Lapsella pissatulehdus, mitä voi seurata?

  • Viestiketjun aloittaja Jannanen
  • Ensimmäinen viesti
Jannanen
Ollaan kylpylässä ja meidän 3v pimu on nyt 2pv valittanut kipua alapäässään ja useasti sitä raapimassa. Soitettiin päivystykseen ja sieltä hoitsu sanoi ettei kuulemma voi aiheutua mitään pahempaa?
Ja että vaikka mentäs nyt antaa pissanäyte niin vasta ke saa jotain tuloksia ja lääkettä jos tarvii..

Mulla on vissiin tosi vanhentunutta tietoa koska oon aina luullut että saattaa mennä munuaisiin ja pitäis aina hoitaa.
 
"vieras."
Siis voihan se mennä munuaisiin, en tiedä kuinka yleistä on, mutta ihan mahdollista.

Aikuisenakin useamman virtsatieinfektion kokeneena en todellakaan odottelisi noin montaa päivää vaikka ei vakavammaksi menisikään! Ihan hirveän kivulias tulehdus, jos pääsee pahenemaan. Kun tulehdus tulee päälle, vaikkei olisi vielä edes vakava, pissaaminen sattuu ja pissahätä olisi parin minuutin välein, minkään tekemisestä tai nukkumisestakaan ei tule mitään.

En tiedä reagoivatko lapset tulehdukseen eri tavalla, mutta nuo oireet eivät erityisen vahvasti kuulosta virtsatieinfektiolta. Siihen liittyy erityisesti kivulias virtsaaminen ja jatkuva pissahädän tunne. Ja se pissaaminen on sitä tuskallisempaa mitä vähemmän mitään tulee. Mitään kutinaa ei ole ollut koskaan, enkä itse kuvaisi kipua niinkään alapäässä olevaksi kivuksi vaan erittäin pahaksi pissahädäksi. Vaikea sanoa miten 3-vuotias sen kuvaisi, mutta yksi aika varma kysymys on kysyä sattuuko pissatessa.

Jos ei huomenna ole mennyt ohi, menisin silti lapsen kanssa päivystykseen. (Ja jo tänään, jos ravaa jatkuvasti pissalla ja valittaa nimenomaan pissaamisen sattuvan.) Pikatestistä saa tulokset minuutissa, joka ei ole vielä varma, mutta voimakkaampi tulehdus yleensä näkyy siinä heti, vaikkei olisi pidättänyt pissaa. Varman poissulkevan tuloksen ja varmistuksen mistä bakteerista on kyse saa vasta viljelyssä, mutta lääkitys voidaan aloittaa ennen viljelyn tulosta, jos pikatestin tulos on selvä.
 
Jannanen
Huonosti ilmaistu, kutinaa/kirvelyä siis valittaa.. Aika huonostihan tuo osaa vielä ilmaista itseään, pari kk vajaa 3v.
Lähinnä tuntuu että panttaa pissalle menoa kuin että raivaisi koko ajan, ei tahdo tehdä pissaa vaan valittaa että sattuu :/
Mä kans ajattelin että jos jatkuu niin huomenna mennään päivystykseen. Eikai ne poiskaan potki vaikka toi hoitaja oli sitä mieltä että hyvin voi odottaa ensi vkoon.
 
"joo"
Kyllä kannattaa käydä huomenna siellä päivystyksessä. Ottavat pissanäytteen. Siitä pikavastaus tulee heti. Jos pikavastauksessa selkeä tulehduksen merkki niin aloittavat antibiootin heti. Jos pikanäytteessä ei selvää tulehdusta niin sitten odotatte varsinasen viljelyvastauksen johon menee noin kolme päivää.
 
"Muuan"
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00553

Mä olen käsittänyt että VTI on lapsella ihan vakava sairaus. Tuossa linkissä puhutaan hoitoon hakeutumisesta, mutta ei kiireellisyydestä. Pyhien yli nyt ei missään tapauksessa voi odottaa jos epäilee lapsella virtsatieinfektiota.
 
"Been there"
kyllä siitä pissasta saa pikavastauksen heti, viljelyyn menee se kolmepäivää,. Omalla lapsella meni munuaisiin asti ja muuten samat oieer kun teillä mutta kuume nousi myös korkeaksi nopeesti. Oltiiin 4päivää sairaalassa tipassa ja voi aiheuttaa pysyviä vaurioita munuaisiin joten menisin kyllä ehdottomasti näytille!
 
"terveys"
Kannattaa ensiapuna ostaa maitohappobakteereita ja huomenna SOKEROIMATONTAkarpalomehua, tai karpalokapseleita.LT- kaupasta saa Probioottibaby. Ja tietysti vettä paljon ja sokeri pois ruokavaliosta.
 
Jannanen
Kiitos teille, mennään huomenna jos vielä on samanlaista. Toki jos kuume nousee niin mennään heti.
Se hoitaja sanoi ettei lapsilta kuulemma näe siinä pikatestissä mitään :eek:
 
"vieras."
Huonosti ilmaistu, kutinaa/kirvelyä siis valittaa.. Aika huonostihan tuo osaa vielä ilmaista itseään, pari kk vajaa 3v.
Lähinnä tuntuu että panttaa pissalle menoa kuin että raivaisi koko ajan, ei tahdo tehdä pissaa vaan valittaa että sattuu :/
Mä kans ajattelin että jos jatkuu niin huomenna mennään päivystykseen. Eikai ne poiskaan potki vaikka toi hoitaja oli sitä mieltä että hyvin voi odottaa ensi vkoon.
Noilla oireilla menisin ehdottomasti viimeistään huomenna. Omalla kohdallani olen kantapään kautta oppinut reagoimaan jo pienimpiinkin oireiisiin, sillä päivänkin odottelulla olo voi olla tuskainen, vaikka ei vielä vaarallinen olisikaan. Itse lähtisin siis päivystykseen heti, ihan vain siksi, että en viitsisi suotta kiusata itseäni saati lastani, kun tiedän kuinka ikävää se on ja kuinka paljon olo voi huonontua yönkin aikana.

