Uskonnon opettajan kotitehtävä

  • Viestiketjun aloittaja Taina Inkeri
  • Ensimmäinen viesti
Taina Inkeri
Aloin ihmetellä kun 7 luokan oppilas teki jo kolmatta kuukautta keittiön pöydällä samaa ja varsin laaja-alaista portfolioa. Oppilas selitti, että uskonnonopettaja on antanut tehtävän joka vaikuttaa "ratkaisevasti" uskonnon numeroon. Tehtävänä on laatia portfolio uskontoaiheisista lehtiuutisista. Jokaisesta uutisesta tulee alleviivata keskeiset asiat ja lopuksi laatia tiivistelmä uutisista. Lisäksi merkitystä on myös sillä millaisen ulkoasun portfolio on saanut, miten siististi lehtileikkeleet on liimattu /koottu portfolioon.

Hämmästyin lähinnä sitä, että opettaja oli antanut minimimääräksi 150 uutista, ja jos hyvän numeron haluaa, niin 200 uutista.

Meidän oppilas selitti,että hän oli ajatellut etsiä joka päivä yhden tai kaksi uutista 150 koulupäivän aikana. Eli käyttää yhden tehtävän tekemiseen lähes koko lukukauden. Huomasin että jos tehtävän aikoo suorittaa hyvin, se halitsee koko kevätlukukauden opiskelua. Tehtävään käytettävä kokonaisaika on noin 100 tuntia. Lisäksi valtava lehtileikemäärä näyttää vievän kyllä itse sisällöstä huomion pois ja hankkeesta näyttää tulevan eräänlainen askartelukilpailu aikaa vastaan.
Onkohan tällä joku opetussuunitelmallinen tavoite? Ja tehdäänkö näin laajoja portfolio tehtäviä muualla suomessa?
 
sivusta
Portfoliot ovat todella hyvä mutta harmittavan vähänkäytetty opiskelu/oppimistapa Suomessa. Mutta tuo työmäärä kuulostaa kyllä varsin valtavalta. Kohtuuttomalta suorastaan. Ope taitaa kuvitella oppiaineestaan ja sen tärkeydestä hivenen liikoja.
 
Vierras
Vähän vaikea uskoa että kirjoitus on totta kun ei kaikille tule lehtiä ja kirjaston lehtiä on paha lähteä leikkelemään. Meillä on jo viitisen vuotta tilattu pelkkä verkkoversio hesarista.

Sinänsä aivan mahtava tehtävä ja yritys sivistää nuoria ja tuoda heidät lukemisen pariin. Tietty työmäärä on aika suuri. Mut jos ajattelee että selaisi vaikka viikon lehdet kerrallaan ja ottaisi mukaan seurakunnan oman lehden(jos teillä vaan sellainen julkaistaan) niin hyvinkin voisi 30 uutista saada kertaistumalla, siihen menisi ehkä pari tuntia. Tän päivän hesarista löysin 5 uskonnollista uutista, riippuu tietysti missä määrin uskonsodista kertovia juttuja kelpuutetaan mukaan.
 
No on aikamoinen määrä :O Mä ihan mielenkiinnosta kysyisin opelta syytä tuohon, mikä on ajatus tehtävän takana. Eihän tuossa ole mitään järkeä. Miten teet järkevän tiivistelmänkään kun 150 artikkeliin mahtuu varmasti aika monenlaisia aiheita.
 
weddingbee
Artikkeli on artikkeli vaikka olisi esim. netissä julkaistu. Kunhan on asiallinen ja luotettava sivu (eikä mikään esim. Magneettimedia).
Kopioi artikkelin Wordiin, vähän siistii ja muokkailee ja tulostaa.
 
Taina Inkeri
Ilmeisesti missään ei vastaavaa työmäärää edellytetä 7 luokan oppilaalta. Muutamat vanhemmat ovat väittäneet että tälläinen työmäärä kuuluu lähinnä yliopistomaailmaan, ei yläasteelle. Opettajalla on ollut kuulemma vuosittain sama tehtävä ja aina yhtä mahtipontinen työmäärä tehtävänä. Todennäköisesti tämä palvelee jotain muuta tarkoitusperää kuin oppimista. Tietäis vain mitä.
 
Taina Inkeri
No ei lehtien hankkimisesta mitään ohjetta ole. Olettama on että joka talouteen nyt vähintään yksi sanomalehti tulee. Ja kyllähän yksikin lehti riittää jos vuoden ajan kerää lehtileikkeitä. kyllä uskonto sen verran usein on uutisissa.
 
vierasa
Musta tuo taas on ihan typerä tehtävä. Koska ei voida edellyttää, että jokaisen kotiin tulee mitään sanomalehtiä. Jos ei tule, niin pitääkö lapsen sitten lähteä dykkaamaan lehtiroskiksia?
Meillä ainakin lopetettiin Aamulehden tilaus. Ei ole varaa enää.
 
vinkki
Aika hurja on tuo artikkeleiden määrä, vaikka portfoiliotehtävä sinänsä on ihan hyvä ja lehtiartikkeleiden tutkiminen palvelee montaa muutakin oppiainetta (äidinkieli, yhteiskuntaoppi ja tietysti se uskonto).

Nettiartikkelit varmasti käyvät. Voisko niitä tulostaa? Pitäisi voida. Ja opettajan pitäisi tulostella niitä koulussa oppilaille pyynnöstä, jos tehtävä on tuollainen, jos koululla ei oppilas voi tulostaa.

Kysyisin opettajalta, käyvätkö sähköiset lähteet sellaisenaan. Että voiko portfolioon liittää esim. vain artikkelin sivuston www-osoitteen ja lukemispäivän ja kommentoida sitten sitä? Tai jos oikein moderneja oltaisiin, voisiko opettajalle lähtää nettiaritikkelit ja kommentit esim. johonkin pilvipalveluun, vaikka googledriveen?
 
Äkkiseltään sanoisin, että tehtävän pointti on löytää uskontojen monimuotoisuus -eli todellakin jokapäivä voi löytää uskontoon liittyvän artikkelin edes suuremmin etsimättä, kun vaan tiedostaa asian.
 
Irmelin
Onko noita artikkeleita löytynyt paljonkin? Ainakin tuo suvivirsi on puhuttanut, sekä aamunavaukset, homonaimiset ja uskonnon tuputtamiset päiväkodeissa. Voivatko uutiset olla mistä päin maailmaa tahansä? Kelpaavatko nettiuutiset?
Ihan kiva tehtävä, mutta ylimitoitettu oppiaineen suhteen.
 

Yhteistyössä