Mistä saa lasipulloja simaa varten?

  • Viestiketjun aloittaja lasne
  • Ensimmäinen viesti
"huom"
[QUOTE="jmia";29815213]Kyllä mun äiti ja sisko on aina tehny muovipulloon ja olen niiltä tähän asti saanu simat. Ja tänään pullotan ekat omani Lidlin 2litran limpparipulloihin.[/QUOTE]

En kyllä niihin isoihin, ohuisiin muovipulloihin laittaisi simaa. Paksumpaa muovia olevat litran tai puolentoista litran pullot vielä menevät simapulloina, jollei lasisia ole saatavilla. Kaksilitraisien materiaali on niin vetelää muovia, että pohja saattaa paisua pulleaksi.
 
"jmia"
[QUOTE="huom";29815227]En kyllä niihin isoihin, ohuisiin muovipulloihin laittaisi simaa. Paksumpaa muovia olevat litran tai puolentoista litran pullot vielä menevät simapulloina, jollei lasisia ole saatavilla. Kaksilitraisien materiaali on niin vetelää muovia, että pohja saattaa paisua pulleaksi.[/QUOTE]

paisuuko ne sillonkin kun on limpparia sisällä..? No ei. Sitäpaitsi simapullon korkkia ei saa laittaa niin tiukkaan kiinni että painetta kertyy liikaa.
 
"huom"
[QUOTE="jmia";29815258]paisuuko ne sillonkin kun on limpparia sisällä..? No ei. Sitäpaitsi simapullon korkkia ei saa laittaa niin tiukkaan kiinni että painetta kertyy liikaa.[/QUOTE]

Limsa ei ole hiivalla käytetty juoma, joka kehittyy pullossa kuten sima, vaan tuutataan valmiina pulloon ja korkki kiinni.
 
kokemuksen ääni
Olen itse tehnyt simaa vuosikaudet ja aina pullottanut niihin pulloihin, mitä on sattunut kotona olemaan, mukaanlukien ne ohuet muovipullot. Ei ole kertaakaan pohja pullottanut tai muutenkaan tullut ongelmia, ei edes niihin Lidlin pulloihin. Kannatta kuitenkin olla tarkkana hiivan kanssa, ettei tule liikaa ja tosiaan, sitä korkkia ei saa hampaat irvessä kiertää kiinni. Näin siis itse toiminut ja hyvin onnistunut.

J
 
Kokemuksen ääni
Jos kuitenkin haluaa pullottaa simansa lasipulloon, niin Alkosta voi ostaa myös tyhjiä pulloja ellei ole toiminta muuttunut. Ei tarvitse alkaa juopoksi sen takia :). Muistaakseni pantin hinnalla niitä myivät, kun joskus takavuosina tuttavani viinintekoon tarvitsi.
 
#12
1,5 litran normaalit limupullot (ei Lidlin lötköpullot) ovat parhaita. Kestävät painetta ja korkit on hyvät. Niitä ei sitten koskaan vaan satu olemaan tallella riittävästi kun on simantekoaika. Vähän tuntuisi hölmöltä ostaa vapun alla litrakaupalla limsaa pakkojuotavaksi että saa tyhjät pullot....

Sinänsä tyhmää, että hyviä tyhjiä pulloja ei oikein mistään saa, tai jos saa, hintaa tyhjällä pullolla on enemmän kuin täydellä limupullolla tarjouksessa. Lasipullot Alkosta ei ole kovin hyvä idea, koska korkit puuttuvat eikä luonnonkorkkiset viinipullot muutenkaan kävisi. Eikä niitä viitsi alkaa pesemään ja keittelemään puhtaiksi. Helpointa ja halvinta oikeasti lienee ostaa sixpack isoja tarjouslimupulloja ja tyhjentää sisältö viemäriin... IKEA:n 1 litran lasipullo maksaa 1,99 kpl, tarjouksesta saa 2 x 1,5 l:n limut 2,99, josta panttia 0,80.. 6 x limupullo tekee 6,57 ilman panttia, 9 x IKEA:n lasipullot 17,91. Heh...

Menenkin ostamaan tarjouscockista tyhjennettäväksi. Haluaako joku tulla juomaan vai kaadanko vessanpönttöön?
 

Yhteistyössä