Mitäköhän teen noiden kaveruksien kanssa (7v ja 3v)?

Mun tyttö 3v, tykkää leikkiä naapurin tytön kanssa, mutta naapurintytön (7v)käyttäytyminen on ärsyttävää.
Tyttö mielistelee meitä vanhempia tai sitten alkaa naljailemaan ja neuvomaan kuin pikku lapsia. Sellaista luimuilua, vinoilua, näsäviisautta... Kyllä mä kestän tuon, mutta mä en kestä kun mun tyttö ottaa tuosta oppia!! Mun ihana 3v muru on kohta kuin kaksoisolento käytöksineen ja ne tavat ei tunnu unohtuvan millään. Joskus saattaa mennä viikkokin, etteivät leiki keskenään, mutta joskus 2-3päivää että leikkivät joka iltapäivä ulkona.
Tyttö saattaa myös tormata yhtäkkiä meille sisälle ja alkaa penkomaan tavaroita ja kommentoimaan joka asiaa
"miks teillä on näin huonoja leluja, meillä heitetään kaikki tämmöset roskiin." Vastaan, että hyvä kun teillä ei ole huonoja leluja...
"Miks teillä on hiekkalaatikkoleluja sisällä?! Nehän pitäisi olla hiekkalaatikolla" Vastaan, ettei se haittaa vaikka osa on sisällä kun puhtaita ovat...
"Mulla on niin paljon leluja, että niitä pitäisi myydä pois. *****:lla on noin vähän leluja"
"Miksi teillä on uimarengas sisällä?" Kysyin, missäs sen pitäis olla? Tyttö meni hieman vaikeaksi ja hymähti... Jatkoi kumminkin "Mulla on sellanen pinkki uimarengas, mutta isompi" TOisti vielä kahteen kertaan, että hänellä nyt on ISOMPI uimarengas ... Vastasin, että sepä hyvä että on isompi...
Tytölle tuntuu olevan kova paikka, että meillä on 3kissaa ja heillä yksi. Jatkuvaa kyselyä, miksi meillä on kolme kissaa ja onko meillä VIELÄ kolme kissaa. Ja yleensäkin tuo on ihan jatkuvaa tuo naljailu ja huomauttelu :O Ja kuvitelkaa kun mun tyttö ottaa tuosta sitten oppia!
Pitääkö mun kieltää niitä leikkimästä keskenään vai mitä teen? Ja antakaa ihmeessä vinkkejä miten mä vältän sen, ettei mun lapset ole tuon ikäsenä samanlaisia?! Miten tuohon pisteeseen edes päästään?! :(
 
bud
No jos haluat, että lapsesi leikkii tuollaisen tytön kanssa, niin ihmettelen syvästi. Ja yhtä syvästi ihmettelen myös sitä, ettet saa komennettua tyttöä, että OLE KUNNOLLA, JOS HALUAT OLLA MEILLÄ/LAPSENI KANSSA ENÄÄ IKINÄ.
 
  • Tykkää
Reactions: 2good2be4gotten
....
No on ärsyttävä lapsi. Ei taida saada huomiota kotona kun käytös on tota luokkaa. Voithan nätisti kertoa lapselle käytöstavoista. Mä en välttis antais lapseni leikkiä hänen kanssa.
 
"hmm"
Hohhoijaa. Laita penikkasi pulloon älä päästä pois.
Samanlainen teeskentelijä ja kkyselijä ja paikkojen penkoja se on kuitenkin naapurissa, opetit sitä tai et.

Kun vieraissa on aina jotain vikaa. Joko ne ovat liian vilkkaita tai sitten teeskentelijät. Kun ihminen saa oman lapsen, muista lapsista tulee vihollisia. Tätä on täältä kysytty ja suurin osa äideistä inhoaa muiden pentuja.
 
