Kutina raskausviikolla 13+0?

  • Viestiketjun aloittaja kutisee
  • Ensimmäinen viesti
kutisee
Pari päivää on vaivannut kutina ympäri kehoa, lähinnä käsissä ja jaloissa. Googlettelin ja törmäsin raskaushepatoosin vaihtoehtoon, mutta sen ei pitäisi ilmetä vielä näin alkuraskaudesta. Onko kellään kokemusta, mitä muita vaihtoehtoja voisi olla?
 
Kahden aikuisen lapsen äiti
Ei ole vielä välttämättä hepatoosi, mutta se kutina viittaa siihen, että maksa-arvot kuitenkin jo koholla. Näin oli itselläni, mutta ei kuitenkaan kehittynyt hepatoosiksi. Mene lääkäriin tai neuvolaan, että pääset verikokeisiin, vaatii kuitenkin seurantaa.
 
juji
itselläni oli kans ihan hillitöntä kutinaa käsissä ja jaloissa, selässä ja mahassa varsinkin yöllä. Mutta kaikki oli kunnossa. Ehkä se johtuu turvotuksesta, joka venyttää ihoa. Kannattaa tietty kysyä neuvolasta, mutta älä turhaan stressaa pahinta. Nyt rv 25 ja kaikki vielä ok.
 
Joo kannattaa hakeutua läääkäriin niin katsovat verikokeesta onko hepatoosi. Minulle sanottiin, että hepatoosi voi puhjeta myös raskauden alussa. Toki kaikki voi olla myös täysin kunnossa ja sinulla kutisee iho esim. kuivuuden takia.


Minulla todettiin hepatoosi viikolla 32, mutta voin sanoa, että minulla kutina oli aika pientä. Jos en olisi googlettanut silloin tarkkaan niin koko vaiva olisi voinut jäädä ns. huomaamatta. Selässä ja jalkapohjissa se tuntui mutta ei kovin paljon. Olen kuullut myös tapauksia jossa kutina on sietämätön. Sain lääkityksen Adursal niminen lääke kerran päivässä 1 tabletti ja raskautta seurattiin todella tehokkaasi ja tarkasti. Välillä arvot oli todella hyvät, mutta sitten taas seuraavalla kerralla koholla. Kävin siis verikokeissa ja ultrssa ja olin todella tyytyväinen että minusta ja vauvasta pidettiin hyvää huolta. Tämä takia on hyvä olla seurannassa niin saat olla rauhassa ja nauttia raskaudesta. Terve poika syntyi sitten viikolla 36 keisarin leikkauksella. Syytä maksahepatoosiin ei oikein tiedetä.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä