CIpralex ja oudot oireet

  • Viestiketjun aloittaja Onko normaalia?
  • Ensimmäinen viesti
Onko normaalia?
Olen syönyt lääkettä puolitoistaviikkoa. 5mg aamuisin. Masennukseen määrättiin. Huomaan että olen tullut tosi ilkeäksi suustani...Oudon kiukkuinen ja riidanhaluinen :-( Voikohan lääke aiheuttaa tällaista ärtyisyyttä??Tuntuu että olen kaikille vihainen mielessäni. siis kodin ulkopuolellakin. Liikenteessä hidastelijat kiukuttaa, hidas kassaneiti, jonossa tunkeilijat ym. Voisin huutaa kurkku suorana näissä tilanteissa kun niin kiristää. Kamalaa!!! :-( Lisäksi on tullut unettomuutta. En saa millään iltaisin unen päästä kiinni. väsyttää ja tosi lattea mieli, silti hermostuttaa. Ja koko ajan ahdistaa. Tuntuu että on entistäkin vaikeampi tarttua asioihin. Seksiäkään ei tee tippaakaan mieli..Enää. Ennen lääkitystäkin olin väsynyt ja ahdistunut. Mutta nyt tuntuu vielä pahemmalta :-(
 
Mep
Ei sopinut mulle yhtään. Ikinä en ole ollut niin itkuinen ja ahdistunut kun noita syödessä. Olo helpotti kun lopetin. Keskusteluterapia oli paljon parempi keino.

Älä sitkuttele liian pitkään. Lääkkeet vaan ei sovi kaikille vaikka niin väitetään.
 
Ap jatkaa
Sama mulla...Olen saanut nyt kamalasti itkukohtuksia. Tuntuu että kaiki asiat ahdistaa mielessä niin paljon, et lopulta tulee itku. Ja se ahdistus koko ajan...Ehkä ärtyisyyskin johtuu siitä?!
 
"CIS"
onko oireesi alkanut vasta lääkityksen aloittamisen jälkeen?
ota yhteyttä sitä määränneeseen lääkäriin ja pyydä nopeasti uusi aika, jotta voitte purkaa lääkityksen ja vaihtaa toiseen. se ei välttämättä sovi sun kropalle. kauanko olet sitä nyt syönyt?
 
"vieras"
Huomaa, että ssri-lääkkeen aloittamiseen voi kuulua oireiden pahentuminen alkuun, joka sitten laantuu. Seksin osalta kyllä on niin, että todella yleinen haittavaikutus on, että seksuaalinen kiihottuminen vaikeutuu ja kiinnostus voi olla olematonta, se on sellainen haittavaikutus, joka ei välttämättä sitten katoakaan.
 
hellsbells
Puoltoista viikkoo on tosi lyhyt aika uuden lääkkeen kanssa. Joskus aikoinaan kun alotin mm. cipralexin, niin alkuun oli semmonen tosi hermostunut ja ihmeellinen (levoton?)olo. Kyllähän tuo yleensä alkuun aiheutta just tuommosia oireita, mutta ainakin itselläni olot kyllä siitä tasaantu. Yleensä lääkärit vissiin kertoo että se on se 2viikkoa ennenkun tuo lääke alkaa vaikuttamaan, ja sitä ennen aiheuttaa oloja.
Sinuna sitkeestä söisin sitä vielä jonkun aikaa, että näet miten se oikeesti toimii.
 
"Rabenmutter"
Itte en oo syöny, mut puoliskolla oli noita paniikkihäiriöön. Halut lähti ihan täydellisesti eivätkä estäneet kohtauksia kokonaan. Viihteellä käydessä saattoi tulla koviakin paniikkikohtauksia, pahaa päänsärkyä yms. satunnaisia oireita. Nyt vaihdettu lääkitys ja paljon parempi..
 
Ap jatkaa
[QUOTE="Rabenmutter";26622384]Itte en oo syöny, mut puoliskolla oli noita paniikkihäiriöön. Halut lähti ihan täydellisesti eivätkä estäneet kohtauksia kokonaan. Viihteellä käydessä saattoi tulla koviakin paniikkikohtauksia, pahaa päänsärkyä yms. satunnaisia oireita. Nyt vaihdettu lääkitys ja paljon parempi..[/QUOTE]

Mikä lääke sun puolisolla nyt käytössä??
 
