Vaihteleeko virtsankarkailu muilla kuukautiskierron mukaan?

  • Viestiketjun aloittaja oireilija
  • Ensimmäinen viesti
oireilija
Minulla lirahtelee aina 1-2 vk ennen menkkojen alkamista. Niiden jälkeen tilanne on taas lähes normaali. Onko joku muu havainnut saman ilmiön?

Loppukierrosta estrogeenitaso romahtaa ja keltarauhashormonitaso kohoaa. Mikä tässä kombinaatiossa lisää virtsankarkailua. Lirahtelu on minulla ponnistusinkontinenssityyppistä eli hyppiessä, aivastaessa ja juostessa on ongelmia.
 
"Kiri"
No minullakin oli karkailua kun painoni oli lievästi yli normaalipainon. Nytkun olen saanut painon reilusti alle normaalin ylärajan minulla ei karkaile enää. Jotenkin ilmeisesti läski asettui minulla sinne alapäähänkin ja esti lihasten toiminnan. Mikään jumppa ei auttanut vaivaan. Samanlaisissa tilanteissa oli minulla karkailua kuin sinullakin ap.
 
"huh"
Minun on turha haaveilla mistään trampoliinilla hyppelemisestä. Ei näillä lihaksilla.
Treenaa olen yrittänyt, mutta ilmeisesti mulla on sama juttu, mitä "Kiri"n kanssa, että siellä on ihraa.
 
"aapee"
Minulla ei ole ylipainoa, vaan olen hoikka. Olen treenannut lantionpohjalihaksia jumpalla ja kuulilla. Niistä ei ole ollut apua. Vaiva ilmaantui kahden lapsen synnytysten jälkeen. Alussa oli lievää kohdunlaskeumaa, mutta viimeksi gyne sanoi, että se näyttää kohonneen ihan oikealle paikalle. Viimeisestä synnytyksestä on aikaa jo 6,5 vuotta, joten en usko tilanteen tästä enää paranevan.
 
[QUOTE="aapee";29790445]Uskaltaako niitä käyttää, kun lisäävät syöpäriskiä? Sain reseptin gyneltä. Ohjeista luin, että vahvistaa limakalvoja, mutta ei minulla ainakaan mitään kuivuusongelmia ole ollut, pikemminkin päinvastoin.[/QUOTE]

Kyllä se rintasyöpäriskin lisääntyminen on liitetty tablettimuotoisten estrogeenien käyttöön, ei paikallisesti vaikuttavien emätinpuikkojen.
 
"aapee"
Kyllä se rintasyöpäriskin lisääntyminen on liitetty tablettimuotoisten estrogeenien käyttöön, ei paikallisesti vaikuttavien emätinpuikkojen.
Gynen ja pakkauksen tuoteselosteen mukaan myös estrogeenipuikoissa on lisääntynyt syöpäriski.

Miten tämä estrogeenilisä käytännössä vaikuttaa ja siis auttaa virtsankarkailuun. Ainoastaan vahvistamalla limakalvojako? Mistä tietää niiden olevan huonossa kunnossa, kun ainakin seksissä on paikat ihan märkinä.
 
[QUOTE="aapee";29790489]Gynen ja pakkauksen tuoteselosteen mukaan myös estrogeenipuikoissa on lisääntynyt syöpäriski.

[/QUOTE]

Paikallisia estrogeenivalmisteita ei ole tutkittu syöpäriskin suhteen. Arviot perustuvat vastaaviin tablettivalmisteiden käyttöön.
 
vierailija
Sain lapsen 35v ja sen jälkeen jäänyt pidätysongelmaa. Aluksi ei pitänyt lainkaan mutta vähitellen kyky parani ja kun imetys loppui ja menkat alkoivat, tilanne taas parani. Olen normaalipainoinen, ja nyt 3v synnytyksestä lihavimmillani kuin koskaan eli 70kg, kun ennen raskautumista 65kg (raskaana max72kg). Eli läskiä on kertynyt mahaan ja mielestäni sinne alapuolellekin. Ainakin itse koen niin kun vertaan muistikuvaan aiemmasta. Virtsankarkailua esiintyy kuulautiskierrossa ovulaation ja menkkojen välillä. Yskiessä ja joskus kun olen juonut alkoholia 1-2lasia enemmän on pidättely vaikeampaa.
Olen yrityänyt lantionpohjatreeniä mutta luulen että kai tähän enemmän vaikuttaa läskit tai hormonikierto. Aiemmin, edes raskaana ollessa ei koskaan ole karkaillut. Todella ärsyttävää enkä tiedä mitä tässä pitäisi tehdä.
 
