Kelan rahojen hakemisesta...

  • Viestiketjun aloittaja "palleroinen"
  • Ensimmäinen viesti
"palleroinen"
Hei, odotan esikoistani ja alkaisi olla ajankohtaista täytellä noita Kelan papereita äitiysrahoja varten... Nyt minua mietityttää, kun rahaa haetaan vuoden 2012 tulojen mukaan ja tienasin silloin yli 400€ vähemmän kuin nykyään (nyttemmin enemmän tunteja joten tulot paremmat, työpaikka kuitenkin sama). Saan siis todella vähän rahaa jos noiden tulojen mukaan menee! Jostain kuulin, että joissain tapauksissa voidaan myös katsoa viimeisen 6 kk:n tulojen mukaan... mitenhän tämä todellisuudessa menee? Vai olisiko mun vaan parempi varata aika Kelaan ja selvitellä siellä nämä asiat...
 
"Pumpuli"
Jos sun tulot ovat kasvaneet yli 20%, niin siinä tapauksessa menee viimeisen 6kk:n mukaan :) Itse laskin viimeisen 6kk:n koko palkkasumman, kerroin kahdella ja katsoin oliko se yli 20% suurempi kuin sen 2011 vuositulot ja olihan se. Kelan siellä hakusivustolla on kohta, jossa pitää laittaa rasti ruutuun jos haluaa että vanhempainraha lasketaan tuon 6kk:n mukaan.
 
Näinhän se meni
Lue kelan sivuilta, mutta jos tulosi ovat kasvaneet vähintään 20 %, päivärahasi voidaan laskea päivärahakautta edeltävien 6 kuukauden työtulojen mukaan.
 

Yhteistyössä