Muita jotka haluavat hoitaa kotityöt kokonaan itse?

  • Viestiketjun aloittaja himsu
  • Ensimmäinen viesti
himsu
Meillä minä teen oikeastaan kaikki kotityöt, mies vie roskat toisinaan ja käy kaupassa joskus :) Tykkään pitää kodista huolta ja touhuilla kaikkea. Enkä edes usko että mies osaisi esimerkiksi siivota niin että kelpuuttaisin :D Mies ei oo ikinä edes koskenu esimerkiksi meidän pyykinpesukoneeseen, imuriin kuulemma kerran kun imuroi treenikassin :D Kaverini ihmettelevät miten jaksan, mutta mielestäni kaikki tapahtuu niin luontevasti, etten koe kotitöitä mitenkään "työnä". Muita jotka myös hoitavat kodin yksin?
 
"kieppi"
Kannattaa toivoa, että sinulle ei ikinä satu mitään. Miehesi on vaikeuksissa, jos käy. Niin olet sinäkin, jos olet petipotilaana ja joudut koko ajan ohjeistamaan miestäsi. Lisäksi minusta aikuista ihmistä kohtaan aika alentunva asenne uskoa, että hän ei selviäisi niin yksinkertaisesta askareesta kuin siivoaminen.
 
himsu
[QUOTE="kieppi";29798095]Kannattaa toivoa, että sinulle ei ikinä satu mitään. Miehesi on vaikeuksissa, jos käy. Niin olet sinäkin, jos olet petipotilaana ja joudut koko ajan ohjeistamaan miestäsi. Lisäksi minusta aikuista ihmistä kohtaan aika alentunva asenne uskoa, että hän ei selviäisi niin yksinkertaisesta askareesta kuin siivoaminen.[/QUOTE]

Mies osaa kyllä siivota ja pitää huolen itsestänsä, mutta olen niin tarkka ettei osaa siivota sillä tavalla että minä kelpuuttaisin :) Hyvin on pärjännyt muutamia viikkoja kotona jos olen ollut pois.
 
Peesaan Kieppiä. Kannattaa oikeesti vastuuttaa sitä miestäkin kodin perusasioissa. Käyn itse syto hoidoissa ja torstaina siellä yksi nainen kertoi kuinka ystävänsä mies ei osaa tehdä edes ruokaa. Mitä tapahtuisi jos tämä nainen sairastuisi vakavasti, joutuisi pitkälle sairaalajaksolle tai olisi mahdollisista hoidoista niin kipeänä ettei pystyisi tekemään mitään. Nämä sairastumiset kun eivät välttämättä varoita etukäteen, että olisi aikaa perehdyttää.
Samoin naisen on hyvä tietää perusasiat ns miesten töistä. Meillä tämä tarkoittaa lähinnä lämmitystä.
 
juuu
En suostuis tuollaiseen. Enkä halua näyttää lapsilleni mallia siitä, että kotityöt kuuluu vain naiselle ja haluan myös lasten oppivan tekemään kotitöitä. Ei se jälki ole aina samaa kuin itse olisin tehnyt, mutta ei se ole niin vakavaa.
 
nnnnn
Haluaisin toki että koti olisi vain minun ja saisin päättää miltä siellä näyttää ja miten esim. oikea oppisesti siivotaan, haluan kuitenkin myös elää yhdessä mieheni ja perheeni kanssa joten koti on myös heidän ja he saavat tehdä asioita omalla tavallaan.
 
"jenni"
Pakko sanoa, ettei elämä kauhean mielenkiintoiselta vaikuta, jos imuroinnin taso on joku onnen mittari. Kai sä teet jotain muutakin, kuin hinkkaat kotinurkkia hammasharjalla? Kuolinvuoteella tuskin paljon lohduttaa, että keittiön hanat kiilsi teillä aina ja verhot oli silitetty just eikä melkein.
 
En halua, minä jaan mielelläni ehdotuksia, mitä kukin voisi tehdä. Siinä olen aika hyvä.

Etenkin miehelleni osaan keksiä monia askareita..:xmas:

Lasten jälijltä joutuu joskus jotakin kotitöitä paikkailemaaan. Pyykin pesen mieluiten

itse, kaiken muun delegoisin mieluusti muille.:saint:
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"hillla"
Ihmiset nyt vaan tykkää erilaisista asioista ja on erilaisia noin muutenkin. Itsekkin tykkään siivoilla ja järjestellä, kodin pitää olla puhdas ja tavarat omilla paikoillaan. Silloin oon tyytyväinen. Olen ollut samanlainen lapsesta asti, monesti siivosin kämpän lattiasta kattoon kun vanhemmat oli töissä, ihan omasta halustani :D Aina sain kyllä kiitosta ja palkkaakin. Siivous ja kodin laittaminen on MINUN harrastuksia.

Miehelle asia on ok, minä saan päättää verhonvärit jne ja siivoan pääsääntöisesti yksin. Ruoatkin yleensä kokkaan, koska mielestäni mies ei ole kovin kaksinen kokki. Ei se silti tarkoita ettäkö mies hukkuisi paskaan ja kuolisi nälkään, jos minusta aika jättäisi :D Kyllä mies täyttää pyykkikoneen ja keittää siskonmakkarasopat ihan ilman ohjeita, jos minä olen esim. kipeänä. Pojassa ei ole vielä näkynyt mitään turmeltumisen merkkejä, on nähtävästi tullut äitiinsä. Ikää 2 v. ja usein järjestelee tavaroita tarkkaan järjestykseen ja innolla osallistuu siivoukseen aina. Aamulla imuroi oman huoneensa ja päivällä auttoi anoppia kattamaan pöydän :D Enkä kuitenkaan koe olevani äitinä sellainen, että tekisin kaiken nokan eteen. Nyt jo pienestä pitäen opetan lasta toimimaan myös itse.

