Jos toi päivähoito-oikeus eskarin jälkeen poistuu...

"ööööö"
[QUOTE="mie";29783456]Subjektiivinen hoito-oikeuskin saisi poistua.[/QUOTE]

Jos perheet tai vanhemmat eivät saa päättää päivähoidon tarpeesta, kenellä päätösvalta sen suhteen pitäisi olla?
 
Blue
[QUOTE="ööööö";29783479]Jos perheet tai vanhemmat eivät saa päättää päivähoidon tarpeesta, kenellä päätösvalta sen suhteen pitäisi olla?[/QUOTE]

Ei sitä kenenkään tarvitse päättää. Päivähoito-oikeus niille jotka sitä tarvitsevat (= ne jotka eivät ole millään vapaalla kotona).
 
"mie"
[QUOTE="ööööö";29783479]Jos perheet tai vanhemmat eivät saa päättää päivähoidon tarpeesta, kenellä päätösvalta sen suhteen pitäisi olla?[/QUOTE]

Toki vanhemmat saa itse päättää tarvitseeko lapsi päivähoitoa vai ei. Mutta verovaroin tuette hoito on tarkoitettu niille jotka niitä veroja myös työllään tuovat.

Yksityisellehän saa kuka vaan viedä lapsensa jos katsoo tarpeelliseksi vaikka itse olisikin kotona. Maksaa sitten vaan kokonaisuudessaan lapsensa hoidon itse.
 
  • Tykkää
Reactions: Jätkä ja Porho
"ööööö"
[QUOTE="mie";29783584]Toki vanhemmat saa itse päättää tarvitseeko lapsi päivähoitoa vai ei. Mutta verovaroin tuette hoito on tarkoitettu niille jotka niitä veroja myös työllään tuovat.

Yksityisellehän saa kuka vaan viedä lapsensa jos katsoo tarpeelliseksi vaikka itse olisikin kotona. Maksaa sitten vaan kokonaisuudessaan lapsensa hoidon itse.[/QUOTE]

Niin subjektiivisuus nyt alunperin tarkoittaa sitä että perheet voi päättää joten jos se poistuu poistuu myös päätösvalta. Toki subjektiivista päivähoito-oikeutta voidaan rajata vaikka pois perheitä jotka saavat vanhempainrahaa tai kotihoidontukia, työttömyyspäivärahaa jne. mutta itse subjektiivisuuttahan se ei silloin poista.
 
"Bimbo"
Voihan vanhemmat tietty päättää, tarviiks niitten lapsi päivähoitoa. Ne voi päättää senkin, tarviiks niitten lapsi kultasen polkupyörän. Ihan sama. Vanhempien päätökset on kuin huuto tuuleen. Ei sitä kukaan muu kuule kuin huutajat itse.
 
ggag
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29784539:
Eli jos vanhempi työskentelee kotona äitiys- tai vanhempainvapaalla tai hoitovapaalla, niin lapsen oikeus päivähoitoon poistuu???
Niin minä sen ymmärrän, kun kerran sanotaan että subjektiivinen päivähoito-oikeus päättyy niiltä, jotka ovat äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla. Ei ne em. vapaat ole työntekoa varten tarkoitettu, vaan sitä lapsen kotona hoitamista varten. Ja jos yhtä lasta kykenee hoitamaan kotona samanaikaisesti töitä tehden, niin luulisi sen toisenkin menevän.
 
ammattilainen
En ihan ymmärrä miksi lastentarhanopettajaliitossa halveksitaan perheiden kasvattajan roolia niin paljon, että kaikki lapset pitäisi saada päiväkoteihin :/ Sieltä inistään, että kyllä lapsilla pitää olla oikeus varhaiskasvatukseen. Hitot, ihan kuin vanhemmista ei olisi kasvattamaan parivuotiaitaan.
 
ggag
Parempaa kasvatusta lapsi saa normaalissa kodissa, kuin hälyisessä ja isoryhmäisessä päiväkodissa, missä hoitajat juuri ja juuri ehtivät nenän pyyhkimään niinä pahimpina aikoina. Alle 3 vuotiaalla ei pitäisi olla mitään tarvetta päiväkotiin, 4-5 vuotiaana korkeintaan muttei silloinkaan jos ei ole pakko. Sitä varten on kerhoja ja puistoja ja mammakokoontumisia, että niiden lasten kaverisuhteita voi tukea ja sosiaalista kasvatusta antaa. Kunnallinen päivähoito on työttömälle vieläpä maksutonta, joten vähintään pitäisi heille lykätä maksu lapsensa hoidattamisesta.
Ja nyt en tarkoita erityislapsia, niiden kanssa asiat oltava enemmän tapauskohtaisia.
 