"jaahas"
[QUOTE="jenni";26657334]Ei mulla muuta, kuin että tuollaiseen toisten tavaroiden haukkumiseen vastaisin kyllä napakammin. Sanoisin, että meidän lelut eivät ole huonoja ja että on epäkohteliasta puhua tuollaisia.[/QUOTE]

entä jos se 7v kuulee kotona kun äiti sanoo, että laitetaan huonot lelut roskiin. eikä tiedä että niin ei saa sanoa (ei, ei ole minun lapsi, en heitä roskiin leluja ollenkaan, olen vähän hamstraaja, sanon tämän heti kun aina syytellään että sinunko lapsesi siellä, en tiedä miten omani kylässä käyttäytyy)
 
[QUOTE="hmm";26657314]Hohhoijaa. Laita penikkasi pulloon älä päästä pois.
Samanlainen teeskentelijä ja kkyselijä ja paikkojen penkoja se on kuitenkin naapurissa, opetit sitä tai et.

Kun vieraissa on aina jotain vikaa. Joko ne ovat liian vilkkaita tai sitten teeskentelijät. Kun ihminen saa oman lapsen, muista lapsista tulee vihollisia. Tätä on täältä kysytty ja suurin osa äideistä inhoaa muiden pentuja.[/QUOTE]

Sinä et näköjään ymmärrä miten viaton 3vuotias on vielä 7vuotiaaseen verrattuna? Ei 3vuotias ymmärrä leuhkia tai naljailla... Mun tyttö yleensä ylpeänä kertoo, miten hienoja juttuja naapurilla on, eikä ole kateellinen. Ei siis vielä ymmärrä naapurin "leventelyä" leuhkimisena tai miksikä sitä nyt voisi hienommin sanoa.
 
miuh
[QUOTE="hmm";26657314]Hohhoijaa. Laita penikkasi pulloon älä päästä pois.
Samanlainen teeskentelijä ja kkyselijä ja paikkojen penkoja se on kuitenkin naapurissa, opetit sitä tai et.

[/QUOTE]

No ei toi ihan noinkaan mene. Meillä on tuttavaperhe, jossa kaksi lasta. Toinen on koko ikänsä ollut tosi nätisti kyläillessään, toinen penkoo joka kerta lähes kaikki kaapit ja laatikot (kunnes ehdin kieltää)...

Mua ärsyttää toi laatikoitten penkominen ihan kybällä. Vaikkei toi muksu sieltä mitään ota, niin se silti jotenkin vaan nyppii. Pitäisköhän mun hankkiutua hoitoon :)
 
"vieras"
[QUOTE="hmm";26657314]Hohhoijaa. Laita penikkasi pulloon älä päästä pois.
Samanlainen teeskentelijä ja kkyselijä ja paikkojen penkoja se on kuitenkin naapurissa, opetit sitä tai et.

Kun vieraissa on aina jotain vikaa. Joko ne ovat liian vilkkaita tai sitten teeskentelijät. Kun ihminen saa oman lapsen, muista lapsista tulee vihollisia. Tätä on täältä kysytty ja suurin osa äideistä inhoaa muiden pentuja.[/QUOTE]

Tiedätkö muuten, että sellaisia aikuisiakin on jotka menevät toisten kaapeille tullessaan kylään.

Onneksi heitä on pieni vähemmistö, kyllä lasta kannattaa opettaa tavoille jo ihan pienestä pitäen.
 
"hmm"
Sinä et näköjään ymmärrä miten viaton 3vuotias on vielä 7vuotiaaseen verrattuna? Ei 3vuotias ymmärrä leuhkia tai naljailla... Mun tyttö yleensä ylpeänä kertoo, miten hienoja juttuja naapurilla on, eikä ole kateellinen. Ei siis vielä ymmärrä naapurin "leventelyä" leuhkimisena tai miksikä sitä nyt voisi hienommin sanoa.
höpsistä. tuo asia on täysin tapauskohtaista. Joku 3v on jo tosi ovela tapaus, toinen 7v tosi lapsellinen.

jos saa katsoa salkkareita tai äiti puhuu lasten kuullen pahaa toisista, niin taapero voi olla jo täysin kiero ilkiimys.

Sun lapsi voi näyttää napurin lapsen äidistä pikkupirulta, todennäköisesti onkin. Jos sinä näet toisen lapsen noin.
 
[QUOTE="hmm";26657387]höpsistä. tuo asia on täysin tapauskohtaista. Joku 3v on jo tosi ovela tapaus, toinen 7v tosi lapsellinen.

jos saa katsoa salkkareita tai äiti puhuu lasten kuullen pahaa toisista, niin taapero voi olla jo täysin kiero ilkiimys.

