Harmittaa, ettei tajunnut raskaus- ja vauva-aikana että tämä on tässä

  • Viestiketjun aloittaja välillä surettaa
  • Ensimmäinen viesti
välillä surettaa
Kova haikeus ja suru iskee, kun "kaikki" lähipiirissä tekee toisen ja kolmannenkin lapsen, eikä meille tule enempää. Sen takia, että en tajunnut nauttia ainokaisen raskaus- ja vauva-ajasta (rankkoja molemmat) lainkaan, vaan odotin vaan "parempia päiviä". Onneksi ne paremmat päivätkin sitten tuli ja aloin nauttimaan vanhemmuudesta. Mutta kun lapsiluku jää yhteen, niin kadun sitä omaa jaksamattomuuttaani. Se oli niin ainutlaatuista aikaa elämässä. Jos olisin tiennyt, että en halua tämän enempää lapsia, olisin yrittänyt nauttia kaikesta huolimatta. Miten tästä tyhmästä jossittelusta eroon. Elämähän on tässä ja hyvää näin.

(ja toista lasta en siis kyllä millään halua)
 
"heippa"
Alkuperäinen kirjoittaja välillä surettaa;29800354:
Kova haikeus ja suru iskee, kun "kaikki" lähipiirissä tekee toisen ja kolmannenkin lapsen, eikä meille tule enempää. Sen takia, että en tajunnut nauttia ainokaisen raskaus- ja vauva-ajasta (rankkoja molemmat) lainkaan, vaan odotin vaan "parempia päiviä". Onneksi ne paremmat päivätkin sitten tuli ja aloin nauttimaan vanhemmuudesta. Mutta kun lapsiluku jää yhteen, niin kadun sitä omaa jaksamattomuuttaani. Se oli niin ainutlaatuista aikaa elämässä. Jos olisin tiennyt, että en halua tämän enempää lapsia, olisin yrittänyt nauttia kaikesta huolimatta. Miten tästä tyhmästä jossittelusta eroon. Elämähän on tässä ja hyvää näin.

(ja toista lasta en siis kyllä millään halua)
no minkäs ikäinen lapsesi on nyt? Jos jäät nyt jossittelemaan ja harmittelemaan mennyttä, et pysty keskittymään tähän hetkeen. Sitten parin vuoden päästä haikailet että "miksi en tajunnut nauttia silloin vaan harmittelin vaan mennyttä?" jne jne....
 
"vieras."
Ymmärrän tunteesi. Mutta voisitko kokeilla nauttia muistoista? Jos on rankkaa, niin ei niistä pienistä ilonhetkistä voi oikein väkisin yrittää nauttia (tai sit siitä kehittää vaan seuraavan stressin). Mutta jos ne hetket saisi kuitenkin palautettua jälkikäteen mieleen? Miltä ne potkut tuntui, miten hyvä sillä vauvalla varmasti oli olla sun kehosi suojassa, miltä tuntui nähdä vauva ultrassa... Ei niin, ettet saa koskaan kokea sitä, vaan niin, että sinä olet jo kokenut sen ja voit (yrittää) nauttia muistoista nyt vaikka silloin hyvät hetket menikin ohi. Ja sit tosiaan keskittyä tähän päivään.

Mulla oli tosi rankkaa esikoisen kanssa ekat 3kk. En juuri muista niistä mitään hyvää, vaikka sellaista varmaan olikin, ja sitten poden näistä tunteistani syyllisyyttä. Olen tietoisesti päättänyt että se elämänvaiheen rankkuus ei ollut mun syytä ja sitä en voi muuttaa, joten keskityn kaikkeen hyvään tässä päivässä. Ja joskus valokuvia katsoessa muistan, että taisinpa tosiaan tirauttaa kaikkien muiden itkujen keskellä myös ilonkyyneleet kun vauva hymyili ekaa kertaa jne. Ja mies on osannut kertoa että näytin kyllä ihan onnelliselta ja hoivasin hellästi kun sain vauvan ekan kerran syliin, vaikka oma mielikuva tilanteesta oli aika... ontto. Hyviäkin muistoja voi olla jos niitä vähän etsii!
 
välillä surettaa
Pystyn nykyään nauttimaan kyllä lapsesta (yli 3v) ilman että mietin sitä, että olisiko tähän joku muukin mahtunut . Elämä on nyt hyvää ja antoisaa. Syyllisyys jonkin verran omista tunteista painaa sieltä muutaman vuoden takaisesta. Kiiros nro 3 vastauksesta, kyllä niitä hyviäkin hetkiä tosiaan oli, vaikkei ekoista kuukausista juuri mitään muista :)

On se suru tietty sitäkin, että ajatteli perheensä isommaksi mutta realiteettien tultua vastaan de ei ollutkaan toteuttamiskelpoinen ajatus jos ajattelee meitä aikuisina ja puolisoina erillään perhe-elämästä. Paljon tilaa ja rauhaa vaativia.
 
bud
Niin, jälkiviisaus on niin helppoa, mutta samalla raakaa. Ei sitä siinä hetkessä eläessä useinkaan ajattele, että ah, onpa tää ainutkertaista/ainutlaatuista aikaa ja nyt otan kyllä tästä kaiken irti.

Meillä on kaksi lasta, joista nuorempi on 5v. Juuri tänään pengoin kaappien perukoita ja löysin kuopuksen vaunurekkarin. En edes muistanut säästäneeni sitä. Siinä mä sitä sitten kädessä pidellessä mietin, että onko tämä yksi muisto meidän ehkä(=todennäköisesti) viimeisestä vauvasta. Yhyyyyy!!!
 
välillä surettaa
Minusta taas tuntuu että perhe on täysi, mutta tuli aika suurena yllätyksenä että se olikin heti täysi kum yhden lapsen oli saanut. Ajateltiin ennen todellisuutta sellaista 2-3 lapsista perhettä! Ap
 
Tsemppiä
Oletko läheisriippuvainen Astrolobe? Tätä on kysytty jo aiemmin sinulta.. en vain ymmärrä, miksi lapsia pitää pukata maailmaan, vaikka rahat ei tunnu riittävän nytkään. Lapsiparat! Niin ja Ap, ei asioita kannata jäädä murehtimaan, koska oikeasti elämä on niin lyhyt. Eläkää päivä kerrallaan. Kaikkea ei voi suunnitella. Tai voi, mutta se menee sitten miten menee. Monen pitäisi tämä tajuta! :) Lukekaa ketju: mitä kaikkea ihmisen pitäisi kokea elämässään.. :)
 
kuin myös
Tiedän täysin tunteesi. Olin raskausaikana varma, että meille tulee lapsia 2-3. Myöhemmin totesin, että yksi riittää. Välttelin raskausaikana kameraa, täytyykö sitä mahaa nyt koko ajan kuvata, ja jälkikäteen olen harmitellut, kun vatsastani on vain yksi kuva.
Nyt lapseni on 3v. ja kävin hänen kanssaan kotona ollessani mm. vauvakerhossa, mutta silti tuntuu "kaikkien" muiden äitien rinnalla etten tehnyt mitään ja olin vain yksin kotona ja todella epäsosiaalinen. Mutta silloin se tuntui hyvältä ja senhän pitäisi riittää, mutta silti mielessä pyörii välillä että miksi en silloin tehnyt noin tai näin.
"Kaikki" tosiaan tekee sen kaksi lasta vähintään ja niiden ikäeroa on kaksi vuotta. Olen todellakin sitä mieltä, että meille yksi on tarpeeksi, mutta silti kiukustun kun muut saavat toisen tai kolmannen. Enkä voi käsittää miksi reagoin näin? Jos kerta olen omaan tilanteeseeni tyytyväinen, niin väliäkö muilla.
Toinen asia mitä en voi käsittää on kaikki blogin pitäjät, joilla on viisi lasta, kissa ja kolme koiraa, oma yritys ja joka välissä ne on tekemässä sitä ja tätä ja ompelee ja neuloo koko ajan perheellensä vaikka ja mitä. Siis missä välissä?!? Itsellä ei tahdo riittää aika työn, yhden lapsen kanssa edes liikuntaan ja käsitöihin.
 
5.tulossa
Eipä noita lapsilukumäärä asioita tiedä kukaan valmiiksi.

Itse joskus ajattelin että maks. 3 lasta. tässä sitä 5. odotellaan eikä ajatus 6. olekaan enää edes kauhistus vaan enemmänkin kiinni siitä josko kumpikin haluaa niin sitten. "yksin" en tee yhtään lisää.

Ihmisillä on erilainen kapasiteetti suuntaan, jos toiseen... Meillä on yksi (ilmeisesti) AD/HD tapaus - todella vaativa ajoittain. Nyt kouluiässä selvitään, mutta kyllähän nuo tempaukset pistää välillä puistatuttamaan. Jos meillä olisi toinen samanlainen tällä hetkellä talossa - niin luulen ettei 5. meille olisi tullutkaan.

Olen kyllä saanut nyt muutaman kerran "super"mamma maininnan itselleni (mm. töissä), mutta en todellakaan ole sellainen. En ole superhoivaava mammeli, joka lässyttää ja höösää taikka joka ravaa kaikki mahdolliset vanhempaintoiminnat läpi. Päinvastoin olen enemmänkin luonteeltani sellainen, että keskityn organisoimaan tätä "kaaosta" ja pyrin pitämään ensisijaisesti omasta talosta & kotioloista huolen.

En kyllä tiedä - katuisinko jos syystä tai toisesta meidän lukumäärä ois jäänyt yhteen, jos ensimmäinen olisi sattunut olemaan tuo haastavin tapaus.
 
Lapsia 5
Alkuperäinen kirjoittaja kuin myös;30486871:
Tiedän täysin tunteesi. Olin raskausaikana varma, että meille tulee lapsia 2-3. Myöhemmin totesin, että yksi riittää. Välttelin raskausaikana kameraa, täytyykö sitä mahaa nyt koko ajan kuvata, ja jälkikäteen olen harmitellut, kun vatsastani on vain yksi kuva.
Nyt lapseni on 3v. ja kävin hänen kanssaan kotona ollessani mm. vauvakerhossa, mutta silti tuntuu "kaikkien" muiden äitien rinnalla etten tehnyt mitään ja olin vain yksin kotona ja todella epäsosiaalinen. Mutta silloin se tuntui hyvältä ja senhän pitäisi riittää, mutta silti mielessä pyörii välillä että miksi en silloin tehnyt noin tai näin.
"Kaikki" tosiaan tekee sen kaksi lasta vähintään ja niiden ikäeroa on kaksi vuotta. Olen todellakin sitä mieltä, että meille yksi on tarpeeksi, mutta silti kiukustun kun muut saavat toisen tai kolmannen. Enkä voi käsittää miksi reagoin näin? Jos kerta olen omaan tilanteeseeni tyytyväinen, niin väliäkö muilla.
Toinen asia mitä en voi käsittää on kaikki blogin pitäjät, joilla on viisi lasta, kissa ja kolme koiraa, oma yritys ja joka välissä ne on tekemässä sitä ja tätä ja ompelee ja neuloo koko ajan perheellensä vaikka ja mitä. Siis missä välissä?!? Itsellä ei tahdo riittää aika työn, yhden lapsen kanssa edes liikuntaan ja käsitöihin.
Suurperheellisenä minä taas en ymmärrä kun yksi lapsinen sanoo aikansa loppuvan kesken.
 
Suruisa äippä
Minullakin on kriisi lasten lukumäärästä. Haluaisin kovasti 2 lasta, nyt esikoinen vauvaiässä. Mutta... Miehen työ- ja taloustilanne huono, itse jäin raskauden aikana työttömäksi. Meistä tuli todella köyhiä, asumme vuokralla, jne. Kuvittelin aina että lapset tehdään omistusasuntoon ja mies tuo rahaa kotiin. Ja miten lapsillani olisi varaa harrastaa mitä haluavat.

Emme ole nuoria ja taskut on tyhjät. Jos en tee toista lasta tiedän että se aina kaihertaa, mutta entäs ne realiteetit, pakko on ajatella myös rahaa ja elämänlaatua. Ja huono elämänlaatu aiheuttaa sen etten osaa nauttia nyt vauva-ajastakaan, kun murehdin vaan millä laskut maksetaan.
 
kuin myös
Suurperheellisenä minä taas en ymmärrä kun yksi lapsinen sanoo aikansa loppuvan kesken.
Minä käyn ainakin päivittäin töissä ja haluan myös itsekin harrastaa, lähinnä pitää omasta kunnostani huolta ja hoitaa taloutta. Myös lapsikin haluaa huomiota. Ehkä olen itsekäs, mutta jos en olisi, en jaksaisi senkään vertaa lapseni kiukutteluja enkä käydä töissä. Jokainen tehköön tyylillään, toiset ehkä panostaa/arvostaa eri asioita.
 
"RAisa"
Minä taas olen jotenkin nähnyt asian juuri päinvastoin kuin ap.

Meillekään ei alkuperäisistä suunnitelmista poiketen tule yhtä lasta enempää, mutta koska raskaus- ja vauva-aika oli paikkapaikoin helvetin raastavaa, olen huomannut että en enää koe ns. vauvakuumetta. Ihanaa että sain sen kaiken kokea, mutta rajansa kaikella.
Toisen lapsen oisin halunnut, mutta onneksi se alkuvaihe ei ollutkaan ruusuilla tanssimista (ehkä niillä piikeillä tarpomista lähinnä) niin että ei mulla enää ole tarvetta siihen.

Vaikeampaa tämä luopuminen varmasti olisi jos se olisi ollut yksinomaan auvoista onnen aikaa.
 
vierasss
Ruoho on aina vihreämpää aidan toisella puolen. En nauttinut ekan raskaus enkä vauva-ajasta (r-pahoinvointi + koliikki) ja nyt meillä tulossa toinen. Raskaus aika ainakaan ei ole toisellakaan kerralla ollut yhtään sen auvoisempaa, päinvastoin... eli ehkä vähän turha katsella niiden toistenkaan elämää ruusunpunaisten lasien läpi. ? ei se sitä välttämättä ole.

Kuhan kasvavat niin hyvä on. Esikoisenkin kanssa helpottuu elämä koko ajan :)
 
Meille riittää yksi, enempää ei tule. Hyvä näin, koska alku oli järkyttävää, tyttö huusi pääpunasena ja raajat jäykkänä kaiken hereillä olo aikansa. Miehen kanssa yötä myöten kanniskeltiin olkapäällä, heijailtiin, ajeltiin autolla, käytiin vaunulenkeillä ja taas kanniskeltiin. Syyksi löyty maitoallergia. Lääkärissä juostiin melki joka viikko ja aina meitä vähäteltiin tai naureskeltiin mulle ja miehelle. Omin päin googletin oireet ja maitoallergia löyty niillä oireilla. Noihin aikoihin en etes tienny, että maidolle voi olla allerginen en ollu koskaan kuullu kenekään puhuvan maitoallergiasta.
Tässä kohtaa Tampereen mehiläisessä saatiin tyttärelle apu ja asiat muuttu täysin muutamassa päivässä. Tytär muuttu ihan toiseks ja tyytyväiseksi vauvaksi, sitä ennen kaks kuukautta oli täyttä kaaosta.

Sit alko tyttärellä korvatulehdus kierre ja taas valvottiin monet yöt läpeensä ja juostiin ensiavussa. Monena yönä itkin itekkin, kun alko olla aivan loppu ja väsyny. Tyttö huusi suoraa huutoa montakin tuntia ja valu oksennuksena korvakivun takia. Tohonkin saatiin lopulta apu, kun terveystalolla Tampereella putkitettiin korvat.

Nyt tytär on 4-vuotias ja ilonen, aurinkoinen, villi ja raisu tapaus. Nyt vaan taas alkanu ikävästi mennä siihen suuntaan, että vähälle aikaa ollu joka kuukausi kipeenä. Onneks sentään saa reppana nukuttua kuitenkin. Ollu nyt eilisestä saakka kuumeessa ja kauhulla ootan, että iskeekö korviin taas tulehduksen :(. Kaks korvatulehdusta ollu, kun putki lähti korvasta. Että tämmöstä, en vaan halua enää käydä tätä samaa ruljanssia läpi toistamiseen. Lapset on kuitenkin ihana asia, mutta ei siltikään enempää meille.

Välillä tietyski iskee mieleen, että olis ihanaa hoivata ja antaa rakkautta vielä toisellekkin, mutta kun mieleen iskee samalla tuo alku tyttären kanssa ja se, että kävis sen kaiken uudestaan läpi niin ei kiitos. Oli miehenkin kanssa aika paljon riitoja noihin aikoihin ja oli jotenkin ihan sekavaa aikaa. Nyt on ihana tasapaino kaikessa ja arki rullaa mulla ja miehellä töitä tehden ja tytär päiväkodissa.
 

Yhteistyössä