Lestadiolaiset, mua kiinnostaa että miten teillä menee seurustelu ja mies asia? Miten tapasit miehesi jne?

  • Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa vain
  • Ensimmäinen viesti
bboihulvuh
Itse en ole lestadiolainen, mies eli kaksoiselämää. Käytti alkoholia, kävi baarissa ja harrasti seksiä kanssani, eli ihan normi elämää. Kun meni käymää kotonaa toisella paikkakunnalla meni seuroihin vanhempiensa kanssa. Minulle mies kertoi puolen vuoden jälkeen "vanhempiensa olevan lestadiolaisia".
Joutui myöntämään totuuden vahemmilleen, että SEURUSTELEE ei-lestadiolaisen kanssa, kun olimme jo muuttamassa töiden perässä miehen kotipaikkakunnalle. Tosin ei mies vielä siinäkään vaiheessa saanut sanottua, että olemme muuttamassa samaan osoitteeseen, vaan porukat luulivat pojan asuvan kaverinsa kanssa kimppakämpässä.
Jossain vaiheessa myös paljastui että kosi löhinnä sen vuoks kun äitinsä oli vihjaillut, että jos kerta yhdessä minataan olla, niin eikö sitä sit vois mennä naimisiinkin. Myöhemmin myös ymmärsin, että tuo minun mittakaavalla tapahtunut "seurustelu" (yli puolivuotta nukuttu 5yötä viikosta yhdessä puolin ja toisin, harrastettu, juhlittu, syöty, juotu jne) ei vielä edes ollut ollut seurustelua....

Minuakin itseasiassa kiinnostaisi mitä se seurustelu on vl:n kesken
 
parempi vaan olla sekaantumatta niihin. yksinkertaista. helppoa.

ajatella, lapsena ihastuin poikaan, ja kun tajusin pojan olevan lestadiolainen, tiesin ettei meillä voi olla yhteistä tulevaisuutta millään muotoa. karu totuus. olisi ikävää pakottaa toinen tekemään pahaa, vastoin luontoaan. harmia vaan tulee.

minusta on järkyttävää, että ihmiset (lestadiolaiset yleensä) menevät niin nopeasti naimisiin. tapaavat, tutustelevat aikansa ja astuvat ikuiseen avioliittoon. tuskin tuntevat toisiaan oikeasti. mitä jos se toinen onkin aivan hirveä, ikävä juttu. eikä sitä voi kovinkaan helposti perua.
 
"Mirkku"
minusta on järkyttävää, että ihmiset (lestadiolaiset yleensä) menevät niin nopeasti naimisiin. tapaavat, tutustelevat aikansa ja astuvat ikuiseen avioliittoon. tuskin tuntevat toisiaan oikeasti. mitä jos se toinen onkin aivan hirveä, ikävä juttu. eikä sitä voi kovinkaan helposti perua.
No ne tekee niin kun se on pakko. jos alkaa vastustamaan uskon määräyksiä menee välit porukoihin. Tässä on selitetty miten se menee.

"Olet juuri täyttänyt 17"

Olet juuri täyttänyt 17 | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia
 
Ykä yksinäinen
Kysymyshän on siitä että yhteydet perheeseen ja sukuun sekä ystäviin kylmenee ja jopa katkaistaan siihen joka lähtee pois liikkeestä. Näin ei aivan joka ihmisen kohdalla käy mutta yleistä se on. Jää yksin.
 
"Saana"
Kiinnostaa että miten teillä menee seurustelu ja mies asia? Miten tapasit miehesi jne? Ja mitä kaikkea saa tehdä ja ei saa ennen avioliittoa? Kuinka nopeasti menitte naimisiin? Lapsia?
Tärkeintä on etät saisi uskovaisen puolison. Me emme voi seurustella kuin samoin uskovan miehen kanssa. On aika iso ongelma että rauhanyhdistyksissä on useasti avioitumisikäisiä miehiä paljon vähemmän kuin meitä naisia. Siitä seuraa karmea tunnelma kun "kotkat" hyökkäilee ja vahtii "omakseen" luulottelemaansa miestä. Miesparat taas ei uskalla ottaa kontaktia tutustumismielessä kun siitä tulee heti ISO haloo ja odotetaan seuraavana päivänä jo kihlautumista, suurin piirtein...
Tämä on suurin vaikeus. Tutustumisen mahdottomuus ja yleinen sopivien aviomies-kandidaattien puute.
 
Vapauteen asti
Alkuperäinen kirjoittaja Ykä yksinäinen;29671790:
Kysymyshän on siitä että yhteydet perheeseen ja sukuun sekä ystäviin kylmenee ja jopa katkaistaan siihen joka lähtee pois liikkeestä. Näin ei aivan joka ihmisen kohdalla käy mutta yleistä se on. Jää yksin.
"Miten ihminen voi yhteisöstä luopuessaan muuttua niin pahaksi että häneltä miltei viedään ihmisarvo? Olen haaska jota saa retuuttuaa arvostella selän takana ja kasvotusten miten vaan."

"Nyt vapaa olen"

Nyt vapaa olen – Kun kaikki on arvioitava uudelleen | Omat polut © - etnisten vanhoillislestadiolaisten kertomuksia ja kokemuksia

Uudessa kirjassa liikkeen jättäneet ovat kertoneet siitä mitä siitä seuraa kun päättää irtaantua liikkeestä.
 
