Kokemuksia: Oppivatko kaksoset hitaammin puhumaan?

  • Viestiketjun aloittaja laiskajaakkoXXX
  • Ensimmäinen viesti
laiskajaakkoXXX
Onko teillä kokemuksia kaksosista?

Omat lapseni ovat jo koululaisia, mutta meillä on nyt pääsiäisen hoidossa (läheisen sukulaisen) 3 v 3kk kaksoset, tyttö ja poika. Kumpikaan ei puhu juuri mitään ymmärrettävää. Tyttö saattaa sanoa "iti tulee" tai "aitoa" (maitoa) tai "että" (vettä), mutta ei juuri muuta. Pojalla ei ole muita tunnistettavia sanoja kuin äti (äiti).

Muuten puhe on ihan tunnistamatonta porinaa.

Oppivatko kaksoset puhumaan hitaammin kuin lapset yleensä? Muistelen itse, että tuossa iässä omat lapseni selittivät pitkät pätkät mitä vain tarinoita, ja sanavarasto oli laaja.

En kehtaa kysyä lasten vanhemmilta paljon - olen aiemmin asiasta vähän kysynyt, mutta aihe oli selvästi hyvin vaikea. Yritänkö puhua heille vielä, kun itseäni ihan vilpittömästi huolestuttaa?

Kumpikin lapsi ymmärtää puhetta, mutta osan ihan leikeissäkin aika huonosti. Eivät tunnu ymmärtävän toisiaankaan sen kummemmin, ei tunnu olevan mikään kaksosten oma "salakieli".
 
"Riina"
Miksi SINUN pitäisi asiasta puhua vanhemmille? Kai he nyt esim. neuvolassa käyvät ja saavat sitä kautta neuvoja ja tukea.

Meillä esikoinen ja keskimmäinen ovat oppineet verrattain myöhään puhumaan, molemmat siinä 2,5-3v tienoilla, ja ai että sitä lähipiirin ihmettelyä ja syyllistystä..."lapsille pitäisi puhua enemmän ja lukea paljon kirjoja, eikö teillä lueta kirjoja, kyllä pitäisi!" tms. Vieläkin pistää ärsyttämään ne kommentit.

Eli minun neuvoni olisi, että anna perheen olla rauhassa. Eiköhän siellä ole neuvolassa asiaan puututtu jos on tarvetta ja jos normaaleja vanhempia, niin varmasti ovat aiheesta kaiken mahdollisen googlettaneet ja lukeneet. Kysymyksilläsi aiheutat vain ärsytystä ja lisää paineita!
 
laiskajaakkoXXX
Niin siis lähinnä siksi, että välitän näistä lapsista, ja mielestäni puheen kanssa on ongelmaa jota vanhemmat eivät ehkä ota todesta. Tiedän, että neuvolasta on annettu ohjeita lisätä kahdenkeskistä puhumista ja lukea lapsille, mutta vanhemmat ovat sanoneet etteivät niitä tee - että ehtiväthän nuo.

En todella tarkoita mitään pahaa. Jostakin syystä vanhemmat pitävät näitä kaksosiaan aika "vauvoina", muissakin asioissa. Esim. lapset eivät syö tai pue itse, eivät käy vessassa ja pottaharjoittelua ei ole aloitettu kotona.

Minusta nämä ovat oikein fiksuja ja oppivaisia ja uteliaita lapsia, mutta eiväthän itse asioita opi jos ei opeteta.

Tuo puheasia tuntuu vähän riipaisevalta. Leikki muiden ikäisten lasten kanssa näyttää aika vaikealta, kun ei tule lainkaan puhetta.
Ja toistan, en tarkoita pahaa, lähinnä ajattelen että jos näin läheinen ihminen kuin minä leikkii ettei huomaa jotain ongelmaa eikä sano, onko sekään viisasta tai oikein.
 
"Kaks"
Olen sitä mieltä, että terve lapsi oppii teki vanhempi niin tai näin. Oppiminen voi tapahtua myöhemmin, mutta se tulee aikanaan. Jos lapsella on ongelmia, niin ne ongelmat ovat vanhemman teoista riippumatta. Lapsi tarvitsee silloin enemmän tukea ja yhden alueen ongelma voi vaikuttaa kaikille muillekin alueille.

Meillä molempien kaksosten kielenkehitys oli viiveistä. Toisella tilanne korjaantu itsestään, mutta toisella on ollut vuosien puheterapiat ja muut tuet. Hän on vaikeavammainen. Siloin kun kaksoset olivat 3-vuotiaita kaipasin eniten sitä, että lapset hyväksytään omana itsenään. Paras kaverivierailu, jonka muistan, oli se, kun kaveri suhtautui lapsiini täysin normaalisti eikä tehnyt toisen erilaisuudesta minkäänlaista numeroa. Onneksi tutut ja vieraat eivät alkaneet neuvoa ja ohjeistaa, mitä meidän pitäisi tehdä ja miten lastemme kanssa. Uskon, että sinäkin voit auttaa perhettä parhaiten hyväksymällä lapset sellaisena kuin he ovat ja touhuamalla heidän kanssaa kuten kenen tahansa lapsen kanssa. Kielenkehityksen puolella diagnoosit tulevat usein melko myöhäisessä vaiheessa. Meilläkään 3-vuotiaana ei ollut muuta onhgelmaa kuin epäselvä puhe. On hyvin mahdollista, että näillä lapsila on vain viiveinen puheenkehitys, mutta sen näkee vasta aikaa myöten.
 
Peyote
Lapset oppii eri tahtiin, mutta harva varmaan aikuiseksi kasvaa puhumattomana.
Oon hoitanut kaksivuotiaita kaksosia jotka kyllä toistaa ihan kaiken mitä sanon ja ymmärtää puhetta. en tajua miksi sun pitäs niille vanhemmille sanoa mitään, kyllähän ne nyt sen tietää ettei pennut puhu. Sitäpaitsi mun oma tytär puhui kolmevuotiaana vaikka mitä, mutta monet sanoivat ettei se puhu, koska ne ei ymmärtäneet sen puhetta kun sillä oli useita äännevirheitä. Mun poika sensijaan alkoi puhua kolmevuotiaana. Yritti yksivuotiaasta asti, mutta kun ei osannut sanoa sanoja oikein, ei sanonut enää uudestaan. ei se nykyäänkään puhu jos ei ole asiaa, mutta hyvä ja fiksu poika on. Semmonen vanhemmille huomauttelu on ihan älyttömän typerää, sitä varten on neuvolat.
 

Yhteistyössä