Tänään oli taas iso joukko jalkavammaisia kampissa

  • Viestiketjun aloittaja huvittunut
  • Ensimmäinen viesti
Sanoinko jossakin niin? Ensiksi lakkaa muodostamasta ennakkokäsityksiä jotka johtaa virheellisiin tulkintoihin.
No se, että ilmaisit että käyttäydyt vittumaisesti, jos sinulta joskus kehdataan pyytää tilaa hissiin " kommentoin jotakin yhtä idioottimaista.", sen perusteella, että joku kehtaa ärsyyntyä siitä (ja vielä kertoa sen 2+:lla!), kun vieras ihminen alkaa aukoa päätään ystävälliseen pyyntöön kyllä vahvasti siihen viittasi. Kun itse en mitenkään viitannut siihen, että sanoisin ääneen kellekään mitään epäkohteliasta. Toisekseen tämä keskustelu on aika turha kun lähtökohtaisesti jo myönsit olevasi niitä, jotka ajattelevat vain omaa napaansa välittämättä virallisista ohjeistuksista tai ystävällisistä pyynnöistä kirjoittamalla "en päästä seuraavallakaan kerralla".
 
uusvauttomat
Miten voi olla ihmiset nykyään niin avuttomia, ettei osaa kulkea vaunuilla rullaportaissa? Itse liikuin niissä sujuvasti yli 15vuoden ajan muksujen kanssa, ja kertaakaan ei edes läheltä piti-tilanteita sattunut=)
 
Niin? Vastaan kysymyksellä miksi pitäisi päästää?
No itseasiassa Kampissa se syy on se, että lastenhoitohuone on kolmannessa kerroksessa, johon pääsee ainoastaan hisseillä. Muut ihmiset voivat helposti käyttää liikkumiseen ko. paikassa rullaportaita, mutta vaunuilla niihin meno on paitsi kielettyä, ei kovin fiksua. Joten kaikki lastenvaunujen kanssa kyseisessä paikassa liikkuvat joutuvat kulkemaan hisseillä lastenhoitohuoneeseen ja sieltä pois. Tämä on huonoa suunnittelua kauppakeskuksen osalta ja sitä koitetaan paikata kyltillä, jossa toivotaan päästämään vaunut ensisijaisesti hisseihin.

Toisekseen miksi ylipäätään pitää noudattaa mitään ohjeita? Palautatko astiat keräyspisteeseen ravintolassa, jos sitä toivotaan? Laitatko siteet ja tampoonit niille erikseen varattuun roskikseen vai tungetko ne wc-pönttöön? Ihmiset yleisesti ottaen noudattavat annettuja ohjeita, koska ne lisäävät kaikkien viihtyvyyttä. Mutta toki on olemassa itsekkäitä ja epäkohteliaita ihmisiä, joita ohjeistukset eivät tietenkään koske.
 
  • Tykkää
Reactions: MorbidMama
Miten voi olla ihmiset nykyään niin avuttomia, ettei osaa kulkea vaunuilla rullaportaissa? Itse liikuin niissä sujuvasti yli 15vuoden ajan muksujen kanssa, ja kertaakaan ei edes läheltä piti-tilanteita sattunut=)
Niissä rullaportaissa on yleensä kieltomerkki, joka kieltää niihin menemisen vaunujen kanssa. Eli kyse ei ole uusavuttomuudesta vaan ohjeiden noudattamisesta.
 
jepujee
No itseasiassa Kampissa se syy on se, että lastenhoitohuone on kolmannessa kerroksessa, johon pääsee ainoastaan hisseillä. Muut ihmiset voivat helposti käyttää liikkumiseen ko. paikassa rullaportaita, mutta vaunuilla niihin meno on paitsi kielettyä, ei kovin fiksua. Joten kaikki lastenvaunujen kanssa kyseisessä paikassa liikkuvat joutuvat kulkemaan hisseillä lastenhoitohuoneeseen ja sieltä pois. Tämä on huonoa suunnittelua kauppakeskuksen osalta ja sitä koitetaan paikata kyltillä, jossa toivotaan päästämään vaunut ensisijaisesti hisseihin.

Toisekseen miksi ylipäätään pitää noudattaa mitään ohjeita? Palautatko astiat keräyspisteeseen ravintolassa, jos sitä toivotaan? Laitatko siteet ja tampoonit niille erikseen varattuun roskikseen vai tungetko ne wc-pönttöön? Ihmiset yleisesti ottaen noudattavat annettuja ohjeita, koska ne lisäävät kaikkien viihtyvyyttä. Mutta toki on olemassa itsekkäitä ja epäkohteliaita ihmisiä, joita ohjeistukset eivät tietenkään koske.
Lastenhoitohuoneeseen ehtii kyllä ihan jonottamallakin. Kampin ostarin pitäisi vaihtaa lastenhoitohuoneen paikkaa tai äitien mennä muualle ostoksille jos ei homma toimi. On turha syyttää muita hissin käyttäjiä typeryydestä kun ehdoin tahdoin itse menee kauppakeskukseen jonka tietää olevan huonosti suunniteltu.

