Karitsapaistin haju raakana:O

  • Viestiketjun aloittaja apua vailla
  • Ensimmäinen viesti
apua vailla
Ostin ”kevyesti savustetun” kypsentämättömän karitsanpaistin, kaupasta tempaisin kiireessä kylmätiskiltä. Firman nimi oli suomalainen siinä paketissa (Savupojat), mutta on kuitenkin uusiseelantilaista näköjään, joten pitkän matkan on tullut. Avasin äsken paketin ja hämmästyin lihan voimakasta hajua. Se on semmoinen imelä ja paljon voimakkaampi kuin tavallisessa lihassa. Kysyisin nyt että onko tuo normaalia? Lampaan lihahan on eri makuista kuin nauta tai sika. Itse en ole koskaan aiemmin valmistanut lammasta. Savun hajusta tuossa köntissä ei ollut tietoakaan, vaikka oli mukamas savustettu. Tuolla se on nyt uunissa ja on tarkoitus paistella hyvin kypsäksi, mutta toivottavasti ei ole pilaantunutta:O
 
ap apua vailla
Arvasin että tulee tuollaisia kommentteja:) Itse olen syönyt monta kertaa erinomaista lammaspaistia, huonoja kokemuksia ei ole ollenkaan. Sitä tietoa vaan haen, että onko se tuoksu kovin erilainen jo raa'assa paistissa. Tuossa ei ole minusta mitään villaan viittaavaa hajua vaan hapan ja imelä tuoksu.
 
"vierasvieras"
Just sellanen se haju on raakana. Voimakas, tunkkainen, raskas ja todellakin mun nenään. Ja se maku kypsänä mun suussa on villasukan maku. Ja tiedän, että jotkut pitävät lampaasta, minä en.
 
"hmm"
olen syönyt sekä villan makuista että hyvin valmistettua lammasta. lampaassa villan maku on yleensä rasvassa, joten mitä rasvaisempi pala, sitä vaikeampi saada maistumaan muulta. karitsa on sitten ihan eri makuinen.

mutta joo, raa'assa lampaanlihassa on voimakas haju, siinä missä vaikka nauta ei mielestäni haise miltään jos ei nenä kimpaleessa kiinni nuuskuttele.
 
apua vailla
Kiitos kaikille vastauksista! Tällä perusteella oletan, että liha on kunnossa. Viimeisin kirjoittaja, onko karitsa siis miedomman makuista, ehkä parempaakin jopa? Toivotaan että tulee hyvä paisti meille, vähän jännittää...
 
apua vailla
Erittäin voimakas haju (koko jääkaappi haisee, kun avaa oven), paljon kalvoja joukossa ja liha melko sitkeää, vaikka paistoastiassa oli nestettä ja paistettiin tuntikausia. Se lammas tai karitsa mitä olen ravintolassa syönyt on kyllä ollut hyvää, mutta silloin on ollut kastikkeet sun muut, nyt oli vain kermainen juurespaistos ja salaatti.
 

Yhteistyössä