Naurettavuuden huippu. Äiti järkyttyi koulun biologiankirjasta

  • Viestiketjun aloittaja hahhaa
  • Ensimmäinen viesti
niin minäkin
Järkytyin minäkin kun luin lapseni bilsan kirjaa viidennellä luokalla. ei tullut kyllä kokeisiin niistä kappaleista kuulusteltua. Järkytyin, mutta pidin itselläni tunnetilani, en mainostanut järkytystäni ja yritin kuulostella jotain niistäkin kappaleista, mutta lapsi sanoi, että ei jaksa enää, lukee loput itse....
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin minäkin;24535839:
Järkytyin minäkin kun luin lapseni bilsan kirjaa viidennellä luokalla. ei tullut kyllä kokeisiin niistä kappaleista kuulusteltua. Järkytyin, mutta pidin itselläni tunnetilani, en mainostanut järkytystäni ja yritin kuulostella jotain niistäkin kappaleista, mutta lapsi sanoi, että ei jaksa enää, lukee loput itse....

Mitä niissä sitten oikein lukee, jos ne ovat noin järkyttäviä?
 
niin minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24535865:
Mitä niissä sitten oikein lukee, jos ne ovat noin järkyttäviä?
siis en nyt ole varma edes kun en avannut linkkiä, onko kyse tästä 5. luokan kirjasta. Mutta luin joskus aiemmin, ehkä kesällä, että jotkut äidit olivat valittaneet jossan sanomalehdessä, että jo 5. luokalla näitä seksiasioita lapsille esitellään.

Ei siinä mitään järkyttävää. Tuli vain itselleni täysin yllätyksenä, ihan normaalisti kuulustelin kokeisiin ja yhtäkkiä tajusin, että hetkonen, mun lapsi tietä jo näistä jutuista, se on jo siis niin iso. vaikka se olikin vielä niin pieni. Mutta oppikirjan tekijän mielestä jo tarpeeksi iso.

Ilmeisesti. Jatkoin vain kuulustelua ja yritin olla kuin ei mitään. Lapsi ei halunnut että jatkan kuulustelua. Ehdin ehkä jotain raskaudesta kysyä, ennen kuin lapsi tajusi, että kohta kyselen varmaan jotain pahempaa... Järkyttynyt kyllä olin ja kuulustelin toisesta kappaleesta ensin huolella kun samalla sulattelin tätä asiaa.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;24535865:
Mitä niissä sitten oikein lukee, jos ne ovat noin järkyttäviä?
:attn: Tämän minäkin haluaisin tietää! Eikö joku nyt vois scannata niitä sivuja, että olis parempi kommentoida koko asiaan? Kaikilla ei ole vitosluokkalaisia lapsia..
 
niin minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24535911:
Onhan se saatanan järkyttävää, kun oma pikku Irmeli jossain vaiheessa elämää tulee tajuamaan, että miten niitä kersoja oikeen tehää... Ei hyvää päivää, nelikymppisenäkö sille pikku Irmelille pitäs seksistä kertoa?
niin mutta 11v on pieni lapsi. Ajattelin aina, että kerron paljon myöhemmin. Monta vuotta myöhemmin.
 
Assholisti
Minä en ole ikinä käsittänyt että mikä tässä on niin hankalaa ja monimutkaista. Kyllä täyspäiselle murrosikää lähestyvälle lapselle pitää voida ihan kaartelematta selittää mistä seksissä on kyse. Ymmärtävät ne paljon monimutkaisempiakin asioita.

Tietenkin jos vanhemmilla itsellään on asia jäänyt epäselväksi ja pelottavaksi, niin sitten on ehkä parempi olla vain hiljaa ja antaa koulun ja naapurin nettiyhteyden hoitaa asia pois päiväjärjestyksestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Kurmeli
niin minäkin
Hankalaa -ja järkyttävää- siinä on se, että kuvittelin että 11v kuuluu vielä leikkiä petseillä ja keppihevosilla, rakennella, piirrellä, värittää.

Itselläni alkoi murrosikä yläkoulussa, menkat 15v. ajattelin, että lapset saisivat vielä leikkiä ja murehtia näistä asioisat paljon myöhemmin.

En kuitenkaan ole se äiti, joka lehdessä olisi asiaa surrut. Minkäpä kaatuneelle maidolle voi. yritin olla vaan hissun kissun.
 
niin minäkin
[QUOTE="vieras";24535978]Niin ja mun esikoinen oli vielä pienempi ;) 10v (kun on syntyny 20.12.)[/QUOTE]

Mun muistaakseni ne oli vasta keväällä oppisisältönä. Omakin lapsi on loppuvuoden lapsi.

Kyllähän näistä asioista tietäminen väkisin nopeuttaa kehitystä. Ollisin halunnut suojella vielä jonkun vuoden.
 
niin minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24535997:
Mun tuttavan lapsi on facebookissa ja tykkää sivusta: Puhdas Pillu, parempi mieli...
Aivan varmasti. Monikaan vanhempi ei välitä, tai pitää vaan hienona mitä varhemmin kehittyy. ei se lapsen etu ole.
 
Mun varmaan kuuluis olla ihan kamalan traumatisoitunut kun 5-luokalla meillä kävi tena-täti kertomassa kuukautisista, murrosiästä ja seksistä.. Saatiin ihan sidenäytteitä ja esitteitä! Pitäisko mun nyt hakeutua terapiaan? :D
 
"vieras"
Täällä poikajoukko, juurikin näitä 4-5 luokkalaisia, huutelevet ohimeneville naisille juurikin näitä; "Hyvä perse, annatko pillua?", "mennäänkö paneen?" lauseita, että eipä tuo luulisi poikien mieltä kovin paljoa järkyttävän, jos biologiasta jotain tietäisivät.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Isä;24535997:
Mun tuttavan lapsi on facebookissa ja tykkää sivusta: Puhdas Pillu, parempi mieli...
Näinpä... : / Eli kumpi on sitten pienempi paha, kuulla asiat koulussa niin kuin ne ovat, vai "isojen poikien" keromana pikkasen väritetymmin...
 
  • Tykkää
Reactions: Marakatti
Alkuperäinen kirjoittaja niin minäkin;24535993:
Mun muistaakseni ne oli vasta keväällä oppisisältönä. Omakin lapsi on loppuvuoden lapsi.

Kyllähän näistä asioista tietäminen väkisin nopeuttaa kehitystä. Ollisin halunnut suojella vielä jonkun vuoden.
Miten biologisten tosiseikkojen "tietäminen" nopeuttaa kehitystä? Nopeuttaako kehitystä sekin, että lapsi tietää kasvavansa hirmusti pituutta murrosikävuosinaan?
 

Yhteistyössä