Noudatan hyviksi ja järkeviksi kokemiani ohjeita. Nehän ovat nimenomaan ohjeita, eivät määräyksiä.
 
Noudatan hyviksi ja järkeviksi kokemiani ohjeita. Nehän ovat nimenomaan ohjeita, eivät määräyksiä.
Olet oikeassa jokaisella ihmisillä on oikeus olla epäkohtelias (mitä ohjeiden noudattamatta jättäminen on). Sinulla on myös oikeus alkaa vittuilla ja ilkeillä, jos joku kehtaa huomauttaa, että jätät ohjeita noudattamatta.

Ja meillä muilla on oikeus ihmetellä 2+:lla sitä, miksi ihmiset ovat epäkohteliaita.
 
"vieras"
[QUOTE="aapee";28865728]Jep, monesti muuten huomaan saman ilmeen. :D
Melko noloa...[/QUOTE]

Oletteko tulleet ajatelleeksi että jotkut ihmiset saattavat olla ihan oikeasti vaipuneina omiin ajatuksiinsa, eivätkä koko ajan tarkkaile muita ihmisiä? Itse usein olen, enkä silloin todellakaan huomaa mitä muut tekevät. Tosin en käytä hissejä tai rullaportaita, vaan aina tavallisia portaita, silloin kun on mahdollisuus. Hissit ja rullaportaat ovat laiskoja tai sairaita ihmisiä varten.
 
jepujee
Olet oikeassa jokaisella ihmisillä on oikeus olla epäkohtelias (mitä ohjeiden noudattamatta jättäminen on). Sinulla on myös oikeus alkaa vittuilla ja ilkeillä, jos joku kehtaa huomauttaa, että jätät ohjeita noudattamatta.

Ja meillä muilla on oikeus ihmetellä 2+:lla sitä, miksi ihmiset ovat epäkohteliaita.
En vittuile enkä ilkeile kenellekään. Jos tilanne tulee joskus vastaan niin saatan kyllä sanoa asiallisesti että jonota kuten muutkin.

Ja voitte rauhassa ihmetellä, ei se oo multa pois. Mä ehkä vaihtaisin kauppakeskusta jos olisi tuommoinen tilanne ja kokisin asian noin ongelmalliseksi sen sijaan että toistuvasti turhautuisin samasta asiasta.
 
thäh
Minä ymmärsin aluksi, että ihmiset jotenkin törkeästi kiilaavat vaunut sivuun, vaikka äiti odottelisi hissiin pääsyä ihan siinä ovilla. Mutta kyse taitaakin olla siitä, että ihmiset ei jo kymmenen metrin päästä valu sivuille muodlstamaan kunniakujaa kun kärrykuningatar saapuu.
 
pikana
Miten voi olla ihmiset nykyään niin avuttomia, ettei osaa kulkea vaunuilla rullaportaissa? Itse liikuin niissä sujuvasti yli 15vuoden ajan muksujen kanssa, ja kertaakaan ei edes läheltä piti-tilanteita sattunut=)
no sitä itsekkin ihmetellyt. Me liikutaan rullaportaissakin, eikä täällä ole kieltojakaan niissä. Itse aina alapuolelle jolloin olen edessä itse jos ote lpeäisi.
 
missään muualla en ole törmännyt tuohon hissiongelmaan, paitsi Vuosaaressa..hissejä on 2 ja ne on pieniä..yleensä ensimmäisenä hisseille rynnii vaunuttomat hyväkuntoiset ihmiset..

tai sitten toinen on se, että jos hississä on jo kahdet rattaat, niin aina sinne pari mummelia tunkee ovien jo mennessä kiinni lisäksi mukaan ja sitten ihmettele, että miksi ovi ei menekään enää kiinni..liukuportaat ja tavalliset portaat on ihan siinä lähellä, mutta laiskuuttaan niitä ei viiti kukaan näemmä käyttää.
Niin totta! Siinä saa aina jonottaa ikuisuuden, että pääsee kun käyttäjiä on paljon (niitäkin jotka voisivat rullaportaita tai portaita mennä). Joskus olen vaan avannut siellä sanaisen arkkuni niin on kaikonneet suurin osa "turhista hissimatkustajista" pois sitten jonoa lisäämästä :) Yleensä pelkkä merkitsevä katsekin riittää joillekin ihmisille. (Anteeksi nyt vain) monille ulkomaalaistaustaisille taas ei tunnu menevän sanomallakaan perille vaan he ovat kuin kukaan ei mitään sanoisikaan..