vierailija
Minulla nimenomaan liittyy kiertoon tuo karkailu ja lähden googlettamaan löytyykö muita. Parille lääkäreillekin olen jutellut, mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta.
Olen 49 v. ja vajaa vuosi sitten ollut kohdun poistossa. Hormonitoimintaa on vielä ja varsinkin tästä karkailusra tiedän, että nyt minulla olisi menkat.
Nyt kohdunpoiston jälkeen ei juuri karkaile kuin nämä 3-4 päivää kuukaudessa. Ennen poistoa (myoma painoi virtsarakkoa) vähän jatkuvasti, mutta eniten menkkojen aikaan.

se on tosi inhottavaa kun nämä 3-4 päivää valuu siis ihan huomaamatta vaikka kävellessä ja mikään jännittäminen ei siihen auta. Mietin leikkaukseen menoa, jota siksi emmin, että muina aikoina asua on kunnossa.
 
vierailija
Olen huomannut että vaihtelua on, mutta täytyypä katsoa liittyykö kiertoon! Välillä ihmetyttää miksi välillä mm. aivastaessa lirahtaa ja joskus ei. Tuntuu että on pitkiä taukoja niin hyvin voisi kuvitella liittyvän hormoneihin. Kuukautisten aikana on tietysti side muutenkin niin ei ole katastrofi.

Ylemmälle kirjoittajalle: itse en tilanteessasi menisi leikkaukseen vaan käyttäisin vaan tenaa ne muutamat päivät, ja voihan olla että ne jää kokonaan poiskin jossain vaiheessa.
 
Toi ois aiemmin kuulostanut minusta oudolta mutta nyt kun olen tutustunut endometrioosiin niin ehdottaisin syyksi sitä.


Siis ku kuuakutiskierron mukaan estrogeenitaso muuttuu ja se taas vaikuttaa endometrioosiin joka taas voi vaikuttaa vaikka mihin. Mm. virtsanpidätyskykyyn.
 
vierailija
Minulla nimenomaan liittyy kiertoon tuo karkailu ja lähden googlettamaan löytyykö muita. Parille lääkäreillekin olen jutellut, mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta.
Olen 49 v. ja vajaa vuosi sitten ollut kohdun poistossa. Hormonitoimintaa on vielä ja varsinkin tästä karkailusra tiedän, että nyt minulla olisi menkat.
Nyt kohdunpoiston jälkeen ei juuri karkaile kuin nämä 3-4 päivää kuukaudessa. Ennen poistoa (myoma painoi virtsarakkoa) vähän jatkuvasti, mutta eniten menkkojen aikaan.

se on tosi inhottavaa kun nämä 3-4 päivää valuu siis ihan huomaamatta vaikka kävellessä ja mikään jännittäminen ei siihen auta. Mietin leikkaukseen menoa, jota siksi emmin, että muina aikoina asua on kunnossa.
Ihan sama juttu. Olen 51-v. En ikään kuin huomaa, että rakko on täynnä (ei ole pissahätää) ja se sitten valuu yli kun vaikka nousee istumasta ja lähtee kävelemään. Vain ennen kuukautisia, ei juuri muulloin.
 
vierailija
Olen 63 vuotias ja kuukausi sitten poistettiin kohtu&munasarjat ja viikko leikkauksen jälkeen aivastaessa tuli virtsaa vähän. Nyt tilanne on korjaantunut eikä läpivuotoa enää tule. Estrogeeni ja alalantiolihasten jumppa on hyvä. Kaksi lasta alateitse synnyttänyt ja aloittanut jumppaamisen synnärillä.
 
vierailija
Minulla nimenomaan liittyy kiertoon tuo karkailu ja lähden googlettamaan löytyykö muita. Parille lääkäreillekin olen jutellut, mutta kukaan ei tunnu tietävän asiasta.
Olen 49 v. ja vajaa vuosi sitten ollut kohdun poistossa. Hormonitoimintaa on vielä ja varsinkin tästä karkailusra tiedän, että nyt minulla olisi menkat.
Nyt kohdunpoiston jälkeen ei juuri karkaile kuin nämä 3-4 päivää kuukaudessa. Ennen poistoa (myoma painoi virtsarakkoa) vähän jatkuvasti, mutta eniten menkkojen aikaan.

se on tosi inhottavaa kun nämä 3-4 päivää valuu siis ihan huomaamatta vaikka kävellessä ja mikään jännittäminen ei siihen auta. Mietin leikkaukseen menoa, jota siksi emmin, että muina aikoina asua on kunnossa.
Olen huomannut täsmälleen saman: ennen kuukautisia virtsaa valuu ihan huomaamatta pieniä määriä ihan vaikkapa kävellessä. Kuukautisten jälkeen on sitten "vain" tavallista ponnistusinkontinenssia.
 

Yhteistyössä