Omalta kohdaltani
Yksin jääminen on raknkkaa, sen voin omalta kohdalta todeta. Seuroissa kyllä on kavereita mutta se läheisin läheinen puuttuu ja silloin puuttuu paljon. Olisi ihanaa saada puoliso ja perhe. Mutta sitä ei Taivaan Isä katso kaikille tarpeelliseksi...
 
Rauhaa ja armoa!
Vaikka lestadiolaisen herätysliikkeen kulttuuri on tunnetusti erittäin tiivis ja yhteisöllinen, sisällä on yllättävän paljon yksinäisyyttä ja pahoinvointia.
Voihan sitä olla, mutta uskoisin että heillä ei ole yksinäisyyttä ollenkaan siinä mittakaavassa kuin ei-lestadiolaisilla, joilla ei ole mitään, ei monesti yhtään mitään yhteisöä eikä ees yhtä kaveria jolle soittaa tai mennä käymään jos alkaa ahistaan.

Tiettävästi esim. yksinäisyydestä johtuvia itsemurhia ei lestadioalisilla nuorilla esiinny. Maailmassa elävillä niitä ikävä kyllä tapahtuu. Surullista mutta totta!
 
"jesus"
Voitteko uskoa näitä uskontojen alkujuuria... Xenu galaktinen hallitsija toi ihmiset maahan 75 miljoonaa vuotta sitten. Ja jos ihminen epäilee tai koittaa selvittää 'tietoja' on hänet ohjelmoitu kuolemaan, esim. keuhkokuumeeseen.
Samalla tavalla kaikissa uskonnoissa pääjehu on kehittänyt tarinan ja jos sitä kyseenalaistaa joutuu kärsimään. Tavalla tai toisella. Ja nämä julkisuuteen vuotaneet kokemukset ovat taatusti kevyemmästä päästä. Kukaan ei halua myöntää häpeäänsä tai sitä että on elänyt vaiheessa. Eihän sellaista kestä. Ja toisaalta nämä pääpirut, eli uskonnolliset johtajat, sokaistuvat uskomaan olevansa oikeutettuja ja valittuja, ja tässä ominaisuudessa pikkuhyväksikäytöt eivät ole itse asiassa edes syntiä.

Uskonnot pahasta ja pahan aikaansaannoksia, usko itsessään ei.
 
usko, toivo ja raskaus??
Vl evp
Olin viime kesänä suviseuroissa tutustumassa. Saarnaaja luki rukouksia usein saarnojen lopussa. Kun olen käynyt luokkakaverin kotona (hän on lestadiolainen) heillä ei ole rukoiltu erityisemmin.
Olen entinen vl. Omassa kotikasvatuksessa tärkeitnä oli seuroissa käyminen ja saarnojen kuuntelu plus se muu yhteisöllinen meno. Olen hahmottanut aikuisena lestadiolaisen uskon niin että siinä tavallaan "palvotaan" omaa yhteisöä, "ainoaa oikeaa joukkoa".

Henkilökohtaisesta hengellisyydestä ei ole tapana puhua. Rahaa kerätään ja talkootyötä tehdään jotta oma yhteisö pärjäisi. ukopuolisten kanssa ei olla tekemisissä eikä ulkopuolisille kerätä avustuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
Ihanko totta?
Voihan sitä olla, mutta uskoisin että heillä ei ole yksinäisyyttä ollenkaan siinä mittakaavassa kuin ei-lestadiolaisilla, joilla ei ole mitään, ei monesti yhtään mitään yhteisöä eikä ees yhtä kaveria jolle soittaa tai mennä käymään jos alkaa ahistaan.

Tiettävästi esim. yksinäisyydestä johtuvia itsemurhia ei lestadioalisilla nuorilla esiinny. Maailmassa elävillä niitä ikävä kyllä tapahtuu. Surullista mutta totta!
Oho! Onpas auvoista...
 
He tapaavat muita nuoria iltakylissä, nuortenilloissa, rippikoulussa, seuroissa, suviseuroissa, maakunnallisissa seuroissa ja netissä.

Muiden, kuin toisten vanhoillislestadiolaisten kanssa seurustelu on kiellettyä eli syntiä, kuten myös liian pitkälle venähtänyt seurustelu.
Sellainen "sopiva" seurusteluaika heille on about kaksi vuotta. Ensin seurustellaan vaikkapa 1,5-2 vuotta, sitten talvella kihloihin ja kesällä naimisiin.
Aika perusmeininki tolleen.

Niin ja seurustelussa ei virallisesti saa muuta kuin kädestä pitää ja ehkä pikaisesti halata, mutta ei liian viipyilevästi, jottei lihalliset himot saa valtaa.
Todellisuudessa moni harrastaa seksiä ja yöpyy salaa toistensa luona jo seurusteluaikana, jopa ne "kiltit" uskovaiset.
Mikä on tietysti hyvä vaan, ettei mene seksuaalisesti epäsopivan kanssa naimisiin ja muutenkin viettävät intensiivistä yhdessäoloa ennen naimisiin menoa ja virallista yhteenmuuttoa, vaikka tavallaan onkin surullista, että joutuvat tekemään tuon kaiken salassa.

Noi esiaviolliseen haureuteen sortuvat syntiset ( :D ) ajattelevat yleensä sitten niin, että jos nalli napsahtaa ja raskaaksi tulee, niin sitten vaan äkkiä naimisiin ja puolen vuoden päästä häistä syntyy ns. neljän kilon keskonen.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä