Miten kauan työttömänä, että työkkäri pakottaa töihin? Palkkatukityö?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
shps
Henkilökohtaisesti mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa olla työttömänä. Sen verran surkeita työttömyysetuudet ovat.

Mutta kysymykseen, kyllä voi pakottaa eikä ole mitään aikarajaa. Palkka on vähinään sen kyseisen työpaikan tessin minimipalkan mukainen eikä työn tarvitse olla koulutusta vastaavaa jos työnantaja ja työvoimatoimisto arvioi että suoriudut siitä.
 
"vieras"
Henkilökohtaisesti mulla ei ole mitään sitä vastaan jos joku haluaa olla työttömänä. Sen verran surkeita työttömyysetuudet ovat.

Mutta kysymykseen, kyllä voi pakottaa eikä ole mitään aikarajaa. Palkka on vähinään sen kyseisen työpaikan tessin minimipalkan mukainen eikä työn tarvitse olla koulutusta vastaavaa jos työnantaja ja työvoimatoimisto arvioi että suoriudut siitä.
työttömänä en halua olla. millaisia nämä palkkatukityöt yleensä ovat?
 
shps
Voit vaikka heti mennä kysymään työkkäristä palkkatukisijoitusmahdollisuudesta, minäkin ymmärsin väärin. Palkkatuessa ja sen eri määrissä on useita eri vähimmäistyöttömyysaikoja joten asia selviää tapauskohtaisesti kun kysyt.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";25754780]Ei työkkäristä töitä saa, älä pelkää. Jotain kurssittaa ne yrittää ja kun kieltäydyt niin karenssia pläjähtää. Ja onhan sulla työ?[/QUOTE]

osa-aikainen työ on. ei työkkäristä saa töitä, eikä pääse koulutukseen, eikä saa mennä harjoitteluun.
 
shps
Yleensä palkkatukityösopimus tehdään 6 kk jaksoissa ja sitä voidaan jatkaa enintään 2 vuoden pituiseksi. Töitä on monelta alalta ja palkkakin vaihtelee. Joissain ns sosiaalisissa tai vastaavissa yrityksissä palkka on yleensä ihan minimi mutta esimerkiksi kaupunki voi maksaa normaalia tehtävän mukaista palkkaa. Suosittelen että varaat ajan työkkäriin ja menet juttelemaan. Virkailija näkee koneelta alueen avoimet palkkatukipaikat jotka eivät näy julkisilta mol:n sivuilta.
 
"vieras"
Yleensä palkkatukityösopimus tehdään 6 kk jaksoissa ja sitä voidaan jatkaa enintään 2 vuoden pituiseksi. Töitä on monelta alalta ja palkkakin vaihtelee. Joissain ns sosiaalisissa tai vastaavissa yrityksissä palkka on yleensä ihan minimi mutta esimerkiksi kaupunki voi maksaa normaalia tehtävän mukaista palkkaa. Suosittelen että varaat ajan työkkäriin ja menet juttelemaan. Virkailija näkee koneelta alueen avoimet palkkatukipaikat jotka eivät näy julkisilta mol:n sivuilta.
Kysyin jo viimeksi kun kävin. Ei tule kyseeseen kohdallani, ehkä tekemäni osa-aikatyö vaikuttaa. virallisesti en ole työtön, olen kuitenkin työnhakija ja saan soviteltua päivärahaa.
 
"vieras"
[QUOTE="silakka";25754780]Ei työkkäristä töitä saa, älä pelkää. Jotain kurssittaa ne yrittää ja kun kieltäydyt niin karenssia pläjähtää. Ja onhan sulla työ?[/QUOTE]

Sama kokemus minullakin. Töitä et taatusti saa ja myöntävät sen itsekin jo ensimmäisessä keskustelussa. Kursseillekaan ei pääse kun on jo valmiiksi korkeakoulutettu ja kursseille on pitkät jonot muutenkin. Työkkärin puolesta saisi siis rauhassa syrjäytyä kotona, kunhan muistaa täyttää ajoittain heidän lomakkeitaan, tukien maksamisen vain lopettavat jossainvaiheessa, tai siis Kela lopettaa.
 
shps
[QUOTE="vieras";25754835]Kysyin viimeksi kun kävin. Ei ole vielä mahdollisuutta mihinkään palkkatuettuun työhön.[/QUOTE]

Jaa:-( No sitten on huonompi juttu. Palkatuettu työ käsittääkseni edellyttää yleensä työttömyyttä, en tiedä miten osa-aikaisen työn kanssa on. Voit myös yrittää itse etsiä työpaikan ja ehdottaa työkkärille palkkatuen käyttöä. Olishan kokopäiväinen työ kuitenkin työllistävämpi vaihtoehto joten sitä voisi niille esittää.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754863]Kysyin jo viimeksi kun kävin. Ei tule kyseeseen kohdallani, ehkä tekemäni osa-aikatyö vaikuttaa. virallisesti en ole työtön, olen kuitenkin työnhakija ja saan soviteltua päivärahaa.[/QUOTE]

Ei kai sinua sitten töihin "pakoteta". Siis kun on olemassa jo työ.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754693]Voidaanko osa-aikatyötä tekevä työtön pakottaa työhön?

