Joku oli käynyt tekemässä kodissani ilkivaltaa sillä aikaa, kun olin poissa.

Seiniin oli töhritty jotakin tekstiä punaisella värillä. Myös katonrajaan, jonne ei ilman jakkaraa yllä. En saanut selvää mitä tekstissä lukee, mutta sitä oli ympäri asuntoa, myös verhoissa.

Seuraavan yön aikana kaikki tekstit ja tuhrut olivat kadonneet. Joku oli siis käynyt siivoamassa, mutten tiedä että kuka.

...

Mistä nyt on kyse ja miten tähän tulee suhtautua?

Ei taida tällä läheisellä ihan kaikki enää kunnossa, joka moisen sekavan puhelun mulle soitti. Kyseessä on jo varsin iäkäs ihminen, jolla on dementiaa. Mutta mitä ihmettä tämä tällainen nyt on?

Siis onko tämä alzheimeria, vai mitä? Mulle tulee vaan skitsofrenia mieleen, mutta voiko tällaista harhanäkemistä olla siis josakin muussakin yhteydessä?
 
"tii-"
Pystytkö olemaan yhteydessä vanhuksen lähimpiin sukulaisiin/lääkäriin/kotihoitajaan tms.? Jotain oireitahan nuo ovat ja tod.näk. saattavat pahentua eikä vanhus välttämättä itse kerro niitä vieraalle lääkärille tai hoitajalle.
 
[QUOTE="tii-";27520552]Pystytkö olemaan yhteydessä vanhuksen lähimpiin sukulaisiin/lääkäriin/kotihoitajaan tms.? Jotain oireitahan nuo ovat ja tod.näk. saattavat pahentua eikä vanhus välttämättä itse kerro niitä vieraalle lääkärille tai hoitajalle.[/QUOTE]

Homma hoidossa jo tältä osin.
 
"Vieras"
Voi olla ihan sitä dementia oireilua, mun ukki mm. kattoi juhlaillallisia ja vietti juhlia ja sitten jossain vaiheessa ihmetteli kuka on käynyt hänen kotonaan kattamassa pöydän. Kävi myös öisin väijytyksillä metsässä, paniikin omaisesti järjesteli kyytejä kun piti päästä hoitamaan talokauppoja (talosta joka myyty n. 30 v sitten), suuttui mun mummolle, kun se ei käynyt sitä sairaalassa katsomassa (mummo oli ollut kuolleena jo reilut 10 vuotta) jne.
 
Taevahan Tosi harmaana
Ainakin alzheimeria sairastavan iso-isäni voisin kuvitella kertovan juuri tuollaisen jutun. Noita on tässä ollu useampiakin joskus tarina on täysin keksitty ja joskus joku ihan normaali asia on saanut tuollaisen oudon muodon tarinana.
 
"vieras"
No kerroit jo, että sukulaisella on dementiaa. Ihan sama onko dementian aiheuttanut alzheimerintauti vai onko se esim. vaskulaarista dementiaa, niin tuollaisia oireita voi tulla. Ei vanhukselle mitään skitsofreniaa enää puhkea, vaikka kuinka psykoottiselta jutut alkaisivatkin vaikuttamaan (ja psykoosilääkkeillä oireita hoidettaisiinkiin). Hoitavien henkilöiden vaan tulee oilla tietosia siitä missä mennään, eikä oireita tule omaisten "hävetä".
 
Blue
Nainen vai mies? Paha sekoilu alkanut ihan yhtäkkiä?

