Pojan ÄO 145

  • Viestiketjun aloittaja Tyhmä-äiti
  • Ensimmäinen viesti
Tyhmä-äiti
Meidän poika ollu koulussa vähän ongelmatapaus. Ei ny paha mutta pinnaamista sun muuta. Laittoivat sitten menemään psykologille ja siellä sitten käytiin. Sitten teki monia eri testejä ja psykologi sitten sano että pojan ÄO on 145 ja se tarkoittaa että on huippuälykäs. Että siitä ei ongelmat johdu. Vaan anto ymmärtää että me ollaan liian taukkeja vanhempia sille. No varmaan ollaankin mutta mistä se ton älyn ois saanut koska ollaan tavallisia.

Ja keskiarvo seiskalla oli 7.1. Eli aika paska. Miten ton pojan sais tekee jotain? Onko muka liian viisas? Vai onko testit väärässä? Psykologi sano että nyt pojalle pakko saada koulu maistumaan ja sitten lukioon. ??? Pitääks muka mennä lukioon jos on älyä? Ei kai se sitä tarkota että sinne pitäis mennä? EIkä ees pääsis.
 
lukioon pakotettu
No ei ole kenenkään pakko mennä lukioon. Jos ei lukio kiinnosta sinne ei kannata mennä sillä tuskin opiskelu sieläkään sujuu jos se on "pakotettua"...
 
"vieras"
En nyt tiedä, minkälaisen älykkyystestin psykologi on tehnyt, mutta itse olen osallistunut Mensan testiin ja sen mukaan äo on 142. Testihän testaa tietynlaista älykkyyttä, kykyä hahmottaa muotoja, loogista päättelykykyä ja jnkv kielellistä älykkyyttä. Ihan tavallisia pulliaisia tässä silti ollaan.

Mitä poika itse sanoo? Mikä koulunkäynnissä mättää? Kuulostaa tietysti turhaantuneen pojan käyttäytymiseltä. Olisiko jostain toisentyyppisestä koulusta apua, esim. Steiner?
 
Tavallinen.
Ei voi olla noin älykäs jos vanhemmat on tavallisia. Lapsen äly on maksimissaan vähän yli sen älykkäämmän vanhemman älyn. Se on sitten eri jos sulla on ollu joku syrjähyppy jonku neron kaa...
 
"ap"
[QUOTE="Lissu";28078860]Voi olla että koulunkäynti turhauttaa jos on liian helppoa. Ei se lukio mikään pakollinen juttu ole, tärkeintä olisi löytää jotakin mistä poika oikeasti kiinnostuisi ja saisi älyllistä haastetta.[/QUOTE]

Ei se siit oo kii, että olis liian helppoo. Ainakin joskus ongelmia ollu ihan matikassakin (vaikka se on kai se älyaine). Mutta sitten taas jossain päässälaskukisassa oli ihan huippu. Mutta mä aattelin että se oli puolittain tuuria kun kerran muuten matikka vaan jotain kasia. Nii hyvähän se kasikin on mutta siis ei mikään supernero siinä.

Se poika vaan unelmoi ja haaveilee ja suunnittelee jotain ihan ihmeellisiä omiaan. Emmää niiden juttujen älystä tiedä. EI silti mikään erakko oo. On sillä kavereita ja näin
 
Pärekarva
Noinko niitä lapsia vaan mittaillaan? Mistä muka tiedät että lapsen ÄO on 92? Sehän on normaaliäly. Ei kai semmosia mittailla muuten vaan vai onko joku oma testi?
 
Ei tarvi mennä lukioon, vaikka olisi kuinka älykäs. Sillä älyllä kun ei hirveästi tee, ellei jaksa käyttää sitä oikein.

Jotenkin teidän pitäisi saada pojan elämästä mielekästä ja ohjata häntä niiden asioiden/ammatin pariin, mistä hän itse on kiinnostunut.
Ärsyttääkö muuten lasta itseään, kun tollanen psykologi on puuttunut hänen asioihinsa?
 
"vieras"
Onko ryhmätilanteet lapselle vaikeita? Psykologin testaus on yksilötilanne, jolloin lapsi suoriutuu usein paremmin kuin koulukokeissa jos hänellä on keskittymisen ja tarkkaavaisuuden ongelmaa.

Koulun velvollisuus on järjestää opetus niin, että lapsen kyvyt pääsevät parhaalla mahdollisella tavalla esiin. Pienempi opetusryhmä? Yksilöllisempi oppimissuunnitelma?

Testi-ÄO lapsella ei ole yhtä pysyvä "ominaisuus" kuin aikuisella. Jos oppimisinto lopahtaa niin kehitys ei jatku samansuuntaisena ja äö voi "tippua" (laskennallisesti, siis suhteessa ikäryhmään). Samoin tietenkin äo voi nousta oikealla kuntoutuksella.
 
