kelpaan määräaikaiseksi mutta en vakituiseksi

  • Viestiketjun aloittaja "pettynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"pettynyt"
On tää niin väärin. Kelpaan tekemään määräaikaisesti 5 eri sopimusta tehty työtä mutta kun se paikka vakinaistetaan niin en enää kelpaa... 1, 5 vuotta tein työtä mutta kun paikka laitettiin hakuun niin pomo laittoi vaatimuksiin ajokortin ettei mua tartte valita. Nyt yhtä-äkkiä sitä ajokorttia tarvitaankin.. mä oon niin väsynyt. Ei jaksa enää nyt sit oletetaan et jatkan pätkätyöläisenä kun kaikki muut pitkäaikaiset sijaisuudet ja paikat on täytetty ; ( en voi, henkinen jaksaminen ei enää riitä... onko muilla samanlaisia kokemuksia??
 
Teoreettinen raskaus esteenä
Sama kokemus. Ja lukuisia eri työnantajia. 20-vuotiaasta olen kuullut saman virren ei voida vakituistaa kun "teet lapsia". No tein sitten 14 vuotta töitä ilman lapsia, muut kyllä teki senkin edestä, vaihdoin työpaikkaa, sama juttu taas. Lopulta sitten tein itsekin lapsen, sain tarpeeksi pompotuksesta. Määräaikaisuus loppuu eikä pomo aio enää jatkaa, tietenkään.

Totesin että olen liian rehellinen, ne jotka sai vakipaikan ja teki lapset heti sen saatuaan, olivat paljon itsekkäämpiä eivätkä välittäneet yhtään työnantajan ahdingosta kun taas yksi jää mammalomalle eikä saa sijaista.

Opin ettei munkaan pidä välittää työnantajan eduista vaan vain itsestäni.

Ole siis itsekäs ja hae työpaikkaa niin kauan kunnes saat vakipaikan. Muu on vaan ajanhukkaa.
 
"xxx"
Ei tarvitse olla hoitoalalla. Itsellä vastaava kokemus teollisuuden toimihenkilönä. Kerran olisin saanut vakipaikan, mutta samalla olisin voinut unohtaa mahdollisuudet uralla etenemiseen, kyseessä oli tehtävä johon ns. tyydytään. Mun kohdalla erona vaan, että pomot sanoivat syyksi ihan suoraan, että työsuhde päättyy määräaikaisuuden loppuessa koska olet raskaana - ja että todella toivomme sinun palaavan palvelukseemme äitiysloman jälkeen.

Että näin. Tietty tekisi mieli äänestää jaloilla jne. mutta nykyisessä työllisyystilanteessa ei paljon ole varaa kranttuilla ja toisekseen sama meininki on jatkunut ihan kaikissa työpaikoissa joissa olen ollut.

Mutta sanomattakin on selvää, että tietty lojaalisuus ja halu olla firman naisia on unohtunut jo kauan sitten.

Itse olen ollut pitkään vakituisessa parisuhteessa ennen lastenhankintaa ja käytännössä mun epäiltiin olevan raskaana koko ajan viimeiset kymmenen vuotta, vaikka oli erittäin urasuuntautunut ja halukas hakeutumaan mahdollisimman haastaviin (ja palkitseviin) tehtäviin.

Itse olin siis työporukkani ainut nainen ja ainut määräaikainen. Kaikki avautuneet vakinaisuudet menivät jollakin verukkeella aina miehelle.
 
"pettynyt"
No mä olen hoitoalalla. Mut kokemukset kelpaa muultakin alalta. En ala tekeen valituksia kun olen niin kiltti enkä kehtaa. Mut mul lapset tehty ja sijaisena olen huippuluokkaa kun teen just niin ku pyydetään enkä ajattele omaa etua. Siks tästä joudun varmaan kärsimään. Mut onneks en ole ainut..
 
hilllla
Joo, tuttua.... hoitoala myös. Eli töitä riittää, mutta ei haluta vakinaistaa.

