Kun on CT-kuvaus, niin mennäänkö aina kokonaan siihen pömpeliin

  • Viestiketjun aloittaja Rollolainen
  • Ensimmäinen viesti
Rollolainen
Mennäänkö silloinki jos kuvattava alue on vatsansutu, ei pää.
Mulle tulee paniikki jos pitää kokonaan sinne mennä. Toivottavastii saa riittäväst rauhoittavia.
 
MRI:ssä olen käynyt polven ja olkapään kanssa. Polven kanssa olin puoliksi sisällä, about kaulasta alkoi "pömpeli" ja olkapään kanssa ihan kokonaan sisällä. Luulisi että vatsan kuvantamisessa ollaan myös kokonaan sisällä.
 
Rollolainen
MRI:ssä olen käynyt polven ja olkapään kanssa. Polven kanssa olin puoliksi sisällä, about kaulasta alkoi "pömpeli" ja olkapään kanssa ihan kokonaan sisällä. Luulisi että vatsan kuvantamisessa ollaan myös kokonaan sisällä.
Toivottavasti ei tarvii kokonaan pömpeliin mennä. Mulla tulee helposti myös oksennusrefleksi pelkästä hampaiden pesusta, siksi en ole mennyt lääkäriin ja pyytänyt että saisin niellä sen letkun. Mulle tulis oksu kuitenkin, eikä sitä tutkimusta saisi tehtyä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
ammattivalittaja
Mulla tuli murtuma kerran selkärankaan ja jouduin kokonaan siihen "pömpeliin". Antoi ne jotakin rauhottavaa vähän ja sit kun oli kovat kipulääkkeet muutenkin niin pää oli kyllä ihan sekaisin niin ei jännittänyt.
 
Rollolainen
Ct=tietokonetomografia ei magneettikuvaus. Magneetissa on putki, ct:ssä vain rengas. Ct:ssä potilas makaa pöydällä, joka liikkuu renkaan läpi.
olkoonkin "vain " rengas, silti se on yhtä kamalaa, paniikki tulee siitä kun tietää ettei voi liikkua mihinkään, vaikka kuinka tahtoisi. on pakko jumittua paikoilleen. ja sit jos vielä se rengas jää ilkeäsi kasvojen eteen tulee paniiikki.
 
sulkasato
Vastaukset vaan koski ihan eri kuvausta.
Jos sulla kuvataan vatsaa nii pää on renkaan toisella puolella eli pois renkaasta. Liikkua ei tietenkään saa, jotta kuvista saa jotain selvää. Tt-kuvaus on huomattavasti nopeampi kuin magneettikuvaus.
 
"vieras."
Mennäänkö silloinki jos kuvattava alue on vatsansutu, ei pää.
Mulle tulee paniikki jos pitää kokonaan sinne mennä. Toivottavastii saa riittäväst rauhoittavia.
Olikohan 15 mg Diapamia se maksimimäärä mitä voi saada. Tosin sehän täytyy ottaa sit n. puoli tuntia ennen tutkimusta että ehtii vaikuttaa. Eikä sitä saa silleen että menee sinne ja sanoo että hei mä haluun nyt kunnon rauhottavia.
 
"iemel"
Kyllä aika "syvälle" meet, koska koko vatsan seutu tarvii näkyä. Monet potilaat keitä on naapurit, kummit tai kaimat pelotelleet tuolla magneettikuvauksen kamalalla putkella, ovatkin kuvauksen jälkeen yllättyneitä kun ei se ollutkaan kamalaa. Se on äkkiä ohi, kun oot nätisti ja liikkumatta. :) Ja jos nyt niitä rauhottavia tarviit, niin muista et moneltakaan röntgenosastolta et niitä saa, eli joko sieltä lähettävästä yksiköstä tai kotiapteekista... Ei se oikeesti ole yhtään kamalaa! Tsemppiä
 

Yhteistyössä