Mistä apua/Mitä tekisitte tässä tilanteessa?

  • Viestiketjun aloittaja 12321
  • Ensimmäinen viesti
12321
Mä olen niin väsynyt, että en enää tiedä mitä tekisin. Meillä on 2 alle kouluikäistä lasta ja kolmas syntymässä ihan kohta. Melkein vuoden meillä on sairastettu ihan putkeen, maksimissaan on viikko niin,ettei kumpikaan lapsista ole sairaana. Nyt syksystä saakka mies ja minäkin ollaan oltu kipeinä todella usein.

Lapsille on kehittynyt astma ja jos kummallakaan ei ole kuumetta, niin sitten meillä on kurkunpääntulehdus (sellainen, että saa pitää lasta parvekkeella puoliyötä hengittämässä kylmää ilmaa), ihmeellisiä hengenahdistuskohtauksia, todella kovaa yskää ja yleistä tukkoisuutta. Kuume nousee aina tietenkin yöksi, viime yönä nuoremmalla nousi kuume 40 asteeseen, oli hengitysongelmia ja lapsi vaan kirkui -> oli entistä vaikeampi hengittää , lapsi meinasi tukehtua limaan ja kakoi hysteerisenä. Kuumelääke ei ensin toiminut, päivystyksestä sain soittamalla luvan vähän isompaan annokseen ja samalla viilennettiin koko kämppä -> kuume laski vihdoin alle 38 asteeseen.

Jotenkin on tullut mieleen, että tässä asunnossa on jotain vikaa.Meillä on omistusasunto ja jääräpää isännöitsijä, jonka sain vihdoin suostumaan kutsumaan kaupungin terveystarkastajan paikalle. No, terveystarkastaja kiersi asunnon läpi, ei tutkinut mitään ja totesi, että voitte vaikka vähentäkää tavaroita,niin on helpompi pitää pinnat puhtaina, jos lapsilla olisi vaikka pölyallergiaa. Se oli siinä. Ei huomioitu ollenkaan sitä, että naapurin mukaan asunnossa on ollut joskus vesivahinko. Siitä meille ei ole kerrottu mitään. Asunto on ostettu kymmenisen vuotta sitten, velkaa on vielä megapaljon.

Ollaan mietitty vuokralle muuttamista hetkeksi, muttei meillä ole siihen rahaa, kun pitää lainaa lyhentää ja maksaa yhtiövastiketta. Jos laitetaan kämppä myyntiin, niin ei saada tästä juuri mitään, meillä on remontit kesken koko kämpässä, on projekti edennyt hitaammin kuin suunniteltiin. Minä olen minimiäitiyspäivärahalla, mies on aika keskipalkkainen.

En ihan oikeasti enää jaksa tätä. Huoli lasten terveydestä on kova, yöt saan valvoa sairaiden lasten kanssa ja päivät meneekin sitten itkeskellen ja silmät ristissä. Terveyskeskuksessa olen lasten kanssa ravannut niin paljon, että oikein hävettää. Kun olen kysellyt voisiko lapsia tutkia tarkemmin, mistä tämä sairastelu voisi johtua, niin mitään ei ole tapahtunut. Aina on eri lääkäri.

Meillä ei ole oikeastaan ketään auttamassa, minun äitini, mutta hänkin on töissä ja kiinnostuneempi omasta elämästään kuin meistä. Vuoden aikana ollaan oltu pari kertaa pidempi aika muualla kuin kotona ja silloin lasten oireet ovat helpottaneet huomattavasti, samoin minua kotona vaivaava kutina ja ihottuma ovat alkaneet parantua.