"ap"
Ei tarvi mennä lukioon, vaikka olisi kuinka älykäs. Sillä älyllä kun ei hirveästi tee, ellei jaksa käyttää sitä oikein.

Jotenkin teidän pitäisi saada pojan elämästä mielekästä ja ohjata häntä niiden asioiden/ammatin pariin, mistä hän itse on kiinnostunut.
Ärsyttääkö muuten lasta itseään, kun tollanen psykologi on puuttunut hänen asioihinsa?
No oli se aika paskana kun jouduttiin alkaa psykologilla käymään. Pelkäs että joku saa tietää että kallonkutistajalle mennään. Mut sitten se tykkäs olla siellä. Emmää tiä musta tuntuu että se on menny parempaan suuntaan siellä mutta sitten musta kans tuntuu että se ei arvosta meitä enää niin paljoa. En sit tiä.
 
Kaskisilta
Alkuperäinen kirjoittaja se tyhmä lapsi;28078946:
No ei ole äitini mikään alkon käyttäjä.

Ja aikuinenhan minä nyt jo olen, ei mun äo.ta ole lapsena testattu.

Netti on täynnä äo testejä...
Öö no mistä sä tiiät että sun vanhemmat on niin pirun älykkäitä?
 
"vieras"
Älykkään lapsen kasvattaminen on paljon "normitolloa" haasteellisempaa, usein valitettavasti. Ja koulumenestys nyt ei välttämättä kerro älykkyydestä yhtään mitään, kuten olettekin jo huomanneet. Älykäs turhautuu kun asiat ovat liian helppoja ja toisaalta voi olla hirveän vaikea ymmärtää, anteeksi vaan, muiden typeryyttä kun siis itselle asiat näyttäytyvät usein laajemmin ja niin kovin toisin. Kuunnelkaa poikaanne ja hänen tuntojaan ja ottakaa hänet todesta vaikette aina häntä ymmärtäisikään, sillä siihen ei tavallinen "normitollo" kertakaikkiaan vaan tunnu pystyvän. Älykkyys voi olla voimavara tai rasite, riippuen millä mallilla elämän muut osa-alueet ovat. Älykäs kärsinee laiminlyönneistä muita enemmän ja masentuu usein herkemmin sillä hän ymmärtää asioita tosiaan laajemmin ja usein realistisemmin verrattuna tuohon keskimääräiseen "satasen tasoon".

Ennenkaikkea siis kuunnelkaa lastanne ja hänen tarpeitaan ja toiveitaan ja ottakaa hänet vakavasti ja todesta. Kannustakaa ja rohkaiskaa häntä. Ja älkää tyrmätkö tai vähätelkö vaikette itse ymmärtäisi mitä hän tarkoittaa sillä hän voi olla hyvinkin oikeassa siinä mitä sanoo. Älkääkä painostako häntä vaan olisi parempi että hän nousisi itse ja omasta halustaan tuosta "alisuoriutumisen suosta". Eikä lukio ole mikään hyvän elämän tae, vaan se mikä itselle tuntuu oikeasti tärkeältä. Mutta jos poikanne oikeasti nauttii älyllisistä haasteista, olisi lukio varmasti oikea paikka. Nyt olisi vain sitten selvitettävä mikä hiertää ja kuinka auttaa häntä eteenpäin. Mutta onnea, pojallanne on paljon mahdollisuuksia ja potentiaalia kunhan ne vaan saadaan oikealla tavalla käyttöön.
 
  • Tykkää
Reactions: Morrigan
Käytännönäly
Alkuperäinen kirjoittaja se tyhmä lapsi;28079008:
ovat sellaisissa ammateissa ettei mikään ihan tyhmä niissä pärjää...
Kyllä pänttäämällä monet aika tyhmäkkin pääsee vaikka mihin ammattiin. Ite ainakin tunnen monta tosi tyhmää lukenutta. Missä ammatissa ne sitten on?
 
Onko tuo oikeasti huippualykas? siis AO:n mukaan... ei silla oikeastaan niin valia, mutta mietin vain.

Pointtini on siis, etta alylla ei ole tekemista jarjen kanssa. Ja alykas ihminen pitkastyy helpolla ja turhautuu "tyhmiin", erityisesti opettajiin. Alykkyys altistaa vaikeuksille, joita tyhmempi ei edes keksisi loytaa.
 
Ä0 alle 200
Onko tuo oikeasti huippualykas? siis AO:n mukaan... ei silla oikeastaan niin valia, mutta mietin vain.

Pointtini on siis, etta alylla ei ole tekemista jarjen kanssa. Ja alykas ihminen pitkastyy helpolla ja turhautuu "tyhmiin", erityisesti opettajiin. Alykkyys altistaa vaikeuksille, joita tyhmempi ei edes keksisi loytaa.
No 145 riittää Mensaan helposti, että siinä mielessä. Eli ainakin sen verran älykäs, ettei pitäisi sen suhteen olla koulussa ongelmia. Mutta ÄO:stä kun puhutaan, vaikuttaa myös käytetty taulukko (ts. keskihajonta). 100 on aina se keskiälyinen, mutta toisessa taulukossa Mensan raja on 130 (keskihajonta 15), mutta toisenlaisella taulukolla ÄO voi olla paljon korkeampi (tarkoittaen kuitenkin samaa). Olipas sekavaa...

Käytännössä kuitenkin jossain nettitesteissä voi olla eri taulukot käytössä ja sieltä joku voi napata vaikka ÄO:n 180, mutta se vastaa "oikeassa" taulukossa lukemaa 140...

Itse kyllä ihmettelen, jos joku koulupsykka ihan validin testin laittaa pojalle. Eli hieman ihmettelen tätä tarinaa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ä0 alle 200;28079297:
No 145 riittää Mensaan helposti, että siinä mielessä. Eli ainakin sen verran älykäs, ettei pitäisi sen suhteen olla koulussa ongelmia. Mutta ÄO:stä kun puhutaan, vaikuttaa myös käytetty taulukko (ts. keskihajonta). 100 on aina se keskiälyinen, mutta toisessa taulukossa Mensan raja on 130 (keskihajonta 15), mutta toisenlaisella taulukolla ÄO voi olla paljon korkeampi (tarkoittaen kuitenkin samaa). Olipas sekavaa...

Käytännössä kuitenkin jossain nettitesteissä voi olla eri taulukot käytössä ja sieltä joku voi napata vaikka ÄO:n 180, mutta se vastaa "oikeassa" taulukossa lukemaa 140...

Itse kyllä ihmettelen, jos joku koulupsykka ihan validin testin laittaa pojalle. Eli hieman ihmettelen tätä tarinaa...
Ihmetyttaa osin minuakin, mutta toisaalta esim. oppimisvaikeuksia ja tarkaavaisuushairiota kartoittaessa sivutuotteena tuli myos AO-testi, ja ihan kasvatus- ja perheneuvolan kautta, tokaluokkalaisille.
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Ä0 alle 200;28079297:
Itse kyllä ihmettelen, jos joku koulupsykka ihan validin testin laittaa pojalle. Eli hieman ihmettelen tätä tarinaa...
Koulupsykologin testiin kuuluu perusosana kokonaiskartoitus Wechslerin testistöllä, josta saadaan myös laskennallinen äo. Sitä ei yleensä ilmoiteta tulosten yhteydessä, koska lapsilla se on tosiaan muuttuva kehityksen myötä. Monille vanhemmille voi jäädä se käsitys, että äo on ja pysyy sellaisena.

Koulussa nimenomaan pyritään siihen, että saadaan erityisopetuksella tuettua niitä osa-alueita, joissa vaikeutta on. Eli lähdetään siitä, että testisuoriutuminen on vain lähtötilanne.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tyhmä-äiti;28078845:
Meidän poika ollu koulussa vähän ongelmatapaus. Ei ny paha mutta pinnaamista sun muuta. Laittoivat sitten menemään psykologille ja siellä sitten käytiin. Sitten teki monia eri testejä ja psykologi sitten sano että pojan ÄO on 145 ja se tarkoittaa että on huippuälykäs. Että siitä ei ongelmat johdu. Vaan anto ymmärtää että me ollaan liian taukkeja vanhempia sille. No varmaan ollaankin mutta mistä se ton älyn ois saanut koska ollaan tavallisia.

Ja keskiarvo seiskalla oli 7.1. Eli aika paska. Miten ton pojan sais tekee jotain? Onko muka liian viisas? Vai onko testit väärässä? Psykologi sano että nyt pojalle pakko saada koulu maistumaan ja sitten lukioon. ??? Pitääks muka mennä lukioon jos on älyä? Ei kai se sitä tarkota että sinne pitäis mennä? EIkä ees pääsis.
On yleistä että huippuälykkäistä monet on ns. alisuoriutujia eli justiin tuollaisia kuin poikasi.
Mun siskollani on taustalla samantyylinen tarina ja lukiostakin kirjoitti keskinkertaisilla arvosanoilla. Kuitenkin hänet on tutkimuksissa todettu huippuälykkääksi.
 

Yhteistyössä