Onko sokerirasitus nykyään pakollinen kaikille raskaana oleville?

  • Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti
"vieras."
Ei ole pakollinen mutta kyllä aika hanakasti neuvolasta sinne painostetaan menemään.
Myös meillä (Hki) on tämän viimeisimmän odotuksen aikana painostettu ihan joka helkkarin neukkakäynnillä.

Mulla ei ole yhdenkään aikaisemman raskauden aikana ollut ongelmaa sokereiden kanssa ja vauvatkin olleet terveitä kaikinpuolin, (odotan juuri viimeisilläni kuudetta lastamme) joten olen käynyt toki aivan välttämättömät käynnit mutta sokerirasitusta en ole kokenut pakolliseksi.
 
vierasss
en tajua miksi asia koetaan joksikin rangaistukseksi kun nykyisin on tietoa lievienkin tapausten ongelmallisuudesta raskaudelle. oikeasti ihmiset, nykyisin ollaan vanhempia ja lihavampia ja jos ei noista kumpiakaan, niin sitten istuskelijoita. vaikuttaahan se noin tilastollisesti vaikka huono tuurikin voi olla syy.
 
miss_piggy
Ite kävin mielelläni. Ei se oo ees mikään paha. En muista enää millä raskausviikolla se oli, mutta täälläkin päin se ns kuuluu asiaan jos on yli 25-vuotias ja ensisynnyttäjä. Se litku oli ihan juotavaa, yhdessä kohtaa vaan iski heikotus ja joutui mennä makoilemaan, mutta ihan hyvä minusta kuitenkin tuossa on käydä. Saa tietää ettei ole mitään raskausajan diabetestä jonka kanssa ei ole leikkiminen.
 
"jaa"
2000-luvun alussa ei painostettu eikä mulle testiä edes ehdotettu, kun odotin kuopusta. Ikää oli 42 vuotta ja lähisuvussa sekä ykkös- että kakkostyypin diabetestä. Outoa, että tuollaisia testejä tehdään nykyään ihan rutiininomaisesti melkein kaikille.
 
hhhh
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29808316:
en tiiä, mutta jos noin on, niin tyhmää touhua. laitetaan sinne vain ne, joilla on syytä epäillä että on jotain häikkää.
Tämä kommentti taas todistaa sun tyhmyytesi. Ystäväni, hoikka ja liikunnallinen nainen, sai raskausajaksi diabeteksen, joka meni niin pahaksi että insuliinillä titrailtiin verensokereita ja synnytys jouduttiin käynnistämään vauvan ison koon vuoksi. Jos ei olis testattu, niin olisi voinut käydä tosi huonosti.

Ei se ulkonäkö aina terveydestä kerro.
 
jaaaa
Meillä ei suvussa diabetesta, mutta silti minä, alipainoisenakin sairastuin siihen odottaessani esikoista 30 vuotiaana... en kyllä ymmärrä mitä se sokerirasitus sinänsä kertoo, monesti diabetes paljastuu ihan pissan sokereista (jotka otetaan joka neuvolakäynnillä meillä). Itse en sokerirasitukseen edes mennyt. Sain heti sokerimittarin ja seurailin aterian jälkeisiä sokereita.
 
Raskaana
Aikaisemmin sokerirasitukseen mentiin vain, jos jokin riskeistä paukkui (esim. Merkittävä ylipaino, yli 40 vuoden ikä ym). Siinä vaan kävi niin, että niitä sokerivauvoja syntyi edelleen vaikka kuinka paljon. Kun se Radi voi iskeä ilman yhtäkään riskitekijää (kuten esim mulle kävi). Ja kun se ei aiheuta mitään näkyviä oireita, niin ongelmia tulee, jos sitä ei saada testaamalla kiinni.
 
zurp
Onkohan tää nyt taas muuttunut, kun ainakin 2012 kun itse yli kolmikymppisenä odotin ensimmäistä en ns. joutunut menemään. Olisin siis halutessani voinut mennä, mutta neuvolasta sanottiin ettei ole varsinaisesti tarvetta.
 
ggggg
Mitä se siis aiheuttaa vauvalle? Jos siihen sairastuu eikä sitä raskausaikana huomata.
Raskausdiabetes – Vau.fi

Noin joka toinen raskausdiabetestapaus johtaa sikiön suurikokoisuuteen. Myös lievä sokeriaineenvaihdunnan häiriö raskausaikana saattaa johtaa sikiön liialliseen kasvuun.

Synnytysvaurioiden riski kasvaa oleellisesti sikiön koon kasvaessa. Myös hapenpuute on yleisempää suurikokoisten sikiöiden kohdalla. Vaaratekijöiden vuoksi raskausdiabeteksesta kärsivä äiti saattaa joutua keisarileikkaukseen.

Raskausdiabetesta sairastaneiden äitien lasten verensokereita seurataan synnytyksen jälkeen. Vastasyntyneiden sokerit voivat heitellä rajusti, joten lapselle saatetaan joutua antamaan lisäruokintaa.

Äidin riski sairastua raskauden jälkeiseen diabetekseen on huomattava varsinkin tapauksissa, joissa raskausdiabetes on vaikea tai varhainen.
 
zurp
www.kaypahoito.fi

Raskausdiabeteksen vaikutukset sikiöön, vastasyntyneeseen ja myöhemmin lapsuudessa
Raskausdiabeteksen seurauksena äidin odottama sikiö saattaa kasvaa suurikokoiseksi; tällöin puhutaan makrosomiasta. Makrosomisena pidetään täysiaikaisena syntynyttä lasta, jonka syntymäpaino on yli 4,5 kg. Makrosomiasta saattaa aiheutua ongelmia synnytyksen yhteydessä. Makrosomisen lapsen hapenpuutteen riski on myös suurentunut.

Raskausdiabeetikon vastasyntyneen lapsen verenglukoosi saattaa olla poikkeavan matala; tällöin puhutaan hypoglykemiasta. Vaarana on, että vastasyntyneen aivojen energiansaanti saattaa häiriintyä, joten imetys ja normaalia tiheämpi ruokinta (2 tunnin välein) saattavat olla tarpeen. Jos vastasyntyneen veren glukoosiarvo on alle 1,5 mmol/l, lapselle aloitetaan ns. glukoosi-infuusio. Tällä tarkoitetaan sitä, että vastasyntynyt saa elimistöönsä glukoosia suonen kautta.

On todettu, että myös myöhemmin raskausdiabeetikon lasten riski on kohonnut; heillä näyttäisi esiintyvän enemmän veren glukoositasapainon häiriöitä, liikapainoa tai metabolista oireyhtymää kuin muulla väestöllä.
 
"tinkeli"
Ekassa raskaudessa ei tarvinnut, tokassa piti (2010). Rd sieltä pamahti tulokseksi, vaikken ollut missään kategoriassa riskiryhmäläinen. Eli mun mielestä mieluummin testataan kaikki kuin vaan todennäköisyydet.
 
vierassw
vaikka vauva ei olisi ns. sokerivauva, niin raskausdiabetes vaikuttaa esim. lapsen omaan metaboliaan siten, etta alttius diabetekselle ja ylipainolle kasvaa. aika kamalaa altistaa tuollaiselle jo kohdussa ja varsinkin jos vaan sen vuoksi ettei halua testiin.
 

Yhteistyössä