vaatteita hometalosta?

  • Viestiketjun aloittaja "kierrättäjä"
  • Ensimmäinen viesti
"kierrättäjä"
Sain ison kasan uudehkoja lastenvaatteita tuttavalta ja ne haisevat aika tunkkaiselle.. Olen aikaisemminkin kiinnittänyt huomiota heiltä saamiemme tavaroiden (esim lahjojen!) hajuun.

Tällä kertaa haju ei tosin ole niin voimakas kuin ennen, mutta rupesin nyt miettimään: uskallanko pitää vaatteet, jos niitä on säilytetty hometalossa tai -varastossa?
Pesin kaikki kertaalleen, kaikki mahdolliset 60 asteessa. Vaatteet ovat menossa vielä joksikin aikaa säilytykseen, koska ovat vielä isoja. Voinko huoletta säilyttää niitä vaikka tuoksahtavatkin, vai leviääkö niistä jotain mikrobeja meille?
Ajattelin siis, että ennen käyttöönottoa pesen vaatteet jokatapauksessa vielä, onko siis sisäilman yms takia vielä pyöriteltävä koneessa vaikkeivät ole käyttöön tulossa vielä?

Tai uskallanko ylipäätään pukea lapsiani niihin vaatteisiin?

Ja meillähän on aiemminkin samalta tuttavalta saatuja vaatteita vaatehoneessa säilössä.. Pesin ne silloin varmaan kolme kertaa ja tuuletin kauan ennenkuin haju hälveni, muttei tullut mieleen että siitä hajusta vois olla jotain haittaa.. siis voiko?

Ahdistaa, sanokaa mulle että tää on turhaa hysteriaa:/
 
Me asuttiin hometalossa, ne vaatteet mitä otettiin mukaan pestiin 95 asteessa kolmesti, jonka jälkeen niistä ei enää tullut oireita.
Tosin niitä vaatteita jotka jäi taloon yli vuodeksi ei pystytty enää pelastamaan.

Vaatteita voi kyllä käyttää, ihmiset jotka ei ole homeelle altiatuneet ei niistä oireita saa.
Olettaen kertonut ystävällesi hajusta mitä vaatteissa on?
Tosin riippuu ihmisestä miten siihen suhtautuu, on joko kiitollinen tai suuttuu..
 
"kierrättäjä"
Tuli tässä sitä hajua pohdiskellessa mieleen, että tää tuttava just kerran itse sanoi että "kyllä meillä jotain mikrobeja on..", siitä tää mun hysteria nyt oikeestaan saikin alkunsa. Ei siis tunnu haittaavan niitä itseään, eivätkä ole oireita saaneet tms.. Voikohan se sit olla jotain vaaratonta hajua, vai onko selkeä haju aina merkki jostain vakavammasta?
 
[QUOTE="kierrättäjä";26439371]Tuli tässä sitä hajua pohdiskellessa mieleen, että tää tuttava just kerran itse sanoi että "kyllä meillä jotain mikrobeja on..", siitä tää mun hysteria nyt oikeestaan saikin alkunsa. Ei siis tunnu haittaavan niitä itseään, eivätkä ole oireita saaneet tms.. Voikohan se sit olla jotain vaaratonta hajua, vai onko selkeä haju aina merkki jostain vakavammasta?[/QUOTE]

meillä on nyt käynyt kosteusmittaaja tai mikä lie insinööri onkaan, mittaamassa ja tutkimassa taloa, kyseli oireita ja kaikkea... Sanoin että vaatteissa on haju, mikä ei lähde pesussakaan ja se tarttuu jokapaikkaan, kylässä ollessakin huomaa kun omat vaatteet haisee oudolle. Niin tuohon sitten sanoi heti, että vaatteisiin tarraava haju on "varma merkki" homeesta, mutta ei uskaltanut 100%:sen varma olla, koska labrakokeiden vastaukset vielä tulematta.
 
"kierrättäjä"
[QUOTE="vieras";26439479]Kun ostat kirppikseltä vaatteita niin mistäs tiät missä niitä on säilytetty?[/QUOTE]

sanos muuta, tätäkin aloin jo miettimään, meillä ostetaan yli puolet käyttövaatteista käytettynä..
 
,,,
Levität homeitiöitä pesukoneeseen yms. Itse veisin kierrätykseen jos ei olisi aivan pakko (rahallisesti) käyttää noita vaatteita.

Homeet väsyttävät, aiheuttavat tukkoisuutta ja päänsärkyä, hengitystieoireita, nivelkipuja jne. Noin pienissä määrissä mitä vaatteet tuovat voi oireita olla hankala huomata. Mutta varmasti oireita vähän tulee. Lapsia ei kannata altistaa homeille ennenkö on pakko. Kestävät sitten paremmin homeisissa kouluissa/päiväkodeissa.
 
"kierrättäjä"
Levität homeitiöitä pesukoneeseen yms. Itse veisin kierrätykseen jos ei olisi aivan pakko (rahallisesti) käyttää noita vaatteita.

