, mutta ei yleensä kannata kuitenkaan ottaa kuin kaksi paikkaa tai joutuu erikseen maksamaan vielä toisesta lapsesta (-50%). Niin meillä lapset nyt 2- ja 4-vuotiaat ja ihan vauvasta asti olen tuon 2 paikkaa halunnut. Hämäävää siis VR:n mainostus.

Perhelipusta (1+1) on hyvä mainita, minulle eivät aina automaattisesti sitä myy tai sitten haluavat ottaa maksun kahdesta lapsesta :(.

Hauskaa junamatkaa AP:lle.
 
juurikin matkustin 2 ja 5 vuotiaan kanssa, perhelipun otin, eli se maksaa aikuisen lipun hinnan ja sillä saa kaksi paikkaa. me mahduttiin hyvin istumaan kaikki kolme vierekkäin siihen penkeille. intercityissä on yläkerrassa leikkitilat jos sinne haluaa, alakerrassa vaunuille paikat. se perhehyttikin on ihan kätevä. minä kyllä otin paikat heti vaunujen vierestä, koska oli vaunut täynnä tavaraa, enkä halunnut niitä alkaa siitä purkamaan ja taas toisaalta en halunnut jättää vaunuihin ihan ilman valvovaa silmääkään.
 
"Tara"
Kiitos vastauksista! Nimenomaan hämäsi tuo 6 - 16-vuotiaitten kanssa matkustaville tarkoitettu perhelippu. Hyvä tietää, että sen saa pienempienkin lasten kanssa matkustava.
 
"Nanna"
Ravintolavaunussa kaikki on kallista, erityisesti olut. Kannattaa ottaa mukaan oma kylmälaukku jonne mahtuu purtavaa kuten esim. itse tehtyjä voileipiä ja reilusti olutta. Lasten kanssa matkustaminen on raskasta joten on ikävää jos juomat loppuvat kesken ja hyvä nousuhumala tyssää alkuunsa. Oluen juominen kuitenkin aiheuttaa paljon vessareissuja joten kannattaa varata mukaan myös vähintään taskumatillinen jotain terävää jota voi naukkailla oluen kyytipoikana.
 
hiivatin kenkkua harmaana
Kannattaa kysyä, jos olisi semmoinen perhehytti vapaana. Se on semmoinen koppi, missä on 4 paikkaa ja pöytä sekä reilummin tilaa matkatavaroille ja rattaille. Ja perhelippu on kyllä paras vaihtoehto ja ehdottomasti myös molemmille lapsille omat paikat! Itsellä vain yksi yksivuotias, mutta aina olen perhelipun ottanut niin saa 2 vierekkäistä paikkaa, jolloin esim päiväunet on sujunut hyvin lapsen maatessa siinä kahdella penkillä niin, että jalat mun sylissä... En yleensä kuskaa rattaita mukana, vaan pelkän kantorepun kanssa liikkeellä, joten mukava ettei tartte koko ajan pitää sylissä nukkuvaa tenavaa, kun alkaa sitä painoakin jo jonkin verran olla.
 

Yhteistyössä