"tarmari"
Mulla on ollut aikoinaan Cipralex käytössä (burnout, masennus, paniikkihäiriö). Teki olon ensin pahemmaksi (niin kuin pakkauksessa varoitetaankin), mutta noin 2 kk käytön jälkeen auttoi. Alku sen lääkkeen kanssa oli tosi raskas, mutta kannatti sinnitellä. Sittemmin lääke vaihdettiin Sepramiin, ei niin tehokas, mutta seksihalut palasivat :) Liukuvoiteet kannattaa ottaa käyttöön, nämä molemmat lääkkeet kun kuivattavat limakalvoja, niin suusta kuin tuolta toisestakin päästä ;)
 
D3
Olen syönyt lääkettä puolitoistaviikkoa. 5mg aamuisin. Masennukseen määrättiin. Huomaan että olen tullut tosi ilkeäksi suustani...Oudon kiukkuinen ja riidanhaluinen :-( Voikohan lääke aiheuttaa tällaista ärtyisyyttä??Tuntuu että olen kaikille vihainen mielessäni. siis kodin ulkopuolellakin. Liikenteessä hidastelijat kiukuttaa, hidas kassaneiti, jonossa tunkeilijat ym. Voisin huutaa kurkku suorana näissä tilanteissa kun niin kiristää. Kamalaa!!! :-( Lisäksi on tullut unettomuutta. En saa millään iltaisin unen päästä kiinni. väsyttää ja tosi lattea mieli, silti hermostuttaa. Ja koko ajan ahdistaa. Tuntuu että on entistäkin vaikeampi tarttua asioihin. Seksiäkään ei tee tippaakaan mieli..Enää. Ennen lääkitystäkin olin väsynyt ja ahdistunut. Mutta nyt tuntuu vielä pahemmalta :-(
Lopeta moisen myrkyn vetäminen ja heti!

Se ei paranna sinua vaan saattaa aiheuttaa pysyviä vaurioita aivoihisi.


L
 
"vieras"
Jäin miettimään tuota että aiheuttaako lääkkeet todella jotain vaurioita tuonne päänuppiin??
No ei aiheuta, älä usko kaikkien hörhöjen meuhkaamista. Itsellenikin joku alkoi paasata aikoinaan Jeesuksen parantavasta voimasta kun kyselin jotain Ciproista.

Eräs aikaisempi kirjoittaja väitti että ärtyisyys yleistä Cipran kanssa - ei pidä paikkaansa.

Yleisesti ottaen Cipralex on ehkä siedetyimpiä masennuslääkkeitä mitä markkinoilla tällä hetkellä on. Alkuun muuta oireilua toki saattaa tulla, mutta esim. itselläni ei mitään suurempaa tullut.
Jos tuo unettomuus ja nukahtamisvaikeus oikeasti häiritsee arkea, kannattaa olla yhteydessä lääkäriin. Voisit mahdollisesti aloittaa Cipran ohella jonkin toisen illalla otettavan lääkkeen, joka tasapainottaisi Cipralexin piristävää vaikutusta. Vaikka tarvittaessa otettuna. Pidäthän huolen myös, että otat Cipran oikeasti heti aamusta, etkä esim. vasta iltapäivästä. Mitä myöhemmin lääkkeen ottaa, sen enemmän se vaikuttaa yöunen saantiin.

Itse olisin monia masennuslääkkeitä testailtuani myös sitä mieltä että jos olo ei ihan sietämätön ole, jatkaisit lääkettä vielä ainakin viikon verran. Useasti, kun kroppa sopeutuu uuteen lääkkeeseen, alun haittavaikutukset loppuvat kuin seinään. Tokihan Cipra on vasta ensimmäinen lääke jota sinulla kokeillaan, usein joudutaan kokeilemaan monia ennen kuin se juuri sinulle sopiva löytyy. Ärtyisyys ja kiukkuisuus ovat kuitenkin kovin "harmittomia" alun haittavaikutuksia verrattuna esim. fyysisiin oireisiin joita toiset lääkkeet saattavat aiheuttaa. Pahimmillaan oireet voivat olla niin pahoja että ensimmäiset pari viikkoa menevät oikeasti 24/7 sängyssä maaten koska muuta ei pysty tekemään.
Omakohtaisena mittarina pidän yleensä sitä, että jos uuden lääkkeen kanssa pystyy jollain tavoin toimimaan, yritän sinnitellä alkuoireiden päättymiseen saakka. Jokainen toki toimii parhaaksi näkemällään tavalla, mutta toisen lääkkeen aloitus on mahdollisesti vielä vaikeampaa. Mielummin sitten kerralla katsoo "loppuun saakka" sen ensimmäisen lääkkeen, josko alun oireiden tasoituttua se olisikin avuksi.

Halujen menetys onkin sitten ihan toinen juttu. Itselläni ne on mennyt jokaisen eri lääkkeen yhteydessä. Olen kyllä myös kuullut, että joillakin halut saattavat jopa vuosien jälkeen herätä uuden lääkkeen myötä! :) Ehkä sekin menee ohi kun kroppa sopeutuu.

Älä lannistu, ja jos olo on paha, juttele ehdottomasti lääkkeen määränneen lääkärin kanssa!
 
"tiiu"
Malta jaksaa odottaa,lääke pahentaa oloa alkuunsa ja haittavaikutuksena mullakin oli unettomuutta,pahoinvointia ja ärtyisyyttä. Seksiä ei juurikaan tehnyt mieli missään vaiheessa tämän lääkityksen aikana. Nyt reilun vuoden syönyt ja ollaan lopettelemassa. Nuo haitat tuntuivat kyllä tosi pieniltä verrattuna siihen oloon jonka oli ennen lääkityksen aloittamista (Keskivaikea masennus)

Nyt elämä voittaa taas :)
 

Yhteistyössä