Homeet väsyttävät, aiheuttavat tukkoisuutta ja päänsärkyä, hengitystieoireita, nivelkipuja jne. Noin pienissä määrissä mitä vaatteet tuovat voi oireita olla hankala huomata. Mutta varmasti oireita vähän tulee. Lapsia ei kannata altistaa homeille ennenkö on pakko. Kestävät sitten paremmin homeisissa kouluissa/päiväkodeissa.
kierrätykseen? eikös ne pitäis heittää pois jos on pilalla?!
 
,,,
Joo roskiin tai kierrätykseen.

Suomessa on niin paljon homeisia koteja, että ei kai se haittaa vaikka hometalossa asuvat ihmiset saavat kierrätyksen kautta homeita lisää.

Meille tulee vaatteet vaan uutena juuri homeiden takia. Ikävä kyllä osa kaupoista ja varastoistakin on homeessa.
 
järki käteen
HOMETALOSTA PERÄISIN OLEVAT VAATTEET TULEE POLTTAA. voi olla että kaksikaan pesukertaa 90 asteessa ei riitä poistamaan hometta. käytetyistä lahjoista hirveä riesa ja pesurumba.
 
tjaaha
Alkuperäinen kirjoittaja järki käteen;28354337:
HOMETALOSTA PERÄISIN OLEVAT VAATTEET TULEE POLTTAA. voi olla että kaksikaan pesukertaa 90 asteessa ei riitä poistamaan hometta. käytetyistä lahjoista hirveä riesa ja pesurumba.
Mites sitten hometalossa asuneet ihmiset? Kukaan tuskin pystyy vaikkapa hiuksiaan keittopesemään, mutta en ole koskaan yhdenkään perheen nähnyt myöskään ajalevan päitään vaikka kaikki vaatteet onkin ollut homeiden takia "pakko" hävittää.
 
Monesti
Monesti haju johtuu esim. Rintamamiestaloissa käytetyistä tervapapereista. Olemme asuneet myös home asunnossa ja ne vaatteet EIVÄT haisseet. Eli haju ei kerro aina kaikkea.
 
Levität homeitiöitä pesukoneeseen yms. Itse veisin kierrätykseen jos ei olisi aivan pakko (rahallisesti) käyttää noita vaatteita.

Homeet väsyttävät, aiheuttavat tukkoisuutta ja päänsärkyä, hengitystieoireita, nivelkipuja jne. Noin pienissä määrissä mitä vaatteet tuovat voi oireita olla hankala huomata. Mutta varmasti oireita vähän tulee. Lapsia ei kannata altistaa homeille ennenkö on pakko. Kestävät sitten paremmin homeisissa kouluissa/päiväkodeissa.
Eikö ne pidä sitten roskiin heittää eikä kierrätykseen ...
 
joulu-muori
tunkkanen haju voi johtua varmasti myös kodin huonosta ilmanvaihdosta ja iästä. ei välttämättä homeesta. Pesen aina kaksi kertaa vaatteet jotka saan yhdeltä kaveriltani joka asuu omakotitalossa. vaatteet haisevat aina tosi tunkkaiselle, onneksi haju on aina lähtenyt pois.
 
iu
Mä pelastin taannoin vuosia kylmillään olleesta ja pahasti homehtuneesta mummolasta erilaisia tekstiilejä: verhoja, pöytäliinoja, vuodevaatteita. Pesin useita kertoja mahdollisimman kuumassa ja tuuletin väliajat ulkona. Ihan hajuttomia niistä tuli.
 
mieluummin yli kuin ali
Vaatteissa voi olla homejäämiä vaikkeivät haisisikaan millekään. Itse en käyttäisi hometalosta saatuja vaatteita tai tekstiilejä. Mitä jos lapsille seuraisi siitä vähittäisestä altistumisesta jotain...
 
Hullua menoa!
Vanha ketju mutta nyt on pakko vastata. Sädesieniä (aktinomykeettejä) on maaperässä normaalisti, samaten kaikkine homelajit, jotka hometalosta löytyvät, ovat tulleet sinnen ulkoilmasta, löytäneet sopivan kasvualustan ja alkaneet kasvaa. Toisin sanoen, se, että tuo hometalosta jonkun vaatteen, EI saa hometta "leviämään" puhtaaseen taloon. Herkistynyt ihminen voi saada oireita vaatteesta, mutta sen kummempaa asiasta ei aiheudu. Joka kerta kun avaatte oven, pöllähtää sisäilmaan homeitiöitä, samaten lastenne vaatteet "saastuvat" itiöillä kun päästätte heidät leikkimään ulos hiekkalaatikolle... Hieman järkeä nyt näihin kommentteihin!
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
vierailija
HOMETALOSTA PERÄISIN OLEVAT VAATTEET TULEE POLTTAA. voi olla että kaksikaan pesukertaa 90 asteessa ei riitä poistamaan hometta. käytetyistä lahjoista hirveä riesa ja pesurumba.
Siinä, kun polttelet niitä itse, altistat koko lähitienoon ihmiset karmeille pienhiukkasmäärille ja kärylle. Ei kovin terveellistä sekään. Kunnon pesut tai roskiin. Kierrätykseenkään ei pesemättömiä.
 

Yhteistyössä