Joku aiempi ehdotti sokeroimatonta karpalomehua ja se tosiaan toimii. Mutta eri asia mistä löydätte sitä pyhäpäivänä saati miten saat lapsen sitä juomaan. Juotavaa kuitenkin kannattaa antaa runsaasti, mitä enemmän nestettä, sitä vähemmän kivuliasta pissaaminen on ja tulehduskin lievittyy, kun käy usein vessassa.
 
"vieras."
Kiitos teille, mennään huomenna jos vielä on samanlaista. Toki jos kuume nousee niin mennään heti.
Se hoitaja sanoi ettei lapsilta kuulemma näe siinä pikatestissä mitään :eek:
Puppua puhui. Meillä oli vauvalla tulehdus ja hyvin näkivät pikatestistä heti ja niillä tuloksilla aloitettiin samantien suonensisäinen lääkitys. Parin päivän päästä sitten tarkastettiin lääke, kun tiedettiin mistä pöpöstä tarkalleen on kyse.
 
"terveys"
[QUOTE="vieras.";29798222]Noilla oireilla menisin ehdottomasti viimeistään huomenna. Omalla kohdallani olen kantapään kautta oppinut reagoimaan jo pienimpiinkin oireiisiin, sillä päivänkin odottelulla olo voi olla tuskainen, vaikka ei vielä vaarallinen olisikaan. Itse lähtisin siis päivystykseen heti, ihan vain siksi, että en viitsisi suotta kiusata itseäni saati lastani, kun tiedän kuinka ikävää se on ja kuinka paljon olo voi huonontua yönkin aikana.

Joku aiempi ehdotti sokeroimatonta karpalomehua ja se tosiaan toimii. Mutta eri asia mistä löydätte sitä pyhäpäivänä saati miten saat lapsen sitä juomaan. Juotavaa kuitenkin kannattaa antaa runsaasti, mitä enemmän nestettä, sitä vähemmän kivuliasta pissaaminen on ja tulehduskin lievittyy, kun käy usein vessassa.[/QUOTE]

Huomenna varmasti kaupoista löytyy karpalomehua, marketeista. jos ei suostu juomaan, niin kapseleina sitten.Myös LT kaupat on huomenna auki.
 
Jannanen
No just :eek: olipahan sitten outo hoitaja kenen kanssa puhuimme.. Pitää hakea juu tuota karpalomehua, kotosalla meillä sitä juodaan muutenkin niin tyttö on makuun tottunut :)
 
Peyote
Huh huh. Mun äiti on meinannut lapsena kuolla hoitamattomaan pissatulehdukseen. Ei vaan ollut vanhemmilleen sanonut ja en tiedä eivätkö vanhemmat sitten huomanneet, oli jo vähän isompi tyttö. Joutui sairaalaan kun nousi korkea kuume eikä ollut pissaa tullut enää pariin päivään. Oli mennyt munuaisiin ja oli todella sairas siitä. Millanen munapää neuvoo että ei voi muka tulla mitään. Hirveä olokin lapsella kun on virtsis. :(
 
ei paniikkia
Huh huh. Mun äiti on meinannut lapsena kuolla hoitamattomaan pissatulehdukseen. Ei vaan ollut vanhemmilleen sanonut ja en tiedä eivätkö vanhemmat sitten huomanneet, oli jo vähän isompi tyttö. Joutui sairaalaan kun nousi korkea kuume eikä ollut pissaa tullut enää pariin päivään. Oli mennyt munuaisiin ja oli todella sairas siitä. Millanen munapää neuvoo että ei voi muka tulla mitään. Hirveä olokin lapsella kun on virtsis. :(
Se on vaan turha lietsoa ihmisissä paniikkia, kun on kuiteknkin epätodennäköistä että menee munuaisiin. Netissä on tapana lietsoa paniikkia. Virtsatietulehdus on kuitenkin aika yleinen sairaus naisilla ja tytöilläkin, ja harvemmalla se on kellään mennyt munaisiin asti. Jos se menis heti munuaisiin niin ennen antibiootteja ois sitten ollut aikamoinen naiskato, kun kaikki ois kuolleet virtsikseen.
 
Peyote
Se on vaan turha lietsoa ihmisissä paniikkia, kun on kuiteknkin epätodennäköistä että menee munuaisiin. Netissä on tapana lietsoa paniikkia. Virtsatietulehdus on kuitenkin aika yleinen sairaus naisilla ja tytöilläkin, ja harvemmalla se on kellään mennyt munaisiin asti. Jos se menis heti munuaisiin niin ennen antibiootteja ois sitten ollut aikamoinen naiskato, kun kaikki ois kuolleet virtsikseen.
Öh, niinhän silloin kuoltiinkin.
 
Jannanen
Joo näin oon ymmärtänyt että saattaa olla tosi vaarallinen pöpö, sen takia noi hoitsun puheet korvaan särähtikin :/ ja eikös siihen ennen kuollut paljon naisia??
en tietenkään toivo että turhaa syötetään antibiootteja, mutta luulisi että ne testit otettaisi kuitenkin. Varsinkin kun kyse on noin pienestä.
Kylpylästä kuitenkin kai aika helposti virtsiksen saa..
 

Yhteistyössä