Rahaa ei ole, itse opiskelin ennen äitiyslomalle jäämistä, miehellä on työpaikka. Opiskelutkin kärsivät, koska jouduin syksynkin olemaan lähes täysin kotona lasten sairasteluiden takia. Nyt lapset ovat kotihoidossa, käyvät kerhossa, muttei sairastelu ole helpottanut. Itseasiassa on muuttunut pahemmaksi,isommalla kuumetta on ollut nyt alle kahden kuukauden aikana pidempiä jaksoja 4 kertaa. Lisäksi lapsille tulee kovia kuumepiikkejä, kuume nousee 40 asteeseen ihan hetkessä ja laskee samana päivänä normaaliksi.

Keksisikö joku mitä voisi tehdä? Itken joka päivä tätä meidän tilannetta ainakin kertaalleen, mieskin on jo ihan lannistunut ja lapset väsyneitä ja surullisa, kun ovat koko ajan kipeänä. D-vitamiinia menee tavallista suurempi annos lapsille, samoin syötän vielä monivitamiinia ja maitohappobakteereita, vaikka ruokavalio onkin ihan terveellinen ja monipuolinen. On testattu viljatonta ja maidotonta, muttei niistä ollut apua. Pelkään uuden lapsen syntymää nykyisin, en todellakaan nyt jaksa mitään ylimääräistä, kun tavallinen arkikin on ihan liikaa. Univelkaa on yhtä paljon kuin asuntolainaa ja vaikka mies minun antaakin viikonloppuisin lepäillä, niin ei se riitä. Huolehdin, stressaan ja seuraavaksi tulee itku, en saa nukuttua, kun asiat pyörivät päässä. Yritän koko ajan löytää ratkaisua tähän meidän ongelmavyyhteen, mutta sellaista ei löydy mistään, ehkä lottovoitosta.
 
Vesivahingot...
Pirullista...Googleta homekoirat ja ota yhteyttä jos saisitte sellaisen käymään ohjaajan kans tai yksityinen kuntotutkimus? Ei varmaan ole pelkkää pölyallergiaa. Lapset hoitoon niin saavat olla paremmas ilmas välillä ja saat levätä. Kattelkaa halpaa vuokra-asuntoa... Äitis saa elää minusta omaa elämäänsä, hän on jo oman vastuunsa hoitanut. Pääsisittekö jonkun tutun luo edes vähäksi aikaa..? Kyllä tuo asunto pitää tutkia kunnolla.
 
asunnon vaihto
Jos tää on todellinen tilanne, niin johan itsekin olet päätellyt että oireet liittyvät asuntoon. Remonttia tehdessä voi vähän avata rakenteita ja katsellä näkyykö hometta. Kosteusmittarimies ei ole kovin kallis, pyytäkää isännöitsijää tuomaan sellainen paikalle.
 
Baby2003 harmaana
Ensinnäkin *halaus* :), ihan kauhee tilanne. Meillä ollu samaa viime syksystä asti ja tuntunut välillä että tulen hulluksi! Itselläni oli myös influenssa kaikkien muiden oireiden lisäksi, vauva ollut tukkoinen syntymästään asti 8kk lisäksi infektio astma puhkesi. Toisella perheen pojista tuo astma on myös, sen taki jouduttu viettää aikoja osastolla myös :/ .

Muilla lapsilla ollut milloin mitäkin flunssasta <>> kurkunpääntulehdukseen. Yhteensä meillä 4 lasta. Onko teillä terveystarkastaja siis mitannut sen kosteuden vai miten tarkasti?
 
"vieras."
Ehdottomasti tarkastakaa se asunto kunnolla, vaikka sitten itse maksaisitte. Homekoira, kuntotarkastaja ym. Mitä enemmän olette kipeänä kotona, sitä enemmän myös kipeydytte koska altistutte mahdolliselle homeelle.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Vierass
Myisin asunnon ja muuttaisin vuokralle. En käyttäisi aikaa ja rahaa homeen etsintään. Jos lapset ja sinä voivat paremmin kotoa poissaollessa, niin se on riittävä merkki, että asunnossa on jotain, mitä ette siedä. Onko asunnossa muovimattolattiat? Jos maton alle on päässyt kosteutta, niin maton hajoamisesta tulee voc-yhdisteitä, jotka aiheuttavat terveysongelmia.
 