Niin minä sen ymmärrän, kun kerran sanotaan että subjektiivinen päivähoito-oikeus päättyy niiltä, jotka ovat äitiys-, vanhempain- tai hoitovapaalla. Ei ne em. vapaat ole työntekoa varten tarkoitettu, vaan sitä lapsen kotona hoitamista varten. Ja jos yhtä lasta kykenee hoitamaan kotona samanaikaisesti töitä tehden, niin luulisi sen toisenkin menevän.
Et taida ollenkaan tietää, mistä puhut. On eri asia saada esimerkiksi hoitaja yhdelle kuin kahdelle saati kolmelle. Ja toiseksi niitä töitä voi tehdä vaikka taaperon nukkuessa - jolloin isompi lapsi ei ehkä nukukaan.

Ja itse asiassa esim. kotihoidontukihan ei ole sinänsä rajoitettu sen mukaan, mitä sen aikana tehdään. Sitähän on voinut saada vaikka vanhemmat olisivat olleet molemmat töissä, kunhan vaan lapsi ei ole ollut kunnallisessa päivähoidossa. Ja moni voi esimerkiksi vaikka opiskella kotihoidontukiaikana, mistä toisessa ketjussa väiteltiinkin pitkään ja hartaasti.

On myös erilaisia tilanteita ja erilaisia töitä. Varmaan on ihan jees olla pois töistä jostain kaupan kassalta ja mieluummin hoitaa lasta/lapsia kotona. Mutta jotkut työt ovat tärkeä osa ihmisen identiteettiä ja jopa henkistä hyvinvointia - esimerkiksi nyt vaikka jokin taiteilijan työ.

Jos tosiaan päivähoito-oikeus poistuu vain kotihoidontuen tms perusteella, niin sanoisin että aika idioottimainen ja huonosti mietitty uudistus. Toisessa ketjussa väiteltiin esim. opiskelijan tilanteesta silloin - käytännössä siis on pakko laittaa VAUVA hoitoon, jos haluaa saada opintojaan suoritettua. Tai sitten opinnot jäävät roikkumaan. Vauvan kanssa voisi suorittaa niitä jonkin verran, esim. puolet normaalista määrästä, mikä kuitenkin edistää opintoja ja nopeuttaa valmistumista (ja usein myös toimii henkireikänä, kun elämä ei ole pelkkää kotitöitä, lastenhoitoa ja jotain perhekahviloita). Tämä ei välttämättä ole mahdollista, jos isompaa lasta ei voi saada hoitoon luentojen, tenttien yms opiskelun ajaksi.
 
"anni"
Eiköhän se ole hyvä kannustaa aikuisia ihmisiä kasvattamaan ne lapsensa ihan itse siihen asti kun voivat ne laittaa päiväkotiin. Jos työ on identiteetille niin tärkeä, olisi aika miettiä kannattaako sitä lasta ainakaan siihen elämäntilanteeseen pyöräyttää tai vaihtoehtoisesti laittaa ne kaikki lapset sinne päiväkotiin.
Jos pitää opiskella kotihoidontuen aikana, on mahdollisuus opintotukiin ja lakkauttaa silloin kotihoidontukensa.
Miksi kaupan kassalla oleminen olisi vähemmän osa ihmisen identiteettiä kuin joku taiteilu? Kotonahan voi taiteilla sitten vaikka illalla kun lapset nukkuu.

Eikä kenenkään ole tämän uudistuksen myötä pakko laittaa vauvojansa hoitoon, vaan jäädä kotiin hoitamaan niitä ja mennä hoitamaan ne opiskelunsa ja työhönpaluunsa sitten kun sen aika on. Henkireikiä ihmiset löytävät kyllä muualtakin ja ne, joiden perheissä on 2 vanhempaa, voivat hyvin suurella todennäköisyydellä hoitaa nuo kuviot ihan keskenäänkin.
 
"Äiti-77"
Ikävää jos poistuu. Eskari päättyy klo 13 eli juuri kesken taaperon päiväuniajan. Matkaa eskariin niin että pakko mennä autolla, eli rataspäikkärit ei käy.
Et oo oikeesti tosissas!!! Voi pyhäjysäys mistä teitä uusiavuttomia oikeen tulee!! Oisko toi päivärytmin muuttaminen mitään?? TOIVON todellakin että poistuu saa laiskat vanhemmat hoitaa itte lapsensa jos kerta kotona makaavaat.. kyllä eskari riittää todellakin lapselle!!!!
 