Jos nainen niin soitapa lääkäriin että ottavat varmuuden vuoksi pissanäytteen. Mun mummuni sekoili pahemman kerran aina kun sai virtsatietulehduksen. Mistään muusta ei sitä huomannut kuin tosta. Sitten ab:t saatuaan palasi normaaliksi. Uskomatonta mutta totta!
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
  • Tykkää
Reactions: Marakatti
"vieras"
[QUOTE="vieras";27520726]No kerroit jo, että sukulaisella on dementiaa. Ihan sama onko dementian aiheuttanut alzheimerintauti vai onko se esim. vaskulaarista dementiaa, niin tuollaisia oireita voi tulla. Ei vanhukselle mitään skitsofreniaa enää puhkea, vaikka kuinka psykoottiselta jutut alkaisivatkin vaikuttamaan (ja psykoosilääkkeillä oireita hoidettaisiinkiin). Hoitavien henkilöiden vaan tulee oilla tietosia siitä missä mennään, eikä oireita tule omaisten "hävetä".[/QUOTE]
Vanhusta itseä voi rauhoittaa, jos kertoo hänelle, että olet tainnut nähdä pahaa unta ja jos on tietoinen sairaudestaan, niin sanoo, että se voi aiheuttaa kyseisiä oloja, mutta että ihan turvassa olet täällä kotonasi. Kun sekavuus menee kokoaikaiseksi, niin sitten vaan kuunnellaan ja johdatellaan jutut normaalisti muihin asioihin.
 
"vieras"
Nainen vai mies? Sekoilu alkanut ihan yhtäkkiä?

Jos nainen niin soitapa lääkäriin että ottavat varmuuden vuoksi pissanäytteen. Mun mummuni sekoili pahemman kerran aina kun sai virtsatietulehduksen. Mistään muusta ei sitä huomannut kuin tosta. Sitten ab:t saatuaan palasi normaaliksi. Uskomatonta mutta totta!
Juu tämä myös pitää katsoa. Muutkin tulehdukset, lääkkeiden sivuvaikutukset ja esim. kuivuminen voi aiheuttaa sekavuutta myös sekä TIA-kohtaukset ja pienet aivoinfaktit.
 
Mä veikkaan altzheimeria..
Meän mummolla oli se todella pahana ennen kuolemaa.. saattoi soittaa mulle ja selittää, kun hänet on sidottu pyörätuoliin keskelle pimeää metsää.. ja paniikissa itkee ettei pääse pois sieltä, huusi vaan siihen puhelimeen, että pelottaa pelottaa tule auttamaan! Kuitenkin vieressä oli hoitaja, joka yritti saada mummon hereille siitä harhakuvasta.. mummo tosiaan oli puhelun aikana vanhustentalon olohuoneessa hoitajan kanssa..
Se oli kauheaa aikaa..

Kuten Blue sanoi, meilläkin mummolla oli pahat pissatulehdukset, kun pahimmat kohtaukset sattuivat.. ne ilmeisesti pahensi vaan asiaa :(
 
Nainen vai mies? Paha sekoilu alkanut ihan yhtäkkiä?

Jos nainen niin soitapa lääkäriin että ottavat varmuuden vuoksi pissanäytteen. Mun mummuni sekoili pahemman kerran aina kun sai virtsatietulehduksen. Mistään muusta ei sitä huomannut kuin tosta. Sitten ab:t saatuaan palasi normaaliksi. Uskomatonta mutta totta!
Kaikkihan tuohon eivät usko, mutta totta se on.
 
"gen"
Mä oon dementtiakodissa töissä ja kyllä siellä moni näkee harhoja. Hyvin harvinaista on että dementikolle puhkee skitsofrenia vanhalla iällä. Yleensä skitsofrenia puhkee n 20-30 vuotiaana
 
Mä veikkaan kanssa altzheimeria. Mun alzheimeria sairastava äitikin, kun oli mun luona yökylässä väitti illalla kivenkovaan, että olemme hänen luonaan eikä mun luona. Katseli ikkunastakin ulos ja kertoi kaiken olevan niin tutun näköistä, että juu, hänen huushollissaan ollaan.
Joku oli myös kerran hänen ollessaan poissa kotoa käynyt hänen luonaan ja jättänyt lapun: Kastele kukkaset.
 
Dementioita on erilaisia, harhanäyt kuuluvat osaan niistä.
Myös lääkitys voi aiheuttaa harhoja- tai joitain 'katkoksia' kun ihminen ei enää kykene käsittämään kaikkia asioita ja asiat sotkeutuvat ja nivoutuvat oudosti mielessään.
Skitsofreniasta ei tarvitse olla kyse.
 

Yhteistyössä