Miehellä sit on ne omat vastuunsa, tällä hetkellä pääsääntöisesti työnteko. Lisäksi hoitaa aina esim. autoon liittyvät asiat, rakentamiset, remontoinnit, raskaiden juttujen kantamiset, ruohonleikkuut jne. Aika perinteinen roolijako siis, en tiedä miksi meidän tyyli nykymaailmassa ärsyttää monia. Hassua, kaippa jokainen pari saa elää miten tykkää, kunhan molemmat on tyytyväisiä.
 
Täälä kans. Mä teen meillä kaikki kotityöt ja ei aiheuta meillä riitaa, eli ei ole tapana naputtaa, kitistä tai olla marttyyrina, että mä joudun tekee kaiken. Mä oon vaan sen luontonen, että mulla pitää olla tekemistä. Saan oman levottomuuteni hyödynnettyä sillä, että teen kotitöitä. Mies yleensä vapaapäivinä pelaa pleikkaa, on tietokoneella pelaamassa, soittaa kitaraa tai käy harvoin kavereitaan moikkaamassa. Mä teen sillä välin kotityöt ja meillä tytär yleensä tulee oma- aloitteisesti auttamaan tai kysymään, että äiti saanko mä auttaas sua :). Tytär on 4v ja hänestä on iso apu tiskaamisessa ja pyykin laitossa :). Meillä ei ole koskaan riidelty kotitöistä, eikä rahasta eikä mistään tollasesta vastaavasta, mistä pariskunnat tuntuu yleensä riitelevän. Tollasille vaan virnistellään miehen kanssa ja ihmetellään, että miten tollasesta voi saada rriidan aikaseksi. Sehän on luonnollista, että naiselle lankee enempi toi vastuu kodinhoitamisesta. Mies kyllä tyttären ja tyttäreen liittyvät asiat hoitaa todella hyvin ja pärjää tyttären kanssa, joten miks mun pitäis alkaa repii jotain draamaa kotitöistä ja niiden tekemisestä?? Ollaan onnellisia näin ja meijän taloudessa aika harvoin riidellään mistään, ellei ole sitten vastoinkäymisiä ja niiden aiheuttamaa stressiä.
 
[QUOTE="yyhoo";29798625]Haluan tai en, niin itse se on siivottava. ;)[/QUOTE]

Näinhän se menee ku yksin asuu...

Ajattelin ensin otsikosta, että kyse on siitä tekeekö kotityöt itse vai ostaako vaikka siivousta. Ja ostasin muuten samantien jos olis enemmän rahaa :D
 
Tällä hetkellä ei ole vaihtoehtoja, mutta jos olisi, niin aivan varmasti toinen tekisi osansa ja niin on tehnytkin, kun täällä on joku muu aikuinen lisäkseni asunut.

Mielestäni kuuluisi osaksi kasvatusta näyttää esimerkillään, että kotityöt ovat koko perheen homma, jos teillä siis lapsia on.
Huonoa kasvatusta antaa lapsille malli siitä, ettei mies osallistu kotitöihin.
 
"tiina"
No meillä on niin että mies kyllä korjaa omat jälkensä eli siis tiskaa astiansa/täyttää konetta. Mutta loput kotityöt teen itse. En nyt sanoisi että välttämättä haluan tehdä ne kotityöt itse kokonaan, mutta tiedän että mies ei halua niitä tehdä, enkä koe siivoamista kovin suureksi vaivaksi tässä 60 neliön kämpässä, ja mulle riittää että perussiisteys pysyy yllä. imuroin ja pesen vessan kerran viikossa.semmosta perus järkkäilyä ja luutuamista pikkusen joka päivä, keittiön ja lapsen tavarat järjestelen päivittäin. tiskit pestään heti käytettyä ja tarkempaa puunailua ja isompia siivouksia teen inspiraation mukaan, sillon kun itse haluan.:) Eikä ole riitoja siitä aiheesta.
 
Arvostan enemmän vapaa-aikaa, joten mulla ei ole mitään ylisuuria kuvitelmia siivouksen tekotavoista. Mieheni on henkilö, joka osaa käyttää taloutemme pesukoneita ja imuria, eikä mun tartte sanoo hänelle vaan tekee asioita oma-aloitteisesti huomatessaan tarvetta kotitöille. Kahden aikuisen suhde.
 
"sssss"
Minä siivoan tällä hetkellä enemmän. Päivittäin pesen lattiat, kylppärin ja tiskaan. Tarvittaessa pesen pyykkiä ja mitä nyt milloinkin. Mies vie roskia, tekee ruokaa jne.

Asia nyt näin, koska rentoudun siivotessa ja tykkään laitella aamusella paikat kuntoon.
Kyse ei siis ole siitä, etteikö mies osaisi ja viitsisi siivota.
 
Hgcvg
Kun asuin miehen kanssa kahdestaan 60 neliön asunnossa, hoitelin kaikki kotityöt. Kun nyt asumme 160 neliön asunnossa lasten kanssa, kostautui tämä aikaisempi innokkuuteni. Mies mieltää kotityöt edelleen mun hommiksi :(
 
näin päin
Meillä mies haluaa ja hoitaa suurimman osan kotitöistä. Siitä huolimatta että hän käy töissä ja mä olen kotiäitinä. Mä hoidan lapset kun mies on töissä mutta kun mies tulee kotiin niin hän tekee enemmän. Meillä mies on kodin hengetär. :D
 

Yhteistyössä