Miksi kirkossa saa antaa alaikäisille viinaa?

  • Viestiketjun aloittaja "Hassu"
  • Ensimmäinen viesti
"Hassu"
Siis kun rippikouluikäinen nuori pääsee ripille, niin konfirmaatio aikana pappi antaa niille rippikoululaisille viinaa. Minäkin sain alaikäisenä konfirmaationi aikana kirkossa papilta viinaa ja olin silloin vasta paria kuukautta vaille 15 vuotias. Se oli muuten ainoa kerta kun sain lapsuudessani eli alle 18-vuotiaana viinaa.
 
"hmm"
koska se ei ole laitonta. suomen alkoholilaissa on kohta joka sallii sen, koska kyseessä ei ole anniskelu vaan kirkollinen sakramentti.

jos asia taas häiritsee sinua ei niinkään lainopillisella vaan henkilökohtaisella tasolla, voit pyytää itsellesi tai alaikäiselle lapsellesi alkoholitonta versiota.
 
ap ov
[QUOTE="Samu";29794364]Ai ihanko kossua on juottanut, vai oliko vallan pirtua?
Mä oon nähnyt kirkossa vaan ehtoollisviiniä.[/QUOTE]

Niin sitä ehtoollisviiniä minä tarkoitin! Sehän on viinaa se viini ja sitä juotetaan ehtoollisella rippi LAPSILLE kun he pääsevät ripille eli heitä ripitetään! Minä en olisi halunnut juoda sitä viinaa eli viiniä mutta pappi pakotti!
 
"hmm"
Alkuperäinen kirjoittaja eiköhän;29794415:
se ole alkotonta, ainakin maistuu yhtä pahalle kuin alkoton viini.
se maistuu niin pahalle koska on erittäin väkevää viiniä. tai ainakin oli. ennen käytettiin malagaa joka taisi olla peräti 16%, nykyään vissiin seurakunnat hankkivat viininsä mistä hankkivat koska malaga-kirkkoviinin pullotus suomessa lopetettiin. toivottavasti vähän miedompaa, en ole oikein koskaan ymmärtänyt kyllä miksi ehtoollisviinin täytyisi olla noin voimakasta.
 
eiköhän
Alkuperäinen kirjoittaja eiköhän;29794415:
se ole alkotonta, ainakin maistuu yhtä pahalle kuin alkoton viini.
Olin väärässä on prosentteja. Mutta pyytäessä saa alkotonta sekä gluteenitonta.... Luulisi että nuoriso saa sitä alkotonta... mutta mitä minä tiedän...
 
ao ov hullu
Alkuperäinen kirjoittaja eiköhän;29794436:
Olin väärässä on prosentteja. Mutta pyytäessä saa alkotonta sekä gluteenitonta.... Luulisi että nuoriso saa sitä alkotonta... mutta mitä minä tiedän...
Kyllä ainakin minä olin kovasti humalassa kun pääsin ripille ja pappi juotti minulle sitä viiniä! Minä en edes olisi juonut sitä viiniä koska olin silloin vielä 14-vuotias lapsi mutta pakotti minut juomaan sitä ja sitten minulla oli seuraavana päivänä kova krapula ja rippijuhlissani olin kovassa humalassa sen viinan takia niin kaikki haukkuivat minua kun oksensin vessan lattialla verta!
 
ehheeeee
Kyllä ainakin minä olin kovasti humalassa kun pääsin ripille ja pappi juotti minulle sitä viiniä! Minä en edes olisi juonut sitä viiniä koska olin silloin vielä 14-vuotias lapsi mutta pakotti minut juomaan sitä ja sitten minulla oli seuraavana päivänä kova krapula ja rippijuhlissani olin kovassa humalassa sen viinan takia niin kaikki haukkuivat minua kun oksensin vessan lattialla verta!
Olipa hauska juttu. Mulla taas tuli pissat housuun heti ehtoollisviinin jälkeen kun olin sgeeguissa. Mutta meno oli hyvä.
 

Yhteistyössä