Justjoo
Myisin asunnon ja muuttaisin vuokralle. En käyttäisi aikaa ja rahaa homeen etsintään. Jos lapset ja sinä voivat paremmin kotoa poissaollessa, niin se on riittävä merkki, että asunnossa on jotain, mitä ette siedä. Onko asunnossa muovimattolattiat? Jos maton alle on päässyt kosteutta, niin maton hajoamisesta tulee voc-yhdisteitä, jotka aiheuttavat terveysongelmia.
Aika riski myydä tutkimatta arveluttavaa asuntoa kertomatta haitoista=vioista ostajalle. Kalliiksi tulee.
 
12321
Just sen takia ei myös uskalleta vaan myydä, että jos täällä on tosiaan jotain vikaa, niin kalliksi tulee. Kylppärit ja vessat on rempattu jonkin aikaa sitten. Oli kosteutta hieman kylpyammeen ja vessanpönttöjen vieressä, mutta ne on hoidettu ja kuivatettu ja uudet kosteussuojat ja kaakelit asennettu joka paikkaan . Kaveri kävi mittaamassa ne kuiviksi tässä alkuvuonna, kun mieleen juolahti, että olisiko siellä vikaa. Muitakin kohtia on satunnaisesti mittailtu ilman sen suurempia tuloksia.

Naapuri jutteli, että joskus ennen kuin ollaan tämä ostettu, on täällä ollut vesivahinko, lattiat on laitettu silloin uusiksi, laminaatit on. Ollaan suunniteltu laminaattien vaihtamista, mutta tämä jatkuva sairastelu on vienyt kaikilta voimat.

Meillä ei ole oikein ketään, joka meidät pidemmäksi aikaa majoittaisi. Äitini asuu pienessä asunnossa, kavereilla on pienet kämpät myös ja ne joille ehkä voitaisiin mahtua on sellaisia perheitä, että niillä on eläimiä, olen itse elukoille tosi allerginen. Vuokrakämppiä olen katsellut, mutta mistäs löydät Hkistä halvalla asunnon, yksiön ehkä, mutta kun meitä on kohta viisi, kaksiossa voisikin jonkin aikaa asua. On tutkittujo viereiset kaupungitkin, mutta miehen työmatka pitää olla siedettävissä rajoissa. Ja kun sitä rahaa ei ole, niin 800 € vuokraan, 800€ yhtiövastikkeeseen ja vielä lainanlyhennykset päälle, niin sillä ei paljoa perhettä ruokita ja makseta muita kuluja.
 
vierass
Oletko tarkistanut patjojen kunnon? Ne voivat olla homeessa. Täällä oli joku aikaa sitten juttua lapsen jatkuvasta sairastamista. Muutakin syytä saattoi olla, mutta homeessa oleva patja löytyi.
 
vierass
Jonkun paikan koittaisin keksiä mihin voisi perheen kanssa mennä esim kuukaudeksi. Siinä ajassa oireet jo helpottaa mikäli ne teidän asunnosta johtuu (kosteusvaurio). Mä oon itse herkistynyt homeelle ja saan oireita jo lyhyessä ajassa, ootko huomannut teidän vaatteissa hajua? Tai asunnossa? Toimiiko siellä ilmanvaihto?
MIten teidän vastike voi olla 800€/kk? Onko siinä siis rahoitusvastiketta mukana?
 
12321
Patjat on koko porukalla uudet, ostettiin alle vuosi sitten. Ei niissä pitäisi vikaa olla.

Vastike on iso, kun on just tehty putkirempat taloon. Mä vihaan tätä meidän kotia nykyisin niin paljon, että tekisi mieli vaan polttaa koko paikka.

Laskettuun aikaan on pari viikkoa, ahdistaa tuoda vauva tänne. Eipä tässä tätäkään enää oikein perua voi. Mietin jo, että mennään koko kesäksi telttailemaan, niin päästään täältä pois. Tosin kolmen pienen lapsen kanssa se ei varmaan olisi hirveän mukavaa.
 