Sun lapsi voi näyttää napurin lapsen äidistä pikkupirulta, todennäköisesti onkin. Jos sinä näet toisen lapsen noin.[/QUOTE]

hohhoijaa, en edes viitsi kommentoida.

tai ehkä sen verran, että miten mun pitäisi sitten nähdä noi kommentit? kohteliaisuutena vai?
 
Viimeksi muokattu:
"hmm"
No ei toi ihan noinkaan mene. Meillä on tuttavaperhe, jossa kaksi lasta. Toinen on koko ikänsä ollut tosi nätisti kyläillessään, toinen penkoo joka kerta lähes kaikki kaapit ja laatikot (kunnes ehdin kieltää)...

Mua ärsyttää toi laatikoitten penkominen ihan kybällä. Vaikkei toi muksu sieltä mitään ota, niin se silti jotenkin vaan nyppii. Pitäisköhän mun hankkiutua hoitoon :)
Eikö tuo penkominen ole ihan suora seuraus siitä kasvatuksesta, että leikkipuistossa hiekkalaatikolla kaikki lelut on kaikkien yhteisiä ja kaiken saa ottaa, jos se ei ole oimistajan kädessä? gtätähän suurin osa mammoista noudattaa.

puolet meille tulleista lapsista penkoo kaiken ja ottaa kaiken.

Meillä on päinvastainen kasvatus, jopa sisaret toisiltaan joutuvat kysyä saako lainata ja ottaa. (yleensä lupa heltiää mutta aina kysymällä ,toisen huoneeseenkaan ei saa mennä ilman lupaa)

Meillä siis lapsilla on samat säännöt kuin aikuisilla. Minua vituttaisi jos joku vieras lääppisi mun rakasta harrastusvälinettä, eihän se rahallisesti ole arvokas, mutta sillä on tunnearvoa.

sama asia lasten leluissa.
isäntäväki ottaa ne lelut esiin joilla leikitään, ei vieras.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";26657623]mua ei ihmetytä yhtään toi omilla leuhkiminen ja toisten kamojen vähättely...valitettavasti myös aikuiset on semmosia...kotoa se lähtee :([/QUOTE]

Lapset oppivat myös toisiltaan kaikenlaista, niin kuin ap on jo huomannut.

Itse puutun heti, jos kuulen lapseni suusta jotain ihmeellistä.

Eskarissa mukaan sanavarastoon tarttui läskisana. Meillä ei kukaan kommentoi muiden ihmisten ulkonäköä tai painoa, mutta tenava saattoi kommentoida vaikkapa jotain piirrettyä katsotatessa tyyliin kato kauhee läski. Siinä sitten keskusteltiin, mikä on fiksua ja mikä ei.
 
Nellien
[QUOTE="hmm";26657453]Eikö tuo penkominen ole ihan suora seuraus siitä kasvatuksesta, että leikkipuistossa hiekkalaatikolla kaikki lelut on kaikkien yhteisiä ja kaiken saa ottaa, jos se ei ole oimistajan kädessä? gtätähän suurin osa mammoista noudattaa.

puolet meille tulleista lapsista penkoo kaiken ja ottaa kaiken.

Meillä on päinvastainen kasvatus, jopa sisaret toisiltaan joutuvat kysyä saako lainata ja ottaa. (yleensä lupa heltiää mutta aina kysymällä ,toisen huoneeseenkaan ei saa mennä ilman lupaa)

Meillä siis lapsilla on samat säännöt kuin aikuisilla. Minua vituttaisi jos joku vieras lääppisi mun rakasta harrastusvälinettä, eihän se rahallisesti ole arvokas, mutta sillä on tunnearvoa.

sama asia lasten leluissa.
isäntäväki ottaa ne lelut esiin joilla leikitään, ei vieras.[/QUOTE]

ai jos meille tulee lapsia kylään ne saavat kyllä ottaa ihan ite lelunsa ja pelinsä, miksi ei saisi? en mä halua mikään tyränni olla(sä kuulostat siltä), vai missä teillä lelut on? meillä on ihan lelulaatikoissa.

ja meillä lapsia opetetaan ajattelemaan myös muita. sen lisäksi voin sanoa että mulla on 7vuotias joka viel vuosi sitten meni kaapeille kylässä(jatkuvasti sai vahtia ja kylässä olot oli yhtä tuskaa kun silmät piti olla selässäkin), mut sit tuo nuorempi lapsi on ollut sellanen ettei IKINÄ ole mennyt kylässä yhdellekkään kaapille.