[QUOTE="anni";29784772]Eiköhän se ole hyvä kannustaa aikuisia ihmisiä kasvattamaan ne lapsensa ihan itse siihen asti kun voivat ne laittaa päiväkotiin. Jos työ on identiteetille niin tärkeä, olisi aika miettiä kannattaako sitä lasta ainakaan siihen elämäntilanteeseen pyöräyttää tai vaihtoehtoisesti laittaa ne kaikki lapset sinne päiväkotiin.[/QUOTE]

Eli sinusta on parempi laittaa vaikka 9kk:n ikäinen päiväkotiin voidakseen opiskella täysipäiväisesti kuin hoitaa vauvaa kotona ja opiskella siinä ohessa osa-aikaisesti...? Kenen etua se sitten ajaa? Tulee vaan lisää pieniä lapsia päiväkotiin eli ainakaan kotihoito ei lisäänny.

[QUOTE="anni";29784772]Jos pitää opiskella kotihoidontuen aikana, on mahdollisuus opintotukiin ja lakkauttaa silloin kotihoidontukensa.[/QUOTE]

Tällä hetkellä niitä voi saada samaa aikaan. Olisi aika outoa, jos se mahdollisuus poistuisi opiskelijalta, kun muidenkaan kohdalla muut tulot eivät vie oikeutta kotihoidontukeen. Ja ainahan opintotukea ei voi nostaa, jos esim. ei voi vauvan kanssa opiskella kokoaikaisesti.

[QUOTE="anni";29784772]Miksi kaupan kassalla oleminen olisi vähemmän osa ihmisen identiteettiä kuin joku taiteilu? Kotonahan voi taiteilla sitten vaikka illalla kun lapset nukkuu.[/QUOTE]

Niin no, se oli ihan villi veikkaus sen perusteella, että en ole vielä koskaan kuullut kenenkään istuskelevan kaupan kassalla huvikseen, kun taas taidetta ihmiset tekevät usein ihan omaksi ilokseen ja koska eivät voi kuvitella elävänsä ilman. Kaupan kassalla yleensä istutaan vain, jos siitä saadaan takuuvarmasti palkka.

Ja kaikkea taidetta ei voi tehdä kotona öiseen aikaan.

[QUOTE="anni";29784772]Eikä kenenkään ole tämän uudistuksen myötä pakko laittaa vauvojansa hoitoon, vaan jäädä kotiin hoitamaan niitä ja mennä hoitamaan ne opiskelunsa ja työhönpaluunsa sitten kun sen aika on. Henkireikiä ihmiset löytävät kyllä muualtakin ja ne, joiden perheissä on 2 vanhempaa, voivat hyvin suurella todennäköisyydellä hoitaa nuo kuviot ihan keskenäänkin.[/QUOTE]

Mutta miksi se on joku ongelma, jos ihmiset tekevät vaikka nyt kotihoidontukiaikana myös jotain muuta kuin hoitavat lapsia? Olisi kiva kuulla tähän perusteluja. Kovasti kuitenkin tunnutaan vastustavan sitä, että kotihoidontukiaikana joku voisi opiskella tai tehdä töitä ja saada isommalle lapselleen hoitopaikan - miksi?
 
"heh"
[QUOTE="Äiti-77";29784814]Et oo oikeesti tosissas!!! Voi pyhäjysäys mistä teitä uusiavuttomia oikeen tulee!! Oisko toi päivärytmin muuttaminen mitään?? TOIVON todellakin että poistuu saa laiskat vanhemmat hoitaa itte lapsensa jos kerta kotona makaavaat.. kyllä eskari riittää todellakin lapselle!!!![/QUOTE]
Taitaa äidin oma päikkäriaika kärsiä jos joutuu hakemaan lapsensa eskarista jo yhdeltä. :D
 
"heh"
[QUOTE="Äiti-77";29784814]Et oo oikeesti tosissas!!! Voi pyhäjysäys mistä teitä uusiavuttomia oikeen tulee!! Oisko toi päivärytmin muuttaminen mitään?? TOIVON todellakin että poistuu saa laiskat vanhemmat hoitaa itte lapsensa jos kerta kotona makaavaat.. kyllä eskari riittää todellakin lapselle!!!![/QUOTE]
Taitaa äidin oma päikkäriaika kärsiä jos joutuu hakemaan lapsensa eskarista jo yhdeltä. :D
 
[QUOTE="Huokaus";29784883]Mitenkähän paljon sitä henkireikää pitäisi olla, jos 20 h viikossa isomman lapsen eskaria ei riitä vauva kainalossa opiskeluun ja taiteiluun.[/QUOTE]

No jos ne opinnot painottuvat iltapäivään eikä eskariaikaan?
 

Yhteistyössä