Seurustelu asiaa.

  • Viestiketjun aloittaja mirppa
  • Ensimmäinen viesti
mirppa
Olen miettinyt tässä erästä asiaa nimittäin,että onko kuinka vaikeaa löytää ns. tavallinen kumppani vammaiselle/erityisnuorelle?
Vai onko yleistä,että ns. normi+normi=pariskunta,sekä erityisnuori+erityisnuori=pari

Tunnetteko pareja joista toinen on ns. normaali ja toinen erityisnuori tai toki aikuinen?

Anteeksi sekava sepustukseni
 
"vieras"
[QUOTE="Mie";28521059]No mun mielestä olisi outoa jos normaali ja erityisnuori seurustelisivat yhdessä. Epäilisin silloin sillä normaalilla olevan päässä jotain vikaa. Anteeks vaan.[/QUOTE]

No riippuu ihan siitä minkälaisesta erityisnuoresta on kyse. Kyllä joku adhd, asperger, kuuro tai vaikka cp-vammainen voi ihan hyvin seurustella terveen ihmisen kanssa.
 
"vieras"
Mä en oikein tajua mihin sä vielä niitä kommenteja tarvit. Kai sä nyt itsekin tiedät normaalista elämästä jotain? Jos ihminen ei ole älyllisesti ja henkisesti normaalilla tasolla, niin on erittäin epätodennäköistä, että hän olisi parisuhteessa tavallisen ihmisen kanssa ja vielä epätodennäköisempää, että tämä suhde olisi terve ja tasapainonen. Jos taas on muita ongelmia, mutta on älyllisesti ja henkisesti normaalilla tasolla niin on ihan samanlaiset mahdollisuudet parisuhteeseen tavallisen ihmisen kanssa kuin muillakin.
 
as-piirteinen
Taidat olla se miirumaaru, ainakin erityisnuoresi diagnooseista päätellen, mutta sehän riippuu millä tavalla erityisnuori.

Itse olen as-piirteinen matemaattisilla oppimisvaikeuksilla (ei näy kassatyöskentelyssä ollessani, ja yksinkertaiset laskut onnistuu) varustettuna, mutta muut osa-alueet menee keskiverrosti, hyvin tai mainiosti, aivot minulla pelaa siitä huolimatta.

Yleensähän vammainen ja vammaton-pari on ollut pitkään yhdessä ennen toisen osapuolen vammautumista onnettomuuden tai pahoinpitelyn seurauksena. Tietysti seurustelu voi alkaa vammautumisen jälkeenkin, eri asia on, haluaako joku vammaisen kanssa seurustella.

Kehitysvammainen ja vammaton-pareja näkee harvassa, enkä usko heitä olevankaan, en tunne, enkä tiedä. Itse en ainakaan haluaisi seurustella kehitysvammaisen kanssa, koska ei olla samalla aaltopituudella. Minulla on ollut ns. normaaleja kumppaneita, eikä suhteet ole tuottaneet ongelmia, vaikka aluksi niin pelkäsin. Yleensä kun as-ihmisiä verrataan mielenterveysongelmaisiin tai jopa kehitysvammaisiinkin.
 

Yhteistyössä