Ei ole työelämässä maailman helpointa olla alle 30v nainen, kai ne meinas että tuo alkaa heti pukaamaan lapsia jos sille vakipaikan antaa. Perään kyllä soitellaan sit muuten jatkuvasti että ois tälläinen ja tommoinen sijaisuus tarjolla, tulethan. Ärsyttävää. Päätin sitten että teen ne lapset nyt putkeen, en edes hae niitä vakipaikkoja tähän väliin, vaan vasta sitten kun lapset on tehty. Mutta sit ne varmaan aattelee ettei tota kolmen lapsen äitiä kannata palkata, se on kuitenkin kokoajan poissa lasten sairastamisten jne takia :D

Mutta liian rehellinen ja lojaali ei tosiaan kannata eikä saa olla, ei se työnantajakaan koskaan tule olemaan sitä sinua kohtaan. Kun odotin esikoista, ramppasin parissa haastattelussa määräaikaisia töitä varten, jotka olisi loppuneetkin ennen äitiyslomaa. Kaikki meni hyvin ja hienosti siihen asti kunnes haastattelun lopulla kerroin että jään tämän työn jälkeen sitten äitiyslomalle. Johan alkoi nikottelut... Perään soiteltiin sit taas kyllä että tuutko tekee päivän tänne ja päivän tonne. Vikassa haastattelussa päätin että vitut, en varmana kerro raskaudesta kun ei ole pakkokaan. En kertonut ja sain paikan heti haastattelun päätteeksi, työt aloitin seuraavana päivänä.
 
"xxx"
Zorry vaan, mutta parempi olisi jos olisit ainut - tai jos minä olisin ainut.

Mun mielestä oon itse törmännyt aika selkeään sukupuoleen perustuvaan syrjintään työpaikalla ja päättäjien pitäisi kiireen vilkkaa saada tilanne korjatua. Ei oo kiva, että tällainen tapa on ns. maantapa suomessa. Lisäksi esim. meidän perheessä olisi ollut haluja jakaa lapsenhoitovastuuta tasaisemmin myös lapsen isälle, mutta se ei nyt ole mahdollista kun minun työnantajani teki minusta työttömän home makerin ja miehen pitää yksin kantaa vastuu perheen toimeentulosta. Pahinta kaikessa, että kehtasivat vielä esittää asian niin, että olen onnekas kun saan ansiosidonnaisen päivärahan ansiosta niin paljon tavallista pidemmän äitiysloman. Totta tosin on, että työni oli aika raskasta ja vaati esim. paljon matkustamista.

Itse en halua ottaa yhteyttä liittoon tms. meteliä nostaa, koska todellakin haluan työllistyä ilman hankaluuksia myös tulevaisuudessa. Sen sijaan toivoisin että asia nousisi avoimempaan keskusteluun niin mediassa kuin päättäjienkin osalta.
 
"xxx"
Sellaninen kommentti vielä, että ainakin tuolla teollisuuden puolella se raja ei enää ole alle 30-vuotiaat naiset, vaan rima on noussut korkeammalle.

Ja sittenhän sitä alkaa jo olla valmiina syrjittäväksi iänpuolesta.

Huoh. Onneksi elämässä kuitenkin on muutakin kuin vaan työ.
 
karu totuus
[QUOTE="pettynyt";29800259]No mä olen hoitoalalla. Mut kokemukset kelpaa muultakin alalta. En ala tekeen valituksia kun olen niin kiltti enkä kehtaa. Mut mul lapset tehty ja sijaisena olen huippuluokkaa kun teen just niin ku pyydetään enkä ajattele omaa etua. Siks tästä joudun varmaan kärsimään. Mut onneks en ole ainut..[/QUOTE]

Siis?? Kyllä aikuisen pitää puoliansa oppia pitämään. Työnantaja pitää aina loppupeleissä omia puoliaan eikä kukaan muu tule sinun etujasi pitämään ellet itse niistä huolehdi.
 
Lapset tehty aikaa sitten
Mulla samanlainen kokemus Valtiolla. Määräaikaisuuksiin kyllä kelpaan, mutta vakipaikat annetaan esimiesten kavereille tai niille jotka osaa nuoleskella parhaiten. Nyt viimeisin haku meni esimiehen kaverille jolla ei ollut kokemusta ja mua kyllä kehuttiin taitavaksi ja joustavaksi luottohenkilöksi. Kiitti vaan, mutta se ei riitä. Nyt etsin ihan muualta töitä, etsiköön valtio itselleen uuden työsopimusketjutettavan.
 

Yhteistyössä