SAma kasvatus,eri geenit!
 
Nellien
eikä tuo lapsi kuulosta minusta ilkeältä, pelkästään uteliaalta, mulle on ok jos lapsi tlee ja kysyy miks uimarengas on sisällä tms.. kato kun joillain voi olal se tapa että sitä rengasta eituoda sisälle ikinä, sit lapsi näkee kylässä uimarengaan sisällä ja kysyy että miksi asia on näin. pelkkää ihmettelyä... tok ikouluikäisen pitäs jo alkaa oppii että mikä on soveliasta(esim kaapeille ei mennä ilman lupaa, mutta siihenhän sitten voi todeta että ei ole kohteliasta mennä lupaa kysymättä toisten kaapeille).
 
"vieras"
Sinä et näköjään ymmärrä miten viaton 3vuotias on vielä 7vuotiaaseen verrattuna? Ei 3vuotias ymmärrä leuhkia tai naljailla... Mun tyttö yleensä ylpeänä kertoo, miten hienoja juttuja naapurilla on, eikä ole kateellinen. Ei siis vielä ymmärrä naapurin "leventelyä" leuhkimisena tai miksikä sitä nyt voisi hienommin sanoa.
:hug: Kuten et sinäkään ymmärrä, ettei se 7-vuotiaskaan vielä niin iso oikeasti ole. Kuulostaa leuhkimiselta ja sitä se kai onkin, mutta harva tuon ikäinen vielä ymmärtää niin tekevänsä. Osalla se vain kuuluu ikään. Keskenään tuon ikäiset vertailevat jatkuvasti millaisia tavaroita ja vaatteita kullakin on. Vähitellen sitten pitäisi oppia, ettei kuulu kehuskella.

Lapset ovat suorasukaisia, vielä tosta isompanakin. Ottaahan se aikuisen korvaan, muttei siitä kannata silti enempää ärsyyntyä. 3v. taas ottaa mallia kaikista kenen kanssa on tekemisissä. Voit ajatella rikkautena, että osaa toimia myös isompien lasten kanssa. Jos et halua vielä isompien vaikutteita, annat leikkiä vain oman ikäisten kanssa.
 
Liian iso ikäero, hakekoon ikäistään seuraa sanon ma.

Vähän samantapaista meillä oli yhden 13-vuotiaan kanssa, joka tykkäsi hengailla meidän 8-vuotiaan ja 6-vuotiaan seurassa. Oman ikäistensä kanssa ei vissiin pärjää (tai siis tiedän ettei pärjää) joten piti hakeutua itseään paljon nuorempien seuraan leikkimään kovista. Ei muuten leiki enää, kun kielsin yhteisleikit.

Joidenkin 12-13-vuotiaiden kanssa taas homma toimii loistavasti, he ovatkin toivottua leikkiseuraa, kun eivät yritä koko ajan lytätä pienempiään yms.
 