Minkä pituisia työllisyysjaksot on? Kuinka paljon saa palkkaa? Onko työ koulutusta vastaavaa?[/QUOTE]

Työssä oleva ei ole työtön. Omituinen kysymys. Työntekohan ei ole Suomessa pakollista, mutta ei silloin myöskään työttömyyskorvauksen maksaminen.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754864]Sama kokemus minullakin. Töitä et taatusti saa ja myöntävät sen itsekin jo ensimmäisessä keskustelussa. Kursseillekaan ei pääse kun on jo valmiiksi korkeakoulutettu ja kursseille on pitkät jonot muutenkin. Työkkärin puolesta saisi siis rauhassa syrjäytyä kotona, kunhan muistaa täyttää ajoittain heidän lomakkeitaan, tukien maksamisen vain lopettavat jossainvaiheessa, tai siis Kela lopettaa.[/QUOTE]

Miksi niin monet työnhakijat lähtevät sellaisella asenteella, että työkkärin täytyy hankkia työpaikka. Ei niillä ole työpaikkoja hyllyssä, eivätkä he niitä perusta. He vain välittävät työpaikkoja, jos niitä valitettävksi annetaan.
 
"joo"
Palkkatuella työllistetään ensisijaisesti pitkäaikaistyöttömiä, vajaakuntoisia, alle 25-vuotiaita nuoria ja työttömiä, joita uhkaa pitkäaikaistyöttömyys tai syrjäytyminen työmarkkinoilta.
Tukipäätöksen tekee TE-toimisto tarkistettuaan, että tuen myöntämisen edellytykset täyttyvät.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754864]Sama kokemus minullakin. Töitä et taatusti saa ja myöntävät sen itsekin jo ensimmäisessä keskustelussa. Kursseillekaan ei pääse kun on jo valmiiksi korkeakoulutettu ja kursseille on pitkät jonot muutenkin. Työkkärin puolesta saisi siis rauhassa syrjäytyä kotona, kunhan muistaa täyttää ajoittain heidän lomakkeitaan, tukien maksamisen vain lopettavat jossainvaiheessa, tai siis Kela lopettaa.[/QUOTE]

kuulostaa niin tutulta. turhalta tuntuu edes koko työkkärissä käydä, kun ei siltä kuulu yhtään mitään.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754906]Miksi niin monet työnhakijat lähtevät sellaisella asenteella, että työkkärin täytyy hankkia työpaikka. Ei niillä ole työpaikkoja hyllyssä, eivätkä he niitä perusta. He vain välittävät työpaikkoja, jos niitä valitettävksi annetaan.[/QUOTE]

En ole tuollaisella asenteella liikenteessä. Laitan päivittäin useita työhakemuksia. Seuraan avoimia työpaikkoja ja olen jopa laittanut avoimia työhakemuksia. Tuloksena muutama säälittävä haastattelu, ei työtä.

Työvoimatoimisto ei ole millään tavalla auttanut työnhakuani tai edes auttanut työnsaantiani. Suunnitelma on tehty, mutta kurssit, harjoittelut ym. mitä olen kysynyt niin vastaus on aina ei, sinulla on jo rautainen ammattitaito, sinulla on korkeakoulututkinto, ei tule kyseeseen vielä jne. Olisin valmis itse etsimään harjoittelupaikan ja näyttämään kykyni, mutta kun ei sekään ole sallittua, harjoittelu on niille joilla ei ole työkokemusta. Nyt tunnen oloni niin epätoivoiseksi, että ainut mahdollisuus olisi se, että työkkäri löytäisi minulle jonkun työpaikan. Luovuttanut en kuitenkaan vielä ole, mutta on sekin kumma kun työkkäri sanoo kaikkeen ei.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";25754884]Työssä oleva ei ole työtön. Omituinen kysymys. Työntekohan ei ole Suomessa pakollista, mutta ei silloin myöskään työttömyyskorvauksen maksaminen.[/QUOTE]

jos teet viikossa 3 tuntia töitä, et ole työkkärin mielestä työtön (eli siivotaan tilastoja), mutta elääkö sillä? ei elä. kai nyt johonkin työllistämistoimenpiteisiin kuitenkin kuulun, koska olen työkkärin kirjoilla ja saan peruspäivärahaa.
 
Miule aikasemmin sanottiin työkkärissä että mahollisuus palkkatukityöhön on vasta kun on 500 päivää täys.
Ja jos on osa-aikatöissä ja saa soviteltua päivärahaa/työmarkkinatukea niin on kuitekii työkkärissä työtön työnhakija (muutenhan ei vois ees saaha sitä soviteltua päivärahaa/työmarkkinatukea).
Ittekkii joskus olin 3 paikassa töissä (siis saman päivän aikana) mutkun tunnit vähäset ja palkka pien, sain soviteltua työmarkkinatukea ja kokoajan olin työtön työnhakija. Oli joittekii ihmisten vaikeeta ymmärtää sitä mite on työtön ja silti töissä :whistle:
 

Yhteistyössä