En pidä kasviksista/vihanneksista ja nyt aion pakottaa itseni pitämään niistä.. Auttakaa ja antakaa ohjeita..

  • Viestiketjun aloittaja kasvisavuton
  • Ensimmäinen viesti
kasvisavuton
En siis koskaan ole tykännyt mistään kasviksista, en salaateista, en oikeastaan hedelmistäkään... Syönyt olen, syön salaattiakin töissä joka päivä, mutta ei se hyvää ole vaikka olisi millaista... :(
Nyt päätin että pääsiäisen aikana teen erilaisia kasvisjuttuja ja koitan jos saisin niistä maistuvia..

Ostin kukkakaalta, parsakaalta, porkkanoita, paprikoita, tomaattia, puna- ja keltasipulia.. Kertokaa miten mä saan niistä maukkaita ja hyviä, miten mä käytän niitä ruuanlaitossa jne. Olisin äärettömän kiitollinen oikeasti jos auttaisitte :)

Googlettanut olen, mutta en saa oikein "otetta" noista miljoonista ohjeista..

Olen muuten kaikkiruokainen, menee kalat ja lihat ja kanat ja kaikki, eli saa ehdottaa/linkittää lisukkeita, pääruokia jne kasvisten puitteissa :)

KIITOS!
 
M32
Keitä parsakaali vähässä vedessä. Laita keitinveteen voita, suolaa ja halkaistu valkosipulinkynsi. Huuhtele parsakaali kylmällä vedellä, kun rakenne on pehmennyt mutta edelleen napakahko, noin neljän tai viiden minuutin jälkeen. Raasta päälle vähän parmesania ja rouhaisu mustapippuria myllystä.
 
Suola. Joku keitetty parsa/kukkakaali on aika hirveetä jos ei ole yhtään suolaa.

Jos et niikun YHTÄÄN tykkää kasviksista, niin harjoittele aluksi vaikka paistetuilla kasviksilla ja mausta ne tosi hyvin, vaikka jauhelihaa kaveriksi.
 
usmo
Porkkanaa ja sipulia hernekeittoon - antaa hyvän maun. Paista sipulisilppu voissa ennen kuin lisäät sen lihapullataikinaan - nam. Täytä parikat maustetulla jauheliha/sipulisekoituksella, päälle juustoa ja laitat paprikat uuniin 175 noin 20-30min. Keitä kukkakaali lisukkeeksi, päälle voita. Kypsän kukkakaalin voi kuorruttaa juustolla uunissa. Parsakaali on ihan hyvää keitettynä. Ripaus suolaa keitinveteen ja kypsän kaalin päälle voi laittaa voinokareen.
 
"Joo"
Kannattaa aluksi 'upottaa' niitä ruokaan. Jos meinaan et yhtään pidä, niin ei tuosta mitään tule, että kylmiltään parsaa rupeaisi pelkällään syömään.

Kokeile vaikka raastaa muutama porkkana mukaan bolognese -kastikkeeseen ja korvaa osa tomaattimurskasta tuoreilla tomaateilla. Lasagneen menee kivasti sekaan kesäkurpitsasiivut. Herne-maissi-paprika -sekoitus on kanssa tosi kätevä kasvisten lisäämiseen, menee esim. jauheliharisoton tai makaronilaatikon seassa hyvin. Kana-kermapastakastikkeen joukkoon taas sopii parsakaali, kinkun kanssa ananas.

Pikkuhiljaa kun totuttelee, niin välttynee ällötykseltä. Jossain vaiheessa sitten parsakin menee pelkiltään alas ja on hyvää. :)
 
kgföljdö
Alkuperäinen kirjoittaja kooäffä;29792596:
Suola. Joku keitetty parsa/kukkakaali on aika hirveetä jos ei ole yhtään suolaa.

Jos et niikun YHTÄÄN tykkää kasviksista, niin harjoittele aluksi vaikka paistetuilla kasviksilla ja mausta ne tosi hyvin, vaikka jauhelihaa kaveriksi.
Miksi aina lihaa kaveriksi? tiedätkö että ihmiset syövät sitä jo ihan liikaa?
 
eijeijei
Hyi ei mitään KEITETTYÄ parsakaalia, se on ihan kamalaa! Mä paistan pannulla parsakaalit ja kukkakaalit, ihan kunnon voissa. Ripaus suolaa ja pippuria ja ai että on nannaa! Keitettynä niistä tulee ihan kamalia!
 
hollandaise
[QUOTE="Joo";29792604]Kannattaa aluksi 'upottaa' niitä ruokaan. Jos meinaan et yhtään pidä, niin ei tuosta mitään tule, että kylmiltään parsaa rupeaisi pelkällään syömään.

Kokeile vaikka raastaa muutama porkkana mukaan bolognese -kastikkeeseen ja korvaa osa tomaattimurskasta tuoreilla tomaateilla. Lasagneen menee kivasti sekaan kesäkurpitsasiivut. Herne-maissi-paprika -sekoitus on kanssa tosi kätevä kasvisten lisäämiseen, menee esim. jauheliharisoton tai makaronilaatikon seassa hyvin. Kana-kermapastakastikkeen joukkoon taas sopii parsakaali, kinkun kanssa ananas.

Pikkuhiljaa kun totuttelee, niin välttynee ällötykseltä. Jossain vaiheessa sitten parsakin menee pelkiltään alas ja on hyvää. :)[/QUOTE]

Parsakaali ja parsa nyt kuitenkin ovat ihan eri asioita, eikö vaan?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kgföljdö;29792618:
Miksi aina lihaa kaveriksi? tiedätkö että ihmiset syövät sitä jo ihan liikaa?
no jos menee kasvisinhoajalla pelkät kasvikset ni eipä sitä sit tartte, mut epäilen ettei ap pysty heti pelkkiä kasviksia vetämään ja sanomaan et hyvää on
 
vierailija,
[QUOTE="juusa";29792712]Ei mitään kevytkermaa, vaan kuohukermaa. Ihan turhaa pilata hyvät kasvikset jollain kermakkeilla :)[/QUOTE]

...ja jos olisin sanonut että koskenlaskijaa ja kuohukermaa, olisi joku tullut vikisemään että eikö sitä kermaa edes voi valita kevyttä versiota kun muuten on liikaa rasvaa ja läpä läpä :rolleyes:
 

Yhteistyössä