"vieras"
Meillä oli samanlainen tilanne viime kesänä, oma kolmivuotiaani leikki siis seitsemänvuotiaan pojan kanssa taloyhtiön pihassa. Samanlaista leuhkimista, kuinka hänellä on sitä ja sitä ja kuinka hän osaa jo sitä ja sitä. Palloleikeissä piti pari kertaa puuttua tiukasti ja selittää rautalangasta, että kolmivuotiaan kanssa ei voi leikkiä ihan samalla tavalla kuin seitsemänvuotiaan, vaan tulee vahinko. Seitsenvuotias ärsytti suunnattmasti ja teki todella mieli kieltää lapsia leikkimästä yhdessä. Jossain vaiheessa kesää kuitenkin tajusin, että kuvassa on jotain pahasti pielessä. Jokin on seitsemänvuotiaalla pojalla pielessä, jos leikkikaveriksi kelpaa kolmevuotias tyttö, joka hädin tuskin osaa potkaista palloa, muusta puhumattakaan. Tajusin, että tuo poika on todella yksinäinen. Pihassamme ei ole muita kouluikäisiä lapsia ja tyttäreni on seuraavaksi vanhin (loput lapset olivat vauvoja). Poika oli vastikään muuttanut pihapiiriin, eikä siis ollut saanut kavereita lähialueeltakaan. Lisäksi poikaa kiinnosti kovasti jo ihan se, että me vanhemmat leikimme aina lapsen kanssa yhdessä pihalla, omalla lapsellakaan kun ei kavereita ollut eikä muutenkaan voinut yksin ulos päästää, ja hän halusi vain tulla mukaan porukkaan ja hauskanpitoon. Pojan oma äiti ei koskaan tule pihalle seuraamaan leikkejä tai ylipäätään muutenkaan. leuhkiminen kyllä jatkui, mutta me vanhemmat vastasimme aina siihen, että eipä tytöllä voikaan olla isompaa kun hän on itsekin vielä pieni tai ettei hän voikaan osata kun on vielä paljon nuorempi. Pikkuhiljaa leuhkiminen väheni ja kun leikit sujuivat hienosti lapsista tuli hyät kaverukset. Nyt lapset ovat neljä ja kahdeksan ja poika kohtelee tyttöä kuin pikkusiskoa, auttaa ja opettaa. Leuhkimista tapahtuu välillä yhä, mutta tyttö itse osaa tokaista, että on hänelläkin sitten kun on koulussa ja leuhkiminen loppuu siihen.
 
Liian iso ikäero, hakekoon ikäistään seuraa sanon ma.

Vähän samantapaista meillä oli yhden 13-vuotiaan kanssa, joka tykkäsi hengailla meidän 8-vuotiaan ja 6-vuotiaan seurassa. Oman ikäistensä kanssa ei vissiin pärjää (tai siis tiedän ettei pärjää) joten piti hakeutua itseään paljon nuorempien seuraan leikkimään kovista. Ei muuten leiki enää, kun kielsin yhteisleikit.

Joidenkin 12-13-vuotiaiden kanssa taas homma toimii loistavasti, he ovatkin toivottua leikkiseuraa, kun eivät yritä koko ajan lytätä pienempiään yms.
Juu, sitä minäkin oon oikeastaan ihmetellyt, että outoa että tuon ikäinen tyttö tykkää leikkiä meidän 3vuotiaan kanssa ja vaikka ovat selkeästi eri "tasolla" kaikessa. Meidän tyttö on hieman pikkuvanha, että ehkä siksi tykkää leikkiä vanhemman kanssa, kun ei naapurintytön pikkusisko 2,5v kelpaa leikkeihin mukaan..

"vieras" #19 Muistan itekkin hyvin tuon leuhkimisvaiheen lapsuudesta, joillakin se oli tosi voimakasta ja minulla ei sitä viettiä ollut taas oikeastaan ollenkaan... Yksi tyttö ja sen pikkuveli vertasivat kaikkea meidän tavaroihin ja kaikkihan meillä oli huonompaa kuin heillä, auto, talo, lelut ja ihan kaikki... Se oli minun mielestä todella ärsyttävää, kun en itse tajunnut mitä iloa tai merkitystä sillä on, kun pärjättiin ihan hyvin niillä "meidän huonommillakin" tavaroilla ja asioilla..
 
miuh
ai jos meille tulee lapsia kylään ne saavat kyllä ottaa ihan ite lelunsa ja pelinsä, miksi ei saisi? en mä halua mikään tyränni olla(sä kuulostat siltä), vai missä teillä lelut on? meillä on ihan lelulaatikoissa.
En ole tuo, jolta asiaa kysyit, mutta kommentoinpa kuitenkin: missä kohtaa luki, että kyseessä ovat lelut?

Meillä ainakin tuttavaperheen muksu penkoo KAIKKI kaapit ja laatikot, mukaan lukien työhuoneen laatikot ja makkarin yöpöydän kaapit... Ei tarvii olla tyranni, jotta tommonen ärsyttää... Puutun tuohon kyllä heti kun huomaan, mutta musta ei oo tosiaan mukavaa, jos joku muksu penkoo esim. mun meikkipussia.
 

Yhteistyössä