Onneksi itsellä ei yleensä ole mikään kiire mihinkään. Ja nykyään liikun jo autolla niin paljon, että harvemmin tulee hissejäkään käytettyä esim metroasemilla tmv.
 
"noo"
Tuskin Helsingissä sen itsekkäämpiä ollaan, mutta ihmisiä on vaan todella paljon enemmän kuin missään muualla Suomessa. Etkä huomaa niitä kaikkia muita ajattelevia yksilöitä, koska ne menee jo portaissa eikä tuki sun hissiä.

Aina vaivat ei myöskään näy päällepäin... Itselläni oli joskus selkä paskana enkä päässyt kulkemaan portaita juuri ollenkaan. Päällepäin näytin ihan tavalliselta reippaalta parikymppiseltä.
 
[QUOTE="Niinpä";28866158]Semmosia ne hesalaiset on.[/QUOTE]

Ja lahtelaiset, joskus. Tein samasta aiheesta joskus aloituksen jossa minulle tehtiin selväksi, että kaikilla hissinkäyttäjillä on joku vamma, miksi ne ei anna tilaa ja kiilaa eteen :D
 
juu juu
[QUOTE="Pii";28865748]Ja Sellossa oon törmänny samaan. Kyllä se sieppaa kun ihminen, jolla on kolme vaihtoehtoa, hissi, portaat ja vielä liukuportaat tai useammatkin, valitsee pokkana sen hissin sellaisen nenän edestä, jolle se on ainoa vaihtoehto. Oman lapseni opetan kyllä huomaavaiseksi.[/QUOTE]

Sellossa liukuportaissa pääsee vaunuilla ja tuplavaunuillakin turvallisesti, jos hissijono ei miellytä.
 
"vieras"
Niissä rullaportaissa on yleensä kieltomerkki, joka kieltää niihin menemisen vaunujen kanssa. Eli kyse ei ole uusavuttomuudesta vaan ohjeiden noudattamisesta.
Meillä on kanssa sen verran aikaa vauva-ajasta, että ihmettelen myös onko liuku/rullaportaissa vaunuilla kulkeminen nykyään kokonaan kielletty? Eihän se herkkua ollut, kieli keskellä suuta sai mennä rullaportaissa, mutta aina ei ollut vaihtoehtoa! Eräänkin ison vaateketjun lastenosasto oli alakerrassa -eikä hissiä!

Liukuportaissa ei ongelmaa kulkea. Niissähän ihmiset menee ostoskärryilläkin.
 
[QUOTE="vieras";28867827]Meillä on kanssa sen verran aikaa vauva-ajasta, että ihmettelen myös onko liuku/rullaportaissa vaunuilla kulkeminen nykyään kokonaan kielletty? Eihän se herkkua ollut, kieli keskellä suuta sai mennä rullaportaissa, mutta aina ei ollut vaihtoehtoa! Eräänkin ison vaateketjun lastenosasto oli alakerrassa -eikä hissiä!

Liukuportaissa ei ongelmaa kulkea. Niissähän ihmiset menee ostoskärryilläkin.[/QUOTE]

No tänään Helsingissä liikkuessani otin asiakseni katsoa: jokaisen rullaportaan alussa, siinä kaiteen alareunassa, oli kieltomerkki lastenvaunuille.
 
ok
[QUOTE="aapee";28865713]Olen miettinyt, että eikö ihmiset ihan oikeasti hoksaa koko asiaa, vai eivätkö tosiaan vain välitä?! En halua uskoa, että olisi niin paljon ihmisiä joille oma napa olisi niin tärkeä, että onhan se syy vain siinä ettei tajuta? :D[/QUOTE]

Ne ajattelee, että kyllähän kotiäidillä on aikaa odotella ja lorvia, toisin kuin minulla...
 
Lastenhoitohuoneeseen ehtii kyllä ihan jonottamallakin. Kampin ostarin pitäisi vaihtaa lastenhoitohuoneen paikkaa tai äitien mennä muualle ostoksille jos ei homma toimi. On turha syyttää muita hissin käyttäjiä typeryydestä kun ehdoin tahdoin itse menee kauppakeskukseen jonka tietää olevan huonosti suunniteltu.

Noudatan hyviksi ja järkeviksi kokemiani ohjeita. Nehän ovat nimenomaan ohjeita, eivät määräyksiä.
=D just blame the society, right? Meillä ihmisillä ei siis mielestäsi ole MITÄÄN vastuuta omasta käytöksestämme?
 

Yhteistyössä