"Hömelö"
Mä epäilin ihan syystä että meillä olis kosteutta asunnossa. Isännöitsijään piti olla moneen kertaan yhteydessä, mutta vasta kun erittäin kuuluvalla äänellä vaadittiin, että nyt se kosteusmittaus niinku olis jo, tai järjestetään pirunmoisia ongelmia isännöitsijälle jos jälkikäteen selviää, että perheeltä on menny terveys kosteuden takia eikä isännöitsijä ole suostunu kosteusmittaukseen. Toimi. Tuli kosteusmittaaja. Ei ollu onneks kosteutta ja muut vähän pienemmät asiat hoidettiin kuntoon. Enkä mä tiedä, miten paljon toi isännöitsijä on vastuussa henkilökohtasesti mistäkin, mutta ainaki meidän isännöitsijään tuo näytti toimivan. Se kosteusmittaus ei maksa juuri mitään taloyhtiölle, joten vaatikaa saada pätevä syy, minkä takia kaikista sairasteluista ja oireista huolimatta isännöitsijä ei sitä kosteusmittaajaa suostu hommaamaan. Sano, että otat yhteyttä iltapäivälehtiin jos ei ala toimia.

Joka tapauksessa ainaki lapset pitäis varmaan tavalla tai toisella saada pois siitä asunnosta kunnes asiat selviää. Onko teijän mahollista saada lyhennysvapaata vähäks ajaks, jos menisitte pankkiin kertomaan mistä on kyse? Ja sillä rahalla sitte vuokraisitte edes jonkun pienen asunnon missä voisitte toistaseks vähän aikaa asua.
 
"Hömelö"
Patjat on koko porukalla uudet, ostettiin alle vuosi sitten. Ei niissä pitäisi vikaa olla.

Vastike on iso, kun on just tehty putkirempat taloon. Mä vihaan tätä meidän kotia nykyisin niin paljon, että tekisi mieli vaan polttaa koko paikka.

Laskettuun aikaan on pari viikkoa, ahdistaa tuoda vauva tänne. Eipä tässä tätäkään enää oikein perua voi. Mietin jo, että mennään koko kesäksi telttailemaan, niin päästään täältä pois. Tosin kolmen pienen lapsen kanssa se ei varmaan olisi hirveän mukavaa.
Yrittäisin kyllä kaikki maholliset konstit ettei vauvaa tarttis tuohon kämppään viedä. Neuvolassa ainaki kannattaa puhua siitä.
 
HETI
tilaa heti homekoira paikalle. se ei valehtele ja on joka pennin arvoinen. sitä ei haittaa edes ylimääräiset tavarat ja kertoo varmaan myös tavaroissa olevat homeet. siitä sitten asiaa eteenpäin. soita heti huomenna homekoiralle, jo lastesi takia ! säästät jo lääkkeissä sen hinnan.
 
vierass
Hanki homekoira tarksitamaan paikat vaikka omalla kustannuksella, halvemmaksi se tulee kuin maksella vuokraa toisesta paikasta.

Meillä naapuri valittelee jatkuvasti myöskin sairastelusta, epäilee vaikka mitä syyksi. Heidän kohdallaan kyllä varmaan asiaa auttaisi paljonkin se, etteivät molemmat vanhemmat vetäisi jatkuvasti ketjussa tupakkaa. Mutta se ei heidän mielestään voi mitenkään olla syynä...
 
12321
Mitä ne homekoirat tarkalleen tekevät asunnossa? Ajattelin vaan, kun olen tosiaan eläimille aika allerginen, jos se täällä kaikki paikat myllii ympäriinsä, niin en saa sitten enää hengitettyä kotona.

