Miksi suomalaiset on niin umpimielisiä, että kaikki pitäisi olla niin salaista?

  • Viestiketjun aloittaja ei ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
ei ymmärrä
Naisilta ei saisi kysyä ikää, se on jotain kaameaa jos joku kysyy. Sama on palkan suhteen, mikä siinä on niin salaista että sitä ei voi sanoa suurinpiirtein paljonko se on. Nyt näyttää nuo poissaolojen syytkin olevan niin suuria salaisuuksia että pois alta.

Itse olen nyt ollut poissa mahataudin vuoksi ja ei mua yhtään haittaa, vaikka pomo töissä sanoisi muille, että olen mahataudin vuoksi pois.

En yhtään ihmettele, että täällä kytätään ja kyräillään, kun koskaan mitään ei voida sanoa suoraan ja asioista ei voida puhua niiden omilla nimillä, vaan kaiken pitää olla niin hys hys.
 
"aloittaja"
No en minä sitä tarkoita, että asioita tarvis suureen ääneen kailottaa, mutta en myöskään ymmärrä mikä niissä on niin salaista. Ja tossa työpoissaolojen syystä, niin miksi se on niin kamalaa, että sanotaan toisen olevan sairaslomalla ja milloin lomalla tai muilla vapailla, en ole koskaan ajatellut, että ne on salaista tietoa. Se mikä on sairasloman syy on sitten ihan eri asia, ei sitä tarvi kaikille kertoa.
 
"aloittaja"
No kun muut sitten haukkuu, on kateellisa ym muita, suuttuvat kaikesta mitä muilla on ja itellä ei ole...
Ehkä mulla ei ole sellaisesta kokemusta, kun en ole mikään hyväpalkkainen ja toisaalta jos joku haukkuu, niin haukkukoot ja mun palkalle ei kukaan ole edes kateellinen :) Ja mä en edes tunne sellaisia ihmisiä, jotka moisista asioista suuttuvat tai ovat kateellisia, ehkä mä tunnen sitten järkeviä ihmisiä, enkä mitään pikkusieluisia.
 
"Marjatta"
Se olisikin eri, kun että pomo sanoisi sun olevan töistä poissa välillä kroonisen emätintulehduksen seurauksena ja toisinaan lapsettomuushoitojen takia, jossa käyt yksityisellä, sillä tienaat 50% enemmän kuin muut samaa työtä tekevät kollegasi.

Siinä voisi joku noheva kanssakollega taas miettiä miten sinä otat nakkia lihapiirakkaan kotona, nostaen hyvää liksaa, samaan aikaan muiden raataessa pers'verellä.

No mutta eihän anneta sen haitata... puhutaan asioista niiden nimillä.
 
"aloittaja"
Siksi koska on niin kivaa olla ensimmäisenä se joka tietää "jotakin", siis jotain tosi tärkeää, esim. syyn Lotta-Maijan poissaololle tai voi taivastella selän takana kuinka toinen on niin vanha ja tekee silti sitä ja tätä.
Mikä siinä on niin kamalaa jos sinusta töissä vaikka puhuttaisiinkin jotain, ei se aina tarkoita että se olisi negatiivista. Minusta tiiviissä työyhteisössä se on ihan normaalia. Minusta ihminen joka ei puhu ja elää vain omassa kuplassaan, on jossain määrin outo. Minusta työyhteisöä esim. parantaa se, että porukat tulee toimeen keskenään ja pystyy puhumaan melkein mistä vaan, ainakin meillä on näin, juttu luistaa ja henki on hyvä työntekijöiden kesken. Jotkut voivat puhua toisista vähän rankemminkin, mutta se on vain puhetta, ei siitä kannata hernettä vetää nenään.
 
"Killi"
Mun mielestä ihmisellä pitää olla oikeus päättää mitä asioita juuri esim. työyhteisössä haluaa jakaa. Työtoverit varmaan pärjäävät sen kolme päivää ilman sairausloman syytä. Sen voi sitten itse tullessaan kahvipöydässä jakaa omin sanoin ja faktoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
"vierailija"
Minä en kanssa ymmärrä mitä kamalaa siinä on jos työnantaja kertoo muille että on sairaana tai tilapäisellä hoitovapaalla. Syytä ei toki sen enempää saa kertoa. Onneksi en ole työpaikassa, jossa joka asiasta tehdään ongelma ja ollaan luottamusasiamiehen juttusilla.
 

Yhteistyössä