Terveystarkastajalle laitoin sähköpostia ja kysyin, että mitä jatkossa. Yritin soitella uudelleen useamman kerran, koska tarkastaja ja isännöitsijä tosiaan vaan käveli asunnon läpi, harmitteli, että ruokaa oli tehty juuri, koska nyt asunnossa tuoksui kanalle, eikä mikään muu mahdollinen haissut läpi. Ilmastoinnissa ja ilmanvaihdossa oli jotain huomautettavaa, josta lupasi sopia isännöitsijän kanssa. Meille kumpikaan ei nyt ole vastannut yli kuukauteen viesteihin, eikä puheluihin. Luulin, että tarkastaja tulee uudelleen ja tosiaan tutkii asunnon, muttei sieltä mitään ole kuulunut.

En osaa sanoa mikä täällä olisi sitten pielessä, mistä kannattaisi puhua/mitä pitäisi vaatia tekemään. Huomenna vien lapset lääkäriin, josta en poistu ennen kuin lääkäri keksii jonkun syyn mistä sairastelu johtuu tai testataan jotain, koska tässä ei ole enää mitään normaalia. Ensin kuvittelin sairastelun johtuvan päiväkodista, muttei se täällä kotona ollessa ole helpottunut.
 
Kamalaa
Äkkiä ULOS siitä kämpästä!!!!! Ennen kuin vauva syntyy. Unohda raha-asiat, mieti perheesi TERVEYTTÄ. Vuokralle jonnekin ja alatte myymään asuntoa, tai kunnostatte sen. Ihan sama. Mutta lapset on saatava ulos sieltä, koska pilaat siellä heidän terveytensä!!!! En tajua miksi olet näin myöhään herännyt, jos vauva syntyy ihan just. Aivan sairasta olisi tuoda vastasyntynyt siihen asuntoon, kyllähän tosta tekstistä tulee selväksi että hometta siellä on. Vaikka oletkin poikki, sun on tehtävä asialle jotain. Mikset ole tilannut jo itse homekoiria, jos kerran omistat asunnon? Mitä merkitystä on isännöitsijällä, sehän on teidän kämppä ja teidän vastuussa. Pakkaisin hätätavarat ja lähtisin tuossa tilanteessa vaikka hotelliin.
 
Kamalaa
Homekoirat haistelee asunnon. Ja saat selkeän vastauksen mitä hometta sieltä löytyy. Mutta sun pitää tilata sellaiset koirat jotka haistavat kaiken homeen, ei vain jotain yhtä tai kahta lajiketta. Miksi olet odottanut kuukauden jotain soittoa? Nyt järki käteen ja ala toimia jo. ET missään nimessä vie vastasyntynyttä sinne, se on aivan pähkähullu idea.
 
Kamalaa
Luin vielä aloitusviestin uudestaan, ja tulee vähän vihastunut olo. Miksette ole alkaneet etsiä ratkaisua aiemmin? Molemmilla lapsilla JO kehittynyt astma???Kyllä siinä vaiheessa olisi kellojen jo pitänyt soida.
Minua harmittaa tuollainen avuttomuus, että oikeasti kysytään jostain palstalta, että keksittekö mitään. Herran jestas, teidän olisi pitänyt muuttaa pois jo aikapäiviä sitten. Jos nyt vielä epäröit niin ota nyt asia tosissaan, ja muuttakaa pois. Please, pyydän, muuttakaa!! Teidän lastenne terveyden takia! Ja sekin on vähän outoa että naapurin mukaan joskus ollut vesivahinko (miksi ette tiennyt asiasta ostaessanne asunnon?Laitonta!) ja vessassanne on kosteutta. MITÄ? Etkä ole aiemmin osannut arvata home ongelmaa? Tän on pakko olla provo!
 
"apua"
No tottakai sitä kannattaa odotella tumput suorina ihmettä, samalla valittaen kun terveys menee. Tiedä vaikka lampun henki ilmestyisi taikomaan kaikki hyväksi, kun oikein vain toivoo.
 

Yhteistyössä